Koheltaja sanoi:
Kaikki tehokkaat pesuaineet vaurioittaa pintoja jos tekee liian vahvan seoksen, esimerkiksi Telimaxilla saa anodisoidusta alumiinista laikukkaan pinnan ja sama pätee normi maalipintoihin (ei 2k maalit).
Tästä syystä yleisimmät pesuaineet, oli ne autoon tai kotitalouteen, on melkoisen mietoja kun porukat ei juurikaan lue/usko käyttöohjeita ja pesuaineita annostellaan porvoon mitalla ja loraus päälle varmuuden vuoksi. Tästä syystä ammattikemikaalien kanssa on oltava tarkkana annostuksen kanssa, joidenkin aineiden puhdistusteho jopa huononee jos niitä yliannostellaan.
Nimimerkillä: ex valmispintojen erikoiskäsittelijä ja aineiden suurkuluttaja
Näinhän se menee.. Pinelinellä (Car & Go) olen pessyt autoja ja pyöriä viimeiset 10 vuotta. Mitään vaurioita en ole onnistunut saamaan aikaiseksi, vaikka tuo Pinelinen versio on varsinaisesti raskaan kaluston pesuaine.
Liekö syynä sitten pesuaineen oikea annostelu sekä niin auton, kuin pyöränkin kastelu ennen pesuaineen sumuttamista. Tai siis pesinpä mitä vaan, niin teen aina esikastelun. Pinelineliuos pitäisi tehdä kylmään veteen, myös huuhtelu tehdään kylmällä vedellä.
Hellesäällä auringonpaisteessa en tuota (enkä mitään muutakaan) mopon / auton päälle sumuttele, vesi haihtuu pesuaineista hetkessä ja jäljelle jää pelkät kemikaalit - ne voi aiheuttaa mitä vaan. Mitään pesuaineita ei pitäisi levittää kuumiin pintoihin, eikä pesuaineliuosta saa päästää kuivumaan pestävään pintaan.
Tuo Pineline on varsinainen yleispesuaine. Olen pessyt sillä maantiekaluston lisäksi likaisia / rasvaisia betoni ja muovilattioita, venettä, laituria, terassia, maalatun puutalon ulkoseinia, valokatteita, pelti- ja tiilikattoja, mattoja jne.. Soveltuu hyvin myös maalipensseleiden ja telojen pesuun. Ei kuivuneiden, vaikka joitain lähes kuivuneita olen saanut pelastettua muutaman vuorokauden liuottelulla.
Terveisin toinen ex suurkuluttaja
Ps. Pinelinet yms. ammattipesuaineet kannattaa ensisijaisesti laimentaa painesumuttimeen. Tällöin esim. auton pesuun kuluu ~litra valmista liuosta, tiivistettä tarvitaan siis vain 0,5 - 1 dl. Ämpäriin laimentamalla ainetta hurahtaa helposti yli ½ litraa, josta suuri osa menee hukkaan.
Halvan ja harrastelukäyttöön soveltuvan sumuttimen löytää vaikka Biltemasta. Minulla on pikkukannun lisäksi myös isompi 7l rst-sumutinkannu, johon saan kompuralla paineet.