• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kikkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on mallia Biltema, maksoi muutamia euroja, on hyvin pieni ja ohut. Vaijeria juuri sopivasti että yltää kypärän lukitsemaan. Ei se mikään maailman varasturvallisin ole, mutta estää juuri ne "kävelenohijakaappaantostakivankypäränkainaloon" teinit.

-Jos tykkää morotella vastaantulijoita, ni vasemman käden etusormen alle pala valkoista teippiä ja vastapuoli huomaa yksisormisenkin vilkuttelun. Ei tarvi nostaa kättä kahvalta.

-Valkoinen tai muuten kirkasvärinen potta näkyy auton takaa paremmin kuin tumma, ja kauas liikenteessä. Vaalea takin selkä näkyy peräänajokandidaateille paremmin.

-Jos takakahvat ovat umpinaiset, niin lyhyt lukkokettinki kulkee nätisti siinä kahvojen läpi vedettynä, ja samalla saa jämäkän kypärälukon parille potalle. Ei lähde ainakaan taskuveitsellä poikki.

Tuossa on nyt näkynyt useampi maininta että vastaohjaus pitäisi hallita.

Paras tapa mielestäni tuon opetteluun (se kyllä tulee jotakuinkin luonnostaan muutenkin) on että nostatte vauhdin n.80km/h ja koitatte pujotella niitä valkosia viivoja siinä keskellä tietä.

Tuossa hoksaa hyvin nopeasti miten vikkelästi sen mopon suunnan saa vaihdettua kun tosissaan työntää sillä kädellä mille puolelle pitää kallistaa.

Toinen juttu on sitten väsyneenä ajaminen, itse huomaan että kun väsyn niin alan nojaamaan entistä enemmän käsillä. Tämä tuntuu samantien kaarreajossa varsinkin jos meno on vähän vauhdikkaampaa, selvästi heikompana/raskaampana ohjautuvuutena.

Kytkimestä kun tuli juttua niin mitenkäs prätkällä ajetaan hirveämmin kytkintä ylimääräistä rasittamatta? Kai se nyt kuitenkin kuluu, niin onko esim. vaikutusta jos valoissa seistessä heittää vaihteen vapaalle ja päästää kytkimen ylös tai sitten pitää ihan vaihteen silmässä ja oottelee kytkin pohjassa? Ja onko eroa märkä- ja kuivakytkinten välillä miten niitä kannattaa käyttää? Paras keino säästää kytkintä tietenkin olisi että pysähtyy vain tankille
smile_org.gif

Ja onko raakana vaihtamisesta mitään käytännön hyötyä normaaliajossa vai onko se vaan isojen poikien juttuja? :P
Kuivakytkimen saa luistattamalla ylikuumenemaan, märkäkytkin ei ota niin helposti itseensä. Normaalissa käytössä ei ole mitään merkitystä jättääkö vaihteen päälle vai vaihtaako vapaalle liikennevaloissa. Raakana vaihtamiselle ei ole mitään tarvetta katuajossa ja ratakuskitkin käyttävät yleensä shifteriä. Itsellä ei tosin ole vielä niin kiire radallakaan etteikö ehtisi kytkintä käyttää.
kyllä mä vaihdan normaalissa ajossa isommalle ilman kytkintä. menee vaihteet paljon nätimmin sisään
smile_org.gif
Millä mopolla ajat? Tiedän sitten pyörää vaihtaessa varoa. Ilmeisesti ole liian väsynyt kun jaksaa vastailla trolli-peikoille, mutta liian pirteä mennäkseen nukkumaan. Eli hyvää iltaa sullekin.
ei siinä ilman kytkintä vaihtamisessa mitään ihmeellistä ole. ite vaihtetelen fiiliksen mukaan kytkimellä tai ilman. enimmäkseen kytkimellä. edellisellä zx11 vaihtelin enemmän ilman kytkintä ja nykyisellä zx14 vähemmän.

shifterin kanssa vaan ei tarvi tehä sitä blippausta, mutta senhän tiesitkin.

Jos pyörän seisontatuki on kokoa kolikko niin todellakin kannattaa pitää mukana jotain vaneripalasta tai isoa prikkaa tai vanhoja luottokortteja tai jotain. Joskus oli pyörässä vakiovarusteena, sittemmin jäänyt pois.  
nixweiss.gif

Nyt on zetalla takana vajaa vuosi ja ehkä 8000km ja tuli ensimmäinen "miksi tämä pyörä näin teki"-tilanne. Vauhdit on alkanu pikkuhiljaa kasvamaan ja mutkassa pyörä jo vähän kallistuuki. Aikas rauhassa silti ajelen.

