• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kilo gixxer kävi penkissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snipers
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Kiitos. Sarkasmisi on viiltävää, mutta lämmittää kuitenkin egoani.
Eipä ollut sarkasmia,vaan ihan vilpitön tunnustus. Mitä tämä teki egollesi?

sanoi:
Minä eilen  
062802moto_prv.gif
sport05.gif
kuis muut?  
pftroest.gif
Minä eilen ja toissapäivänä  
033102beer_1_prv.gif
Tänään en voi  
062802moto_prv.gif
sport05.gif
eikä lompakko kestä enää  
033102beer_1_prv.gif

lukikos kukaan viimeisintä PB:tä? siinä oli juttua kilo gixerin tuunausvaihtoehdoista. silmään pisti kohta jossa puhuttiin:

Ackran täys putki, kn filsu (ja säätö) tehoa luvattiin 8 hp lisää.

Mikäköhän on se pääsyy tuon 20 hp (Mitattu tehon muutos) ja 8 hp PB:n antamaan arvojen eroon?

vai ymmärsinks mä PB:n jutun ihan täysin, vai olenko mä jälleen hallusinoinut viikonlopun aikana?!?!?!

Alettiin miettimään missä vika. Pyörässä oli paikallaan aivan uusi vakio ilmansuodatin joten päätettiin kokeilla k&n:n suodatinta. Ilmanputsarikotelon avattua ja ruiskua tutkiessa huomasimme, että ylempi läppärunko ei aukea kokonaan ja jäi kiinni noin 20 astetta. Epäilimme, että vivustossa on jonkinmoinen rajoitin/kuristus asetus. Otin koko kotelon pois ja silloin läppärunko toimi aivan moitteetta. Eli toinen kurkku oikealta ja siinä oleva klemmari oli liikkunut hiukan ja klemmarin ruuvi rajoitti läpän aukeamista.
Käsittääkseni siinä oli vikaa alunperin  
nixweiss.gif

Alettiin miettimään missä vika. Pyörässä oli paikallaan aivan uusi vakio ilmansuodatin joten päätettiin kokeilla k&n:n suodatinta. Ilmanputsarikotelon avattua ja ruiskua tutkiessa huomasimme, että ylempi läppärunko ei aukea kokonaan ja jäi kiinni noin 20 astetta. Epäilimme, että vivustossa on jonkinmoinen rajoitin/kuristus asetus. Otin koko kotelon pois ja silloin läppärunko toimi aivan moitteetta. Eli toinen kurkku oikealta ja siinä oleva klemmari oli liikkunut hiukan ja klemmarin ruuvi rajoitti läpän aukeamista.
Käsittääkseni siinä oli vikaa alunperin  
nixweiss.gif
joo oli, mut 160+ hp takikselta on aika paljon. Nyt tuon putken+filsun+sädön vaikutuksesta vessasta vedettiin 20 hp lisää vakioon nähden, kun PB lupaa 8 hp samoilla muutoksilla.

Aikaisemminkin mainitussa 5/03 Bikessa oli mitattu Micronin sliparilla säädettynä, mitä sitten tarkoittaakaan, 158,3 hv takapyörältä. Filsua ei varmaan ollu vaihdettu. Vakiona oli 151,5 hv. Mutta tiedä häntä. Henkimaailman jutuilta tuntuu.

Aikaisemminkin mainitussa 5/03 Bikessa oli mitattu Micronin sliparilla säädettynä, mitä sitten tarkoittaakaan, 158,3 hv takapyörältä. Filsua ei varmaan ollu vaihdettu. Vakiona oli 151,5 hv. Mutta tiedä häntä. Henkimaailman jutuilta tuntuu.
Niin näyttää olevan henkimaailman juttuja.

Alkuvuoden -03 Bikessä (en muista nyt numeroa) oli juttu jossa blade, 9r, gixu ja r1 muokattiin sopivaksi rata-ajoon. Jutussa mitattiin gixxerille vakio vs. Jardinen slipari+PC+K&n muistaakseni tasan 10hv nousu (luokkaa ~144->154). Muissa merkeissä oli vaikutus pikkausen pienempi ja joissakin ei ollut vaikutusta lähes ollenkaan. Joten näyttää tuo tehon nousu heittelevän aika reilusti muuallakin.

Se tehojen heittely voi johtua aika monesta asiasta esim. nokka-akseleiden ajoitusesta esim 12r kawoissa on ollut isoja eroja ja pikku hienosäädollä on kuulemma saatu isoja aikaan

Kunhan nyt kaikki muistaisi, että pyörä kiihtyy nimenomaan osatehon alueella ko. kierroksilla takapyörään vaikuttavan väännön ansiosta ja sitten vaihdetaan isommalle, kun tehot on maksimissa tai vääntö alaviistossa eli ainakin pikkasen sen jälkeen..

