Sain eilen nauttia seuraavanlaisesta suorituksesta: ajoin klo 15 aikaan 3-tiellä Tampereelta Vaasan suuntaan, ja tulin ohituskaistaa kohtaan, jossa moottoritie loppuu. Ajoin 100kmh rajoituksen mukaan. Oikealla kaistalla ajoi punainen Volvo 940. Ehdin siitä ohi, kiihdyttämättä edes vauhtiani ollenkaan, ja olin n.20-25 metriä sen edellä, kun laitoin vilkun oikealle vaihtaakseni kaistaa.
Mitä tekikään tässä vaiheessa Volvoilija? Syöksähti tietystikin tuulispäänä oikealta ohi. Olin myös tehnyt itse yhden selvän virheen eli oikean puolen peilini oli huonosti säädetty ja näin siitä lähinnä oman olkapääni (hain pyörän juuri 10 minuuttia aikaisemmin tallista, enkä ollut huomannut säätää sitä oikeaan asentoon >> omaa tyhmyyttä) ja tästä syystä havaitsin Volvoilijan tempun vasta kääntäessäni päätä & katsoessani oikean kaistan suuntaan. Tyypin aivoituksia olisi selvästi pitänyt älytä seurata tarkemmin, vaikkei ennen tuota älynväläystä ollutkaan antanut siitä mitään vihjettä.
Siinä hän sitten syöksyi loppuvalle ohituskaistalle, ehkä n.130-150, ja jarrutteli aivan heti kohta taas, mahtuakseen takaisin 1-väyläiseksi muuttuvalle tielle. Syy tähän ´kohtaukseen´ ei selvinnyt ainakaan minulle. Veljeni ajoi vähän matkan päässä takanani, ja näki tämän aitiopaikalta.
Säikäytti kyllä hiukan, mutta ei ollut varsinaisesti lähellä, koska katson aina muualtakin kuin peileistä, onko kaistalla tilaa. Maassa, missä näköjään löytyy myös tällaisia autoilijoita, se toden totta kannattaakin. Ja nyt on peilitkin oikeassa asennossa!