• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kortti lähti...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jep säännöt ovat mitä ovat niille ja niille tuskin mitään voi. Niitä voi joko noudattaa tai jättää noudattamatta mutta silloin on ennen pitkää odotettavissa sanktiota. Onneksi sakot voi maksaa naurettavan pienissä erissä ja ilman korttiakin se pyörä toimii ihan samalla tavalla, ja tiedä vaikka jos ens kerralla poliisit eivät tavoita ja liikkeellä onkin ollut joku pyörää ostamaan tullut koeajolle lähtenyt kuski  
cool.gif

Tyhjällä motarilla ottaa sen 170kmh ja suoritus kestää alle 30 sek.
On 4 kk ajokieltoa aika raju rangaistus. Sama ylitys taajamassa niin 4kk kielto olisi oikeutettu.

Ja siihen henkilöautoosi vertaaminen oli kyllä aivan turhaa. Itsellä on suht nopea auto mutta, pyörälle ei siitä löydy vastusta. Samassa ajassa kun autolla saa sen 100kmh niin, pyörällä on käyty yli satasessa ja pysähdyttykin.
Kerro vielä mikä on "tyhjä motari" ja miten suorituksen pituus vaikuttaa teon vakavuuteen?

Propsit kuitenkin PrivateeR:ille, että kestää tuomionsa kuin mies eikä rupea kitisemään kuin pieni lapsi. Näitähän sattuu ja sitä kahvaa ei kannata kääntää jos ei ole valmis vastaamaan teoistaan.

VAIKKAKIN olen sitä mieltä, että poliisilla olisi muutakin tekemistä kuin nakottaa jossain tien varressa jakamassa tikettejä "lainrikkojille". Milloin olet viimeksi nähnyt jalan liikkuvan järjestyspoliisin valvomassa järjestystä? Joo, kyllähän ne paikalle tulevat soittamalla ohikulkijan kännykällä, sitten kun sinut on rullattu, lompakko ja kännykkä viety ja taju alkaa palailla.

Jeah, jotain tämän suuntaista arvelinkin että sieltä on tulossa. Juuri tällaisten takia oma kunnioitus tuota liikenteenvalvontaa (puhallusratsioita lukuunottamatta) on lähinnä halveksivaa. Pellet kyttää helpon rahan perässä tien päällä ja tämä lammaslauma täällä suomenmaalla nielee kaiken paskan purematta. Niinkuin tämä tulossa oleva "nollatoleranssi". Voi helevetin vittu.
Et suinkaan ole yksin tuon kunnioituksen puutteesi kanssa, minulla ei sellaista nopeusvalvontaa kohtaan ole juuri ollut (toisin kuin esim. liikennevalvontaa kohtaan). Olen myös täysin samaa mieltä tästä nollatoleranssista, mutta kai se näennäisen turvallisuuden nimissä on helpoin rahastuskohde. Ajatusleikkinä olenkin miettinyt että sitten kun se nollatoleranssi on arkipäivää niin voin vaikka olla koskaan ylittämättä rajoituksia, mutta törttöilen sitten aivan kybällä kaikilla muilla tavoin, kun se kerran ei näytä mitenkään olevan valvonnan arvoista. Puhaltamaankin olen viimeksi joutunut joskus vuonna 2005, vaikka ajan yli 50tkm/vuosi. Se siitä priorisoinnista.

Mitä alkuperäiseen keskustelunaiheeseen tulee, minä en näkisi mitään ongelmaa ajaa kortittomana 4kk, jos ajaa ihmisiksi. Eihän ketään ikinä pysäytetä jos ei ole hakua päällä, jos ei ole törppöillyt eikä ajoneuvokaan ole joku vanha ritsa. Eikä ole kateellisia naapureita/tuttuja jotka kortinmenetyksestä tietävät. Tai tee niin kuin kolleega teki (kortti kuukauden hyllyllä, 150 satasen alueella busalla, autio maantie keskellä yötä); hän osti halvan mopon (mankihondaklooni) ja ajeli duuni/asiakasajot sillä.

Vielä teille kaikille "laki on laki, ja sitä on PAKKO noudattaa" näkemyksen omaaville, järkeäkin saa käyttää. Kun tämä ylinopeusturvahysteria kasvaa tarpeeksi niin raja tulee lopulta vastaan jolloin lain kunnioitus lopullisesti häviää, ja silloin on aika muuttaa lakia eikä tiukentaa valvontaa entisestään. Näin on tapahtunut ennenkin, myös suomessa[1]. Valitettavasti vaan on tosiasia että mihinkään liikennelainsäädäntöön ei esim. äänestämällä vaikuteta.

