• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kesto-/ kovavahaus prätkään?

Koheltaja sanoi:
Mä siirryin viime kesänä mäntyöljypohjaisiin pesuaineisiin. Yksi hyvä pesuaine on Wurthin Pineline joka on mäntyöljypohjainen, muitakin mäntyöljy pohjaisia pesuaineita löytyy. Mäntyöljy pesuaineet yleensä jättää helmeilevän ja likaa hylkivän pinnan jos vahapinta on kunnossa ja irroittaa likaa melkoisen hyvin. Perinteinen mäntysuopakin toimii mutta annostus pitää olla aika reilu:)

Mäntyöljyt sitten aika helposti ruostuttaa esimerkiksi jarrulevyt ja muita arkoja kohteita.

Koheltaja sanoi:
Mä siirryin viime kesänä mäntyöljypohjaisiin pesuaineisiin. Yksi hyvä pesuaine on Wurthin Pineline joka on mäntyöljypohjainen, muitakin mäntyöljy pohjaisia pesuaineita löytyy. Mäntyöljy pesuaineet yleensä jättää helmeilevän ja likaa hylkivän pinnan jos vahapinta on kunnossa ja irroittaa likaa melkoisen hyvin. Perinteinen mäntysuopakin toimii mutta annostus pitää olla aika reilu:)

Ennen vahausta pesen pinnan puhtaaksi raskaan kaluston pesuaineella, Telimaxilla. Sillä irtoo lika, öljy ja vahojen jäämät maalipinnasta. Ei sovellu vahatun maalipinnan jatkuvaan pesuun edes miedolla seoksella. Ehdottomasti paras lian poistaja mitä olen käyttänyt, autoissa kellastuneet aluvanteet lähtee puhtaaksi hinkkaamatta ja jarrupölyt saa kyytiä.
AS 40 on pärjännyt hyvin testeissä http://www.solmaster.fi/home/fi/tuo...s-40-tehopesu-biohajoava-luonnonoljytiiviste/ Siinä fosfaattia mukana, hyvin irtoaa lika. Vaha näkyy jäävän pintaan. Miedompi kuin tuo Telimax mutta tehokkaampi kuin mäntyöljypohjaiset.

Olipa hyvä että tuli mäntyöljyt puheeksi, entisessä duunissa niitä suosittiin juuri sen hellävaraisuuden ja ympäristöystävällisyyden takia. Näköjään muilla on muita kokemuksia joten pitää seurata tilannetta ja mahdollisesti vaihtaa pesuainetta kun purkit on käytetty loppuun.

S-100 louikselta. Hiukan vedellä laimennettuna, huuhtelu ennen kuivumista (5-10min). Muoviosatkin jää hyvän näköiseksi. Takavanne wd 40:llä. Näillä mennään.

Re: Kesto-/ kovavahaus prätkään?

Juu foam lancea voin minäkin suositella. Ihme vahoja teillä kyllä, kun itse laitan autoonkin fk1000 koko autoon ja pyyhin vasta sitten. Ei mitään ongelmaa pyyhkimisessä, jos ei ole keulinut levityksen kanssa. Ohut kerros on valttia.

Pesut hoidan sitten autofoamilla ja ihan vahattomalla shamppoolla, kun johan siellä pohjalla se vaha on. Autofoamilla lähtee lähes puhtaaksi jonka jälkeen kinnaspesulla viimeisetkin rippeet.

adenauer300 sanoi:
Pineline pilaa herkästi auton maalipinnan jo on liian vahva liuos. Kaveri maalautti just Volvonsa

Kaikki tehokkaat pesuaineet vaurioittaa pintoja jos tekee liian vahvan seoksen, esimerkiksi Telimaxilla saa anodisoidusta alumiinista laikukkaan pinnan ja sama pätee normi maalipintoihin (ei 2k maalit).

Tästä syystä yleisimmät pesuaineet, oli ne autoon tai kotitalouteen, on melkoisen mietoja kun porukat ei juurikaan lue/usko käyttöohjeita ja pesuaineita annostellaan porvoon mitalla ja loraus päälle varmuuden vuoksi. Tästä syystä ammattikemikaalien kanssa on oltava tarkkana annostuksen kanssa, joidenkin aineiden puhdistusteho jopa huononee jos niitä yliannostellaan.

Nimimerkillä: ex valmispintojen erikoiskäsittelijä ja aineiden suurkuluttaja:jpstyle:

Koheltaja sanoi:
Kaikki tehokkaat pesuaineet vaurioittaa pintoja jos tekee liian vahvan seoksen, esimerkiksi Telimaxilla saa anodisoidusta alumiinista laikukkaan pinnan ja sama pätee normi maalipintoihin (ei 2k maalit).

Tästä syystä yleisimmät pesuaineet, oli ne autoon tai kotitalouteen, on melkoisen mietoja kun porukat ei juurikaan lue/usko käyttöohjeita ja pesuaineita annostellaan porvoon mitalla ja loraus päälle varmuuden vuoksi. Tästä syystä ammattikemikaalien kanssa on oltava tarkkana annostuksen kanssa, joidenkin aineiden puhdistusteho jopa huononee jos niitä yliannostellaan.

Nimimerkillä: ex valmispintojen erikoiskäsittelijä ja aineiden suurkuluttaja:jpstyle:

Näinhän se menee.. Pinelinellä (Car & Go) olen pessyt autoja ja pyöriä viimeiset 10 vuotta. Mitään vaurioita en ole onnistunut saamaan aikaiseksi, vaikka tuo Pinelinen versio on varsinaisesti raskaan kaluston pesuaine.
Liekö syynä sitten pesuaineen oikea annostelu sekä niin auton, kuin pyöränkin kastelu ennen pesuaineen sumuttamista. Tai siis pesinpä mitä vaan, niin teen aina esikastelun. Pinelineliuos pitäisi tehdä kylmään veteen, myös huuhtelu tehdään kylmällä vedellä.