Puhutaan mielestäni aika väärästä asiasta, kun pitäis puhua huipputehon sijaan esim. varttimailin ajasta. Se kertoo hieman enemmän käytännön suorituskyvystä, kuin pelkkä huipputeho...
062802moto_prv.gif

Onko jossain muutama heppa sinne tänne, joka vaikuttaa vain huippunopeuteen, niin hmmm...

Kunhan nyt kaikki muistaisi, että pyörä kiihtyy nimenomaan osatehon alueella ko. kierroksilla takapyörään vaikuttavan väännön ansiosta ja sitten vaihdetaan isommalle, kun tehot on maksimissa tai vääntö alaviistossa eli ainakin pikkasen sen jälkeen..

Puhutaan mielestäni aika väärästä asiasta, kun pitäis puhua huipputehon sijaan esim. varttimailin ajasta. Se kertoo hieman enemmän käytännön suorituskyvystä, kuin pelkkä huipputeho...
062802moto_prv.gif

Onko jossain muutama heppa sinne tänne, joka vaikuttaa vain huippunopeuteen, niin hmmm...
Jees tuo on totta.

Minua tässä keskustelussa on ihmetyttänyt kuinka paljon tuo täysputki, k&n ja säätö on antanut tehoa lisää vakioon nähden, liki 20 hp. Eli jos kixerin tehot ovat tavallisesti esim 145 hp niin nyt lisää on tullut +20 hp. Kunnioitettava määrä, 14 %.

062802moto_prv.gif

Jees tuo on totta.

Minua tässä keskustelussa on ihmetyttänyt kuinka paljon tuo täysputki, k&n ja säätö on antanut tehoa lisää vakioon nähden, liki 20 hp. Eli jos kixerin tehot ovat tavallisesti esim 145 hp niin nyt lisää on tullut +20 hp. Kunnioitettava määrä, 14 %.
Juu kyl se on paljon, samaa ihmettelin minäkin. Sen takia kyselinkin onko kansipahvia vaihdettu tms.. 15hp nousuja tiedän tapahtuneen, ja sliparillakin saadaan parhaimmillaan jo n. 10hp, kunhan saa säädöt kohdalleen.

Mutta eiköhän tää riitä tästä aiheesta mun osalta
wink.gif

Onhan tämä mennyt aika off topic:ksi. Tuli tuossa jälleen mietittyä tätä asiaa.

Siis tässä tapauksessa ei todellakaan tiedä paljonko on tehot noussut vaikoon verrattuna, kun vakiona ei ole mitettu kuin silloin kun se kaasuläppä jumitti kiinni. Enkä usko että on noussut sitä 20hv:tä. Eli kyseessä olisi sellainen ns. parempi yksilö (toivon ainakin niin).

Pystyykö tuota tiivistettä mittaamaan mistään koneen ollessa kasassa? Ainakin imusarjan alla koneen oikealla puolla näkyy tiivisteen palanen josta voisi yrittää mitata jos sinne saisi mauserin/mikrometrin tungettua. Ja paljonko vakiotiiviste on paksu?

Onhan tämä mennyt aika off topic:ksi. Tuli tuossa jälleen mietittyä tätä asiaa.

Siis tässä tapauksessa ei todellakaan tiedä paljonko on tehot noussut vaikoon verrattuna, kun vakiona ei ole mitettu kuin silloin kun se kaasuläppä jumitti kiinni. Enkä usko että on noussut sitä 20hv:tä. Eli kyseessä olisi sellainen ns. parempi yksilö (toivon ainakin niin).

Pystyykö tuota tiivistettä mittaamaan mistään koneen ollessa kasassa? Ainakin imusarjan alla koneen oikealla puolla näkyy tiivisteen palanen josta voisi yrittää mitata jos sinne saisi mauserin/mikrometrin tungettua. Ja paljonko vakiotiiviste on paksu?
Vakiotiiviste on 0.7mm paksu. Yoshin tiiviste on 0.45mm. Aika vaikee on varmaan mitata jos et ota kantta irti... Luultavasti sulla on vaan todellakin hemmetin hyvä yksilö! 10hp on ollut parhaimmillaan eroa samanvuotisisssa Gixxereissä samassa penkissä ja samana päivänä..

Vakiotiiviste on 0.7mm paksu. Yoshin tiiviste on 0.45mm. Aika vaikee on varmaan mitata jos et ota kantta irti... Luultavasti sulla on vaan todellakin hemmetin hyvä yksilö! 10hp on ollut parhaimmillaan eroa samanvuotisisssa Gixxereissä samassa penkissä ja samana päivänä..
Pitää kokeilla mitata. Onko kukaan kokeillut/kuullut paljonko olisi tuommoisen kannentiivisteen vaikutus tehoissa/väännössä?

