• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskinopeudet putosivat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Liikenteessä on paljon sellaisia, jotka ei sinne kuulu. Joillain ei vain taidot ja kyvyt riitä.

Joillain kyvyt ja taidot riittäisi, suorastaan monilla, mutta ovat niin huolimattomia tai piittaamattomia, että aiheuttavat onnettomuuksia sillä (kännykkään jaarittelu, meikkipussin kaivaminen, lihiksen syöminen, netissä surffaaminen, jäykkä niska, yleinen koomaaminen, yleinen "mä mistään välitä kuhan ite pääsen" tai "ei mun tartte kun mä en haluu"-asenne yms.). Sitten on vielä nuo juopot.

Nämähän eivät aiheuta vaaratilanteita, eihän? Syy on vain siinä 7 km/h ylinopeudessa.

Kun ajetaan, silloin s**tana ajetaan kunnolla eikä ihmetellä muuta. Muuta voidaan ihmetellä silloin kun ei ajeta.

Ajokortin saaminen tuntuu vaan olevan Suomessa lähes kansalaisoikeus, valitettavasti. Jenkeissä ajokortin saa jos osaa lukea. Siellä niitä puusilmiä, itsekkäitä kuspäitä ja täysin liikenteeseen kelpaamattomia kuskeja vasta riittääkin. Aiheuttavat aivan varmasti enemmän onnettomuuksia kuin ylinopeudet. Joka toisessa autossa pellit kurtussa. Olisiko Suomessakin osittain näin?

Edelliseen: Suomessa ei tarvi osata edes lukea eikä ymmärtää lukemaansa kortin saadakseen. Jos et osaa lukea tai et osaa kieltä, saat ottaa avustajan mukaan inssiajoon.

Se, että lukemaansa ymmärtämättömätkin saavat kortin, on helppo todeta. Jos tien pielessä on tikkari varustettuna vaikkapa lukemalla 80 ja siinä kohti joku jää kiinni ajettuaan sataaviittäkymppiä, mistä muusta on kyse, kuin luetun ymmärtämättömyydestä? Ja tämmösillekin annetaan meillä kortti! Onneksi niitä kuitenkin viimeistään silloin edes poimitaan pois.

Se, että lukemaansa ymmärtämättömätkin saavat kortin, on helppo todeta. Jos tien pielessä on tikkari varustettuna vaikkapa lukemalla 80 ja siinä kohti joku jää kiinni ajettuaan sataaviittäkymppiä, mistä muusta on kyse, kuin luetun ymmärtämättömyydestä? Ja tämmösillekin annetaan meillä kortti! Onneksi niitä kuitenkin viimeistään silloin edes poimitaan pois.
Kaikki eivät edes ymmärrä näkemäänsä, esim. kohkaa kolmion takaa tielle ja onnistuu vielä romuttamaan omansa ja toisen auton ja saa silti pitää korttinsa..

Joillain kyvyt ja taidot riittäisi, suorastaan monilla, mutta ovat niin huolimattomia tai piittaamattomia, että aiheuttavat onnettomuuksia sillä (kännykkään jaarittelu, meikkipussin kaivaminen, lihiksen syöminen, netissä surffaaminen, jäykkä niska, yleinen koomaaminen, yleinen "mä mistään välitä kuhan ite pääsen" tai "ei mun tartte kun mä en haluu"-asenne yms.). Sitten on vielä nuo juopot.

Onhan nuita "nettikuskeja" tullut nähtyä, eli se on kyllä totta. Työni puolesta siis olen nähnyt ammattikuskeja (lähinnä rekkakuskeja ) jotka saattavat katsoa läppäriltä esim. leffaa ajaessaan, jotkut jopa samalla pitsaa syöden. Tuota tuntuis harrastavan niin kotimaiset kuin ulkomaalaiset rekkakuskit.

No niin, kaksi hienoa provoa tuli peräkkäin. Vääntäminen alkakoon
033102bebe_1_prv.gif
Ei tuo ollut mikään provo. En vaan edelleenkään aio jäädä kenenkään perään ajelemaan, vaan ohitan heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Se vaan on tapa, että annan taakse tulevalle tietä, joita tosin paljoa ole, ja eteen tulevat ohitan ensimmäisen tilaisuuden tullen. Joitain ihmisiä se ärsyttää ja yrittävät estää, mutta en katso sen olevan ongelmani, kun siitä saa samalla oikeuden ohittaa rajoitusta suuremmalla nopeudella.

