• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemukset Yamaha FZ6S-2004

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Taoin just 2004 malliin alppireisulla 6 tkm. Pyörä toimi kuin ajatus. Yhden vian huomasin. Kun oli mukana ”ankkuri” omalla fillarilla, ni matkanopeudet pysy vaatimattomina. Siinä itteä huvitellessa tuli kaarreajokiihdyttelyä, et oli niinku, viihdyttelyä. Totesin, että pyörä on jopa liian helppo ajaa. Yhden jos toisen kerran meinas sivuttaispito todella loppua.

On näköjään jonkinlainen turvallisuusnäkökohta sekin, että ajaa painavilla matkavessoilla, joilla tietää ajo-ominaisuuksien loppuvan. FZ6 ajovakavuus tuottaa sellaisen turvallisuuden tunteen, että kyvyt on syytä olla riittävät, jos niitä huippuväännön kierroksia koneelta kysyy.
sport05.gif

Mäkin vaihdoin kleeni tuommoiseen fz6:seen. Alkuun vääntöä on myös matalilla kierroksilla mukavan tuntuisesti kleen verrattuna. Oikeastaan vääntökäyrä on kaksiosainen, isoimmalla vaihteella selviää 3000-4000 kierroksilla hienosti,  5000rpm alueella tulee monttu väännössä, jonka jälkeen noin 7000rpm alkaa vääntö taas nousta. Montun huomaa kiihdytettäessä noin 100kmh nopeudesta isoimmalla vaihteella. Sitten taas 70 - 80 nopeudesta tuntuu lähtevän reippaammin isoimmalla vaihteella, kuten myös 140 nopeudesta, jos sellaista olisin joskus ajanut.

Mutkia fz:lla on tietysti ihan eri asia ajella kuin kleella, pitoa ja kallistusvaroja tuntuu riittävän, mutkan aikaisesta hallittavuudesta puhumattakaan. Ainoa mitä kleesta jäin kaipaamaan, on se alusta hiekkateitä ajatellen. Jos mökille mielin, on mun ajettava aina sellanen 30km keskisuomalainen pikataival. Toi fz säälittää kun tuntuu et se hajoaa alle siinä, missä kle oli vielä kuin kotonaan. Kai mä joskus tartten vielä sen matkaenskan (bmw r1200gs / ktm 950 adv.). Jos nyt kysyttäisiin, en haluaisi mielellään tehottomampaan vaihtaa, alavääntöisempään ehkä. Mutta tosiaan, hyvä peli toi fz on kokoisekseen ja hintaisekseen.
Minulla on aivan samanlainen tilanne kun mökille menee niin pitää ajaa hiekkatietä jonkin verran (n. 12km) ja pyörähän ei oikein ole sinne tehty, mutta ajattelin että kuitenkin ajan suurimmaksi osaksi pikitiellä ja KLE ei oikein ollut pikitien peli ja yllättävää kyllä oli vaikeampi ajaa (huterampi), mutta hiekkatiellä mainio peli. KLE:llä kun ajoi yli sataa niin peileihin ei tarvinnut enää katsella, pyörä tärisi niin paljon että niistä ei mitään nähnyt.

"Ihastuin" myös FZ.ssä moottorin hienoon toimintaan, ei tarvitse aina olla "oikea" vaihde päällä kone jaksaa kakistelematta vetää, ohituksissa maantiellä ei tarvitse juurikaan pienempää vaihdetta hakea, jarrut on KLE:n verrattuna aivan loistavat mutta onhan pyörän teknisessä suunnittelussa lievästi sanottuna yli kymmenen vuoden ero.

Polttoaineen kulutus aluksi vähän mietitytti mutta kävin viikonloppuna K-Suomessa kulutus oli koko reissun osalta 4.6 L/100km eli ihan kohtuullinen kulutus.

FZ on myös tosi helppo ajaa ihan missä vaan, motarilla olisi hyvä olla korkeampi plexi, FZ6S:sään saa 90mm korkeampaa plexiä joten täytyy miettiä jos sellaisen hommaisi, viikon kokemuksella en oikein negatiivista löydä, kuin ehkä kaupungissa kun ajelee näillä helteillä niin jalat meinaa sulaa, ja kun nyt oikein rupeaa ajattelemaan niin jousitus voisi olla aavistuksen jäykempi, ainahan sitä jotain löytyy mitä voisi parantaa.