Hellesäällä auringonpaisteessa en tuota (enkä mitään muutakaan) mopon / auton päälle sumuttele, vesi haihtuu pesuaineista hetkessä ja jäljelle jää pelkät kemikaalit - ne voi aiheuttaa mitä vaan. Mitään pesuaineita ei pitäisi levittää kuumiin pintoihin, eikä pesuaineliuosta saa päästää kuivumaan pestävään pintaan.

Tuo Pineline on varsinainen yleispesuaine. Olen pessyt sillä maantiekaluston lisäksi likaisia / rasvaisia betoni ja muovilattioita, venettä, laituria, terassia, maalatun puutalon ulkoseinia, valokatteita, pelti- ja tiilikattoja, mattoja jne.. Soveltuu hyvin myös maalipensseleiden ja telojen pesuun. Ei kuivuneiden, vaikka joitain lähes kuivuneita olen saanut pelastettua muutaman vuorokauden liuottelulla.

Terveisin toinen ex suurkuluttaja

Ps. Pinelinet yms. ammattipesuaineet kannattaa ensisijaisesti laimentaa painesumuttimeen. Tällöin esim. auton pesuun kuluu ~litra valmista liuosta, tiivistettä tarvitaan siis vain 0,5 - 1 dl. Ämpäriin laimentamalla ainetta hurahtaa helposti yli ½ litraa, josta suuri osa menee hukkaan.
Halvan ja harrastelukäyttöön soveltuvan sumuttimen löytää vaikka Biltemasta. Minulla on pikkukannun lisäksi myös isompi 7l rst-sumutinkannu, johon saan kompuralla paineet.

Viimeksi muokattu:
Siinä tuli toiselta ex suurkuluttajalta pelkkää asiaa, pintojen esikastelu ennen aineen levittämistä oli hyvä muistutus. Tällä vältetään aineen "palaminen" kiinni, levittäminen kannattaa myös tehdä alhaalta ylöspäin ettei valumisnorot "polta" pintaan juoperoita.

Nämä siis ammattikäyttöön tarkoitetuilla aineilla, noilla kaupan hajustetuilla "suihkugeeleillä" on melkein ihan sama miten niitä annostelee, levittää ja huuhtelee.

Vielä löytyisi puoli purkillista Collin 476s:ää, voisin luopua kun käytän jo aiemmin mainittua FK1000P eli Hi-temp Sealant nimellä kulkevaa "vahaa". Tuo on kyllä parasta mitä helposti saa tilattua Suomesta.

Tuossa äsken pesin ja vahasin pyörän. Vahaukseen meni n. 5 minuuttia ja Turtlen extreme speed waxia kului ehkä ruokalusikallinen. Autoa olen vahaillut viimeksi varmaan 20 v sitten, ei vähempää voisi kiinnostaa :D

Maalaamattomat muovikatteet on kanssa helppoja, pesu riittää ja jos haluaa sipistellä niin jarrukliinerillä pinttymät pois ja suhaus silikoonia päälle.

Re: Kesto-/ kovavahaus prätkään?

Pitää laittaa muistiin tuo FK1000P. Ostin just uuden Colliniten, joten sillä mennään toistaiseksi.

Milläs porukka levittää näitä purkkivahoja? Mä ostan aina motonetistä niitä valkokeltaisia sieniä ja leikkaan ne kahtia. Käytön jälkeen heitän sienen roskiin.

Näitä -> http://m.motonet.fi/fi/tuote/607170/Sonax-Vahaussieni

fK 1000 ei ole vaha, vaan sealant. Pinnoitteita kannattaa katsoa vaikka täältä www.autonhoitokauppa.fi
Olen pinnoittanut pyörän Optimum Opti-Coatilla, ja pesen niin kuin autojakin eli lancella vaahto päälle (Bilt Hamber Autofoam) ja pesurilla huuhtelu. Toimii hyvin, eikä pinnoitteen laittaminen ole vaikeaa. En tosin tiedä onko sillä niin suurta väliä loppujenlopuksi onko päällä kunnollinen sealant vai pinnoite. Autokäytössä pinnoitteet toimii hyvin, kun kemikaalien kesto on parempi.

hondapena sanoi:
AS 40 on pärjännyt hyvin testeissä http://www.solmaster.fi/home/fi/tuo...s-40-tehopesu-biohajoava-luonnonoljytiiviste/ Siinä fosfaattia mukana, hyvin irtoaa lika. Vaha näkyy jäävän pintaan. Miedompi kuin tuo Telimax mutta tehokkaampi kuin mäntyöljypohjaiset.

Täältäkin ääni AS-40:lle! Paras esipesuaine mitä olen käyttänyt.

Kestovahaus-nimellä taidetaan myydä lähes mitä vaan... on vajaa 100 € käsittelyjä ja sitten niitä luokkaa 400 € super hyper ikuisesti kestäviä juttuja. Itse maksan mielelläni noin 100 € vahauksesta joka kestää 6-12 kk. Siittä kun laskee pesun hinnan pois niin vahaukselle ei paljon hintaa jää, ainakin itse maksan muutaman kympin ammattilaiselle ennemmin kuin ite alan hinkkaamaan autoa, ei pääse "tuntipalkoille". Mopo hiukan eri juttu, ainakin nakupeli kun ei paljon maalipintaa ole...

Back