• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kiilaajat kehä III:lla

Voi tätä tyytyväisyyden määrää kun ei ole koskaan tarvinnut noilla kehillä ajaa muutamaa satunnaista kertaa lukuunottamatta..

Kehäteitä tulee ajettua työmatkat ja muutenkin(varsinkin nyt kun siellä on se tunneli).Joustaa pitää ja jos näkee että joku tulee liittymästä on kohteliastakin siirtyä vasemmalle kaistalle.
Ja tilannenopeus:jos rajoitus on 70 tai 80,ajetaan +10.
Vasemmalla kaistalla +20.

Itselle kävi samatapaisesti aikonaan Espoossa, missä kaksi kaistaa kapenee yhdeksi, päälle yritti tulla. Tulipa ajettua ylimääräinen 60 km:n lenkki perässä ja  
kaboom.gif

buttrock.gif
Siinä kun nenäänsä piteli, niin kysyin kokeiletko uudelleen kiilailla . . . .  lupasi noudattaa jatkossa varovaisuutta mottoripyörien kanssa . . . . katsoi lienee rankaisuni olevan oikea toimenpide. Eipä mitään kuulunut jälkeenpäin.

Niin tosiaan, ei välttämättä "ehkä" ollut "oikein, mutta wanha sanonta; tyhmästä päästä kärsii sitten keho.  
buttrock.gif

Ja ettei turhaan repeäisi: referenssäjä löytyy ihan riittävästi . . . . . . monesta lajista . . . . . . . .

edit: kirjaimia.

jep. Tulee yleensä liikkuttua täällä vähän pohjoisempana, mutta joskus käynyt siellä sivistyksessäkin.
Täytyy sanoa että poro on toiseksi tyhymin elukka tienpäällä, sitä tyhmempi on vain turisti. Joskus luullut että ne tavat muuttuu kun lähdetään reissuun, mutta ilmeisesti tyyliä ei muuteta.

Tuo rampin kohdalla vasemmalle kaistalle väistäminen on toki kohteliasta mutta edesauttaa sitä että sieltä tullaan sumeilematta eteen. 'kyllä ne väistää'... Sieltä kiihdytyskaistalta tullessa on kuitenkin _ehdoton _ väistämisvelvollisuus.

Koska ei tässä hommassa viitti oikeuksiaan perätä tai käy huonosti niin melkein väistää.. Autolla en väistä vasemmalle koskaan.

Itselläni on ollut mitta jo jonkin aikaa täynnä näitä kiilailijoita.
Jotkut tekevät sen aivan tahallaan, luottaen isomman voimaan.

Koitan yleensä päästä näitä "karkuun". Joko kiihdyttämällä, tai jarruttamalla alta pois. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista.

Ja tuo puhuttelun pitäminen ei oikeasti auta yhtään.
Jos nätisti sanotaan, niin turpaan ehkä pitäisi vetää, että jotain jää sinne aivojen muistilohkoon. Toinen vaihtoehto on ottaa se peili siitä mukanaan, kun ajaa ohi, tai ajomonojenkokoinen klommo auton kylkeen.
Ja joo. Tiedän myös että turpaan vedossa voi jäädä myös saama puolelle.
NÄIN ON...
Moottoripyörissä käsittääkseni on sekä jarrut, että kaasu. Jos joku autokuski pyrkii rinnalle ja kylkeen niin kiihdytelkää alta pois tai sitten jarruttakaa, että se sokea autokuski pääsee ohitse. Jos tulee tiukka paikka ja jäätte sinne auton ja kaiteen väliin niin se on aivan omaa tyhmyyttänne. Älkää siitä tulko itkemään ja aloittamaan uutta topiccia  
pftroest.gif

Ja kuinka moni täällä huutelevista on joskus potkaissut sen niin kuuluisan auton peilin vittuun siitä kotilosta. EI varmaan kukaan. Jälkiviisaita uhoajia on pilvin pimein. Älkää vinkuko vaan potkaiskaa sitten se auton peili hitoille kun alkaa se autokuskin käyttäytyminen ottamaan päähän. Hyvähän se täällä palstalla on jälkeenpäin uhota, että "olisi pitänyt potkaista se auton sivupeili paskaksi kun kerran se puusilmä kotilokuski oli niin puusilmä".  
033102beer_1_prv.gif