Tänään sitten käännyin liikennevaloista vasemmalle ja tuntu aivan ko eturengas olis lähteny alta. Valoihin tulin vihreällä, mutta vauhtia ei ollu silti kauheasti (ehkä 40kmh). Käännöksen lopussa ohjaus tuntu hetken kovin epämääräseltä ja eturengas tuntu puskevan suoraan. No tilanne oli tosi nopeasti ohi ja pyörä edelleen pystyssä.

Mistähän tuo vois johtua ja olikohan se ees eturengas joka luisti? Eturengas on huono, mutta ei lähellekään kankailla. Takarengas hyvä PR3. Keli oli kuiva ja lämmin. Omasta mielestä en osunu edes suojatiemaalauksiin tai mihinkään muuhunkaan outoon. Pitäis käyä kurkkaan paikka uusiksi jos tuossa olis ollu vaikka paikka tai jotain. Ikävä tunne ko ei ymmärrä mitä tapahtu
smile_org.gif

Rata-ajossa varmasti oppis paljon syvällisemmin pyörän käyttäytymisestä ko kaupungissa pyöriessä.

En jaksa kelata kaikkia läpi, joten sori jos tulee toistoa.
ÄLÄ aja nauhakengillä !

nimim:
miks mä nyt tähän paikalleen kaaduin.
Matkustajan jalkatappi housunlahkeessa aiheuttaa suunilleen samanlaisen efektin. Itellä menee nauhat tarraläpän alle ajokengissä.
Olen myös todistanut lippoja jossa pyörä pysähtyi mutta kuski unohti laskea jalkansa maahan.

Tuosta vaihtamisesta. Jotkut laatikot tykkää isommalle mennessä ottaa vaihteet sisään raakana. Kytkimen käyttö aiheuttanu jopa tökkimistä kun ei kiekat sopinukkaa enää kohalleen. Tuohon ois kiva saada valmistajilta vahvistusta että mitenkä se nyt olikaan suuniteltu.  
lookaround_orig.gif

Kannattaa pitää parikymppistä € jossain satulan alla, vaikka rekisteriotteen kanssa samassa minigrippussissa.

Auttaa bensatankilla jos on vaikka jäänyt se pankkikortti toisten housujen taskuun.
withstupid.gif

Tulipahan ainakin yks kikka pakosta opittua, eli kun ajaa vasta-aurinkoon käyttäen lipatonta kypärää, on hyvä keino teipata visiirin alaosasta n. 2-3 cm siivu ja nostaa visiiri ylös lipaksi. Loppuu häikäisy, mutta toimii parhaiten pyörällä jossa on korkeahko pleksi (mukavampi ajella visiiri ylhäällä). Harmillista tässä on se, että teipistä jää liimaa visiiriin ja joutuu käyttämään jotain liuotinta saadakseen sen pois, tai sitten antaa teipin olla siinä koko ajan.

Jos ei ole huoltopukkia niin ketjujen rasvaus, takavanteen pesu tms. käy helposti kun asettaa pyörän sivutuelle ja nostaa räikkäliinalla oikealta puolelta (takajalkatapin tienoilta) takapyörän ylös. Tietysti pitää löytyä jotakin mihin sen pyörän ripustaa. Itse proppasin tallin kattoon venetarvikkeena kaupatun silmukan.

On ahkerassa käytössä, esim. renkaan vaihdossa, joka teetettynä on irtovanteelle paljon halvempi kuin alta-alle.

Toinen juttu on sitten pyöränlaakerien tarkistus. Kannattaa tarkistaa JOKA kerta kun pyörä on irti. Saattavat mennä yllättävän äkkiä.

Ruuhkassa/jonotustilanteissa ei kannata ajaa ihan edelläajavan perään kiinni. Etenkin isommat autot, bussit ja kuorma-autot, joista ei näe suoraan taakse, saattavat alkaa pakittamaan, kun hermostuvat jonottamaan ja keksivät yhtäkkiä paremman reitin. Samoin ylämäissä monilla mäkilähtö aiheuttaa pientä valumista taaksepäin.

Itse pyrin aina pysähtymään etummaisen auton takakulmalle, josta näen sen sivupeilin ja jätän isomman auton ja pyörän väliin sellaisen raon, että hätätapauksessa ehdin oikaista sivummalle tai edes hypätä pois alta. Tööttäilyä kun harva kuorma-autokuski kuulee.

Nyt on zetalla takana vajaa vuosi ja ehkä 8000km ja tuli ensimmäinen "miksi tämä pyörä näin teki"-tilanne. Vauhdit on alkanu pikkuhiljaa kasvamaan ja mutkassa pyörä jo vähän kallistuuki. Aikas rauhassa silti ajelen.

