• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kokemuksia Thundercatista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Millainen pyörä ajaa ja onko hyvä olla kyydissä?
Mieluusti myös kaikenlaista muuta tietoa mitä mieleen juolahtaa.

Kitoos

Kävin kokeilemassa kyseistä laitetta. Ensin kokeilimme sitä emännän kanssa ja sitten kokeilin yksin.

Emännän kanssa ajaessa todettiin ajoasento ja tilatkin ihan kohtuullisiksi. Itseäni häiritsi ainoastaan etupään tekemä "nypytys" vaikka renkaat oli uudet yms... lieneekö tyyppivika vai kyseisen yksilön vika...
Ensimmäinen kunnon kiihdytys (noin 140km/h asti) ja sitten himmaus. Takapenkiltä eka kommentti : "Eihän tää lähde mihinkään". Myös itselleni moottori oli pettymys.

Yksin ajaessa tilanne hieman parani, mutta jos meinaa pyörällä tosiaan ajaa on kierroksia pidettävä runsaasti. Itselleni jäi mieleen, että tehoa tuntui olevan kunnolla ainoastaan vain viimeisellä noin tuhannella kierroksella ennen punarajaa ja isommalle vaihdettaessa jengat putosivat jo liikaa... Niin ja sam nypytys etupäässä tuli myös yksin ajaessa.

Thundercatissähän on sellaiset 100 hepoa, kuten myös oli omassa VFR:ssäni, silti kun koeajon jälkeen hyppäsin veffarin puikkoihin niin kyllä se tuntui vaan paljon tehokkaammalta ja ennen kaikkea vääntävämmältä.. noh onhan niissä toki koneissa 150cm3:n ero.

Toivottavasti en saa kaikkia Thundercat miehiä niskaani, mutta tämä on oma kokemukseni.

Toivottavasti en saa kaikkia Thundercat miehiä niskaani, mutta tämä on oma kokemukseni.
No et nyt _ihan_ kaikkia saa niskaasi mutta..  
veryangry.gif

No ei vainaskaan, jokaisella on mieltymyksensä.  
smile_org.gif

Reilu vuosi kisulla takana ja eipä kummempaa haukuttavaa. Lienee keskiverto kuussatanen, jossa on panostettu hieman normaaleja kyykkäreitä enemmän mukavuuteen. Kate lienee hieman suurempi ja suojaavampi kuin muissa kuussatkuissa (CBR, ZX6R jne.) ja oliskohan ajoasentokin hieman pystympi.

Ja mitä tuohon konepuoleen tulee, niin tuohan on samanlainen kierroskone kuin mikä tahansa kuussatanen. Alle 3000 kierroksen ei kannata kierroksia pitää ollenkaan ja meno on muutenkin "ohutta" 7000 kierrokseen saakka. Mutta tuo että punarajalta isommalle vaihdettaessa putoisivat kierrokset liikaa, niin se kuulostaa jo vähän jyrkältä lausahdukselta. Jos konetta vinguttaa rajoittimen lähelle, niin kyllä seuraava vaihde on reilusti tehopiikillä.

Itselläni pyörässä on ainostaan vaivannut liiallinen kyykkymäisyys. Pitkäselkäisenä ja lyhytkätisenä painoa on ainakin minulle liikaa ranteiden päällä. Mutta kaikki on niin ajajasta kiinni. Joku kyykkyihin tottunut saattaa pitää tuota ajoasentoa ihan rentona.

Ja taisi HeadCasen etupäänypytys olla ko. yksilöstä kiinni, koska omani ei sellaista tee. Ja ei tehnyt toinenkaan koeajamani catti.

Vaimo ei ainakaan tähän päivään mennessä ole haukkunut kyytiläisenä olemista. Ainoa mikä itselle tulee mieleen takapenkkiläisen oloista on hyvät kahvat. Enempää en osaa sanoa, kun kyydissä en ole ollut.

