• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuvaha vai -öljy?

Viime kaudella käytin jäykkää moottoriöljyä ja tänä vuonna vaihdoin kunnon hifiketjuöljy/rasva sprayhin. Sanoivat että oma merkkihuoltonsakin sitä pistää. Purkki on Silkolene Pro-Chain. Nyt on ketju ihan muussissa ja täynnä jäykkiä lenkkejä.
sad_orig.gif

Taidan pitäytyä moottoriöljyssä ja tyytyä pesemään takavanteen vaan useemmin.

Testaillen löytää. Nyt testaa ketjuihin tallaista. Jätti tasaisen mustan voitelupinnan ja rasvatessa moottorin käydessä ei roiskinut mihinkään/ hyvä tarttuvuus myös sormenpäätestissä. Myyjä, Kiinnike Kolmio Tampere...ajotesti myöhemmin.
kuva12268.jpg

15,5tkm tuli ajettua Motulin Chainlube Roadilla.
Hirveetä tervaa!! Eikä lähde ees liuottimilla pois
sad_orig.gif
. Ja tosiaan siihen tarttuu kaikki pska ja hiekka myös.

Hondan Pro:lla mennään täällä
bowdown.gif
. Yhden purkin ostin Shell Advance ketjurasvaa kokeeksi, oli tarjouksessa puoleen hintaan. Ei miellytä silmää, valkoista kun on, mutta muuten ok
smile_org.gif
.

Moottoriöljyllä kun pesee niin samalla kun roiskuu öljy pois niin samalla roiskuu paska pois pysyy  ketjut puhtaana  ja hyvin öljyttyinä.  
talktohand.gif
aikoinaan meinas mennä 6000 km ketjut pilalle kun käytin nimeltä mainitsemattoman firman chain lube sprayta . Siihen tarttu kaikki paska ja hiekka
shaun.gif

Hyvä keskustelun aihe! Näitä kokemuksia olen kanssa itse vailla ja mistään ei oikein löydy tästä asiaa. Onkohan kellään Delvacin käytöstä kokemuksia?
Herra Honda nimenomaan kirjallisesti kieltää kaikenlaisten sprayvahojen ja -öljyjen käytön ja käskee pyyhkimään ketjun vaihteistoöljyllä SAE90W. Tietysti jos Delvac toimisi tuossa paremmin, niin kyllä kiinnostaisi myös. Paljonkohan tulee lisää huippuja, jos käyttää ketjuissa Delvaccia? Ketjujen vastus kun vie viimeisen terän tehokkaimmastakin pyörästä...
033102beer_1_prv.gif

Eikös se varsinainen voitelu ole siellä renkaissa? Tahnaa kun ketjuun
tuuppii, kertyy hiekkaa ja muuta paskaa ja se taas on voitelusta pois. Jos taas pesee jollakin petroolilla ne skeidat pois, eikö sitä
myös pääse sinne renkaisiin, ja se taas on voitelusta pois? Hölmö
kun olen, olen tuuppinut semmosta valkoista spraytä ketjuihin, on
kaunista, mutta mitä se voitelee? Taitaa olla parasta kaivaa esiin
kurapyöräajoilta jääneet Bilteman herkut ja sitä vaan huolella ket-
juihin, kaippa saavat renkaat ( siis O ) nekin jotain lisärasvausta.
Ihan toinen juttu taas on se, pitääkö niitä yleensäkään koko ajan
olla sotkemassa. Ketju-rataspaketti maksaa €uroa x ja kyllä niille
mömmöillekin hintaa tulee, tuntipalkkaa nyt ei kannata ajatellakaan.

Vahalle EI!
smile_org.gif

Mä olen käyttänyt kaksi viimeistä kesää CRC:n sitkostettua voiteluöljyä. Ei juurikaan roiski vanteelle eikä näytä keräävän suuremmin paskaakaan ketjuihin. Kejut rasvaan heti ajon jälkeen, että saa suikutettua lämpimiin ketjuihin(200-300km välein). Ylimääräiset olen pyyhkässyt rätillä pois. Tyytyväinen olen kyseiseen öljyyn ollut.
Onko kukaan muu käyttänyt samaa?

Kyllä, tuo on todella hyvä.

Vahalle EI!
smile_org.gif

Mä olen käyttänyt kaksi viimeistä kesää CRC:n sitkostettua voiteluöljyä. Ei juurikaan roiski vanteelle eikä näytä keräävän suuremmin paskaakaan ketjuihin. Kejut rasvaan heti ajon jälkeen, että saa suikutettua lämpimiin ketjuihin(200-300km välein). Ylimääräiset olen pyyhkässyt rätillä pois. Tyytyväinen olen kyseiseen öljyyn ollut.

sama käytössä kans..ja löytyy motonetin hyllylltä, ei tarvi maksaa edes sitä "erikoisliike" lisää...