/MarcusB

[1] Kieltolaki

Mitä alkuperäiseen keskustelunaiheeseen tulee, minä en näkisi mitään ongelmaa ajaa kortittomana 4kk, jos ajaa ihmisiksi. Eihän ketään ikinä pysäytetä jos ei ole hakua päällä, jos ei ole törppöillyt eikä ajoneuvokaan ole joku vanha ritsa.
Poliisit pystyvät skannaamaan kilvestä ajoneuvon omistajan/haltijan mahdollisen ajokiellon, ja jos sellainen on päällä niin varmasti pysäyttävät ja tarkistavan kuskin ajo-oikeuden. Mutta jos ei anna pienintäkään syytä syynätä tarkemmin niin saanee ajella rauhassa muiden mukana. Ehkä kuitenkin kannattaa rekata erikoisempi peli pienemmällä paikkakunnalla ajokiellon ajaksi jonkun nuhteettoman nimiin...

- YLIvertaisen älykäs YLInopeusvetomies -

:lammaspaimen panee koomalammasta pakoaukkoon hymiö:

Sitten kannattaa näyttää muijaltaan. Jos ei omistajan ja kuljettajan olemus kohtaa niin pysäyttävät aika varmasti. Itse laittaisin jonkun sukulaismiehen nimiin.

Mitä alkuperäiseen keskustelunaiheeseen tulee, minä en näkisi mitään ongelmaa ajaa kortittomana 4kk, jos ajaa ihmisiksi. Eihän ketään ikinä pysäytetä jos ei ole hakua päällä
Eikös jossain toisessa ketjussa ollut puhetta, että skannailevat automaattisesti rekisterikilpiä. Kai se silloin hälyttää, jos omistaja/haltija on merkitty kortittomaksi?

Mutta tuohon rangaistukseen, tuntuu kyllä kovalta. Pari sekuntia pitää kaasua reilummin tyhjälle motarille kiihdyttäessä, ja sitten hiljentää. Kukahan noin ei olisi joskus tehnyt?

Ettei tässä olisikin ollut tarkoituksena tehdä varoittava esimerkki yhdestä sopivasti kiihdyttäneestä näin ajokauden alkuun.

E:olin hidas

Se on pojat niin, että jollain tavalla mp porukat pitäisi saada aktivoitua sen mieleosoituksen taakse, eikä odottaa paskajäykkänä milloin natsaa omalle kohdalle.
Tai sitten tietty voi ajaa sääntöjen mukaan..

(Selvyyden vuoksi tuo 4kk tästä nimenomaisesta rikkeestä ei mahdu minunkaan kukkahattuiseen kaaliini. 1-2kk olisi lähempänä oikeaa sanktiota, vaikka ylitys olikin iso. Kestoltaan ja todelliselta vaaraltaan kuitenkin ihan eri luokkaa kuin esim. sama nopeus vilkkaalla kantatiellä jatkuen pidempään.)

Ihme kun tästä maasta on löytynyt loppujenlopuksi pirun vähän kisoissa pärjääviä mopoilijoita. Menkää nyt ihmeessä radalle näyttämään, kun mopo pysyy lapasessa vauhdissa kun vauhdissa ilman vaaraa kanssakulkijoista :drrossihyppyläpsyhymiö:

Ihme kun tästä maasta on löytynyt loppujenlopuksi pirun vähän kisoissa pärjääviä mopoilijoita. Menkää nyt ihmeessä radalle näyttämään, kun mopo pysyy lapasessa vauhdissa kun vauhdissa ilman vaaraa kanssakulkijoista :drrossihyppyläpsyhymiö:
Sun mielestä 170 km/h suoralla riittää superbikeihin ym. sarjoihin
biggrin.gif
Ehkä pärjäämättömyys joittenkin muitten asioiden "tulosta"?

Niitä luultavasti löytyisi huomattavasti nykyistä enemmän, mutta laske hinta mitä kilpaileminen maksaa. Ei siis satunnainen rataharjoittelu...

Sitten kannattaa näyttää muijaltaan. Jos ei omistajan ja kuljettajan olemus kohtaa niin pysäyttävät aika varmasti. Itse laittaisin jonkun sukulaismiehen nimiin.
Kyllä ne kilpiskannerit aika harvassa vielä ovat,luulen että 7 oikein on helpompi lötössä kuin osua skanneriin. Nää on näitä pölhöjen pelottelutaktiikkaa joilla ne pitävät kansan kurissa, samahan se on noissa kameratolpissakin,ei ole varaa laittaa nikonia joka pönttöön,mutta pelotteena toimii joka pönttö
smile_org.gif

Mitä alkuperäiseen keskustelunaiheeseen tulee, minä en näkisi mitään ongelmaa ajaa kortittomana 4kk, jos ajaa ihmisiksi. Eihän ketään ikinä pysäytetä
Joo, oon kyllä samaa mieltä. Jos pystyy tietoisesti tekemään niinkin kovan rikoksen kuin "vakava piittaamattomuus", ei varmaan kortitta ajo paljon enää tunnu. Eihän se ajotaito siitä mihinkään katoa. Mielestäni olisi törkeämpää ajaa autokoulua käymättä, mut siitä taitaa saada kuitenkin pienemmän rangaistuksen.