Mutta hyvä pelihän se on. Ei muuta kuin koeajamaan ja tekemään omia johtopäätöksiä. Jos hakee esim. muutaman vuoden vanhaa ja järkihintaista 600:ta niin catti on oikein hyvä vaihtoehto. En äkkiseltään keksi parempaa..  
tounge.gif

Onkos toi malli muuttunut vuosien aikana vai onko se sama kuin alussa?
Ja jos 96-98 vuoden pyörän ostais paljonko siitä kannattais max. maksaa?

Malli on muuten sama välillä 1996 - 2003, mutta 1998 vaimennin vaihtui erilaiseksi. Ilmeisesti kiristyvien päästömääräysten myötä. Uudemman mallin vaimentimen tunnistaa sitä ympäröivästä kirkkaasta pannasta. Vanhemmissa sitä ei ollut.

Hintapuoli onkin sitten vaikeampi. Jos ostat liikkeestä esim. -96 tai -97 -mallisen, niin hinnat lienevät kahdeksalla alkavissa summissa. Itse maksoin catista reilu vuosi sitten liikkeestä 9000e, mutta hinnathan on tippuneet tuon jälkeen. Ja yksityiseltä saa varmaan muutama sata euroa edukaammin kuin liikkeessä.

Ja värihän voi aina ratkaista. 1996 ja 1997 mallisia taitaa olla suomessa hopea-keltaisina ja valko-punaisina. 1998 sitten väritykset muuttuivat musta-puna-valkoiseksi ja hopea-keltainen muuttui hopea-kullaksi. Vuonna 2000 taidettiin siirtyä kokopunaiseen ja kokosiniseen, joita ne ovat vieläkin. Hopea-kultaa taisi saada vielä vuoden 2000 aikana.

Omaan ostopäätökseen johti se tosiasia, että catti on melkoisen nykyaikainen, kun sitä saa vielä kaupan hyllyltäkin ihan vastaavana pyöränä. Ja ulkonäkökään ei paljoa kalpene uusille moderneille pyörille. Koeajon jälkeen olin tyytyväinen ja eihän siinä voinut muuta kuin tehdä kaverin kiusaksi paperit samantien liikkeessä.

Ja vielä kun investoit siihen Öhlinsin etujouset ja takaiskarin niin pyörän ajo-ominaisuudet muuttuvat aivan fantastisiksi
cool.gif
.

Runko on todella hyvä ja näitähän käytetään yleisesti trackriding schooleissa ulkomailla.

Hauska pyörä joka sopii mainiosti kaksipäällä touringista rata-ajoon!

Täytyy varmaan mennä kokeileen, kun moni sanoo et ajoasento on etukeno.
Ite oon 171 pitkä niis saas nähä ottaako liikaa ranteille.

On ne niin suhteellisia, nuo käsitykset suorituskyvystä. HeadCasen eukko kommentoi kisusta ettei 'se lähde mihinkään'. Hyvä ettei meikäläisen emäntä ole ehtinyt monen mopon kyytiin istumaan. Mitähän se muuten sanoisi 535 Viragon penkillä istuessaan..?
cool.gif
'joko tää liikkuu?'

Kahden viikon Saksan/Ranskan reissu takana ja noin 5000 km ajettuna, tosin yksin. Pakaaseina tankkilaukku ja Givin kassi takapenkillä. Tuli ajettua sekä mutkaa että motaria. Pyörä pelasi ainakin mun tarpeisiini aivan riittävästi. Tosin mutkapätkillä joutui pitämään kierrokset korkealla jotta olisi riittävä veto päällä, mutta sitä samaahan se on kaikilla tämän kokoluokan mopoilla.
Itselläni on Catti ollut v.2000 lähtien ja tänä kesänä tulee 25 000 km täyteen, ilman ongelmia. Olen 173 cm pitkä pätkä ja ainakin mulle ajoasento on mitä parhain, ei ota ranteisiin vaikka joutuisi matelemaan ruuhkassa, ajoasentoa on niin helppo muutella.
Vaimo ja 13v. poika matkustavat silloin tällöin takana (viime kesänä pojan kanssa tehtiin Ahvenanmaan keikka) jolloin laitan kovan Kapan takalaukun kiinni joka toimii hyvänä selkänojana. Kun matkustaja tulee mukaan huomaa kyllä että kyseessä on vain 600:nen eli jos ajatte usein kakspäällä niin lienee parempi katsoa hieman vääntävämpää konetta.
Itse olen muutaman kerran miettinyt jo vaihtoa isompaan, mutta viimeksi tämän kesän reissun jälkeen totesin itselleni, että kyllä tämä Catti on ainakin toistaiseksi mulle riittävä mopotin.
062802moto_prv.gif

