• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen puhdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sammy74
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huomasin viikonloppuna, että ketjut oli sivustaan hiukan ruosteessa.
veryangry.gif

Johtunee viikko sitten perjantaina kaatosateessa 160 km kotia ajamisesta. On tullu keskityttyä ajamiseen huollon kustannuksella. Ei muuta ku ketjuhuoltoa kehiin.

Polttoöljyä purkkiin ja purkki ketjujen alle. Pensseli käteen ja ei muuta kuin putsaamaan ketjujen välejä. Puhdasta tulee ja ei maksa paljoa. Sopii o-rengasketjuille, toisin kuin bensiini.
Kalliit tökötit olen suosiolla jättänyt väliin.

Itsellä vielä Sveitsin öljyä, mutta lasten fillareihin laitoin moottorisahan teräketjuöljyä. Onko kellään kokemuksia ko öljyistä. Taitaisi toimia isommissakin pyörissä Ketjuvahasta ainakin on tarkoitus luopua, mokoma sotkija, tana kle, ei kun kele.
veryangry.gif

Puhtaus saavutettiin transalpissa johon lainassa ollessa oli suhautettu jotain shellin mustaa liimaöljyä, tuuhealla teräsharjalla ja wurthin jarrujen puhdistussprayllä. ensin kokeilin useiden suosittelemaa moottoriöljy hammasharja yhdistelmää, lähinnä työllistävä vaikutus. diesel + jämerämpi harja vähän parempi mutta kökkö ei irronnut niinkuin piti.

Muutamat suhautukset jarruspräytä niin jo alkoi terva tippumaan tallin lattialle. Harjausta tuuhealla bilteman varsiharjalla niin ketarit sai aivan kirkkaaksi. lopuksi reipas öljyäminen motorexin 622 niin lopputuloksena oli että vaihteetkin meni päälle kuin ajatus. Vanteesta pien saa mokomalla puhdistusaineella irti todella helposti. melkoista myrkkyä.

Sitä en osaa sanoa että tykkääkö vitjat moisesta käsittelystä. ainakin niistä tuli erittäin puhtaat ja mopottimen voimansiirron käytös parani melkoisesti. ketjuilla on ajettu 13 tkm
teräsharjalla.......... oletko katsonut että sulla on vielä O tai X renkaat tallella,ne kun ei varmaan tykkää hammasharjaa karkeammasta.

En ole koskaan puhdistanut moottoripyörieni ketjuja mitenkään (poislukien pari crossi vehjettä) ja en kyseisessä touhussa näe mitään hyötyä... Kertokaapa, miksi niitä pitäisi jynssätä? Ellei kyseessä sitten ole näyttelylaite.
withstupid.gif

Tarvittaessa ketjuvahat yms. saa poistettua käyttämällä jonkin aikaa moottoriöljyä. Sitten on kyllä mopokin sen näköinen, mutta sehän lähtee pesussa.

Älkää sitten puhuko mitään että "se pidentää ketjurataspaketin kestoikää". Se on paskapuhetta.

En ole koskaan puhdistanut moottoripyörieni ketjuja mitenkään (poislukien pari crossi vehjettä) ja en kyseisessä touhussa näe mitään hyötyä... Kertokaapa, miksi niitä pitäisi jynssätä? Ellei kyseessä sitten ole näyttelylaite.
withstupid.gif

Tarvittaessa ketjuvahat yms. saa poistettua käyttämällä jonkin aikaa moottoriöljyä. Sitten on kyllä mopokin sen näköinen, mutta sehän lähtee pesussa.

Älkää sitten puhuko mitään että "se pidentää ketjurataspaketin kestoikää". Se on paskapuhetta.
veryangry.gif
kyllä nyt menee meikäläisellä "kiehumisen" puolelle
en viitsi edes tätä viestiä kommentoida,jos joku haluaa taaplata
tuolla lailla siitä vaan,meikäläinen koettaa säästää tässä muutenkin
kalliin puoleisessa harrastuksessa,joihin kuuluu myös nuo ketjut/rattaat,miksi ylensä rasvaat nuo crossi vehkeen ketjutkaan
kuivan ei hiekka ja pöly tartu kiinni,vetele vaan kuivilla,kyllä siitä
hyvä tulee,onko muuten noissa crossi vehkeissä O-rengas ketjuja.

ja tuo viimeinen kommenttisi oli kyllä aika huippu,joten taaplataan
me jokainen omalla tyylillä,vaikkakin se on suurimmaksi osaksi niin,että
kaikki me otamme vinkkejä ja neuvoja vastaan,tavalla tai toisella,
välillä vähän liikaakin,sillä jokaisella tämä on henkilökohtainen harrastu
confused_orig.gif
?? vai onko
withstupid.gif

kiristys pitäisi olla lähes tarpeetonta renkaanvaihtovälillä.
Niinpä niin. Yleensä noin, mutta kumma kun tuo Shadow 125 syö noita ketjuja. Pitäisi olla laadukkaat O-renkailla varustetut D.I.D ketjut mutta venyy kuin kuminauha. Onko se tuo hurja 10.5Nm vääntö joka sitä ketjua repii vai mikä on?
wink.gif
Korkeintaan 600km ajaa kiristämättä, vaikka rasvailen joskus jopa 200km välein. Kummasti alkaa kardaania tehdä mieli.
bowdown.gif