No kuule, ostin juuri 2004 mallisen, ajettu 2000km, täysin vakio, (naisella kuulemma ollut) mukaan tuli alakate ja ns. ankanpyrstö ja hintahan oli pikkaisen yli 9000,-

Että sellaista.

Multa lähtee vm 2005 nakuversio hintaa 8800€ jos jollain tarvetta. Vakio, täysin kondiksessa ja mittarissa 6 tkm. Väri punainen.

0407225638

Adios!Mulla on FZ6N ja olen kyllä ollut tyytyväinen pyörään noin yleisellä tasolla.Mulla vaan alkoi kuulua jotain kummallista siritystä tietyillä kierroksilla,pyöräni on ajettu n.4500km joten ei kyllä pitäisi ylimääräisiä ääniä vielä kuulua.Onneksi on takuu voimassa jos siritys on jotain vakavaa.
Pyörähän on ollut loistava ajettava ja suorituskykykin on riittänyt ainakin tähän asti,mulla oli aiemmin xj 600 Diversion -92 ja onhan tämä uusi aivan toista luokkaa.
Itsekkin olen putkien vaihtoa suunnitellut,mutta eikös se tarkoita että takuu loppuu siihen paikkaan? Äänet saisivat olla miehekkäämmät eikä vääntöalueen muutoskaan olisi pahasta.
Olen netistä katsellut erillaisia putkivaihtoehtoja ja mun silmää miellyttää kyllä ylivoimaisesti eniten Laserin X-treme putket(allright myy)neljä krominväristä pilliä..huh kun on makeet.Myös Devilillä on putket jotka passaa silmään ja pyörään..hinnat on kyllä mielestäni vielä aika korkeat!Mahtaakohan jollain olla Laserin pillit perseen alla? Otan mielelläni vastaan kaiken tiedon hyvistä putkista,noin tulevaisuutta ajatellen.

sanoi:
Mistä kannattaisi ostaa Slip-On vaimentajat, (toisin sanoen mistä huokeasti) Akrapovicilta ainakin löytyy mutta hintakin on kohdallaan, kuvia olen nähnyt Devilin vaimentajista mutta valmistajan sivut eivät tunnistaneet uutta FZ mallia.

Tässä vasta olin zoomailemassa kun devilin slipareilla varustettu fasu vingahti penkissä, oli muuten kertakaikkisen makeet äänet!
Eikai niitä halvalla saa mistään.. mut kaikki hauskahan maksaa. Termignonin sliparin sais vanhaan fasuun jollai kolmella ja puolella sadalla. Tiiä sit niistä äänistä...

Alkukesästä vaihdoin Leovincet, ainakin äänet parani 100% ja tehtaan mukaan 7% tehoa?? varmaan vaikuttaa se kun katti jäi pois. Voisin myydä hyvän pyörän pois -04 mallia FZ6N ylä ja alakatteella, ajettu 9500km, yksi omistaja, huoltokirja.

sami.kontto@pp.inet.fi

-04 omistajille (tai haltijoille, niin kuin mä
smile_org.gif
):

Ennen kuin käyn räyhäämään Kone-Keskolle naama punaisena, niin onkos teillä kaasukahvan päässä oleva kuusiokoloruuvi ruostunut?

Ei nyt sikäli, että se huutooni vaikuttaisi, olin vain järkyttynyt tuon näyn kohdatessani, pitäisi ilmeisesti hopeanuolta joskus pestä tai muuten tarkistella.

En usko tuon olevan tyyppivika, mutta kertokaa, jos samaa on tullut vastaan.

Ystävällisin terveisin Antti

-04 omistajille (tai haltijoille, niin kuin mä  
smile_org.gif
):

Ylpeä omistaja
smile_org.gif
Mutta haltijat ja muut satuolennot on aina kivoja  
tounge.gif

sanoi:
Ennen kuin käyn räyhäämään Kone-Keskolle naama punaisena, niin onkos teillä kaasukahvan päässä oleva kuusiokoloruuvi ruostunut?