Vahalle EI!
smile_org.gif

sama käytössä kans..ja löytyy motonetin hyllylltä, ei tarvi maksaa edes sitä "erikoisliike" lisää...
Pari viikkoa käytin motonetistä ostamaani MOTULin ketjuspraytä, ja ketjun keskiosa tuntu hirveen tahmaselta. Samoin renkaat eivät pyörineet kovin sutjakkaasti. Tuntui myös, että tuo rasva keräsi likaa myös enemmän mitä edellinen (tuntematon) öljy. Kuulemman mukaan myös ruosteenesto ei ole kovin kovassa huudossa tuolla MOTULin öljyllä, tuppaa ruostumaan ketjut.

Noh, otin tippakannun käteen ja huuhtelin kunnolla ketjut. Hetken ajon jälkeen keskiosa alkoi olemaan pyörivä ja "normaali".

Tänään kävin kärkkäisellä katsomassa öljyjä ja silmiin pisti tuo CRC:n sitkostettu voiteluöljy. Tulihan se napattua mukaan sieltä ja jopa ostettua. Levitin heti kotiinpäästyäni öljyä, ei tullu kuitenkaan huviajelulle lähdettyä sateen takia. Uskoisin että tässä on öljy minun ketjuilleni
inlove.gif

15,5tkm tuli ajettua Motulin Chainlube Roadilla.
Hirveetä tervaa!!
Joo, niin tuntuu olevan  
sad_orig.gif

Jos sitä menee näpeille rasvatessa, ni ihan kun jotain liimaa ois tumput täynnä...
Sitä tosin vedelly tän kesän ja taas alkaa uuden "mönjän" metsästys  
lookaround_orig.gif

Vahalle ehdoton EI. Sitä tungin aikoinaan Äxään, kun piti olla niin hyvää ja paskat. Ketjut oli aivan kun hammastahnaa täynnä pienen ajon jälkeen
mad.gif

Aika montaa merkkiä/putelia tullu täs vuosien mittaan kokeiltua, mut ei vaan sitä "oikeeta" ole löytyny  
nixweiss.gif

Kaikenlaisia tököttejä ketjuissa kokeilleena tullut lopputulokseen WD-40. Ei sotke, putsaa ja voitelee ketjut samalla käsittelyllä. Viimekesänä kun ketjurataspaketin vaihdoin ja "lapioin" paksua tervaa ketjujen ympäristöstä, päätin etten ikinä mitään paukkupulloja missä mp:n kuva hanki, saati sitten ruiskuttelel mopoon. Autoon alustamassaks noi ketju sprayt vois olla hyviä...
biggrin.gif

Ja tämä on ihan minun mielipide, muut saavat mun puolesta voidella ketjunsa vaikka voilla.
biggrin.gif

Onhan se selvää että öljymäinen aine menee joka koloseen ketjuissa mikä on tärkeää että voitelee joka paikan. itse olen käyttänyt BelRay:n öljymäistä ainetta noin joka tankillisen jälkeen ja ketjut pesen muutaman kerran kesässä . Tiedä sitten mikä on parasta ja paras tapa mut niin olen sen ajatellut että voitelee usein ja vähän kerralla ja peseskeleekin joskus niin kestää sitten mitä kestää pidempää kokemusta ei vielä ole .
062802moto_prv.gif

OT: bräkleen: voiko käyttää ketjun puhdistukseen? kun ei nyt muista miten se meni...  
nixweiss.gif

Onko kerosiini sama asia kuin kaupoista helposti löytyvä lamppuöljy?

Bräkliineriä en suhuttais mielellään kettinkeihin. Muutenkin niin kuivattavaa tavaraa että haalistuu kaikki paikat mihin sitä tunkee.

Ehdottasin kardaania kompromissiksi...
Itsekin alkoi tuo mietityttää kun reissussa vähänkään kosteammassa saa ruikkia rasvoja ketjuihin joka tankilla. Eihän se iso homma ole, mutta jostain syystä se alkaa nyppiä oikein tosissaan. Erityisesti jos hiekalla joutuu ajamaan, niin eipä tarvitse edes 10 kilsaa kosteassa säässä ajaa kun ketjut rohisee niin, että hirvittää. Pitänee siirtyä johonkin muuhun rasvaan, kun tuo taloudellinen tilanne ei juuri nyt anna keppivetoon siirtyä.

Back