EDIT: Ohoh, tämä olikin Triumph alueella, sorry, saastutin alueenne nyt Hondalla...
pftroest.gif

kiristys pitäisi olla lähes tarpeetonta renkaanvaihtovälillä.
Niinpä niin. Yleensä noin, mutta kumma kun tuo Shadow 125 syö noita ketjuja. Pitäisi olla laadukkaat O-renkailla varustetut D.I.D ketjut mutta venyy kuin kuminauha. Onko se tuo hurja 10.5Nm vääntö joka sitä ketjua repii vai mikä on?  
wink.gif
Korkeintaan 600km ajaa kiristämättä, vaikka rasvailen joskus jopa 200km välein. Kummasti alkaa kardaania tehdä mieli.  
bowdown.gif

EDIT: Ohoh, tämä olikin Triumph alueella, sorry, saastutin alueenne nyt Hondalla...  
pftroest.gif
Älä ressaa...
biggrin.gif

Joo, kumma homma tuo ketjujen venyminen tai venymättömyys. Mä olen tarkistanut ketjujen kireyden yhteensä kolme kertaa ja kiristänyt kerran viime ja tällä kaudella, joten...

Ja ettei mene ihan OT:ksi, en ole jaksanut kuin pyyhkäistä ketjut kertaalleen. Pestäkin vissiin pitäisi?!?!?

noista ketjujen venymisestä.... pidätte liian kireellä ketjuja jos usein niitä joudutte tiukkailemaan! kerta pari kesässä vaikka olis kovaakin ajoa.

withstupid.gif

veryangry.gif
kalliin puoleisessa harrastuksessa,joihin kuuluu myös nuo ketjut/rattaat,miksi ylensä rasvaat nuo crossi vehkeen ketjutkaan

confused_orig.gif
?? vai onko
withstupid.gif
Älä ota hernettä sieraimeen, se ei ole hyväksi
wink.gif

Tarkoitus ei ole muuttaa kenenkään tottumuksia, tehkää niin kuin mielestänne hyvä tulee.

Niissä crossivehkeissä joita minulla oli, ei käytetty o-rengasketjuja. Kitka on silloin pienempi, teho välittyy paremmin. Rasvaus on kyllä niissä(kin) tarpeen.

Itselläni on ollut muutamia ketjuvetoisia katupyöriä ja en ole tosiaankaan ketjuja koskaan pessyt. Jos esim. vahan käytön seurauksena on ollut tarvetta poistaa kertynyttä "karstaa" niin tuo öljyn käyttö kyllä liat poistaa.

Ketjujen kestoikään pesemättömyys ei omakohtaisten kokemuksien perusteella ole vaikuttanut. Ehkä jopa päinvastoin, väärien pesunesteiden käyttö saattaa uskoakseni vaurioittaa o- ja x-rengasketjujen tiivisteitä.

Kokemukseni perustuvat isoihin (mm. gsx-1100 ef, gsx-1100f, gsx-1100r, yzf-1000r (2kpl), zx-12r) moottoripyöriin. Kolme viimeksimainittua olivat jonkin verran "kutiteltuja" versioita joten tehoa niissä oli ihan kivasti. Ja todistetusti olen niillä kovaakin ajanut.
Ja jos noilla pääsee ketjurataspaketilla reilu 40tkm, pidän sitä mielestäni ihan hyvänä saavutuksena. Eikö?
Tosin kaikkiin ketjuvetoisiin pyöriini olen vaihtanut eturattaan noin oletetun ketjun kestoiän puolivälin paikkeilla (eli n. 15-25 tkm kohdalla). Tämä toimenpide ei maksa paljoa, ja uskoakseni se pidentää koko paketin kestoikää huomattavasti koska eturatas on se, joka kuluu ensimmäisenä. Kulunut eturatas syö ketjua ja takaratasta enemmän kuin hyväkuntoinen eturatas.

Tällä hetkellä alla on kardaanivetoinen mopo ja ensi kesänä taas ketjuvetoinen (B-King) ja jos joku ei todista kokemuksiani vääriksi, niin aion jatkaa samalla kaavalla tämän asian suhteen kuten aiemminkin...

Siksipä minä kysyinkin, että miksi? Tämä kysymys ei ollut provo. Mikä on todellinen saavutettava hyöty (ellei ketjun ulkonäköä lasketa)?

