• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kotkan ja Marjatan Euroopan reissu 2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kotka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mielipiteeni Virosta ja Puolasta, itäblokista yleensä.

Viro ja virolaiset. Maa on tasapaksu lättänä pannukakku. Puskien peittämä, jossa ei ole muuta erikoista nähtävää kuin muutama haikaranpesä sähkötolppien nenässä.
Ja kansa - moneen kertaan ylikävelty, milloin minkäkin ylivoiman toimesta ja joka kerta virolaisten antautuessa kykenemättä omaan itsenäiseen puolustautumiseen.
Ja sitten nämä nenäkkäät antavat lausuntoa, että mm. Suomen pitäisi liittyä Natoon, koska muutoin Venäjän vieressä on liian heikko ja maantieteellisesti suuri sotilaallinen tyhjiö, ziisus sentään.
Ja vaikka Tallinnan vanhassa kaupungissa käy vaikkapa ruokailemassa isommallakin rahalla, niin palvelu on ylimielisen typerää - kuten nuorelta, juuri itsenäistyneeltä kansalta kaiketi voi odottaakin.

Sitten Puola! Viime kesänä kerran käytyäni toistan sanomani - olen käynyt kaksi kertaa Puolassa, ensimmäisen ja viimeisen.
Mm. suolakaivoksilla tuli käytyä, ja suuntia navigoimiseen kysyttiin ymmärtämällä venäjän kieltä, kuten Italiassakin selvitään italian kielellä, tarpeen vaatiessa.
Eipä ollut kuvaa Puolan kirkoista joissa herran jestas, on iso Paavin kuva ulkoseinällä.
Kun tiedetään ja lähestulkoon 100 prosenttisesti Suomen väestössä tunnustetaan katolisen kirkon mädännäisyys, Paaveineen päivineen, niin kansa joka ripustaa ao. hepun kuvan, kaiken kurjuutensa keskellä, kirkkojensa ulkoseinälle - ei voi olla viisas.
Ja viime kesänä Via Baltican ajaneena alhaalta ylös Kotisuomeen, vain Puolassa oli maaseudulla tienvarressa prostituoituja
kaupalla, niin mitä siinä Puolassa ja puolalaisuudessa on nähtävää? Kun samalta etäisyydeltä löytyy oikeasti hienoa historiaa ja sivistystä!

Edit1, Ja miksi mennä katsomaan keskitysleirien synkkyyttä ja ihmiskunnan synkkää historiaa noilta osin? N. 100 ulkomaan matkaa tehneenä
ympäri Eurooppaa, en ole vielä ehtinyt keskitysleireille, enkä tule ehtimään. Ennen niitä on vähintään 100 hienompaa ja mielenkiintoisempaa paikkaa ja kokemusta nähtävänä ja koettavana.

Edit2, Muuten, Hampurissa on enemmän siltoja, kuin esim. Amsterdamissa. On se Hampuri ainakin 100 kertaa hienompi kaupunki, kuin esim. Varsova, mikä onkin aivan kaamea paikka. Käyneet sen kaiketi tietävätkin. Joka ei ole käynyt - ei kannata mennäkään, Hampuriin pääsee halvemmalla - ja on paljon enemmän nähtävää.

Edit3, Mie muuten en suunnista naviskoilla, vaan perinteisillä kartoilla ja tankkilaukulla jne. Enkä mie ymmärrä, että mitä mp:ssä tekee ajotietokoneilla ja muilla härpäkkeillä ja hilavitkuttimilla. Kun tämäkään voorumi ei kunnolla toimi. Riittää, kun ollaan tien päällä - ja maisema vaihtuu - ja tuulen suhinan tuntee kypärän ulkopuolella - ja siinähän se...

Viimeksi muokattu:
No joo. Vapaassa maassa on jokaisella tietenkin oikeus mielipiteisiinsä. Kyllä Virossakin kaunista, jos vaan haluaa katsoa sillä silmällä. Tallinnan ravintoloista olen kyllä aivan samaa mieltä.
Kyllä Puolassa on näkemistä varsin paljon. Liikennekultturia lukuunottamatta olen viihtynyt maassa.Olen käynyt maassa kommunistiakana laivojen kanssa ja voin sanoa, että silloin oli maassa varsin kurjaa, kuten myös muissakin itäblokissa.

Ottamatta kantaa katoliseen tai muuhunkaan kirkkokuntaan, uskonto kuitenkin piti maan yhtenäisenä. Edes Neuvostoliitto ei pystynyt sitä karsimaan vaikka lujasti yrittikin.

