Ite oon vähän 50/50 mielellä noita vertaillessa. Tai niissäkin on eroja. Valvolinen valkoinen "chain lube" todella hyväksi todettua tavaraa, mutta esim. castrolin ketjuvahaan en koskisi. Tuo valvoline selvästi voitelee ketjun, kun levittää heti ajon jälkeen tai sitten levittää kuumailmapuhaltimella varovasti ketjua lämmittäen. Castrolin vaha on turhankin paksua mönjää, ei näytä tunkeutuvan kunnolla eikä voitelevan ketjua, mutta paskan kerää huolella.
Itse siirtynyt öljystä tuohon valvolineen, vahaksi kait se luokitellaan. Ketjun huolellinen pesu n.5 voitelukerran jälkeen. Ja taas uutta pintaan. Ei ole roiskinut vanteelle niin paljon-> pysyy todella hyvin ketjussa. Öljyn kanssa itselläni miinuspuolia oli: Suurin osa ketjuöljyistä oli vanteella ekan 50km aikana, suihkipa lämpimään ketjuun tai ei. Eli sotki paikkoja aika huolella. Ketjua sai öljytä jatkuvaan, mutta se kuivui todellan nopeasti. Ja pestä ketjut piti melkein yhtä tiheään kuin vahan kanssa, hiekkatiesiirtymän kun joutuu joka ajokerralla ajamaan. Kertyi sitä roskaa niihin ketjuihin öljynkin kanssa.
Tästä edespäin aion pysyä tossa valvolinen vahassa. En usko että ketjun käyttöiässä on mitään eroa tuota käyttäen vrt öljyyn. Itse asiassa uskon, että jos pesee ketjut tarpeeksi usein niin vaha voi olla jopa parempi. Esim. lähdet ajamaan 200km reissun, etkä pysähdy välillä ketjuja rasvailemaan-> kun kotiudut öljyllä voideltu ketju on melko varmasti jo turhan kuiva. Hyvä vaha on pysynyt ketjussa tankkausvälin moitteetta. Eli jos hetkellisesti öljy voitelee paremmin, niin pidemmässä juoksussa vaha voi ajaa sen kiinni. Jos ei sitten todella tiheään öljyä ketjua.
Ja tohon edellisviestiin mielenkiinnosta kysyen? Siis laitatko öljyä ensin ja sitten vahaa päälle?