Mulla on jotenkin sellainen kutina, että näiden nollatoleranssi-juttujen taustalla on pakottaa ihmiset "tasaiseseen possujonoon", mutta käytännössä ohituksista tulee entistäkin vaarallisempia, kun ohitus pitää suorittaa max 30km/h ylinopeudella, jolloin koko letkaa ei pääse ohi kerralla ja on pakko vetää jonon väliin. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä milloin ohittaminen kielletään yleisvaarallisena ja mitä siitä sitten seuraa. Vääntö jatkukoon palstoilla ja myös tuolla tien päällä.

Kaikilla ei pitäisi olla oikeutta ajokorttiin, ja nyt tarkoitan niitä tunareita, jotka "vähän sääti radiota" ja kilin kolin kaiteeseen vaikka ylinopeutta ei ajettu. Kädettömät tumpelot kolaroivat enemmän kuin taitavat kaaharit. Urpoja ei nolla-toleranssit pelasta.
Milloin aiot luopua omastasi?

Näkökulma voi olla vähän toinen, jos säilyy hengissä ja liikenteessä sinne asti kun itsellä alkaa harmaa vallata alaa ja hämäränäkökin vaivata. Ei taida olla jonoksi asti niitä kortin palauttajia Poliisin oven takana (tämänkään palstan kirjoittajista)?

Se, että jo pieniin ylinopeuksiin puututaan vähentää poliisin mukaan ennen kaikkea rajuja ylinopeuksia
Epäilemättä näin...
Ihan varmasti... kuten promillerajan tiukentaminen vähentää törkeitä ratteja.
tounge.gif

Liittyen "nollatoleranssiin", olen (kuten moni muukin) kuvitellut tuon sakkorajan olevan 10% ja ajellut sen mukaan. Nyt onkin hyvä tietää että huoletta saa ajella +10km/h mittarissa myös taajamat.

Eli taajamia ja seututeitä enimmäkseen ajavana keskinopeuteni on siis noussut.

Onhan nuita "nettikuskeja" tullut nähtyä, eli se on kyllä totta. Työni puolesta siis olen nähnyt ammattikuskeja (lähinnä rekkakuskeja ) jotka saattavat katsoa läppäriltä esim. leffaa ajaessaan, jotkut jopa samalla pitsaa syöden. Tuota tuntuis harrastavan niin kotimaiset kuin ulkomaalaiset rekkakuskit.
Noilla nopeuksilla houkutus tehdä muuta kasvaa liian suureksi, mutta sitä saa mitä tilaa. Seuraava "Miksi rysähti"-kirja tulee olemaan mielenkiintoista luettavaa, jos sellainen joskus julkaistaan. Aika varma, että ne 20 ylinopeudesta johtunutta kuolonkolaria (neljän vuoden aikan) on puolittunut, mutta tilalle on tullut 100 väärälle kaistalle ajautumista lisää ja toiset 100 "lähti lapasesta"-syyn takia.

Mikäs tuossa nyt on niin ihmeellistä? Kännykkään puhuminen on kiellettyä, mutta netissä surffaaminen ei. Välillä tulee tehtyä duunihommia tai surffattua täällä motorgissa kun autolla olen liikkeellä. Cruise päälle ja kone auki. Kukkatädit ovat vaatineet, että pitää ajella hiljaa, niin saatana ajellaan sitten hiljaa. Pakko tuota lisääntynyttä ajankulutusta ratin takana on jotenkin kompensoida.

Ei ole ainakaan vielä kytät pysäyttäneet/pysäytettäessä sanoneet asiasta mitään. Eipä tuossa toisaalta ole mitään sakotuksen aihettakaan, kun kännykkä ei ole kädessä enkä aja ylinopeutta.

Näkökulma voi olla vähän toinen, jos säilyy hengissä ja liikenteessä sinne asti kun itsellä alkaa harmaa vallata alaa ja hämäränäkökin vaivata. Ei taida olla jonoksi asti niitä kortin palauttajia Poliisin oven takana (tämänkään palstan kirjoittajista)?
Täytyy olla todella urpo, jos oman heikentyneen näön takia vaatii muita ajamaan hiljemmin. Että laske sinä nopeuttasi ja/tai hanki lamppuja keulalle.