Paljon Eurooppaa mootttoripyörällä kiertäneenä olen kyllä nähnyt ilotyttöjä tien varsilla muuallakin kuin Puolassa.

Ollaan keskitysleireistä mitä mieltä tahansa, ne ovat historiaa ja muistomerkki ihmisen pahuudesta. Mielestäni niissä voi käydä tai olla käymättä, se on henkilökohtainen valinta.

Olen itsekin ajanut paperikarttojen kanssa Euroopassa. Nyt kun olen käyttänyt navigaattoria muutaman vuoden niin Euroopassa, USA:ssa kuin Meksikossakin, en missään tapauksessa luovu siitä. Kyllä se vaan on helpottanut matkan tekoa, hermoja ja kukkaroa valtavasti kun on suurissa kaupungeissakin päässyt eksymättä perillle haluamaansa paikkaan.

Paperikarttojen kanssa voi tottakai kulkea niin halutessaan. Ottaa vielä ajopelikseen hevosen, niin kerkeää sitä karttaakin paremmin lukemaan. Tosin ei kannata mennä moottoritielle, ettei käy kuten Puolassa.

Kotka

Motoristi1958 sanoi:
Ja viime kesänä Via Baltican ajaneena alhaalta ylös Kotisuomeen, vain Puolassa oli maaseudulla tienvarressa prostituoituja
kaupalla, niin mitä siinä Puolassa ja puolalaisuudessa on nähtävää? Kun samalta etäisyydeltä löytyy oikeasti hienoa historiaa ja sivistystä!

Kotkahan kävi nimenomaan katselemassa jumaloimasi rosvokansan tekemää historiaa ja levittämää sivistystä...

Kiitos taas hienosta raportista!

Joss matkailu avartaa kuten Motoristi1958 on avartanut, pitänee lopettaa se. On jotenkin irvokasta vääntää kokemusmaailmoista komparatiivisesti. Pelkkä moottoripyöräily ei tee ilmeisesti vapaaksi tutkimusmatkailijaksi, näemmä siihen tarvitaan myös asennetta.:baahaahaa:

Kotkan juttu oli ihan hyvä kaikenkaikkiaan, paljon on nähty jne...
"Jumaloimasi rosvokansa", hmmm, mistähän tuo kumpusi, ja se siitä. Piste
Kotka on tehnyt ja onneksi myös kertonut reissuistaan - ja hyvä niin. Aniharva siihen ryhtyy.
Kotkalle ja Marjatalle oikein mukavaa, ennen kaikkea, turvallista kesää jälleen.

Kiitos hyvästä kertomuksesta! Aika kattavasti olette päristelleet yhden reissun aikana eurooppaa :thumbup: Mukavan näköistä tuo Dalmatian rannikko ja Italian riviera. Itellä tasan kuukauden päästä Italian matka, johon myös kuukausi varattu ja josta Sisiliassa yksi viikko. Tarkoitus ajaa isoja teitä Genovaan ja sieltä Italian rivieran kautta rannikkoa pikkuteitä Sisiliaan. Takasin päin tulleessa sitten manneritaliaa pikkuteitä koluten. Ajellaanhan varovasti!

Mainio tarina. Ette näköjään jätä mitään puolitiehen, vaan käytte kattavasti läpi kokonaisen maanosan. Tuolla vauhdilla ne kyllä loppuvat, mutta kai aloitatte sitten uuden kierroksen?

Tulen vastaisuudessakin lukemaan Kotkan ja Marjatan matkakertomuksia.
Iso kiitos heille tarinoista ja kuvista...:thumbup:

Kotarikuski sanoi:
Mainio tarina. Ette näköjään jätä mitään puolitiehen, vaan käytte kattavasti läpi kokonaisen maanosan. Tuolla vauhdilla ne kyllä loppuvat, mutta kai aloitatte sitten uuden kierroksen?

