• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kortti lähti.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja koffi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huvitti yksi päivä katsoa juttua alkolukosta. Eli juokkokuskit voi päästä takas rattiin jos vaan hommaa alkolukon. Mitenkäs ylinopeusajajille? Nopeusrajoitin? Ei käy päinsä, kortti pois. Kyllähän juoppojen pitää saada ajaa autolla, mutta ylinopeuskuskit on sen verran törkeitä rikollisia, että ne ei saa ajaa sitten millään.

mulla oli toissakesänä 142@80 ja syyttäjä ei halunnu oikeuteen sitä viedä. Rangaistus oli 720e sakkoja ja 3kk kortti hyllyllä.
Montako päiväsakkoa? Aiheen aloittajan 22 kuulostaa kovin vähältä, mulle napsati keväällä 113@80 ja 18 kpl.

br, Mikko
Mulla sakkojen määrään vaikutti muunmuassa se että tein "rikoksen" nuorena henkilönä joka vähentää neljänneksen normi sakko määrästä, sekä vielä se että olen opiskelija eikä ole tuloja.

Elikkäs tulipa tuossa käymään niin että ajoin 115km/h 60-alueella ja korttihan siinä sitten lähti (ja ylinopeus ei ollut tahallinen mutta syytä en jaksa tähän kertoa).

Kerro kerro.

Tuosta lähes kaksinkertaisesta ylityksestä täällä ei saa aikaiseksi muuta kuin päänaukomista, mutta todellinen keskustelu ja spekulointi alkaa vasta siitä, kun kertoo miten voi ajaa vahingossa lähes tuplat vallitsevaan nopeusrajoitukseen nähden.
Etenkin kun Suomen teillä harvoin pudotetaan 120 nopeusrajoituksesta suoraan 60:n rajoitukseen. Kaikilla muilla rajoituksillahan tuo 115km/h on ylinopeus. Tuo vahingossa ajettu 115 olisi siis ollut joka tapauksessa ylinopeus kaikkialla Suomessa lukuunottamatta osaa moottoriteistä.

Mutta kerro nyt miten vahinko pääsi tapahtumaan. Ehkä me muut voimme ottaa opiksi ja säästää pitkän pennin ja pitää korttimme.

I.  
smile_org.gif

Ite oon useemman kerran ollu kuulusteluissa. Ja kerran vältin kortin lähtemisen kunnon selityksellä
"kaveri soitti että se kaatu eikä pääse pyörän alta pois, ja lähin kauheella kiireellä auttamaan" ja kaikkee muuta tommosta paskaa
biggrin.gif

Mutta säästyis pahimmalta vitutukselta koska kortti lähti syksyllä.
Ittee ei kun vituttanu kun kortti lähti just ajokauden alussa.

Piikillä vahingossa 115 km/h? Mun satapiikkinen Jammu vuodelta -74 tarvii tohon jo alamäen ja myötätuulen...  
tounge.gif

Itse ajoin 100@60 josta 24 päiväsakkoa ja kortti 6 viikkoa hyllyllä, joten eiköhän sulla vähintään samaa luokkaa tule.

Piikillä vahingossa 115 km/h? Mun satapiikkinen Jammu vuodelta -74 tarvii tohon jo alamäen ja myötätuulen...
tounge.gif
Yhtäaikainen molempien käsien kramppi ja jalkojen halvaantuminen
tounge.gif

Nuo hermostolliset viat kannattaa hoitaa kuntoon ennen kuin hankkii isomman pyörän. Vastaava tilanne saattaa muutoin aiheuttaa taajama-alueella reilusti yli kahdenmarkan lukemia, mikä on jo vaaraksi kortin lisäksi jopa terveydelle.

