• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokeeksi Delvacit koneeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J@ck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Ajattelin lähinnä sitä, että jos ajokaudessa tulee kilometrejä sellaiset 6-8 tuhatta sisältäen melko monta ratapäivää ja sitten kovavauhtisen Euroopan reissun, niin tokkopa tuo mineraalipohjainen öljy on enää parhaimmillaan? "

Jos sulla tulee vuodessa kasaan tollase 6 tonni, niin on kai aivan sama mitä öljyä koneesees laitat, Delvakkia vai jotain muuta. Ajele sillä, mitä purkissa sattuu olemaan.

Eikä niitä öljyjä tarvii vaihtaa sen useammin. 6 tonnii on liiotteluu, 12 tonnii on ok, autoissa vaihtoväli 15 - 20 tonnii. Olen tavannut kaverin, joka on vaihtanut autossa öljyt 100 000 kilsassa, ei ennen. Onnea vaihtoMazdan omistajille.

Delvaccii
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif

Eikä niitä öljyjä tarvii vaihtaa sen useammin. 6 tonnii on liiotteluu, 12 tonnii on ok, autoissa vaihtoväli 15 - 20 tonnii. Olen tavannut kaverin, joka on vaihtanut autossa öljyt 100 000 kilsassa, ei ennen.  Onnea vaihtoMazdan omistajille.
Vois kuvitella että sillä on jotain vaikutusta asiaan (lyhyempään vaihtoväliin), että samaa oljyä vatkataan vaihteistossa ja kytkimessä. Autoissahan näin ei ole.

Sen enempää tässä Delvakki-keskustelua halua lämmitellä, kerronpahan vaan miltä tuntuu.

Kokeilumielessä tosiaan laitoin Delvacit (MX 15W-40) K 1200 S koneeseen. Tänään kävin ulkoiluttamassa mopoa ja hieman testaamassa huomaanko mitään eroa..
Ja huomasihan sitä, vaihteet tuntuis nyt toimivan paremmin ja herkemmin kuin aiemmin.

Mitään haittaa Delvacista ei ainakaan pitäisi olla..

Moottoriöljyjen API-luokitukset:

1) Bensiinimoottoriöljyt, joille on käytössä luokat SE, SF, SG, SH, SJ ja SL.
2) Dieselmoottoriöljyt, joille on käytössä luokat CC, CD, CE, CF, CG ja CH.

Delvac: API CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF/SL/SJ
Ei kait siitä muuta haittaa ole, kuin että kykin ei ehkä toimi niinkuin pitäisi.

Vanhaa kunnon Delvac keskustelua, kyllä se siitä kevät tulee, kunhan odotellaan.

Jos sulla tulee vuodessa kasaan tollase 6 tonni, niin on kai aivan sama mitä öljyä koneesees laitat, Delvakkia vai jotain muuta. Ajele sillä, mitä purkissa sattuu olemaan.
Voi olla, mutta eihän tolla Bemarilla viitsi enempääkään ajaa, kun on noita parempia italialaisiakin, jolla pitää kanssa ajella
biggrin.gif

Merkkihuollossa olen käyttänyt kerran vuodessa ihan sen takia, että kun sitten joskus vaihdan tuon pyörän, niin saavat sitten pällistellä niitä leimoja, kun ne kuulemma jotakuta kiinnostaa.

mitäs jos palataan aiheeseen vasta sinä kauniina päivänä, kun ensimmäinen ns.´luotettavan tahon´ tunnusmerkit täyttävä taho, jolta löytyy myös resurssit testata keskustelun aiheena olevaa öljyä vertailumielessä "oikeisiin" mp-öljyihin, julkaisee testituloksensa? Luotettavina tahoina en pitäisi esim. alan lehtiä, jos on vähänkään perillä siitä, missä määrin niiden ilmoitusasiakkaat (kuten esim. öljyjä maahantuovat firmat) pitävät niitä pystyssä.

Tällainen tarkoittaa käytännössä vähintään kahden identtisen moottorin käyttämistä testiolosuhteissa huomattavan pitkää, mieluiten 6-numeroista km-lukemaa vastaavan rupeaman verran, ja sitten niiden avaamista ja tarkastelua, sekä mittaamista aika monesta paikasta. Vain siten voidaan saada jotain todistettua faktatietoa siitä, mikä voitelee milläkin lailla.

Keskivertokäyttäjän ollessa kyseessä mukana on niin hurja määrä kaikenlaisia muuttujia, alkaen nyt vaikkapa esim. pyörän mallista, ajotavasta, vaihtovälistä, ja muista pyörälle tehdyistä huolloista, että niistä ei kovin vertailukelpoista aineistoa synny.

Niinpä tämä iänikuinen MUTU-sitä ja MUTU-tätä jauhaminen tule ainakaan tätä asiaa todistamaan yhtään millään lailla _suuntaan_taikka_toiseen_. Mutta jos se jonkun talvi-iltoja lämmittää käyttää bittitilaa tämmöisiin, niin mikäs siinä.

