• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kikkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
^Taitaa onnistua jotenkin näin:

1) Pyörän sivulla seisoen, nosta ohjaustangosta vetämällä etufillari maasta irti. Pyörä siis seisoo takasen ja sivutuen varassa.

2) Nosta takafillari maasta irti, ja tadaa: mopo on sivutuen varassa.

3) Kaada pyörä kyljelleen kun innostuit kuitenkin liikaa saavutuksesta ja keskittyminen/ote herpaantui/sivutuki antoi periksi.

Ja eikun kokeilemaan.

Mopokorttia ajaessa opettaja pyöräytti pyörän tuolla tyylillä ympäri, mutta enpä sitä ole itse rohjennut kokeilemaan. Senhän tietää, että nurin menisi kuitenkin...
wink.gif

Näin se kääntyy, itse en uskaltaisi kokeilla..
Tuo on aika helppo homma, ei ole voimalaji kun vaan ei päästä kallistumaan liikaa...
Tämähän opetettiin jo autokoulussa aikoinaan.

Kovin pehmeällä asfaltilla ei ehkä kannata kokeilla, saattaa sivutuki upota.
Meillä näytettiin videolta, itse ei saanut kokeilla. Bölli näytti omalla pyörällään kerran että kääntyy se kolmattasataa painavakin..

Pitäisi kyllä kokeilla omalla pyörällä vaikka valvonnan alaisena, uskallusta ja tekniikkaa tuo varmasti on, vähän kuin yleensä keskituelle saaminenkin. Eihän sitä voimalla sille revitä.

Toi on ihan jokapäiväistä hommaa, esim autokatoksessa pyörä kääntyy kätevästi tuolla konstilla. TÄytyy vaan muistaa vetää samalla aavistuksen verran taaksepäin, että sivutuki ei luista alta pois.

Yhtäkkiä ja mistään selvästä syystä alkanu visiirin "huurtuminen" ei olekaan huurtumista vaan rankkasaderintama  
crazy.gif

Onneksi sisäinen ääni käski himmata ennen mutkan tuloa, muutoin olisin vauhdin perusteella löytynyt useina kappaleina motarin suojakaiteilta. Pistin tuo "huurtuminen" erityisesti ihmetyttään kesken menon, kun harvemmin tuo pinlock ei toimi.

Tuossa noloja kaatoja lukiessa tuli mieleen... Ehkä mainittu, ehkä useimmille itsestäänselvyys. Vaan kun niin kovin monella on paikaltaan kaatunut kun pyörä valuu loivasti kaltevalla pinnalla jalan altaan.

Kun aika yleinen "varuste" nykymopoissa on tappokatkaisin sivujalassa, minulla on ihan alitajuisesti tapana sammuttaa pyörä ykkönen silmässä tuikkaamalla jalka alas. Aina jää automaattisesti vaihde pykälään ehkäisemään edellämainittua.

Mulla on tullut autoon pari kertaa lasiin renkaan nasta kuin luoti. Onkos kukaan mopoilija saanut maistaa nastasta?
Keväällä meni meitin farmarigolffin etu-umpiosta nasta läpi. Siis LÄPI, paksusta lasista. Kuin pienoiskiväärin luodin reikä keskellä.

Pelottaa ajatella jos sellainen kuti olisi tullut visiiriin, tai aika kipeää olisi varmasti ottanut ruhossakin.

Ainiin, yksi pikkuvinkki vielä tuli mieleen - Me pienten leilien omistajat saamme muutaman extrakilometrin kantamaan kun tankkaamme pyörät pystyasennossa. Siis ei jalan varassa, vaan satulaan istumaan ja pyörä suoraksi, kun pistooliin tarttumisen aika on. Jos kallellaan sivujalan varassa on, jää vajjaaksi
tounge.gif

Toi on hyvä. Itse joskus aikoinaan jätin pyörän sivujalalle normaaliin parkkiruutuun asfaltilla. Kuuma päivä, asfaltti lämpes, autot tiputtanut öljyjään asfaltille, sivutuki asfaltista läpi ja pyrä nurin.
Mikä todennäköisyys tossakin voi olla? Paska tuuri..
Mä sain tämän kesän helteillä aika monta reikää syntymään pihan asfalttiin, onneksi ei pyörä sentään kertaakaan kaatunut. Honda Hornet, ei ollut edes iso (raskas) pyörä.

