• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kilometrikorvaukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JalluXX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oma tmi nimi, työajot merkitään ajopäiväkirjaan. Pelkät mittarilukemat tähän asti riittäny. Osa mopolla josta tietty maininta
wink.gif

Saapumis ja lähtöajat vain sillon jos päivä on niin pitkä että voi vähentää päivä- tai osapäiväraha korvauksen.

Tuo bruttoprovivio saattaa tuntua hetken hyvältä, mutta käytännössä eläke, sairaspäivät, isyyslomat ja muu sosiaali turva määräytyy tuon palkaksi määritellyn mukaan joten ei tuota kovin montaa vuotta ainakaan kandee tehä. Tai sit massiiviset omat säästöt sivuun, (kaikkihan niin tekee joo) että on pelivaraa millä pelata kun tarvis tulee

Jeps,
minäkin ajelen moottoripyörällä melkoisen paljon korvattavia kilometrejä. Aina laskutan ne sillä pienemmällä MP:n korvauksella. Olen ajatellut, että jos joku on niin hullu, että haluaa maksaa minulle siitä nautinnosta palkan, verottomat kilometrikorvaukset ja vielä päivärahatkin, niin olkoon sitten vaikka vähän vähemmän senttejä/kilometri! Rehellinen sitä kuitenkin olla pitää.

Mitä sinä yrittäjänä kikkailet. Jos tulee liikaa rahaa, veivaa kilometrejä ja päivärahoja. Mä ole helvetin paljon tyhmempi ja laitan verotukseen vain bensakuitit, työaika on kuitenkin 24/24 ja itseppä määrittelet työtulosi ja vakuutuksesi. Eri juttu on kokonaan se, oletko kaikkiminulleheti-sukupolvea, vai kenties katsot pitemmällekin.
Semmonen pikkuasia on tullut havaituksi, että vaikka kuinka vituttaa kaikkea maksaa, jossain vaiheessa elämää niistäkin kiittää.

Paljonpa porukka arvailee. Mitäpä itse tein? No, soitin verottajalle ja kysyin miten homma oikein menee. Vastaus; heitä ei kiinnosta ajatko mopolla vai autolla. Mopon kilometrikorvaus alkaa kiinnostaa sitten jos työn luonne vaatii moottoripyörällä ajoa mut jos on mahdollisuus valita auton ja mopon välillä ja ajat mopolla niin heille aivan sama. Työnantajaa voi "ehkä" asia kiinnostaa mutta itse otin sen kannan että jos käy nalkuttaa niin ajetaan sitten autolla niin saadaan ne kulut riittämään.

Paljonpa porukka arvailee. Mitäpä itse tein? No, soitin verottajalle ja kysyin miten homma oikein menee. Vastaus; heitä ei kiinnosta ajatko mopolla vai autolla. Mopon kilometrikorvaus alkaa kiinnostaa sitten jos työn luonne vaatii moottoripyörällä ajoa mut jos on mahdollisuus valita auton ja mopon välillä ja ajat mopolla niin heille aivan sama. Työnantajaa voi "ehkä" asia kiinnostaa mutta itse otin sen kannan että jos käy nalkuttaa niin ajetaan sitten autolla niin saadaan ne kulut riittämään.
No sinäpä hurja olit. Haluatko kenties jonkun mitalin?

Riippuu todella paljon verottajasta. Joitakin kiinnostaa sekin, jos ajat polkupyörällä, kävelet, ajat mopolla tai moottorikelkalla.
Todellisuudessahan verottajan voi olla vaikea osoittaa, että olet ajanut mp:llä, mikäli autoon kertyy vuoden aikana niin paljon kilometrejä, että ajomäärät uppoavat niihin uskottavasti.

Sain ensi kesäksi semmoisen projektin, jossa joudun reissaamaan ympäri Suomea. No XX:llä tietty! Mutta miksi auton km-korvaukset ovat 45 snt/km ja prätkän 33 snt/km, vaikka kulut ovat prätkällä oikeastaan suuremmat; bensaa palaa matkapyörällä enemmän kuin keskivertoautolla ja muut kulut ovat suhteessa paljon suuremmat. Tietääkö joku?
Tämähän riippuu niin monesta tekijästä mikä maksaa ja miten paljon ja milläkin vehkeellä. Omassa tapauksessani autoilun kilometrihinnat ovat olleet vähintään tuplaten korkeampia.
15v vanhalla autolla 60c km kun cbr:llä ehkä kolmasosan tuosta

Ja vielä jos otetaan uusi/kallis auto, joka maksaa helposti moninkertaisesti mopoon verrattuna niin arvonalenema on melkoisen suuri

Ööö.. Tietääkö / tartteeko kenenkään tietää, että käytät reissaamiseen pyörää..?
aivan. minä olen laskuttanut kilometrit autotaksan mukaan, vaikka pyörällä olenkin ajellut  
biggrin.gif
Köh. köh.. Ei kannattane liikaa huudella, vaikka maan tapa tuo taitaakin olla. Jos ei autoa omista, niin voi olla vaikeampaa selitellä verottajalle jos kyselyjä tulee.
Eipä se auton omistamista vaadi. Aina niitä autoja joltain lainaankin saa.
smile_org.gif
Ja ne on ihan yhtä lailla autokilsoja.