16.7 Lähtee kone New Yorkiin. Sieltä Washington D.C:n kautta Niagaralle josta Michiganin niemen kautta Kanadaan jolloin tulee kierrettyä osa suurista järvistä. Duluthissa takaisin USA:n puolelle. Jos aikataulu natsaa, 6.-12.8 pari päivää Sturgisissa, jos vaan yösijaa löytyy.
Sieltä Mount Rushmoren ja Yellowstonen kautta Seattleen josta Highway 1. pitkin Los Angelesiin jossa pyörä takaisin vuokraamolle. Seuraavaksi Honoluluun jossa pyörä 3 vrk. Kiinan muurin kautta kotiin 8.9. Pyörä vuokrattu mantereella 34 vrk ja Hawajilla 3 vrk. Kilometrejä n. 11000 kpl. Saa nähdä toteutuuko.
Kotka ja Marjatta

kotka sanoi:
16.7 Lähtee kone New Yorkiin. Sieltä Washington D.C:n kautta Niagaralle josta Michiganin niemen kautta Kanadaan jolloin tulee kierrettyä osa suurista järvistä. Duluthissa takaisin USA:n puolelle. Jos aikataulu natsaa, 6.-12.8 pari päivää Sturgisissa, jos vaan yösijaa löytyy.
Sieltä Mount Rushmoren ja Yellowstonen kautta Seattleen josta Highway 1. pitkin Los Angelesiin jossa pyörä takaisin vuokraamolle. Seuraavaksi Honoluluun jossa pyörä 3 vrk. Kiinan muurin kautta kotiin 8.9. Pyörä vuokrattu mantereella 34 vrk ja Hawajilla 3 vrk. Kilometrejä n. 11000 kpl. Saa nähdä toteutuuko.
Kotka ja Marjatta

Syvään:respect:

Hattua päästä ! :respect:

"Sitku" on ihan OK, jos se joskus on "nytku".
Kovin monella elämä kuitenkin on "mutku".

Happy Highway ! :thumbup:

:respect::respect::respect: Kiitos jälleen hienosta jutusta ja kuvista. Odotan mielenkiinnolla juttua tästä uudesta reissusta.

Kari

kotka sanoi:
Kotka ja Marjatta
Vanhaa laulua lainaten jo etukäteen: " Oi, jospa oisin saanut olla muukaanaaa..." :orgmp:

Kiitos värikkäästä ja mielenkiintoisesta kertomuksesta. Se näemmä kirvoitti lukijoita laajaan mielipiteenmuodostukseen kokonaisista kansakunnista. Itse en ole mokomaan kyennyt vaan pikemminkin olen uteliaana pannut merkille erilaisia kulttuureja ja niiden ilmentymiä (sitähän matkailu minusta on).

On tuo Puola vähän alkanut kiinnostamaan, joten pitää alkaa vakavasti harkitsemaan sitä seuraavana kohteena (herättäähän se aika ristiriitaisia mielipiteitä, joten omakin pitää muodostaa). Kun Kotka sanoit "ajelleet Puolassa ristiin rastiin useitakin kertoja", onko jäänyt mieleen sellaisia kohteita joissa kannattaisi käydä?

Motoristi1958 sanoi:
Mielipiteeni Virosta ja Puolasta, itäblokista yleensä.

Viro ja virolaiset. Maa on tasapaksu lättänä pannukakku. Puskien peittämä, jossa ei ole muuta erikoista nähtävää kuin muutama haikaranpesä sähkötolppien nenässä.
Ja kansa - moneen kertaan ylikävelty, milloin minkäkin ylivoiman toimesta ja joka kerta virolaisten antautuessa kykenemättä omaan itsenäiseen puolustautumiseen.
Ja sitten nämä nenäkkäät antavat lausuntoa, että mm. Suomen pitäisi liittyä Natoon, koska muutoin Venäjän vieressä on liian heikko ja maantieteellisesti suuri sotilaallinen tyhjiö, ziisus sentään.
Ja vaikka Tallinnan vanhassa kaupungissa käy vaikkapa ruokailemassa isommallakin rahalla, niin palvelu on ylimielisen typerää - kuten nuorelta, juuri itsenäistyneeltä kansalta kaiketi voi odottaakin.

Ensin, jälleen kerran upea reissu Kotkalta ja Marjatalta, näitä on aina yhtä mukava lukea. Ja sitten rutinaa:

Virossa palvelun taso on juuri sellainen kuin itse sen käytöksellään hankkii. Kohtelias tervehtiminen paikallisella kielellä, hymy ja ilonen asenne on aina antanut vastikkeeksi iloisen ja välittömän palvelu. Sama pätee muuten aikas pitkälle kaikkiin noihin entisen itä-blokin maihin. Tultiin muuten juuri kolmen viikon turneelta noihin maihin ja huonointa palvelua taidettiin saada itseasiassa vasta Tallinnan laivalla takaisin palatessa. Viettäessämme tuon juhannusperjantain Tallinnassa ja katseltuamme suomalaisten miesten ja naisten käytöstä ja toilailua kännipäissään ylimielisellä "vitthu me ollaan shivistykshen ihmisiä ja te meitä palvelevia ex. kommarihuoria" ei olisi tahtonut itseään suomalaiseksi tunnustaa. Ikään katsomatta miehet ja naiset, nuoret ja vanhat räkä poskella ja härskejä huudellen.