On, ruosteessahan se. Kytkinkahvan puolella ihan uudenveroinen. Samoin tankin kiinnityspultit ovat ruosteiset, mutta noihin onkin jo tulossa uudet tilalle. Tankin kiinnityksiä on joskus availtu huollossa, kaasukahvasta en tiedä. Onko toi sitten niin, etteivät kestä normaalia avaamista vaan pinta rikkoontuu ja menee sitten ruosteeseen..? Mikäs neuvoksi, putsaus ja maalaus vai jotain öljyä pintaan niin ei ruostu enempää...

Penkitystulos hallussani olevaan -04 FZ6-S:ään:

94,4 heppaa takapyörältä !!!

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Kävin Kyläsaarenkadulla penkittämässä, kuulemma paras FZ6-tulos oli ollut tähän mennessä 97,5 heppaa, jotkut e-laittomat sliparit ja ääni oli ollut aivan sairaan kova...
tounge.gif

... olisi kiva joskus kuulla ton vehkeen kiihdyttävän, kunhan ei vaan joisi kuumaa kahvia samaan aikaan...
tounge.gif

Käyrä oli oikein nätti
inlove.gif
ja meni yllättävän korkealle. Ei siis tule ensi talvena PC:tä, eikä tule myöskään PC + sliparit tsydeemiä. Jos tehonpuute alkaa vaivata, pakko vaan vaihtaa pyörää, nyt ei virittelyt auta...
bawling.gif

Toi Kyläsaarenkadun mesta muuttanee piakkoin (kaupunki tyhjentää koko tontin) eli jos olet meinannut käydä siellä penkittämässä tai rengastamassa, käy nopeasti. Itse olen tyytyväinen puljuun.

PS. Tänä iltana 94,4 humman kunniaksi
033102beer_1_prv.gif

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Mites teillä on toi takavalon kiinnityksen kireys?

Hopeanuolessani on uudesta asti takalamppu ollut kyllä sinänsä ihan prätkässä kiinni (ei ole tippunut
smile_org.gif
), mutta kun sormella painelee, niin heiluu ylös-alaisin.

Tiedän kyllä noin periaatteellisella tasolla olevan mahdollista tutkailla korjaamokässäriä tai jopa omaa prätkää IRL, mutta ajattelin kokeilla tätä vaivatonta vaihtoehtoa ensin...
tounge.gif

Mulla kanssa takavalo heiluu ihan reippaasti. Mun käsittääkseni
nixweiss.gif
se heiluu ihan tarkoituksella että polttimo kestäis paremmin tärinää.

p.s. Laitahan käyrät tänne foorumiin näkyviin, munkin pyörä oli Kyläsaarenkadulla penkissä, siitä onkin käyrä tän topicin ekalla sivulla.

Mulla kanssa takavalo heiluu ihan reippaasti. Mun käsittääkseni
nixweiss.gif
se heiluu ihan tarkoituksella että polttimo kestäis paremmin tärinää.
Kiitoksia kovasti tiedoistasi! Mun täytyisi käydä tässä joku päivä Yamaha-centerissä reklamoimassa mm. ruostuvista kahvanpäädyistä...
Olin kyllä ajatellut tuossa lampunkiinnityksessä olevan mainitsemaasi ideaa, mutta kiva tietää!

sanoi:
p.s. Laitahan käyrät tänne foorumiin näkyviin, munkin pyörä oli Kyläsaarenkadulla penkissä, siitä onkin käyrä tän topicin ekalla sivulla.
Mä tiedän sun pyörän olleen siellä... 1+1 on 2 ja et jäänyt edes liioittelusta kiinni: 97,5 heppaa on kahden numeron tarkkuudella 98 heppaa...
tounge.gif

... arvaa miten mä ilmoittaisin mun prätkän tehot, jos tulos olisi ollut 94,4 sijasta 94,5...
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif

Käyrä nettiin? Laitan, kunhan olen vähän opiskellut sitä laittamista...

Saitko muuten vääntökäyrän kuvaan? Multa se jäi pois kun ei saatu kierroslukua mitattua.
Ei, en saanut.