Tuttu juttu nuo kiilarit ja muutkin itsekkäät mulkut täällä pääkaupunkiseudun teillä. Liikut MP:llä tai autolla, niin kiilareita, päälle yrittäjiä ja puskurissa roikkujia piisaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että nykyinen liikennekuri ja toisten huomioon ottaminen on totaalisesti menossa väärään suuntaan. Tuolla alkaa jo olemaan niin monta sukupolvea, jotka ovat oppineet väärille tavoille, ja tämä huonokäytöksisyys vain leviää ja periytyy isältä pojalle ja kaveripiireissä. Ihmettelen sitä miten nykyisen ajo-opetuksen opit ja neuvot, eivät kanna hedelmää, eivätkä pysy mielessä. Kait se on se minä-minä, minä-itse, minä-ensin asenne, joka vaan entistä enemmän nostaa päätään, ja vastaava malli ruokkii itseään ja apinat matkii. Pitääkö sitä olla niin helvetin laiska?

En ymmärrä miten vaikeata voi olla ihan perussääntöjen noudattaminen, joiden tarkoituksena on mahdollistaa sujuva liikenne ja huomioida muut tienkäyttäjät. Epäkohtia on vaikka kuinka:
- Ei käytetä vilkkua kaistan vaihdossa, liityttäessä kiihdytyskaistalta, risteyksissä käännyttäessä, käännyttäessä pois tieltä jne. Vilkku pitää kytkeä päälle, ennen kuin jarruvalot palavat (eli alat hidastaa siihen mutkaan) -- helppo sääntö muistaa!
- Punaisia valoja ei noudateta, aina mahtuu muutama "vanhoilla". Just uutisoitiin nuoresta kuljettajasta, joka ajoi punaisiin pysähtyneen perään: "luulin, että se edellä ajava ajaa punaisia päin". Ei jösses  
033102ass_1_prv.gif

- Ei pidetä turvaväliä. Huolestuttavinta on nykyään kuorma-autot, jotka puskevat ihan persuksissa kiinni. No, ei auta kuin itse himmata vauhtia ja kasvattaa turvaväliä, ja päästää vaikka tämä teiden ritari ohi, kun on niin kiire. Yleensä se vauhdin pudottaminen auttaa, mutta koskaan ei voi tietää, milloin ammattilaisella naksahtaa  
ghostface.gif
Itsekin joskus 26t:sta työkseni liikutellut.
- Ei seurata muuta liikennettä, eikä osata ennakoida. Olen laskenut parhaimmillaan aikanikuluksi, että joka viides puhuu puhelimeen ilman handsfreetä. Tyhmimpiä ovat ne, jotka ajavat täysillä punaisiin vain pysähtyäkseen, kun hieman himmaamalla olisi päässyt pysähtymättä. Ja, kun itse ennakoit näin, niin he hermostuvat takana, ja sit niitä riskiohituksia näkee.  
blush.gif
Nolona ollaan sitten niissä valoissa -- Ei pyhä Sylvi!
- Ryhmitytään miten sattuu, risteyksissä, sulkualueilla jne. Koita siinä sitten ennakoida, että tuleeko päälle.
- Ei osata ajaa oikeaoppisesti kaistan reunassa. Ne, ajoneuvon(auton) renkaat kuuluu hipoa sitä reunaviivaa, kun tiellä edetään. Oikealla kaistalla kuljettajan fyysinen paikka tiehen nähden on tien keskellä(kun ohjauslaite on vasemmalla), eli auto on silloin oikeassa reunassa. Vasemmalla kaistalla kuljettajan peilin pitää kulkea reunaviivan päällä. Jos, on kolme kaistaa, niin keskimmäistä kaistaa kuuluu ajaa keskellä, ja tämä on ainoa poikkeus. Sujuvoittaisi risteyksissäkin ajoa, kun mahtuu useampi auto rinnakkain, tai kääntymistapauksessa muut pääsisi ohi -- On se vaikeata  
pftroest.gif

- Mikä on suojatie?
kaboom.gif
-- Suosittelen Finlexin säädöskokoelmiin ja tieliikennelakiin tutustumista!

Jeps, näitä vois jatkaa ikuisuuteen, mutta kun kaikki edes yrittäisivät suurimman osan ajasta keskittyä siihen ajamiseen ja edes jokseenkin oikein, niin maailma pelastuisi.