Pitipä ottaa osaa taas tähän ketjuvoitelupesu jupakkaan. Olen tänäkesänä rasvannu ketjut vaihteistoöljyllä. Se hyväpuoli siinä on että ketjusta pysyy poissa kaikki paska ja töhnä. Vanteelle ja sinne sun tänne alustaan se räpisee jonkinverran mutta helppo homma pestä pois. Olen käyttänyt AutoClyn moottoripyörön pesuainetta jota oon ruikutellu vanteelle ja hammasrattaalle ja muuallekkin sotkupaikkoihin ja sitten vaan virutellu pos ja paikat kiiltää. Samalla pesuainetta on menny myös ketjulle joten sekin kiiltää vallan mukavasti. Sitä en kyllä tiedä mitä se aine tekee O-renkaille ei ainakaan vielä mitään on ajettu vasta 7000 km eikä ole tarvinnu kiristellä. Sitten kun lätkii vielä Korrekkia takavanteelle niin lika lähtee helpommin vaikka jonkin rätin matkaan,ja paikat kiiltää kuin killin munat!

withstupid.gif

veryangry.gif

confused_orig.gif
?? vai onko
withstupid.gif
Älä ota hernettä sieraimeen, se ei ole hyväksi
wink.gif

Tarkoitus ei ole muuttaa kenenkään tottumuksia, tehkää niin kuin mielestänne hyvä tulee.

Niissä crossivehkeissä joita minulla oli, ei käytetty o-rengasketjuja. Kitka on silloin pienempi, teho välittyy paremmin. Rasvaus on kyllä niissä(kin) tarpeen.

Itselläni on ollut muutamia ketjuvetoisia katupyöriä ja en ole tosiaankaan ketjuja koskaan pessyt. Jos esim. vahan käytön seurauksena on ollut tarvetta poistaa kertynyttä "karstaa" niin tuo öljyn käyttö kyllä liat poistaa.

Ketjujen kestoikään pesemättömyys ei omakohtaisten kokemuksien perusteella ole vaikuttanut. Ehkä jopa päinvastoin, väärien pesunesteiden käyttö saattaa uskoakseni vaurioittaa o- ja x-rengasketjujen tiivisteitä.

Kokemukseni perustuvat isoihin (mm. gsx-1100 ef, gsx-1100f, gsx-1100r, yzf-1000r (2kpl), zx-12r) moottoripyöriin. Kolme viimeksimainittua olivat jonkin verran "kutiteltuja" versioita joten tehoa niissä oli ihan kivasti. Ja todistetusti olen niillä kovaakin ajanut.
Ja jos noilla pääsee ketjurataspaketilla reilu 40tkm, pidän sitä mielestäni ihan hyvänä saavutuksena. Eikö?
Tosin kaikkiin ketjuvetoisiin pyöriini olen vaihtanut eturattaan noin oletetun ketjun kestoiän puolivälin paikkeilla (eli n. 15-25 tkm kohdalla). Tämä toimenpide ei maksa paljoa, ja uskoakseni se pidentää koko paketin kestoikää huomattavasti koska eturatas on se, joka kuluu ensimmäisenä. Kulunut eturatas syö ketjua ja takaratasta enemmän kuin hyväkuntoinen eturatas.

Tällä hetkellä alla on kardaanivetoinen mopo ja ensi kesänä taas ketjuvetoinen (B-King) ja jos joku ei todista kokemuksiani vääriksi, niin aion jatkaa samalla kaavalla tämän asian suhteen kuten aiemminkin...

Siksipä minä kysyinkin, että miksi? Tämä kysymys ei ollut provo. Mikä on todellinen saavutettava hyöty (ellei ketjun ulkonäköä lasketa)?
no NYT ollaan asia linjalla,tuossa mitä pistit "vastineeksi" on jo asiaakin
biggrin.gif
kuten tuolla olen maininnutkin minä EN pese ketjuja
(käytän perä öljyä voiteluun) joten tuosta sinun mainitsemasta
eri aineilla pesusta olen samaa mieltä, ja myöskin täysin samaa
mieltä tuosta rattaan vaihdosta (etu/taka) se kannattaa
vaihtaa JOS ketjut muuten kunnossa (ei jumittuneita liitoksia).

ei hel..tti minähän olen kanssassi kaikessa samaa mieltä
biggrin.gif

no en aivan kaikessa,sillä nuo vahat ei (pelkästään) jatkuvasti
käytettynä ole mikään paras mahdollinen vaihtoehto,syy,no
juuri se mitä mainitsitkin (kerää paskaa siis pöly/hiekka) jotka
ON ketjujen tuho,hassu juutu kun tuolla kerran "suosittelin"
vaihtamaan ratas paketin kun sanottiin että ketjut kunnossa,
tultiin ns: silmille,mutta kyllä se on kannattava toimenpide
(lue halpa) jolla saadaan paljon lisää käyttöikää ketjuille.

vetäsin tuon herneen tosiaan ja pahasti,kun tuo sinun kannanottosi oli niin varman tuntuinen,ja kun täälläkin
on ns. vielä kokematonta porukkaa,jotka luulevat että
kirjoitettu sana on varma ja pitää paikkansa,ennen muuten
sanottiin että yksi kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa,
joka ei tänäpäivänä ikävä kyllä pidä paikkaansa,sillä se on
nykytekniikalla päin vastoin, no päästinhän tästäkin yhteisymmärykseen (vai päästiinkö) tästä jatketaan taas
eteenpäin "puhtain ketjuin".

Back