Jos tien pielessä on tikkari varustettuna vaikkapa lukemalla 80 ja siinä kohti joku jää kiinni ajettuaan sataaviittäkymppiä, mistä muusta on kyse, kuin luetun ymmärtämättömyydestä? Ja tämmösillekin annetaan meillä kortti! Onneksi niitä kuitenkin viimeistään silloin edes poimitaan pois.
Onneksi ajoneuvot (vielä) lähtevät käyntiin ilman ajokortin sähköistä lukua tai sormenjälki-skannausta. Tällä valvonta-hysterian kehityksellä tulevaisuudessa tuskin ajellaan ilman sormenjälkitunnistusta voimassa olevasta ajoluvasta...

Mutta kun säännöt (nopeusrajoitukset) ja valvontapolitiikka (nollatoleranssit ja ylisuuret santiot) ovat viranomaisten puolesta "haistakaa autoilijat paska" -tasolla niin sitten jotkut yksinäiset sudet ajavat "haistakaa homot ite paska" -tyylisesti miten huvittaa pitäen pilkkanaan ylinopeushysteeristä valvontakoneistoa ja oikeasta elämästä vieraantunutta lainsäätäjää.

- Kovaa ajaminen ei ole vaarallista, taitamattomasti ajaminen on -

Mikäs tuossa nyt on niin ihmeellistä? Kännykkään puhuminen on kiellettyä, mutta netissä surffaaminen ei. Välillä tulee tehtyä duunihommia tai surffattua täällä motorgissa kun autolla olen liikkeellä. Cruise päälle ja kone auki. Kukkatädit ovat vaatineet, että pitää ajella hiljaa, niin saatana ajellaan sitten hiljaa. Pakko tuota lisääntynyttä ajankulutusta ratin takana on jotenkin kompensoida.
Sama vika, mutta olen yrittänyt vähentää tuon minimiin, kun pari aika pahaa happipaikkaa on jo ollut. Se vaan on helvetin kova mälli, jos 80km/h ajaa nokkakolarin, ettei siinä sen jälkeen enää ainakaan omin jaloin kävellä. Toinen vaihtoehto olisi ostaa joku isompi maasturi ja toivoa, ettei osu kovin suureen kulkupeliin. Se houkutus tehdä muuta kasvaa etenkin noilla pidemmillä reissuilla niin suureksi, että pidän tuontyyppistä kolaria tällä hetkellä kaikkein suurimpana liikenneriskinä. Kaikkein eniten mietityttää se, että ajaa jonkun fillaristin päälle, joka ei saa edes varoitusta ennen osumaa. Osin siksi olen sanonut lapsilleni, että ajavat polkupyörällä "väärää kaistaa", jotta näkevät mitä edestä tulee ja ehtivät edes jollain lailla reagoida "nukkuviin".

Onneksi ajoneuvot (vielä) lähtevät käyntiin ilman ajokortin sähköistä lukua tai sormenjälki-skannausta. Tällä valvonta-hysterian kehityksellä tulevaisuudessa tuskin ajellaan ilman sormenjälkitunnistusta voimassa olevasta ajoluvasta...

Mutta kun säännöt (nopeusrajoitukset) ja valvontapolitiikka (nollatoleranssit ja ylisuuret santiot) ovat viranomaisten puolesta "haistakaa autoilijat paska" -tasolla niin sitten jotkut yksinäiset sudet ajavat "haistakaa homot ite paska" -tyylisesti miten huvittaa pitäen pilkkanaan ylinopeushysteeristä valvontakoneistoa ja oikeasta elämästä vieraantunutta lainsäätäjää.

- Kovaa ajaminen ei ole vaarallista, taitamattomasti ajaminen on -
Jep jep, ei tässä ole pitkään aikaan ollut kyse enää mistään turvallisuustyöstä, vaan kukkahattujen ja vetomiesten välisestä väännöstä. Kaikkein mielenkiintoisin juttu on ollut nähdä, että poliisivoimissakin on käynnissä jako kahteen leiriin ja osa siellä työskentelevistä viittaa kintaalla toisen leirin tekemille päätöksille.

"Kaikki eivät edes ymmärrä näkemäänsä, esim. kohkaa kolmion takaa tielle ja onnistuu vielä romuttamaan omansa ja toisen auton ja saa silti pitää korttinsa.. "(Bones)

Em. on totta. Noita kolmion tai STOP:in takaa tulijoita on liikaa ja he todella saavat liian lieviä sanktioita töppäyksistään. Se ero paljon puhuttuihin ylinopeusrikoksiin on, että useammin kolmion takaa tullaan vahingossa, kuin rajoitusta rikotaan kolminkertaisesti tai tuplasti. Tahallisuudessa on oleellista eroa useimmiten.