...Joten ei tämä iänikuinen MUTU-sitä ja MUTU-tätä jauhaminen tule ainakaan tätä asiaa todistamaan yhtään millään lailla suuntaan taikka toiseen.
Jos öljy täyttää moottoripyörävalmistajan suositukset siitä mitä öljyä ko. koneeseen tulee laittaa, niin ei kai se ole mitään mutua tai muutakaan ihmetystä kun öljy on silloin ko. koneeseen sopivaa.

Juu, jos se täyttää suositukset, niin sittenhän ei ole mitään onggelmaa. Jos taas ei, niin sitten kantsii ehkä tuumia hetkonen, miten paljon internetissä kirjoitellaan ihan lämpimikseen kaikenlaista.

Kyllähän täällä tosiaan lämpimikseen kirjotellaan kaikenlaista.

Esim. tuo että täyttää valmistajan suositukset.. monelta unohtuu, että märkäkytkin saattaa vaatia oman öljynsä. Eli pelkkä viskositeetti ei kerro kaikkea.

Nimim. yhden kytkimen tuhonnut

Kun tuntuu olevan oikea ihmeöljy tuo Delvac ja luettuani aikani tuota "vääntöä" uskaltanen kysyä, että kuka myy po. ainetta Pohjois-Stadin lähettyvillä? Jos vaikka omaankin uskaltaisi moiset plöröt laittaa.

Rib@55
Siitä vaan Riba, koska luokituksetkin täyttyy kirkkaasti.

Trumppakin on tykännyt kovin, tästä tuli ihan elämäntapa !

Kyllä Delvaccia näytti olevan ainakin Autoasi-ketjun myymälöissä. Niinkuin muitakin Mobil-tuotteita.

"Ajattelin lähinnä sitä, että jos ajokaudessa tulee kilometrejä sellaiset 6-8 tuhatta sisältäen melko monta ratapäivää ja sitten kovavauhtisen Euroopan reissun, niin tokkopa tuo mineraalipohjainen öljy on enää parhaimmillaan? "

Linkissä hyvä teksti missä kerrotaan erot mineraali. ja täyssyntteettisten välillä....lisänä vielä tietoa esteriöljyistä.

http://www.roadmachine.fi/miksi.html

Itse en aja RedLinen öljyillä, mutta esteriöljyillä kuitenkin

Linkissä hyvä teksti missä kerrotaan erot mineraali. ja täyssyntteettisten välillä....lisänä vielä tietoa esteriöljyistä.

Teksti on ihan kuin jostain ostoskanavalta.
Ihan tasan amerikkalaista markkinointihypetystä. Ja suurelta osin soopaa.

Mulle käy Delvac ja vaikka mikä muukin mineraaliöljy BMW:n ohjekirjan esittämän laatuluokan ja viskositeetin mukaan.

Toi Motox 20W-50 menee samaan hintaan Delvacin kanssa 5 litran pöntölläkin. 3.10/litra. Luokka SG, ihan BMW vaatimusten mukainen R1100GS pyörässä
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-9506
Sitä olen myös käyttänyt.

Shellin x100 20W-50 on kyllä vielä hieman halvempaa, 4 litran pönttö 10.74 AD-Varaosamaailmassa. Sitä on nyt moottorissa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Eikä niitä öljyjä tarvii vaihtaa sen useammin. 6 tonnii on liiotteluu, 12 tonnii on ok, autoissa vaihtoväli 15 - 20 tonnii. Olen tavannut kaverin, joka on vaihtanut autossa öljyt 100 000 kilsassa, ei ennen. Onnea vaihtoMazdan omistajille.
Olen eri mieltä. Kaverin Toyota-merkkihuoltoon tuli konevikainen Yaris, aj. 70 tkm. Ei ollut tehty ö-vaihtoja, öljy oli muuttunut lähes vaseliininomaiseksi tavaraksi, kone leikkas kiinni ja sitä rataa. Taitaa muuten nämä longlife-öljyillä pyörivät vekottimet toimia hiukan laimeammilla kierrosalueilla ja litratehoilla kuin pyörät. Itse kyllä suodattimen vaihdon skippaan joka toisessa vaihdossa, esim. öljyt 5 tkm ja suodatin 10 tkm välein.

E. Ja onhan Delvacissa ihan virallinen märkäkytkinluokitus, joten so not. Joku kyseli P-Hgin paikoista: AD-varaosamaailma Ogelissa myy Mobilia.

Teksti on ihan kuin jostain ostoskanavalta.
Ihan tasan amerikkalaista markkinointihypetystä. Ja suurelta osin soopaa.

Mulle käy Delvac ja vaikka mikä muukin mineraaliöljy BMW:n ohjekirjan esittämän laatuluokan ja viskositeetin mukaan.