Ei oikein mene jäkeluun nuo km korvausasiat.. mönkkärillä melkeen euro/km tai moottorivene .... mistä näitä korvauksia oikein tulee  
biggrin.gif

auto 45 senttiä kilometriltä, jota korotetaan
- 7 senttiä kilometriltä perävaunun kuljettamisesta autoon kiinnitettynä
- 11 senttiä kilometriltä silloin, kun työn suorittaminen edellyttää asuntovaunun kuljettamista autoon kiinnitettynä
- 21 senttiä kilometriltä silloin, kun työn suorittaminen edellyttää taukotuvan tai vastaavan raskaan kuorman kuljettamista autoon kiinnitettynä
- 3 senttiä kilometriltä sellaisista autossa kuljetettavista koneista tai muista esineistä, joiden paino ylittää 80 kiloa tai joiden koko on suuri
- 3 senttiä kilometriltä, jos palkansaaja työhönsä kuuluvien tehtävien vuoksi kuljettaa autossa koiraa
- 9 senttiä kilometriltä silloin, kun työn suorittaminen edellyttää liikkumista autolla metsäautotiellä tai muulta liikenteeltä suljetulla tienrakennustyömaalla, kyseisten kilometrien osalta
moottorivene, enintään 50 hv 73 senttiä kilometriltä
moottorivene, yli 50 hv  108 senttiä kilometriltä
moottorikelkka 105 senttiä kilometriltä
mönkijä 99 senttiä kilometriltä
moottoripyörä 33 senttiä kilometriltä
mopo 17 senttiä kilometriltä
muu kulkuneuvo 10 senttiä  kilometriltä

Lähde: www.vero.fi

Matkalaskujen vääristely on kansanhuvia mutta huonolla tuurilla tulee kenkää ainakin mitä lehdistä saa välillä lukea. Ja kun auton ja mp:n ero on sentään 12 centtiä niin siitä syntyy äkkiä sen verran euroja, että asioista perillä oleva työnantaja voi katsoa tulleensa petetyksi työntekijän puolelta. Eikä siinä silloin auta se ettei verottajaa kinnosta.

Takavuosilta muistuu mielen, että jotkut oman kelkan käyttäjät ottivat työnantajalta mieluummin polttoaineet kuin kilometrikorvauksen varsinkin raskaissa olosuhteissa.

Sehän ei riitä, että sanktioita tulee työnantajalta, loppujen lopuksi siinä ovat kummatkin kusessa, kun verottaja kiireiltään ehtii. Tästä lienee kokemusta myöskin eräällä hyvin usein palstoilla kirjoittavalla nimimerkillä, ja hän oikeastaan voisi lopettaa tämänkin väännön omilla tiedoillaan. No, itse asiassa kohtuutonta edes pyytää.

Nyt näytti tulleen jutuissa yksi vaihe täyteen, osto- ja myyntiosioilla jatketaan tämän jälkeen jos ei oikein vituta.

No sinäpä hurja olit. Haluatko kenties jonkun mitalin?
Mitali olis joo kiva. Eikus monta kertaa asiat saa selville ihan kysymällä. Tietty on kivempi arvailla ja spekuloida niin säilyy jännitys ja ihan parhaat tyypit voi esittää omia arvauksiaan faktoina.

Ei ihmetytä yhtään miksi veneen tai mönkkärin kilsat on paljon korkeammat kuin autossa. Voiskohan johtua suuremmasta polttoaineen kulutuksesta.

En nyt ymmärrä edelleenkään mitä laitonta on siinä että työnantaja pyytää kulkemaan omalla autolla jonkun tietyn matkan ja itse kuljet millä kuljet mutta laskutat auton km-korvauksen. Tämä tietysti edellyttää että kulkuväline on ollut yhtä nopea kuin henkilöauto. Työnantajalle kustannus on sama.

Matkalaskujen vääristely on kansanhuvia mutta huonolla tuurilla tulee kenkää ainakin mitä lehdistä saa välillä lukea. Ja kun auton ja mp:n ero on sentään 12 centtiä niin siitä syntyy äkkiä sen verran euroja, että asioista perillä oleva työnantaja voi katsoa tulleensa petetyksi työntekijän puolelta. Eikä siinä silloin auta se ettei verottajaa kinnosta.
Työnantajallehan se on vain voittoa jos voi maksaa suuremman summan verovapaasti työntekijälle.. Verottajaahan nämä juuri kiinnostaa jos kierretään verotusta kilsakorvauksilla

Työnantajallehan se on vain voittoa jos voi maksaa suuremman summan verovapaasti työntekijälle.. Verottajaahan nämä juuri kiinnostaa jos kierretään verotusta kilsakorvauksilla
En tarkoittanut palkan korvausta vaan ihan ajamalla ajettuja kilometrejä ja niistä saatuja korvauksia.

Back