• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kotilot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bomboz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oisko jotain hyviä vinkkejä millä sais kaikki älykääpiö kotilokuskit pysymään edes turvallisen matkanpäässä takarenkaasta kun muuten ei noi turvavälit tunnu sanovan yhtää mitää...?
nixweiss.gif

Tänään vanhempi herrasmies vaan tupisi että ei tarvi pullistella kun kysyin etteikö se saatana ymmärrä ettei toisen takarenkaassa voi kiinni ajaa...On siinä oikeasti tekemistä että pysyy hermot kurissa kun joku idiootti alkaa leikkiä!

Yleensä olen "vilkuttanut" jarru valoa, pari kertaa, siis rauhallisesti liikenteessä. niin yleensä ovat ymmärtäneet jättää vähän väliä. Mut jos ei ymmärrä... niin ei munkaan konsti tepsi. Valitettavasti kaikki eivät tajua.

Yleensä olen "vilkuttanut" jarru valoa, pari kertaa, siis rauhallisesti liikenteessä. niin yleensä ovat ymmärtäneet jättää vähän väliä. Mut jos ei ymmärrä... niin ei munkaan konsti tepsi.     Valitettavasti kaikki eivät tajua.
Jarruvalon vilkuttamisen jotkut kokevat ojentamiseksi, jota heidän täydellisen virheetön ajotapansa ja taittumaton jaloteräksinen egonsa eivät kykene sietämään.

Heti kun on vähänkään saumoja millä tahansa nopeudella ohittaa, niin näytän oikeaa vilkkua. Vaikken tilastoa ole tehnytkään, niin minusta tuntuu että tuo otetaan vastaan paremmin.

Pitää vaan varautua myös sitten päästämään ohitse jos sieltä tullaan saman tien.

No ensin jarruvaloa vilautellen, sen jälkeen voikin kurkistella olan yli taaksepäin ja pyöritellä päätään ja kirota kypärän sisällä - tilanteen mukaan tehosteena joko peukkua tai keskaria samaan syssyyn  
mad.gif

Myös kaasun kääntö kasvattaa välimatkaa nopeasti  
wink.gif

Tämä siis silloin kun kotilo on vaarallisen lähellä.

Tankkilaukkuun tai vastaavaan mukaan isoja muttereita tai kiviä, joita voi sitten heitellä olan yli.

Hyvinpä ovat väliä tähän mennessä jättäneet kun pari kertaa väläyttää jarruvaloa.. Tai sitten ajan oikeaa laitaa ja päästän kiireisimmät ohi

Joo kyllä kaikki mahdolliset merkit oli käytössä mut ei menny jakeluun..Varmaa kiviä taskuu ja heittää lasiin jospa sen jälkee alkais tajuamaan
033102bebe_1_prv.gif

Yks hyvä keino on räjäyttää mopo sen verran osiksi talven aikana ettei kesäksi ehdi sitä saada kasaan.

Tätä seuraavaa konstia olen käyttänyt kotilolla rekkoihin ja hyvin toiminut. Jos ei tuosta jarruvalojen vilkuttelusta tajua, niin hiljennä jarrulla vaikka 20km/h alle rajoituksen. Sitten taas kiihdytä nopeesti takas matkavauhtiin. Tee tämä pari kertaa, niin tuskin se kotilo siellä jaksaa roikkua. Joko menee sitten ohi tai jättäytyy suosiolla. No aina pieni mahdollisuus, että takana on joku ihan idiootti ja innostuu tästä. Silloin ei varmaan muuta kuin hanaa sen verran ettei tarvii katella sitä enää 
062802moto_prv.gif

Näissä tilanteissa tuppaa helpostikkin käymään niin, että se takana tuleva provosoituu, ja alkaa tekemään vielä älyttömimpiä juttuja.
Mopolla on kuitenkin aika heikoilla, jos siellä on joku älyvapaa idiootti, joka sitten meinaa tulla niskaan.

Reilu kahvankääntö, taikka vetää oikeaan laitaan, ja päästää hätähousun ohi.

Olen kokeillut auton kanssa muutaman kerran tuota hidastus-kiihdytys-hidastus- temppua ja samoin jarruvalojen vilkuttelua, mutta pahimmat urvelot eivät ymmärrä näistäkään merkeistä. Toimivin keino tuntuu olevan, kun vetää oikeaan laitaan ja hidastaa vielä vähän vauhtia ja näyttää vilkulla ohitusmerkin. Muutaman kerran olen saanut kyllä hidastaa vauhdin viiteenkymppiin, ennenkun takanatulija on älynnyt, mitä mä tarkoitan sillä hidastamisella ja vilkuttamisella
smile_org.gif

Kotilolla kun ajat ja pidät väliä pyörään niin eiköhän joku herrasmies tule juuri siihen väliin. Ja luonnollisesti aja sitten ihan pyörän perseessä kiinni. Tuli huomattua taas eilen liikkuessa.