Ja vielä yksi juttu: Catti ei kuluta kun nimeksi menovettä. Lomareissulla motarilla ajoin 160-180 km/h nopeutta (joka on muuten Catille hyvä reissuvauhti) ja kulutus pysyi tuossa 5 l/100km paikkeilla. Normaaliajossa yhdellä tankilla ajelen noin 350 km. Että silleen.
062802moto_prv.gif

Jep, unohtui tietysti mainita, että olen 183 pitkä ja tosiaan selkää riittää ja kädet on jääneet vajaaksi. Se varmaan osaltaan vaikuttaa ranteiden väsymiseen.

Ja samat kokemukset menoveden kulutuksesta myös minulla. Bensavalo syttyy yli 300 kilometrin ajon jälkeen ja tankilla tulee käytyä viimeistään, kun trippimittarissa on 350 kilometriä. Silloin tankkiin menee yleensä noin 17 litraa bensiiniä.

Kokeilitko ukkeli mitä kisu kelasi mittariin autobaanalla?

Kaksi vuotta ja 19tkm catilla, eikä minkäänlaisia ongelmia. Bensaa tankkiin ja menoksi, välillä ketjurasvaa ja pakolliset huollot - helppoa kuin suunnistus
wink.gif

Ja toimintasäde on mukava, matkaa tehdessä ei tarvitse jatkuvasti pysähdellä tankille. Nyt -03 R6 ajossa ja 100km on tippunut matka mitä yhdellä tankillisella ajaa, jatkuvaa tankkausta nykyään.

Ajoasento catissa tälläselle 179cm hieman mukavampi sekä matkaa tehdessä että citypyörityksessä. Enkä myöskään omassa catissa tavannut mitään nypytystä. Kovasti tykkäsin.

Nytten kuukausi catilla kuljettu ja kyllä saa isoa kiitosta nämä yksilö!  
smile_org.gif
vuosimalli tosin hivenen uudempi kuin yllä oli kyselty (vm. 2001), mutta ominaisuudet tuskin muuttuneet olennaisesti?

Miksi sitten valitsin catin? No ensinnäkin jo pelkällä koeistunnalla oli selvää että tämähän sopii kuin valettu ajoasentonsa puolesta (pituutta 171 cm) ja sitten takapenkkiläistä ajatellen löytyy yhtenäinen penkki mikä antaa huomattavasti varaa muuttaa ajoasentoa. Pyörä on sopinut mielestäni kaikkii olosuhteisiin (matkaan, cityyn ja radallekin pitää vielä mennä kokeilemaan), mutta tosiasiahan on että jotta sitä potkua löytyy on kiekat oltava lähempänä 7000, mutta kakspäälläkin tehot riittää ainekin toistaiseksi erittäin hyvin!  
sport05.gif

Bensan kulutus oli iloinen yllätys sillä ekalla täydellä tankilla tulia ajettua ihan siivosti 375 km ennenkuin valo syttyi ja hieman vauhdikkaammalla ajolla 350 km menee kevyesti...

Nypytystä oli alkuun alhaisilla kierroksilla joka selvisi normaalihuollossa... (neljännen kaasarin yksi ruuvi liian tiukalla tai jotain..???) vaan ei nypytä enään!  
062802moto_prv.gif

Takapenkkiläisen kommenteista sen verran että meillä kyllä ekojen kunnon kiihdytysten jälkeen kuului takapenkiltä: "Hei, ei toi oo oikeesti kivaa..." Johtuneeko siitä että takapenkkiläisellä pituutta +180 cm ja kun näin ruipelo kuski niin ei saa kunnon otetta vyötäröltä... Mutta kyydistä meinasi kuitenkin pudota!  
tounge.gif

Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä, mutta minulle tämä miuku sopii kuin nenä päähän! Ei muuta kun koeajamaan eri pyörät niin sittenhän sen tietää!  
062802moto_prv.gif

Jep, unohtui tietysti mainita, että olen 183 pitkä ja tosiaan selkää riittää ja kädet on jääneet vajaaksi. Se varmaan osaltaan vaikuttaa ranteiden väsymiseen.