Eivät nämä nopean ajon apostolitkaan ihan synnittömiä ole tuossa näkemänsä ymmärtämisessä. Jos olisivat, eihän heitä koskaan ajaisi esimerkiksi pöpelikköön tai ,kuten siinä jo liian monesti kerratussa tapauksessa, henkilöauton perälasista sisään.

Ylempänä joku epäili tavoitteena olevan liikenteen pakottaminen "possujonoksi". Ei tuo huono ilmaisu ole.
Kyllä turvallisen liikenteen tavoite varmasti on ja tulee olemaan tuo tasainen kaahareiden vihaama junnaus.
Minusta on päivänselvää, että mitä vähemmämn ohituksia on, sitä vähemmän kolareita verrattuna suurilla nopeuseroilla tapahtuvaan liikennöintiin. Toinen vielä enemmän fakta on, että mälli sadastakahdestakympistä käy kipiämpää, kuin kahdeksastakympistä. Se on lähes puhdasta liikemekaniikkaa.
Olisi mielenkiintoista järjestää joskus virtuaalinen koe, jollain tietokoneautopelillä. Toinen ajosarja ajettaisiin lujaa ja kuten kaahauksen puoltajat sanovat "hereillä" ja toinen sitten hiljaa "puolinukuksissa"(kuten väitetään). Olen vakuuttunut että kyllä pitkässä juoksussa ne nysvääjät kuitenkin vähemmillä kolhuilla selviäisivät.
Jos teillä on mahdollisuus kokeilla joskus noita uusia autokoulujen pimeänajon simulaattoreita, kokeilkaa. Siellä sen havaitsee tosi hyvin. Minä kokeilin ja vahvistuin uskossani "nysväysajon filosofiaani". Suosittelen noita simulaattoreita. Pääsee kokeiluissa vähemmillä mustelmilla.

"Kaikki eivät edes ymmärrä näkemäänsä, esim. kohkaa kolmion takaa tielle ja onnistuu vielä romuttamaan omansa ja toisen auton ja saa silti pitää korttinsa.. "(Bones)

Em. on totta. Noita kolmion tai STOP:in takaa tulijoita on liikaa ja he todella saavat liian lieviä sanktioita töppäyksistään. Se ero paljon puhuttuihin ylinopeusrikoksiin on, että useammin kolmion takaa tullaan vahingossa, kuin rajoitusta rikotaan kolminkertaisesti tai tuplasti. Tahallisuudessa on oleellista eroa useimmiten.

Eivät nämä nopean ajon apostolitkaan ihan synnittömiä ole tuossa näkemänsä ymmärtämisessä. Jos olisivat, eihän heitä koskaan ajaisi esimerkiksi pöpelikköön tai ,kuten siinä jo liian monesti kerratussa tapauksessa, henkilöauton perälasista sisään.

Ylempänä joku epäili tavoitteena olevan liikenteen pakottaminen "possujonoksi". Ei tuo huono ilmaisu ole.
Kyllä turvallisen liikenteen tavoite varmasti on ja tulee olemaan tuo tasainen kaahareiden vihaama junnaus.
Minusta on päivänselvää, että mitä vähemmämn ohituksia on, sitä vähemmän kolareita verrattuna suurilla nopeuseroilla tapahtuvaan liikennöintiin. Toinen vielä enemmän fakta on, että mälli sadastakahdestakympistä käy kipiämpää, kuin kahdeksastakympistä. Se on lähes puhdasta liikemekaniikkaa.
Olisi mielenkiintoista järjestää joskus virtuaalinen koe, jollain tietokoneautopelillä. Toinen ajosarja ajettaisiin lujaa ja kuten kaahauksen puoltajat sanovat "hereillä" ja toinen sitten hiljaa "puolinukuksissa"(kuten väitetään). Olen vakuuttunut että kyllä pitkässä juoksussa ne nysvääjät kuitenkin vähemmillä kolhuilla selviäisivät.
Jos teillä on mahdollisuus kokeilla joskus noita uusia autokoulujen pimeänajon simulaattoreita, kokeilkaa. Siellä sen havaitsee tosi hyvin. Minä kokeilin ja vahvistuin uskossani "nysväysajon filosofiaani". Suosittelen noita simulaattoreita. Pääsee kokeiluissa vähemmillä mustelmilla.
Ohittaminen on ihan ok, kunhan hallitsee kulkupelinsä. Tulee vähän mieleen, että vetomiesten ohittaminen halutaan estää siksi, kun kukkahatut eivät osaa arpoa oikeaa vaihdetta ohittaessaan, tai tumpeloivat auton lapasesta palatessaan omalle kaistalleen. Tuossa toinen perusteli alempia nopeusrajoituksia iän tuomalla hämäränäön heikkenemisellä, mutta eihän kaikilla ole tuota ongelmaa, joten miksi hitossa koko porukan pitäisi nysvätä sen eläkeläisen vauhdilla?