Sain eilen nauttia seuraavanlaisesta suorituksesta: ajoin klo 15 aikaan 3-tiellä Tampereelta Vaasan suuntaan, ja tulin ohituskaistaa kohtaan, jossa moottoritie loppuu. Ajoin 100kmh rajoituksen mukaan. Oikealla kaistalla ajoi punainen Volvo 940. Ehdin siitä ohi, kiihdyttämättä edes vauhtiani ollenkaan, ja olin n.20-25 metriä sen edellä, kun laitoin vilkun oikealle vaihtaakseni kaistaa.

Mitä tekikään tässä vaiheessa Volvoilija? Syöksähti tietystikin tuulispäänä oikealta ohi. Olin myös tehnyt itse yhden selvän virheen eli oikean puolen peilini oli huonosti säädetty ja näin siitä lähinnä oman olkapääni (hain pyörän juuri 10 minuuttia aikaisemmin tallista, enkä ollut huomannut säätää sitä oikeaan asentoon >> omaa tyhmyyttä) ja tästä syystä havaitsin Volvoilijan tempun vasta kääntäessäni päätä & katsoessani oikean kaistan suuntaan. Tyypin aivoituksia olisi selvästi pitänyt älytä seurata tarkemmin, vaikkei ennen tuota älynväläystä ollutkaan antanut siitä mitään vihjettä.

Siinä hän sitten syöksyi loppuvalle ohituskaistalle, ehkä n.130-150, ja jarrutteli aivan heti kohta taas, mahtuakseen takaisin 1-väyläiseksi muuttuvalle tielle. Syy tähän ´kohtaukseen´ ei selvinnyt ainakaan minulle. Veljeni ajoi vähän matkan päässä takanani, ja näki tämän aitiopaikalta.

Säikäytti kyllä hiukan, mutta ei ollut varsinaisesti lähellä, koska katson aina muualtakin kuin peileistä, onko kaistalla tilaa. Maassa, missä näköjään löytyy myös tällaisia autoilijoita, se toden totta kannattaakin. Ja nyt on peilitkin oikeassa asennossa!

Mulla ei ole kyllä ollut kertaakaan ongelmia autoilijoiden kanssa. Joskus pari kloppia on lähtenyt ohituksen jälkeen perään, mutta ennemminkin vaan uteliaisuudesta Trumpan mörinöitä kohtaan.

Jonossa ajaessa, jota en paljoa tee, kaikki jättää yleensä rakoa, kun mutkittelee tylsistyneenä ja toivoo renkaiden pysyvän jollain lailla lämpiminä.

Välillä kyllä tuntuu, että muutamien motoristien pitäisi katsoa itse peiliin, kuten erään BS-5xx rekisterillä tientukkona olleen 'tosimotoristin', joka sai päreet palaamaan aivan välittömästi. Turha meinaan vaatia autoilijoilta antamaan tietä, jos ite himmailee siinä edessä sunnuntaireissullaan eikä näe, että taakse tullaan miljoonaa ja on ilmeisesti jokin tavoite ehtiä ajoissa perille. Kyllä edes motoristien luulisi taitavan joustavan liikenteen niksit, kun onhan tuolla tienpäällä näiden lisäksi riittämiin noita kotiloita, jotka kuvittelevat tien olevan edelleen jäässä.

Pechalle sellainen kommentti, että ohittamisessa pienellä nopeuserolla ei ole mitään mieltä. Ajansäästö on niin pieni, että aivan hyvin voi körötellä siinä jonossa kuten muutkin. Turha tunkea väliin. Ei ihme, että joltain paloi päreet + harakatkin nauraa.

Oisko jotain hyviä vinkkejä millä sais kaikki älykääpiö kotilokuskit pysymään edes turvallisen matkanpäässä takarenkaasta kun muuten ei noi turvavälit tunnu sanovan yhtää mitää...?
Tänään vanhempi herrasmies vaan tupisi että ei tarvi pullistella kun kysyin etteikö se saatana ymmärrä ettei toisen takarenkaassa voi kiinni ajaa.
Kannattaa suosiolla ottaa heti sellainen 5-8 km turvaväli moisiin kotiloihin; kouluttaminen tai käsimerkit eivät auta. Muutenkin sopiva matkavauhti takaa sen, että perässä on harvoin ketään ja jos on, he ovat sellaisia jotka osaavat ohittaa heti tilaisuuden tullen.

Hellittää kaasua sen verran että nopeus pikkuhiljaa alkaa laskemaan.
Kyl ne jossain vaiheessa ohi menee.

Yksi keino jota oon joskus käyttänyt on että seuraavissa liikennevaloissa menee siihen vierelle, avaa visiirin ja irvistelee niinkuin raivohullu apina. Tuloksia saa yleensä välittömästi.

Nyt kun jäi talvella se pakoputkeen kiinnitettävä Maxim-konekivääri asentamatta, niin menen varmaan edelleen kaistan laitaan ja viuhdon kädellä ohitusmerkkiä.

Back