• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuvaha vai -öljy?

Öljyn puolelle kanssa kallistun,eilen vaihdettu sv:hen viides ketjurataspaketti,vahaa olen käyttänyt parin setin verran ja tuntuu että ketjujen elinikä vähenee vahalla noin 10-12tkm.
scottoiler tms.alkaa kummasti kiinnostamaan.

Jos vaha olisi kyllin hyvää, niin moottoriöljy olisi jo aikoja sitten vaihdettu moottorivahaksi.
wink.gif

Ketjurasvaa olen suihkutellu ja reilusti,,
smile_org.gif

Kuinka usein sitä sit pitää rasvata???
Ite n,500km välein.
062802moto_prv.gif

Täältä ääni öljylle!
Otin keväällä käyttöön ketjuvahan ja alkuun se tuntui ajavan asiansa, mutta pidemmänpäälle kerää paskaa ja sotkee..putsaamalla ketjut säännöllisesti tostakin haitasta pääsee, mutta mikä mua ainakin ketjuvahassa ärsyttää on se että ketjut menee tönköksi vaikka kuinka vahaa levittelis lisää
crazy.gif

Käytin yhden kauden vahaa. Puolensa ja puolensa. Kallistuin lopulta takaisin öljyyn... voitelee vaan kerta kaikkiaan paremmin. Töhrimisistä sen sijaan viis, mukavuudenhalu ja moottoripyöräily kaksi eri asiaa.

-hh-

Vaha jankkia.. putsailin eilen lokarista..ei lähtenyt ei sitten millään.Mutta ruiskaus ihemainetta WD 40 ja ihme ja kumma jo sai jankki kyytiä.Suihketta kouriin ja kädet poskenpehmeät ja puhtaat..
idea3.gif
Mihin kaiken tuota voikaan käyttää.. ja sensuuri iski.
Moponöösinä suihkuteltiin ketjuihin jotain teollisuuden käyttämää mömmöä jossa oli vaikka mitä varoitusta kupeessa,mutta kyllä voiteli ja pysyi.Täytyypä käydä kyselemässä paikallisessa löytyykö samaa tai vastaavaa..Vaikka ketjuspray.. mallia delvac    
033102beer_1_prv.gif

Aina olen vahaa käyttänyt ja hyvin on toiminut, edellisellä pyörällä 33tkm ja vaihtoon mennessä oli vielä alkuperäiset ketjut /rattaat kunnossa, nykyisellä kohta 30tkm ja alkuperäiset kamppeet siinäkin ihan kunnossa. Vaharoiskeet putsailen esim. WD-40:llä rätillä pyyhkimällä ja hyvin toimii sekin, pessyt/putsannut en ole ketjuja koskaan.

Juuri sain pyörän huollosta ja Viaberin harri kannatti kans ehdottomasti öljyä... itekkin tullu siihen tulokseen että öljyä jatkossa ketjuighin nyt kun tuli uudet ketjut paikalleen
smile_org.gif

öljyäpä tietysti ja kun nyt päästiin aiheeseen niin vaikkapa delvaccia automaagiseen öljynvoitelusysteemin niin homma toimii  
tounge.gif

Vaihtoehtoisesti voi käyttää ne castrolin sekä motulin jämät tähän samaan hommaan.

Aina olen vahaa käyttänyt ja hyvin on toiminut, edellisellä pyörällä 33tkm ja vaihtoon mennessä oli vielä alkuperäiset ketjut /rattaat kunnossa, nykyisellä kohta 30tkm ja alkuperäiset kamppeet siinäkin ihan kunnossa. Vaharoiskeet putsailen esim. WD-40:llä rätillä pyyhkimällä ja hyvin toimii sekin, pessyt/putsannut en ole ketjuja koskaan.
juuri näin.

Vaha voitelee hyvin, kilokyykyn ketjuilla ajaa vähintään 30.000 km.
Ei sotke paikkoja kunhan antaa kuivua ennen ajoon lähtöä.