Ja samat kokemukset menoveden kulutuksesta myös minulla. Bensavalo syttyy yli 300 kilometrin ajon jälkeen ja tankilla tulee käytyä viimeistään, kun trippimittarissa on 350 kilometriä. Silloin tankkiin menee yleensä noin 17 litraa bensiiniä.

Kokeilitko ukkeli mitä kisu kelasi mittariin autobaanalla?
Mopotti keräsi reilut 210 mittariin ja vauhti sen kuin kiihtyi, vieläpä ylämäkeen. Lopetin kiihdytyksen kun tankkilaukku aiheutti pöyrteitä kypärän sisään ja alkoi nelipyöräistä tulla perävalot vastaan sillä tiheydellä että ei ollut enää turvallista ajaa edes vasenta reunakaistaa.
Erittäin hyvä hyvä pyörä.
062802moto_prv.gif

Catilla takana jotain 20 000 km ilman suurempia ongelmia. Heti ostettueani ketjun ja rattaiden vaihdossa jouduin laakeroimaan ketjupyörän + takarenkaan kun oli ilmeisesti ollut edellisellä omistajalla ketju liian kireällä ja hajottanut laakerin.

Pienet vaihteet paukkuu (pyörällä ajettu kyllä kohta 60 000 km) kytkettäessä mutta ongelma laimenee kun pitää ketjun oikealla kireydellä (vähänkin liian löysällä niin pienet vaihteet ei meinaa mennä päälle ja välivapaita ilmenee aina slloin tällöin).

Itselläni on pituutta 184 ja hiukan ranteet väsyivät kun kävin viime viikonloppuna noin 1000 km reissun muijan kanssa tuolla itäsuomessa. Motarilla huomaa, että korkeampi pleksi ei haittaisi mutta pärjää ilmankin. Mielestäni pyörä ei häviä kulussa '90 -luvun loppupuolen ZX6R:n kawalle ainakaan yhtään. Piiiiiiiiiiitkällä suoralla olen saanut mittariin tasan 250 josta tietysti voi pudottaa pois jonkin verran todelliseen verrattuna (ehkä jotain 235-240). 220 jälkeen kiihtyvyys onkin sitten aika hidasta (montakohan kertaa vuodessa tuota tarvii kiihdytellä noissa vauhdeissa...).

Soppaa vie 4,5-6 litraa riippuen kuormasta ja vauhdista mutta kyllä tuonne 6 litran kulutuksen pintaan saa pitää narun tosi kireällä.

Takanaistuja ainakin on tykännyt verrattuna muihin koeajamiimme pyöriin. Iskareiden säädötkin tuntuu riittävän kun meistä kumpikaan ei ole mitenkään painava matkaaja.

Huomionarvoista lienee, että venan säädöt (tarkastuksessa) oli tuossa 55 000 km:n kohdalla (säätöväli 42 000 km) prikulleen kohdallaan, eli jos mitään sivuääniä ei kuulu, ei kannata vaivautua säätämään.

Pakko heittää vielä täältä sivusta kommentti että catti on yksi parhaimman näköisistä kyykkyistä. Varsinkin sinisenä.
inlove.gif

Pakko heittää vielä täältä sivusta kommentti että catti on yksi parhaimman näköisistä kyykkyistä. Varsinkin sinisenä.
inlove.gif
Jeps, ja jos siinä olisi enemmän "alavääntöä" niin aivan LOISTAVA mopotin. \O/
Olen bout 174 cm ja 70+ kg kokoinen kaiffa, ja ainakin minulle Cat:ti sopi kokonsa puolesta kuin pipo hirvelle.

Btw: Löytyis ylimääräisenä sekä enklannin- että suomenkieliset manuskat Cat:tiin, koska juurikin sen alaväännön puutteen vuoksi sunnitelmissa olisi nyt toisenlainen menopeli...

Back