Ymmärrettävistä syistä englantia tuolla ei vanhempi väki vallankaan puhu kovinkaan hyvin, sen sijaan saksalla ja venäjällä pärjää tosi hyvin. Tiet ovat vieläkin paikoin huonompia kuin suomessa, mutta tapahtunut kehitys esim. viimeisen 5 vuoden aikana on valtavaa. Hinnoiltaan näin perheellistä budjettimatkailijaa kyllä hellii esim. Unkari, Puola, Romania, Serbia, Bulgaria, Kroatia,jne. Myös Latvia, Liettua ja Viro ovat edelleen selkeästi halvempia maita kuin esim. pohjoismaat. Mitä etelämmäksi menet, sitä välittömämpiä ja avoimempia ihmiset ovat. Apua saa joka paikassa jos vaan suunsa aukaisee ja yleensä se ei edes maksa mitään.

Niitä maksullisia naisia olen nähnyt tien varsilla oikeastaan kaikkialla euroopassa, niin Espanjassa, Ranskassa, Saksassa kuin Alankomaissakin. Yleensä rajojen läheisyydessa ja rekkojen reittien varrella olevilla isoilla pysähdyspaikoilla. Ei ne kyllä yksinomaan Puolan ongelma ole. Ajotapa Puolassa on pysynyt mielestäni samana näiden vuosien aikana kun siellä ollaan ajeltu, vauhti on vaan nyt lisääntynyt teiden paranemisen myötä. Välillä tuntuu että saisi olla silmät selässäkin. Siihen pitää vain sopeutua ja ajaa sen mukaan. Tällöin matkanteko on ihan sujuvaa. Itse myös pidän sikäläisestä tyylistä antaa tietä jos takaa nopeampi lähestyy ja kun lyöt vilkun päälle ja valmistaudut ohitukseen myös vastaantulija antaa sinulle tilaa. Siihen ei Suomessa olisi mitään mahdollisuuksia.

Tulipa pitkä vuodatus mutta reissaamista rakastavana sainpas purkaa sydäntä. Itse lähes kaikki euroopan maat kiertäneenä olen pitänyt jokaisesta, ainakin joltain osilta. Lähes joka maassa on ollut jotain hyvää ja jotain huonoa, mutta päivääkään tekemistäni matkoista en pois antaisi.

Petri

Pepedro sanoi:
Itse lähes kaikki euroopan maat kiertäneenä olen pitänyt jokaisesta, ainakin joltain osilta. Lähes joka maassa on ollut jotain hyvää ja jotain huonoa, mutta päivääkään tekemistäni matkoista en pois antaisi.

Petri
Hyvin kirjoitettu.:bisseä: . Miksiköhän muuten nuo naiset ovat jollekin "ongelma".

Pete2 sanoi:
Kiitos värikkäästä ja mielenkiintoisesta kertomuksesta. Se näemmä kirvoitti lukijoita laajaan mielipiteenmuodostukseen kokonaisista kansakunnista. Itse en ole mokomaan kyennyt vaan pikemminkin olen uteliaana pannut merkille erilaisia kulttuureja ja niiden ilmentymiä (sitähän matkailu minusta on).

On tuo Puola vähän alkanut kiinnostamaan, joten pitää alkaa vakavasti harkitsemaan sitä seuraavana kohteena (herättäähän se aika ristiriitaisia mielipiteitä, joten omakin pitää muodostaa). Kun Kotka sanoit "ajelleet Puolassa ristiin rastiin useitakin kertoja", onko jäänyt mieleen sellaisia kohteita joissa kannattaisi käydä?

Moi.
Tuo Masurian järvialue on aika kivaa seutua. Sehän on maan koillisosassa. Pohjois Puolassa sijaitsee myös Stutthoffin keskitysleiri (taas) johon joutuivat sodan loppuvaiheessa suomalaiset merimiehetkin tutustumaan ilman vapaaehtoisuutta. Gdansk on hieno etenkin vanhankaupungin alue. Samoin lähellä oleva Sopot. Poznan keski Puolassa on samoin hieno vanhankaupungin osalta. Etelässä on vuoristoa ja mutkateitä. Krakova ja Katovize tulevat siltä alueelta mieleen näiden keskusteluakin aiheuttaneiden keskitysleirien ohella.
kotka

Back