Toivottavasti olisi se hyvä yksilö, koska normaalisti minulle on sattunut aina jokin p***a yksilö
nixweiss.gif
.

joo snipe, mä en millään halua , miten sen sanois, kyseenalaistaa tai mitään. kiinnostaa vaan tietää, mitä tuollanen 160 hp yksilä on syönyt ja pitää sisällään.

Ja mä olen KADE kaikille kilogixer kuskeille!

Pitää kokeilla mitata. Onko kukaan kokeillut/kuullut paljonko olisi tuommoisen kannentiivisteen vaikutus tehoissa/väännössä?

Toivottavasti olisi se hyvä yksilö, koska normaalisti minulle on sattunut aina jokin p***a yksilö
nixweiss.gif
.

5hp vissiin ilman mitään säätöjä.. Ehkä säädöillä sitten vielä vähän enemmän.. Vaikka eipä puristuksia nostettaessa kauheesti tartte säädellä, teho/vääntö nousee joka tapauksessa kaikilla kierroksilla, mutta ehkä säädöllä voi jotain saada lisää.. Mulle tulee sellanen pahvi, ja lisäks kantta räpelletään, käyn sitten mittaamassa mitä vaikutti..

joo snipe, mä en millään halua , miten sen sanois, kyseenalaistaa tai mitään. kiinnostaa vaan tietää, mitä tuollanen 160 hp yksilä on syönyt ja pitää sisällään.

Ja mä olen KADE kaikille kilogixer kuskeille!
Kaipa siellä jotain rattaita ja akseleita on. En ole sen enempää tutkinut sen sielunmaailmaa.

No asiaan... Tuolla ne on aikasemmin lueteltu ja koneeltaan muuten on vakio.

5hp vissiin ilman mitään säätöjä.. Ehkä säädöillä sitten vielä vähän enemmän.. Vaikka eipä puristuksia nostettaessa kauheesti tartte säädellä, teho/vääntö nousee joka tapauksessa kaikilla kierroksilla, mutta ehkä säädöllä voi jotain saada lisää.. Mulle tulee sellanen pahvi, ja lisäks kantta räpelletään, käyn sitten mittaamassa mitä vaikutti..
Sitä luokkaa arvelinkin. Kerrohan sitten kuinka kävi.

Vaikka eipä puristuksia nostettaessa kauheesti tartte säädellä, teho/vääntö nousee joka tapauksessa kaikilla kierroksilla, mutta ehkä säädöllä voi jotain saada lisää.. Mulle tulee sellanen pahvi, ja lisäks kantta räpelletään, käyn sitten mittaamassa mitä vaikutti..
Yleensä kun puristusta nostetaan, on sytytystä pakko säätää, jos haluaa, ettei peli ala nakuttaa kuumalla ilmalla ylämäessä... Hiukan lisää on seosta rikastettava, että jäähtyy ja sytytystä myöhäisemmälle, ettei nakuta.

Ruiskun kartta olisi tosiaan parempi päivittää muuttuneita olosuhteita vastaaviksi.

Ja tämä oli taas ihan puhdasta käytännön kokemuksiin perustuvaa ajatelmaa.

Niin, ja tehoa kyllä löytyy sitten enemmän.

Tuo yksilöiden ero tehon suhteen johtuu mahdollisesti sisäänajoeroista. Nimittäin, mitä varovaisemmin koneen ajaa sisään, sitä varmempaa on, että se ei anna täysiä tehoja enää koskaan ulos. Jaa miksikö
confused_orig.gif

Perustuu siihen, että nykykoneiden hoonausjäljet ovat hyvin ohuet ja jos konetta ei kuormiteta tarpeeksi, ei männänrenkaat tiivisty kunnolla sylinterin seinämiä vasten ja hoonaustulos männänrenkaan ja sylinterin välillä jää vajaaksi eli ei pidä paineita kunnolla.

Jos haluat varmuudella täydet tehot koneesta, hoonauta se uudestaan, uudet männänrenkaat peliin ja sitten ensimmäiset 20-30km erittäin täydellisiä kiihdytyksiä laajalla kierroslukualueella eli ns. hanaa kunnolla.

Se on ainoa tapa saada esim. kilpakoneesta kaikki irti. Jos joku siksi kilahtaa, se olisi kilahtanut joka tapauksessa. Mitään sisäisiä vastuksia ei nykykoneessa saa olla kuten ei vaihteistossakaan.

Esimerkkinä 3.0 litrainen kuutonen, joka ajettiin ensin sisään "viisaiden" varovasti. Ja antoi peräti 163hv. Sitten uudet hoonaukset ja männänrenkaat ja sisäänajo ratamoottoreita virittävän ammattimiehen ohjeiden mukaan kunnolla kuormittaen. Tulos 172hv. Aika iso ero. Että näin.
wink.gif

Back