• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia pyörän vuokraamisesta?

Olen koko heinäkuun poissa (ajamassa route 66:sta
smile_org.gif
), joten voisin periaatteessa laittaa oman pyörän vuokralle (BMW R 1100 GS, vm 95).

Onko kenelläkään kokemuksia oman pyörän vuokrauksesta? Eli lähinnä sopimuksen teko, vakuutukset, hinta, kilometrit, kotimaassa/ulkomaille, alku- ja lopputarkistus, jne.

googleta "moottoripyörän vuokraus", siellä on hintaesimerkkejä yms. Kysy vielä vakuutusyhtiöstäsi, kuinka tulee toimia, ettei mene käsi päähän. Sopimukset kirjallisina!

Eipäkai tuossa muuta kuin asiallinen kirjallinen sopimus, ajokortin tarkastus, sekä pyörän tarkka syynääminen, työntömitta mukaan ja mittaat takakumin kulutuspinnan, kuulemma hillitsee vuokraajan kuminpolttamista kummasti kun vuokrasopimuksessa on urasyvyys merkittynä.
biggrin.gif
Vakuutuksien kohdalla kannattaa sopia senverran iso omavastuu, että se kattaa ainakin melkein koko bonusten alenemisen mahdollisessa lippaamis tilanteessa. Isohkolla omavastuulla saattaa myös olla rauhoittava vaikutus vuokraajan ajosuorituksiin...

Juuh omavastuu vaan 400-500 €:n luokkaa niinkuin mopoliikkeissäkin on. Ei varmaan sillon kukaan vastuuton sankari edes vuokraa?

Juuh omavastuu vaan 400-500 €:n luokkaa niinkuin mopoliikkeissäkin on. Ei varmaan sillon kukaan vastuuton sankari edes vuokraa?
Itse en kyllä lähtis noin pienellä omavastuulla vuokraamaan, liikkeissäkin se on yleensä 500-1000€. Näkisin että vuokraajan omavastuun pitää kattaa reilusti pyöränomistajan bonusmenetykset yms. kulut. Sitä v***tuksen määrää kun ei ihan pikkurahalla korvata.

Toi kulutuspintojen mittaus on hyvä idea, ja muutenkin pyörän alkukunnon mahdollisimman tarkka kirjaaminen. Itse ainakin näin tekisin, jos ylipäänsä raaskisin laittaa mopoa vuokralle (pientä perfektionistin vikaa).

Kaikki asiat kun kirjaa ja omavastuu on riittävän suuri, niin tietääpähän ainakin että vuokraaja on tosissaan ja ajelee siivosti. Vuokrahinnanhan ei kuitenkaan tarvitse olla liikkeiden luokkaa, ja sillä niitä vuokraajia varmaan saakin houkuteltua. Ei välttämättä tarvita mitään kilsarajaa, niin kuin liikkeissä yleensä, mutta esim. joku lisäsumma jos kulutupinnat on kovin vähentyneet.

Edit: Ja ne omat bonusmenetykset kannattaa oikeasti laskea tarkkaan. Ne on usein isommat kun kuvitteleekaan. Itse laskin pari kuukautta sitten ja tarkkaa summaa en muista, mutta aika lähellä vuoden vakuutusmaksuja se oli.

Heh. Kättä lippaan. Itse en raaskisi ikuna omaa vempelettä antaa vuokralle - en edes tutulle. Nihilistin vikaa...

Voithan (?) tehdä niin, että vuokraustilanteessa pyydät vuokraajaa ottamaan vakuutukset pyörään (rekisteriotteessa säilyt omistajana, vuokraaja haltijaksi), tuommoisessa pidemmässä vuokrauksessa ehkä järkevintä...? Sen jälkeen sovitte esim. kiinteän vuokrasumman tai vaikkapa kilometriperustaisen tai niiden yhdistelmän (itse laittaisin kilometriperustaisen). Vahinkotilanteeseen vielä vuokraajalle omavastuu, sillä sinunkin ajokautesi on pilalla, jos pyörä mällätään. Lunastustapauksessa.. mitenhän siinä kävisi - kuka saa rahat, jos vakuutus haltijalla?