Toi Motox 20W-50 menee samaan hintaan Delvacin kanssa 5 litran pöntölläkin. 3.10/litra. Luokka SG, ihan BMW vaatimusten mukainen R1100GS pyörässä
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-9506
Sitä olen myös käyttänyt.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Niin, se täyttää minimivaatimuksen. Jospa laadukkaampi öljy suojelisi hieman paremmin moottoria....onko se käynyt mielessä?

Niin, se täyttää minimivaatimuksen. Jospa laadukkaampi öljy suojelisi hieman paremmin moottoria....onko se käynyt mielessä?
Suojelisi moottoria.  
lookaround_orig.gif
lookaround_orig.gif
lookaround_orig.gif

Mitä se tarkoittaa?
Onko tässä jo henkimaailman asiat mukana. Enkeli suojelee lapsen tietä jne.

Kyllä tuolla valmistajan määrittelemällä laatuluokalla moottori toimii hyvin ja kestää hyvin. Pyörälläni on ajettu nyt 110.000 km ko. öljyillä ja moottori on erinomaisessa kunnossa, ei kuluta öljyä, ei savuta ja kaikki tehot on todellakin tallella.

En ole kuullut, että R1100 pyörässä esim. sylinterit kuluisivat ( pinnoitetut ), laakerit hajoaisivat tai jotain muuta sellaista.

Varmaan ajelen sillä vielä toiset 100.000 km luottavaisin mielin saman laatuluokan ( halvoilla ) öljyillä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

^^ Tuota, mikä on sitä laadukkaampaa öljyä, missä/kuka on testannut sen paremman laadun ja millä menetelmillä. Mp-öljyjä myydään Suomessa sillä, ettei edusteta kuin yhtä-kahta merkkiä per myyjäliike ja ylistetään niitä ja vielä parempi jos ko. merkki sponssaa MotoGP- tai SBK-tallia, menekki on taattu. API SG on vaatimuksena ollut omissa pyörissä kautta linjan, lisäksi on kerrottu vain viskositeetti. API-luokituksesta on turha halajata mitään parempaa, uudemmat SJ ja SL-luokat puhuvat tästä polttoainetaloudellisuudesta viittaa näihin kitkaa pienentäviin lisäaineisiin, joita ei märkäkytkimellä varustettuihin laitteisiin parane laittaa.

Ei tämä ole Delvacin puolustamista, ajan itse Castrolilla koska sitä pyörässä on käytetty jo ennen kuin se tuli minulle ja sitä nyt olen itsekin käyttänyt. En tiedä onko hyvää vai huonoa.

PS. Castrolin tuotetiedot ovat todellista kuluttajan aliarvioimista. "Tri-zone technology suojaa kytkintä, vaihteistoa ja moottoria" Mitäs sitten? Hieno nimi keksitty, mitä käytännössä tarkoittaa: ei mitään uutta auringon alla.

Ei tämä ole Delvacin puolustamista, ajan itse Castrolilla koska sitä pyörässä on käytetty jo ennen kuin se tuli minulle ja sitä nyt olen itsekin käyttänyt. En tiedä onko hyvää vai huonoa.
Maksatko siis nelinkertaisen hinnan Castrolista vain sen vuoksi, että sitä on ennenkin käytetty pyörässäsi?
Castrolin 20W-50 öljyn laatuluokka on SG, eli sama kuin tuon Shellin X100 öljyn. 4 litraa hintaan 10.74 AD-Varaosamaailmasta.

Mikä pyörä?
Jos R Bemari, niin rahat menevät todellakin hukkaan.
Noissa märkäkytkinpyörissä voi sitten ihmetellä olisiko Delvac parempi.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Suojelisi moottoria.  
lookaround_orig.gif
lookaround_orig.gif
lookaround_orig.gif

Mitä se tarkoittaa?
Onko tässä jo henkimaailman asiat mukana. Enkeli suojelee lapsen tietä jne.

Kyllä tuolla valmistajan määrittelemällä laatuluokalla moottori toimii hyvin ja kestää hyvin. Pyörälläni on ajettu nyt 110.000 km ko. öljyillä ja moottori on erinomaisessa kunnossa, ei kuluta öljyä, ei savuta ja kaikki tehot on todellakin tallella.

En ole kuullut, että R1100 pyörässä esim. sylinterit kuluisivat ( pinnoitetut ), laakerit hajoaisivat tai jotain muuta sellaista.

Varmaan ajelen sillä vielä toiset 100.000 km luottavaisin mielin saman laatuluokan ( halvoilla ) öljyillä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Ilman muuta kannattaa jatkaa jos hyvin on toiminut.

Et varmaankaan ole asioihin kauheasti perehtynyt. Monessa pyörässä on melko kovat litratehot ( ei boxeripuimurit ), laakeripaineet lujia eli öljyltäkin vaaditaan jotain muuta kuin raskaankaluston vaatimuksia.

Tarjoa jollekin kilvanajajalle, kisatallille yms Delvacia kun ne boxerissa niin hyvin toimii
smile_org.gif

Back