Öljy varmaan voitelis paremmin jos se pysyis ketjuissa...

Vuosia tuli käytettyä vain ja ainoastaan vahaa.. Tänä keväänä pesin ketjun ja aloin käyttämään öljyä.. Täytyy myöntää, että oikestaan mitään mainittavaa eroa en noiden aineiden välillä ole huomannut. Molemmat sotkee ja molempia saa lisäillä yhtä usein.

Ite oon vähän 50/50 mielellä noita vertaillessa. Tai niissäkin on eroja. Valvolinen valkoinen "chain lube" todella hyväksi todettua tavaraa, mutta esim. castrolin ketjuvahaan en koskisi. Tuo valvoline selvästi voitelee ketjun, kun levittää heti ajon jälkeen tai sitten levittää kuumailmapuhaltimella varovasti ketjua lämmittäen. Castrolin vaha on turhankin paksua mönjää, ei näytä tunkeutuvan kunnolla eikä voitelevan ketjua, mutta paskan kerää huolella.

Itse siirtynyt öljystä tuohon valvolineen, vahaksi kait se luokitellaan. Ketjun huolellinen pesu n.5 voitelukerran jälkeen. Ja taas uutta pintaan. Ei ole roiskinut vanteelle niin paljon-> pysyy todella hyvin ketjussa. Öljyn kanssa itselläni miinuspuolia oli: Suurin osa ketjuöljyistä oli vanteella ekan 50km aikana, suihkipa lämpimään ketjuun tai ei. Eli sotki paikkoja aika huolella. Ketjua sai öljytä jatkuvaan, mutta se kuivui todellan nopeasti. Ja pestä ketjut piti melkein yhtä tiheään kuin vahan kanssa, hiekkatiesiirtymän kun joutuu joka ajokerralla ajamaan. Kertyi sitä roskaa niihin ketjuihin öljynkin kanssa.

Tästä edespäin aion pysyä tossa valvolinen vahassa. En usko että ketjun käyttöiässä on mitään eroa tuota käyttäen vrt öljyyn. Itse asiassa uskon, että jos pesee ketjut tarpeeksi usein niin vaha voi olla jopa parempi. Esim. lähdet ajamaan 200km reissun, etkä pysähdy välillä ketjuja rasvailemaan-> kun kotiudut öljyllä voideltu ketju on melko varmasti jo turhan kuiva. Hyvä vaha on pysynyt ketjussa tankkausvälin moitteetta. Eli jos hetkellisesti öljy voitelee paremmin, niin pidemmässä juoksussa vaha voi ajaa sen kiinni. Jos ei sitten todella tiheään öljyä ketjua.

Ja tohon edellisviestiin mielenkiinnosta kysyen? Siis laitatko öljyä ensin ja sitten vahaa päälle?

Ketjuvahat pitäisi kieltää lailla.
En jaksa perustella, koska olen tehnyt sen jo pari kertaa aiemmin.

Tosin jos olisin ketjutehtaan omistaja, suosittelisin tietysti ketjuvahaa, saisi huomattavasti enemmän ketjuja kaupaksi.

Ei enää ketjuvahaa, eikä varsinkaan ketjuöljyä (castrolin). Vaihdelaatikkoöljyä, melkein ilmaista mutta parasta.

Laitetaan ny tänne perälle...

Ite olen todella kyllästynyt pesemään takavannetta ja koska tykkään, että mopo on puhdas niin käytän PROFI LUBE drylube ketjuvoiteluainetta!

Sitä joutuu laittamaan useemmin kun öljyä/vahaa, mutta eipä ole takavannetta tarvinnu millään lamppuöljyillä tms. pestä kahteen kesään (samalla sienellä voi pestä koko mopon)
biggrin.gif
biggrin.gif

Yksi purkki/ kesä on riittäny tähän saakka vaikka ruiskautan melkeen joka lenkin jälkeen ketjut läpi...

Back