Tänä kesänä muuten kaksi kiilaustapausta todistaneena, mutta säikähdyksellä niistä selvinneenä avautui vaihteeksi tämän verran. Toinen tapaus sattui autolla ja toinen MP:llä. Lukuisia orastaviakin tilanteita, mutta oman ennakoinnin ja pelisilmän ansiosta, eivät ole tulleet yllätyksenä.

t.Tonza

Tapahtui tossa kesakuussa keha 3.lla ,Vantaankosken,Hameenlinnanvaylan kohdalla ,ajelin kaikessa rauhassa vasenta kaistaa jotain 50 km/t ja siina missa juuri vasemmalle ryhmittaydytaan Hamenlinnan vaylalle niin aivan kuin tyhjasta ampaisi joku PRKL URPO suoraan oikealta kaistalta mun edesta sinne vasempaan ryhmittymiskaistalle,siina oli oikeastaan sekunnista kiinni ,niin olisi tullut rumaa jalkea.Kylla meinas kalsarit menna vaihtoon,eika siina voinut muuta kuin kiittaa ylakerran ukkoa.Kylla toi keha 3 alkaa olee aika venalaista rulettia nykyaan.Parasta olis kylla ajella siella aina vain oikeata kaistaa,siina voi sit vaikka pientareelle ohjata jos joku puusilma sattuu tunkee samalle kaistalle.Parempi oja kuin auton kylki .
062802moto_prv.gif

Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla kannattaa vaihtaa "ohituskaistalle", jos sieltä rampista on liikennettä tulossa. Yhden auton takia en välttämättä vaihda, mutta useamman tullessa vaihdan.
Se kenellä on väistämisvelvollisuus ei paljoa paina, koska harvat sinne rampille aikoo pysähtyä. Peilejä alan tuijotella yleensä valmiiksi ramppien läheisyydessä, ellen aja jo valmiiksi vasemmalla kaistalla
062802moto_prv.gif

Ja niiden kaistanvaihtajien kanssa vaan pitää yrittää olla valppaana ja lisätä(yleensä
smile_org.gif
)vauhtia tai vähän höllätä. Ei sitä itsekään aina aja ihan oppikirjan mukaan.

Joka arkipäivä ajelen duuniin kehä III:sta, Vihdin rampista Vuosaareen ja ei mulla juurikaan probleemia ole tullu.
nixweiss.gif

Tottahan toki siellä melkein päivittäin vaihdetaan kaistaa silleen vauhdilla ja aika läheltä eturengasta, mutta ei tavallaan yllärinä tule, koska noh.. Kyllä mä ainakin osaan vähän aavistaa sen viereisen kaistan meininkiä.

Perään jos tulee joku roikkumaan, niin vaihdan kaistaa ja päästän kaverin ohi.

Muuten ajankin just siten, että en pidä autoa vierelläni, vaan tyhjän kolon ja tämäkin on jostain kumman syystä onnistunut tähän asti ihan ok.

Mitä muuten tulee Helsingin liikenteeseen, niin mun mielestä se on harvinaisen sujuvaa. Pari vuotta ajoin työkseni jakelukuskina ytimessä ja lähiympäristössä ja jos vain tietää mihin on ajamassa, niin mielestäni on sujuvaa liikenne, jos vertaa esim. Porvoon liikenteeseen, Sipoon tai minkä vain muun kaupungin liikenteeseen.

Parannettavaahan on aina ja tottahan toki törttöilijöitäkin löytyy, mutta kun lukee tätä threadia, niin mulle tulee ainakin semmoinen WTF - fiilis, elikkäs ihan puhtailla kalsareilla olen ainakin itse tuolla tähän asti selvinnyt..

Kait se on se minä-minä, minä-itse, minä-ensin asenne, joka vaan entistä enemmän nostaa päätään, ja vastaava malli ruokkii itseään ja apinat matkii. Pitääkö sitä olla niin helvetin laiska?
Kyllä se minunkin mielestäni on valitettavasti juuri näin, 20 vuoden ajokortillisen iän Helsingissä viettäneenä. Aika paksua on tuo meininki tuolla, eikä suunta ole ainakaan parempaan päin.