Ite oon useemman kerran ollu kuulusteluissa. Ja kerran vältin kortin lähtemisen kunnon selityksellä
"kaveri soitti että se kaatu eikä pääse pyörän alta pois, ja lähin kauheella kiireellä auttamaan" ja kaikkee muuta tommosta paskaa
biggrin.gif
biggrin.gif

Ja minustakin olisi kiva kuulla miten aloittaja päätyi vahingossa noin kovaan vauhtiin.
wink.gif

Jeps itsellä vuonna kesällä 60 alueella taisi olla 112 jonka lappuun kirjoittivat. Vakava piittaamattomuus. 30 päiväsakkoa ja 2,5 kk kortti hyllyllä (ei ollut aiempia sakkoja rasitteena)

Eipä siellä "kuulusteilussa" pahemmin mitään kyselty/selvitelty. Lähinnä että onko elätettäviä, tarttenko korttia töissä jne. Katto ajan kalenterista jolloin tulee kortti takaisin ja löi lapun kouraan ja sanoi että tuossa valitusosoite jos haluat päätöksestä valittaa. Ja seuraava.

Elikkäs, homma alkoi siitä kun olin matkalla kotiin päin, kunnes eräästä risteyksestä tuli joku pienehkö auto taakseni. Todennäköisesti joku Pösö 205 tai vastaava. No ensiksi ne ajaa melkein takalipassa kiinni kunnes päättääkin lähteä ohittamaan, mutta jääkin rinnalle ja alkaa puskemaan meikäläistä pientareelleppäin. No lisään kaasua ja yritän karistaa heidät, mutta tulevatkin perässä. Siinä sitten hiki hatussa paahdan heitä karkuun kunnes vilkaisen taakseppäin niin eipä ole enään auto takana vaan setä sininen, ja sinne poistui kortti.

Voisin hyvin kuvitella itseni tuohon tilanteeseen, joten mulle ainakin menee tää "selitys" läpi.

Oma tapaus: Mersu teinejä täynnä ajaa ihan perseessä kiinni ja päästän ohi (itsekkin 30km/h yli). 10km päässä jengi on pysähtynyt röökille, pian taas sama homma. Nyt alkaa palaa pinna kun ei mene ohi vaan on edelleen perseessä kiinni. Vähän aikaa 200+ niin alko vasta saamaan etumatkaa ja vedin ensimmäiselle huolttiskalle sen jälkeen kahville.  
veryangry.gif

Täysin turha on arvailla sillä nyt puhuu kokemus..ja tieto
smile_org.gif

Jos kyseessä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vakava piittamattomuus, niinkuin tässä tapauksessa oli.
Kortti otetaan pois samantien ja nimismies päättää ajo-oikeuden peruutuksen keston, joka rikoslain mukaan minimissään on vähintään 1 kk ja max 3kk.
Yleisesti on kuulemma käytössä 6 viikkoa, mutta vaihtelee tietysti tekotavan, paikan, liikenteen määrän mukaan ja vaikuttaa siihen nimismieskin.

Minulla oli 105/60 ja kuukauden ajelin ilman konevoimaa..
sport05.gif

Ei mieleesi tullut hidastaa vauhtia?
Jonka jälkeen oisivat voineet tehdä lukkojarrutuksen tahalleen edessä/vast. Kyl maar mäkin ennemmin karkuun lähen kun jään kahtomaan mitä se urpo meinaa seuraavaks tehdä.
Piikillä?
tounge.gif

Ehkä se bussipysäkille toppaaminen olisi viksumpi vaihtoehto
wink.gif

Ite tein viimeksi siten, että kun risteyksestä lähti tuonti mersu revittään täysillä takarenkaassa kiinni, heitin nopean väistön pientareelle ja lossit kiinni (tuttu paikka ja leveä puhdas piennar). Ennemmin nuo kohmot pitää edellään!

Ei mieleesi tullut hidastaa vauhtia?
Jonka jälkeen oisivat voineet tehdä lukkojarrutuksen tahalleen edessä/vast. Kyl maar mäkin ennemmin karkuun lähen kun jään kahtomaan mitä se urpo meinaa seuraavaks tehdä.
Piikillä?  
tounge.gif

Ehkä se bussipysäkille toppaaminen olisi viksumpi vaihtoehto  
wink.gif

Ite tein viimeksi siten, että kun risteyksestä lähti tuonti mersu revittään täysillä takarenkaassa kiinni, heitin nopean väistön pientareelle ja lossit kiinni (tuttu paikka ja leveä puhdas piennar). Ennemmin nuo kohmot pitää edellään!
Riippuu piikistä ja kuskista
wink.gif

Back