Sakkolaskurista voi katsoa, onko se ylinopeutta isompi vai pienempi rikos. Monestihan nuo poliisit on pysäytelleet, mutta oikeastaan aina asiasta. Ja jos rekkarin näkyminen poliisin skanneriin pelottaa, niin sit pitää vain ajaa jossain muualla kuin poliisiauton edessä.

Kerro vielä mikä on "tyhjä motari" ja miten suorituksen pituus vaikuttaa teon vakavuuteen?
Kannattaa varmaan lukea aloitusviesti, niin näkyy tilannekin.
Klo2 yöllä, eikä moottoritien rampilla hirveästi ole liittymiäkään.

Ai miten vaikuttaa?
biggrin.gif
Mikä sitten vaikuttaa, jos ei ajettu etäisyys vaikuta? On se nyt hieman eri asia ajaa pelkkä moottoritien ramppi tuplanopeudella kuin vaikkapa koko hki-tre -väli?

"Poliisin tulee ensisijaisesti neuvoin, kehotuksin ja käskyin pyrkiä ylläpitämään yleistä järjestystä ja turvallisuutta."

"Toimenpiteiden on oltava perusteltuja suhteessa tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen sekä tilanteen kokonaisarviointiin vaikuttaviin seikkoihin."
Poliisilaki 1 luku 2 pykälä..
crazy.gif

Suomen lainsäädännöstä löytyvät periaatteet joita Poliisin tulisi toiminnassaan noudattaa, eli kyllä poliisilla on mahdollisuus käyttää harkintaa toimissaan.
Aloittajalle hatunosto... suoraselkaisyydestä.
Kerran tiedustelin rikesakkolappuni täyttämistä odotellessa, että josko Kyllikki Saaren tapaus on jo ratkottu sekä kaikki pedofiilit ja nappikauppiaat häkissä? Kun kerran oli miehillä seistä syrjäisen sivutien varressa tutkan kanssa. Apupoika mulkaisi pieni hymyn kare kasvoillaan, kun taas vanhempi konsta murisi pulisonkiensa välistä varoittaen lisälaskusta...

Harkintaa ei käytetty. Yleinen järjestys ja turvallisuus olivat taattu.

biggrin.gif

Kyllä ne kilpiskannerit aika harvassa vielä ovat,luulen että 7 oikein on helpompi lötössä kuin osua skanneriin.  Nää on näitä pölhöjen pelottelutaktiikkaa joilla ne pitävät kansan kurissa, samahan se on noissa kameratolpissakin,ei ole varaa laittaa nikonia joka pönttöön,mutta pelotteena toimii joka pönttö
smile_org.gif
taitaa olla koko nollatoleranssi ihan samaa pelottelua. vähän sama kuin tehovalvontaviikot, esim ennen poliisien kesälomia on aina tehovalvonta, kun taas missään ei kuuluteta sitä, että poliisien lomakausi alkaa. itse asiassa itselle kesän 'tehovalvonta' tuo aina mieleen 'poliisien kesäloma alkaa'. ne valvoo viikon todella näkyvästi pääväylillä, ihmiset on varovaisia sitten sen takia pitempään.

Tuossa kortittomana ajamisessa on muitakin riskejä, kuin jäädä johonkin satunnaiseen ratsiaan tai skanneriin. Luulisin, että ajamalla kortittomana jonkinmoisen pikku lipan tai kosketuksen vaikkapa naapurin Corollan kanssa, on syytömänäkin aika riskaabelia lähteä hakemaan "oikeutta", jos riita tulee. Samoin hiukan kyllä ujostelisin kääntyä vakuutusyhtiön puoleen mahdollisen raha-anomuksen kanssa...ainakaan rehellisen tarinan pohjalta. Mutta rehellisyyshän onkin noissa piireissä jo unohdettu juttu vai...?

Mikäli oikein ymmärsin niin tyhjällä rampilla on vähän vetäisty ja tyhjälle motarille liityttäessä on nopeus ollut sallitut. Kortti pois neljä kuukautta.
omg.gif
Naurettavaa pelleilyä. Vaikka pärräpoliisi olisi ollut kuinka myötämielinen ym. niin on aivan selvää että hän kirjoitti täysin tietoisesti kaverille ajokiellon koko ensi kesäksi. Olipa fiksu poliisi.
033102ass_1_prv.gif

Herää vielä kysymys että mitähän ne siellä tyhjällä motarilla ovat tehneet? Liikennettä valvoneet ja turvallisuutta lisänneet? Tietävät että aina joku käy kokeilemassa pärrää tai jotain kotteroa tyhjällä motarilla miten kulkee. On se sitten niin älyttömän rikollista touhua. Putkaan vaan ja pamppua.
ghostface.gif

Back