Valmistaakohan kukaan prätkään munatelineitä...kauppareissuja varten.
Sellanen 4-munan teline riittää yhteen kauppareissuun
nixweiss.gif

Valmistaakohan kukaan prätkään munatelineitä...kauppareissuja varten.
Sellanen 4-munan teline riittää yhteen kauppareissuun
nixweiss.gif
KVG!
wink.gif

Tuossa olisi tuollainen hyvä malli, jonka saat stongaan kiinni. Hyvänä puolena on se, että se kääntyileen kiihtyvyyden tai maan vetovoiman mukaan, ja munat pysyy siinä. Tosin ei täytä speksejäsi, niin kuin tämä, jossa on paikka neljälle munalle. Sen tosin joutuu askartelemaan, mutta joutuisihan sitä muutenkin miettimään kiinnityksen, esim. pakkariin.  
tounge.gif

Pitäis vissiin ideoida mopon katteisiin autotarvikeliikkeestä tommonen snadi pissapojan säiliö pumppuineen. Katteeseen sitten vaan pissapojan suutin. Säiliön kun täyttää sillä käytetyllä Delvacilla, niin tulee hyötykäyttöön tuokin. Pikku plöräys kiilailijan sivuikkunalle tai tuulilasille, varmaan välittää viestin
biggrin.gif
ja kiitokset kiilailusta...

Pozo on niin kätevä käsistään että eiköhän sinne Lotjaan ilmesty kohta molemmille sivuille joku jatkovarrella oleva buutsi, joka kätevästi nasahtaa kotilon kylkeen nappia painamalla.
biggrin.gif

Pitäis vissiin ideoida mopon katteisiin autotarvikeliikkeestä tommonen snadi pissapojan säiliö pumppuineen. Katteeseen sitten vaan pissapojan suutin. Säiliön kun täyttää sillä käytetyllä Delvacilla, niin tulee hyötykäyttöön tuokin. Pikku plöräys kiilailijan sivuikkunalle tai tuulilasille, varmaan välittää viestin  
biggrin.gif
ja kiitokset kiilailusta...
Ja sit joku lahjakorttilainen vetäsee lipat rautaperceajollaan ja tulee huuteleen "Taas saatana joku vkl.rahtari levittäny öljyt tielle !"
kaboom.gif

biggrin.gif

Töihin aina kehäIII:sta pitkin, eikä koskaan kukaan ole kiilannut.
Epäile kaikkia tiellä liikkujia, ne eivät ole ehkä nähneet sinua. Ja epäile itseäskin, en minäkään kaikkea näe, jotain voi jäädä huomaamatta.

Näiden puusilmien takia oon alkanu miettimään josko hommais kypärään asennettavan kameran.
Ajelis puusilmän takana rek.no nauhalle, sit viereen naama nauhalle ja lopuksi joku liittymän numero tai paikan nimi nauhalle.
Nauha CD:lle/DVD:lle ja lätty polliisille. Joskus ne sinivuokot saattas vaikka laittaa mukavan pikku lappusen kotiin liikenteen jonkinasteisesta vaarantamisesta.
Niin joo kuvais viel sit nopeusmittarinkin samalle nauhalle ni näkee mitä vauhtia sitä mennään.

Ja lopuksi varmistetaan ettei lähetetä/viedä pollari-sedälle sitä videoo jossa nopeusmittari näyttää jotain muutakuin suurinta sallittua nopeutta ja/tai hetkeä jolloin ehkä eturengaskaan ei kosketa kunnolla äitimaata.
Niin ja vaikka motoristi olenkin tietenkin nauhalla tarkoitan muistia.

Nauhoista puheenollen, minullapa on yksi mielenkiintoinen "nauha" yhä tallella. Siinä pyörän eturatas ei todellakaan kosketa kunnolla maata. Asuntoautoni ikkunaan asetettu kamera kuvasi mopoilijan, joka ohitti autoni hytti pystyssä keltaisella viivalla vastamäkeen tuolla Pieksämäen ja Varkauden välillä viime kesänä. Kilpikulmakin oli just sopiva ja näkyy loistavasti. En valitettavasti ole lähettänyt filmiä viranomaisille(vieläkään) mutta ehtiihän sen vielä. Tietysti ellei mr. Darvin ehdi ennen.

Back