Pitkästä aikaa on tälläkin palstalla jotain luettavaa
Viestiketjun aloituksessa mainittuja viestejä en nähnyt, joten niihin en ota kantaa.
Keskustelupalstan idea on kai se, että henkilöt vaihtavat mielipiteitään ja tuovat esiin erilaisia näkökantoja eri aiheista. Vilkas keskustelu ja joskus kiivaskin ajatustenvaihto tekee palstasta mielenkiintoisen. Ainakin niille, joita ei tyydytä pelkkä ainainen hymistely. Moni vilkas keskustelu on kuitenkin lopetettu ns. ennen aikojaan, osa varmasti syystä. Jos viestienvaihto menee vain toisten mollaamiseksi ja nokitteluksi, ei sillä ole varmasti mitään muuta arvoa kuin viihteellinen, jos sitäkään.
Muistan hämärästi yhden (niistä monista) keulan kevennystä koskevan keskustelun, joka täysin vastakkaisten sekä siltä väliltä olevien mielipiteiden ansiosta oli mielestäni hyvä. Itse edustan ns. konservatiivista linjaa, mutta hatun nosto näin jälkikäteen sille nimimerkille, joka johdonmukaisesti ja perustellen piti linjansa kertoessaan mielipiteitään ko. kikkailun puolesta. Hän pystyi keskustelemaan. Mihin moni muu ei pysty. Ja tämä koskee kaikkia aiheita ja kaikkien mahdollisten eri vaihtoehtojen edustajia. No, se(kin) keskustelu muistaakseni lukittiin.
Harva varmasti jaksaisi lukea palstaa moderaattorina tuntematta koskaan tarvetta osallistua keskusteluun. Ongelma ei varmasti ole moderaattoreiden osallistuminen vaan se, että moni oman näyttönsä takana odottaa heiltä puolueettomuutta ja varmasti keskimääräistä tasokkaampaa kirjoittelua kuin meiltä rivinaputtelijoilta. Harva on varmankaan sitä mieltä, että moderaattori ei saisi kertoa mielipidettään jostain aiheesta. Korostan sanaa
mielipide. Jos moderaattorin lähettämän viestin ainoa sisältö edellisessä kappaleessa mainittuun aiheeseen on ”V*ttu mä kuolen kohta tähän j**susteluun*, niin se kertoo enemmänkin moderaattorin mielipiteestä keskusteluun osallistujista kuin hänen kantansa aiheeseen. Ainakin minun mielestäni.
Jos org oikeasti, siis ihan oikeasti eikä vain ”juhlapuheissa”, halutaan pitää kaikkien motoristien keskustelufoorumina ikään, (ulko)näköön ja aikaisemmissa viesteissä mainittuihin housujen malliin tai pyörämalliin katsomatta, pitää foorumin järjestyksenvalvojien miettiä viestiä, minkä lukijoilleen antaa.