No joo, sitten vielä pärstäkertoimen tarkastus vuokraajalta.

Onhan noita vaihtoehtoja, mutta molempien kannalta hyvä, että tehdään tarkka sopimus.

Hyvää reissua, toivottelee viime heinäkuussa 66:sen ajanut. Takaan, että tarkenette ja niin
033102beer_1_prv.gif
kuin muutakin juotavaa menee.. Siellä on heinäkuussa oikeasti kuumaa, siis aivan helvetin kuumaa.

Ja tuosta mopon vuokrauksesta.. Omaani (ainoaani) en tuntemattomalle vuokraisi. Muutaman satasen tuottohaaveista saattaa tulla iso harmi ja huonossa tapauksessa asiaa puidaan lopulta oikeudessa.

Ehkä jollekin hyvälle tutulle antaisin, jonka ajotaidot ja tavat tuntisin.. Vaan eihän sellaiselta oikein mitään rahaa viitsisi edes pyytää. Paremminkin joku vastapalvelus, tai ehkä joku nimellinen korvaus..

J@ck, millaisella varustuksella ajoitte? Takki vai suojat+paita? Housut? Kengät?

Itse ajattelin yrittää farkuilla ja tennareilla..

Reittiä peilataan peterpanmaailman vastaavan reissun kanssa. Sieltä sai ainakin ihan hyvän perusaikataulun (2vkon vuokra).

Peterpanin reitti

Itse ajattelin yrittää farkuilla ja tennareilla..
Ääh, mitäs turhia, vedä vaan hihattomassa t-paidassa, shortseissa ja läpyttimissä ja kypäränkin voit sitaista takasitsille monessa osavaltiossa. Sulaudut täydellisesti joukkoon kun vielä HD:llä tai Wingillä ajelet..
tounge.gif

Ei vaan, piruilut sikseen...Samaa pohdiskelin itsekin vuosi sitten ja päädyin BMW:n Venting Machineen ja BMW Air Flow 2 -kenkiin. Tosin matkatavarakysymykseni oli hieman päinvastainen kun suurimpana yksittäisenä pakaasina oli LT ja sen laukuissa tuokin ajopuku ja kengät lensi mukavasti  
cool.gif

J@ck on ihan oikeassa tuon kuumuuden suhteen. Suosittelen vakavasti kunnollisen kuuman kelin ajopuvun (ja miksei kenkienkin) hankintaa. Niille löytyy kyllä käyttöä kotimaassakin. Itse ajoin koko 11 tonnin reissullamme vain puoli tuntia T-paidassa, ja olo oli tuolloin huomattavasti epämiellyttävämpi kuin Venting Machine päällä. 42 astetta oli pahimmillaan ja tietysti siinä kelissä ajoviimakin on kuin tukkaföönin edessä istuisi. Ei sitä siedä paljaalle iholle. Hyvä verkkopuku aiheuttaa ihan oikeasti viilennystä varsinkin jos viitsii ajoittain kastella alla olevaa T-paitaa tai cool-max paitaa. Tosin tämä autuus ei kestä kovin kauaa..

Ja sitten muista juoda ja juoda ja juoda. (Siis vettä tai urheilujuomaa...
tounge.gif
) Mulla oli juomatelineissä kaksi Partioaitasta ostettua Thermoksen 0,5 litraista termospulloa, jossa on semmoinen fiksu korkki, josta saattoi juoda "pullon suusta" ajaessakin. Lisäksi vielä yhdessä kassissa oli litran termospullo. Nämä kun täytti aamulla motellissa jääkuutioilla ja sekaan huoltsikalta Gatoraidia, niin kylmää juotavaa riitti koko päiväksi eikä päässyt nestehukka yllättämään.

Loput tarinat löytyykin tuolta linkistä alta...

Hyvää matkaa joka tapauksessa!
biggrin.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

Back