Hieman ehkä asian vierestä...
Noin 4 vuotta sitten todistin surullisen tapahtumaketjun. Ajoin auton perässä 50km/h alueella kun se alkoi edessäni vilkuttaa pitkiä valoja ja painaa torvea. Muutin ajolinjaani sen verran, että näin auton edessä skootterin jossa kaksi tyttöä ja vauhtia heillä noin 45km/h. Tätä torvensoittoa ja valojen vilkuttelua jatkui noin puolisen kilometriä kunnes kiivastunut autoilija pääsi viimein taajamassa ohi.
Tässä vaiheessa skootteri tytöillä matka samaan suuntaan jatkui vielä seuraavan risteyksen jälkeen ja edellä mainitun autoilijan eteen tuli hitaampi auto. Skootteri tytöt saavuttivat heille tööttäilleen auton ja tässä vaiheessa kasvattelin omaa turvaväliä autoilijaan ja skootteriin kun tuli tunne, ettei tässä voi hyvin käydä.
Edellisestä hermostuneet skootteritytöt ajoivat arvioiden n. 5m päähän auton perseestä ja erehtyivät itse painamaan torvea ja välkyttämään valoa. Autoilijan edestä kääntyy hidasteleva auto pois ja vauhti nousee sallittuun 50km/h. Skootteri tytöt tiukasti auton perseessä.
Molemminpuolisen vittuilun nopea päätös:
Autoilijalla meni kuppi nurin, veti lukkojarrutuksen(arvioiden mustaa vanaa auton renkaista vajaa 5m). Skootteri tytöt takakonttiin puff.
Autoilijalla teräskuori ja tytöillä shortsit,t-paita ja kypärät.
Itse en samaan läjään onneksi vetänyt vaikka skootteri tyttöjen takana ajoinkin kiitos jonkinlaisen turvavälin ja ajatuksen siitä, ettei tuollainen molemminpuolinen vittuilu voi hyvin päättyä.
Pakko sanoa, että olin itsekin sen verran kuppi nurin, että kun menin katsomaan miten skootteri tytöille kävi niin saatoin mainita autoilijalle, että jos tulee 2m lähemmäksi niin herää huomenna töölöstä. Pysyi kiltisti kauempana.
Onneksi mimmit säilyivät todennäköisesti ilman katkenneita luita, siskokset 15 ja 13v olivat hieman järkyttyneen oloisia tapahtuneesta.
Poliisin tullessa paikalle molemmat tunnustivat tapahtumaketjun joten todistustani ei tarvittu. Ambulanssi luonnollisesti otti tytöt hoitoonsa.
Se on selvää ettei tytöillä loppu tilanteessa ollut riittävää turvaväliä. Lakihan periaatteessa sallii edellä ajavalle lukkojarrutuksen... Moraalisesti sanon vain, että itse olisin vienyt tämän keski-ikäisen autoilijan samantein saunan taakse jos ajatuksen taso on sitä luokkaa, että "Vedämpäs liinat kiinni niin oppii olemaan"
Olisiko autoilija "oppinut olemaan" jos skootteri tytöt olisivat vetäneet liinat kiinni ja samalla kenties päässeet hengestään?
En tiedä miten asia oikeudellisesti päättyi ja olen tyytyväinen etten itse pykälistä joudu vastausta etsimään. Moraalisesti tuomitsen aikuisen ja joka itse eka vittuilee minkä kerkeää ja sen jälkeen on valmis tappamaan kaksi teiniä.