Ainiin, yksi pikkuvinkki vielä tuli mieleen - Me pienten leilien omistajat saamme muutaman extrakilometrin kantamaan kun tankkaamme pyörät pystyasennossa. Siis ei jalan varassa, vaan satulaan istumaan ja pyörä suoraksi, kun pistooliin tarttumisen aika on. Jos kallellaan sivujalan varassa on, jää vajjaaksi
tounge.gif
Tää on helpottunut kun yhä useammassa paikassa rahastusautomaatti on pistoolien vieressä niin ei tarvi persettään nostaa penkistä
thumbs-up.gif

Sivulle 5 ja vuoteen 2005 asti selailin ketjua tylsyyksissäni ja löytyihän sieltä yksi mielestäni aika oleellinen vinkki, jonka voisi kerratakin:

Ohittamaan lähtiessä, ETENKIN ohituskaistoilla, vilauta aina pitkiä valoja edessäolevalle autoilijalle. Mahdollisuudet että autoilija huomaa takaa ohittamaan lähtevän mopon, eikä tee mitään äkkinäisiä samansuuntaisia liikkeitä itse, paranevat huomattavasti.

Ai miksi etenkin ohituskaistoilla? Oman kokemuksen mukaan siellä on suurin riski että ohitettava auto päättääkin juuri samaan aikaan ryhtyä ohittelemaan...

Ohittamaan lähtiessä, ETENKIN ohituskaistoilla, vilauta aina pitkiä valoja edessäolevalle autoilijalle. Mahdollisuudet että autoilija huomaa takaa ohittamaan lähtevän mopon, eikä tee mitään äkkinäisiä samansuuntaisia liikkeitä itse, paranevat huomattavasti.
Ideana hyvä, mutta todennäköisyys on liian suuri siihen että tuosta seuraa autoilijan toimesta erinäisiä sormi, ääni, ja valomerkkejä, sekä mahdollisesti pientä mukavaa takarenkaassa roikkumista, ellei sitten poistu reippaammin.
biggrin.gif

Ideana hyvä, mutta todennäköisyys on liian suuri siihen että tuosta seuraa autoilijan toimesta erinäisiä sormi, ääni, ja valomerkkejä, sekä mahdollisesti pientä mukavaa takarenkaassa roikkumista, ellei sitten poistu reippaammin.
biggrin.gif
Ex-autokuski, nyk. eläkeläinen motoristi, appiukko, rötösherra ja kätilö, sille piti kädestä pitäen näyttää ja selittää tää asia. Siis miksi prätkässä on nappi "passing".
40 vuotta olikin sitten ehtiny repimään pelihousunsa hernettä nenästään raastaessaan, vitutti kuulemma ne motoristit, jotka hänelle vilkuttivat valoja ennen ohitusta.
sad_orig.gif

Onk tääl Pohjolas tosiaan autolla ajaminen, olemattomien kullien jatkaminen, road-rage ja vaaralliset tilanteet sellainen jatkumo, josta ei ulospääsyä ole?

biggrin.gif
Otan mieluummin sen riskin, kun ohitustilanteessa kylkeen yhtäkkiä rysäyttävän kotilon...

Miten on pojat kun pyöräkuume on iskeny, ja silmään sattui -01 Suzuki GSX-R 600 jolla on ajettu 45 000km, niin onko tuo paljon vai vähän pyörämaailmassa?

Kannattaako ylipäätään edes harkita motskarin laittoa jos on tällainen 172cm 64kg kukkakepiksi kehuttu miehenalku? Viekö pyörä enemmän miestä ku mies pyörää?

Kuinka jos pyörä kaatuu jaksaako sen nostaa yksin pystyyn?

Mitä kannattaisi ottaa tuossa pyörän ostossa huomioon? Mitä tyyppivikoja ko. mallissa on?
withstupid.gif

<span style='font-size:6pt;line-height:100%'>en löytänyt parempaa topitsia niin tungin tänne tämän</span>

Back