Tänään sitten käännyin liikennevaloista vasemmalle ja tuntu aivan ko eturengas olis lähteny alta. Valoihin tulin vihreällä, mutta vauhtia ei ollu silti kauheasti (ehkä 40kmh). Käännöksen lopussa ohjaus tuntu hetken kovin epämääräseltä ja eturengas tuntu puskevan suoraan. No tilanne oli tosi nopeasti ohi ja pyörä edelleen pystyssä.

Mistähän tuo vois johtua ja olikohan se ees eturengas joka luisti? Eturengas on huono, mutta ei lähellekään kankailla. Takarengas hyvä PR3. Keli oli kuiva ja lämmin. Omasta mielestä en osunu edes suojatiemaalauksiin tai mihinkään muuhunkaan outoon. Pitäis käyä kurkkaan paikka uusiksi jos tuossa olis ollu vaikka paikka tai jotain. Ikävä tunne ko ei ymmärrä mitä tapahtu
smile_org.gif

Rata-ajossa varmasti oppis paljon syvällisemmin pyörän käyttäytymisestä ko kaupungissa pyöriessä.
Ittellä käyny joskus myös, mutta johtunu siitä että eturengas oli kylmä. Aamulla töihin eka valoristeys käännös... on se vaan huikee tunne.

Harmillista tässä on se, että teipistä jää liimaa visiiriin ja joutuu käyttämään jotain liuotinta saadakseen sen pois, tai sitten antaa teipin olla siinä koko ajan.
Useimmat tarra ja teippiliimat ovat rasvaliukoisia, ei tarvita liuottimia!
Suhaus esim wd-40 tai vaikka sormella hieraisee ruokaoljya hiukan liiman rippeisiin, antaa hetken vaikuttaa ja pyyhkii pois, sitten pesu vaikka tiskiaineella.
Tehoaa miltei kaikkiin liimarippeisiin.

Mulla on jonkinasteinen ongelma visiirin huurtumisen kanssa. Kypärän pitäis kai olla ihan peruslaadukas avattava AGV, mutta kun lyön lipan kokonaan kiinni niin se menee heti huuruiseksi. Kovassa vauhdissa tosin pysyy jotenkin kirkkaana, varmaan ilmavirran takia.

Onko tämä normimeininkiä, vai käykö mulla vaan kuuppa liian kuumana? Voiko visiiriä käsitellä jollain myrkyllä niin että auttaisi edes vähän? Tykkäisin mieluummin ajella luukku kiinni, ettei kärpäset ja lokit lennä sieraimista sisään
sport05.gif

Mulla on jonkinasteinen ongelma visiirin huurtumisen kanssa. Kypärän pitäis kai olla ihan peruslaadukas avattava AGV, mutta kun lyön lipan kokonaan kiinni niin se menee heti huuruiseksi. Kovassa vauhdissa tosin pysyy jotenkin kirkkaana, varmaan ilmavirran takia.

Onko tämä normimeininkiä, vai käykö mulla vaan kuuppa liian kuumana? Voiko visiiriä käsitellä jollain myrkyllä niin että auttaisi edes vähän? Tykkäisin mieluummin ajella luukku kiinni, ettei kärpäset ja lokit lennä sieraimista sisään  
sport05.gif
Visiiri irti ja tippa fairyä (tai mitä astianpesuainetta sattuu olemaan) ja hankaat sen sinne sisäpintaan, mielellään pehmeällä paperilla. WC paperi on parempi ku talouspaperi.
smile_org.gif
Kestää pari kolme päivää huurtumattomana.

Minä oon alottelijana nyt ajellu viidessä päivässä 1400km ja täytyy sanoa, että kyllä maatiellä tulee vaikka mitä vastaan ihan tielaitoksen ja muiden rakentajienki puolesta.
Esim olen liukastellu piki länteillä mutkassa ja liittymässä kesken tiukan kaarteen jossa 50 rajotus ajanu alta 40 ja mitä onkaan tien leveydeltä, no semmosia jyrsittyjä "hidasta" reikiä.
Kyllä jos jonku kerran on tullu kylmä hiki otsalle.

Pitäkää silmät auki ja kohdelkaa kaikkia autoja ja postilaatikoita siten että sieltä tullaan päälle, tämä on tullu aikalailla selväks jo tässä vaiheessa.

Alkuun ajelin lyhyet päällä, nyt kyllä ihan surutta lukeudun ducatillani siihen joukkoon että pitkät päällä vedän.

Huhu! Ei muuta voi sanoa.

Back