Olin aavistellut tuota kierroslukumittauksen vaikeutta ja olinkin kiinnostunut lähinnä huipputehosta ja tehokäyrän muodosta, kun ei näistä mitään 2000 rundin catepillareita saa.
wink.gif

Siksi sovin kohtuuhinnan tuohon tehonmittaukseen ilman kierroslukuarvoja (ja silloin ei tietty tule vääntökäyrääkään), mulla motiivi oli kuitenkin (<span style='color:yellow'>näin meidän kesken brassailu takapyöräteholla</span>) ihan puhtaasti PC:n ja slipareiden hommaamisen mielekkyyden arviointi. Tuloshan siitä oli - sekä penkkiäijän että mun mielestä - ettei kannata, on sen verran hyvin optimoitu tehtaalla.

Täähän ei kovin paljon hönkäile alle 8000 rpm, ja taas 10000 - 13000 repii aika kiitettävästi
Vaihdoin bemarin (lue: traktori) juuri fasuun ja 3 päivän ajokokemuksella voin jo allekirjoittaa nuo aikaisemmat lausunnot. Yksinkertaisesti: fasu on hyvä pyörä.
Tosin se on vielä sisäänajossa, joten en ole vielä pahemmin päässyt testaamaan noita vetävämpiä kierroksia (tehtaan suosituksen mukaan 0-1000 km -> "vältä ajoa yli 7000 rpm" ja 1000-1600 km -> "vältä suuria nopeuksia ja ajoa yli 9000 rpm"). Mutta tulee niitä kilometrejä tällä köröttelylläkin ...

Kone rakastaa kierroksia. Miten FZ6-S sitten pitemmän päälle kestää, se tulee nähtäväksi. Kokemuksia?

Tosin se on vielä sisäänajossa, joten en ole vielä pahemmin päässyt testaamaan noita vetävämpiä kierroksia (tehtaan suosituksen mukaan 0-1000 km -> "vältä ajoa yli 7000 rpm" ja 1000-1600 km -> "vältä suuria nopeuksia ja ajoa yli 9000 rpm").
Jos noudatat perinteistä sisäänajoa, niin muista kuitenkin jonkin verran kiihdytellä ja harrastaa kunnon moottorijarrutuksia. Tämä ideologia liittyy niihin männänrenkaiden tiivistymisasioihin.
062802moto_prv.gif

sanoi:
Miten FZ6-S sitten pitemmän päälle kestää, se tulee nähtäväksi. Kokemuksia?
Ei ole enkä ole lukenut. Mielenkiinnolla kuulisin, miten kestää. Alankomaissa on yli 40 tkm ajettuja pelejä, mutten seuraa niitä paikallisia palstoja, jenkkipalstojen kautta lukenut.

Sanotaan näin: en ole mistään lukenut, että olisi kestävyysongelmia. TPS ja ohjauslaakerin ruostuminen ainakin tulee heti mieleen, mutta ne on jo uusien(kin) pyörien ongelma.
lookaround_orig.gif

OT: uusista pyöristä. 2006 mallit mustine motteineen ja runkoineen ei miellytä mua. Tää hopeanvärinen runkohan itsessään on jo taideteos ja sitä esteettisesti tukee ja visuaalisen harmonisesti hyväilee motin ja vaihdelaatikon harmaa kone-estetiikka. Ugh, olen puhunut.
mad.gif

Mulla on 2005 FZ6N mustana.Runko ja motti on jo siinäkin jo musta..ja minä taas pidin näkemästäni heti.Koko mustana ja katteettomana oli minulle ainut vaihtoehto.Mutta makuasiat ovat makuasioita.
Mulla on tullut mittariin yli 6000 km ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.Sisäänajon suoritin kunnolla ja mullekkin suositeltiin monipuolista ajoa moottorijarrutuksia ja kiihdyttelyjä myös..järki päässä tietenkin.
Äänet ja alavääntö saisi olla tietenkin vähän muhkeempia,mutta sitä saa paikattua tietysti sliparilla..olen ajatellut Laserin Extreme putkia..Mahtaakohan kellään olla kokemuksia ko. putkista??Tarkoitan sitä neljän putken pakettia..vähän niin kuin Mv Agustassa.

hyvältä kuulostaa nää puheet!!
omaa kokemusta ei oo kuin pikku kokeilu FZ6S:llä ja toimii...
vois olla merkin vaihto ens keväänä.. ilman S:ää kuiteski.

Back