Kerrotkos vielä, että mitkä lamput siinä pimeänajon simulaattorissa oli, kun ei mulla ainakaan ole mitään ongelmia omassa ajamisessani, kun laitoin keulalle Hellan Rallye kolmetonniset? Aivan sama kuin päivällä ajaisi ja keilaa riittää aina  200km/h nopeuksiin saakka. Edes rekoissa ole noin hyviä valoja ja silti sillä saisi muka ajaa yhtään kovempaa kuin himatuikuilla. Aivan perseestä, mutta koetetaan olla käryämättä. Vituttaan vaan, kun muiden ajamista arvioidaan oman taitotason ja olosuhteiden perusteella, joka suurimmalla osalla on niin  alkeellisella tasolla, ettei tosikaan. Aivan sama ero kuin taviksen ja kiekkoilijan luistelutaidoissa, mutta liikenteessä tavis kertoo ammattilaiselle mihin tämä pystyy ja mikä on liian vaarallista tehtäväksi.

En vaan edelleenkään aio jäädä kenenkään perään ajelemaan, vaan ohitan heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Se vaan on tapa, että annan taakse tulevalle tietä, joita tosin paljoa ole, ja eteen tulevat ohitan ensimmäisen tilaisuuden tullen.
Selvähän se ettei takaa tulla lujempaa, olethan kuitenkin omasta mielestäsi the kovin kuski, joten talla on pidettävä pohjassa...
Tuossahan se kiteytyykin koko homman ongelma. Muutenhan on ihan jees ajella reippaamminkin, mutta valitettavasti on kaltaisiasi kädettömiä jotka pelkästään luulevat olevansa koviakin kuskeja (vaikka oikeasti ei ole edes hajua koko hommasta), ja vaaratilanteet on taattu kun pitää yrittää mennä eniten ja koviten. Ehkäpä sinunkin pulssi tienpäällä rauhoittuu, kunhan saat taas mopon alle ja opettelet rauhassa ajamaan.

Niinkuin daredevil sanoi  - Kovaa ajaminen ei ole vaarallista, taitamattomasti ajaminen on - Sullahan on näytötkin annettu taidoistasi ja vauhdistasi, eli kannattaisi ajella turvallisesti hiljempaa niin kauan kun kuulut tuohon jälkimmäiseen ryhmään...  
biggrin.gif

"Ohittaminen on ihan ok, kunhan hallitsee kulkupelinsä."(The Legend)

Siinäpä se. Ongelma vain, että juuri nämä hellakolmetonnismiehet ovat enimmäkseen juuri niitä kädettömiä, jotka kaikista valoistaankin huolimatta eivät kykene hallitsemaan kulkupeliään. Liian usein pääsevät uutisiin lamppuineen.

En tiedä, mitä valoja siinä kokeilemassani simulaattorissa matkittiin. Kokeilu oli sen nerran pintapuolinen, ettei kerennyt kaikkiin hienouksiin syventyä. Uskomattoman aidon ajotunnelman siellä sai. Lähinnä puuttumaan jäivät tuntemukset eri suuntaisista kiihtyvyysvoimista.

Tuo tie jota ajan päivittäin töihin ja takaisin on varustettu tällä automaattisella valvonnalla. Se ja työmatkalaisten hurja määrä pudottavat keskinopeuden todella alas. Mielestäni tiesuunnittelu on ko. pätkällä todella ala-arvoista, jonka luulisi päättäjienkin huomanneen.

Eniten tuossa ketuttaa se, että kun nuo jonot muodostuvat kilometrien mittaisiksi niin sivuteiltä tulevat tekevät vaarallisia väliin tulemisia. Ja lähes joka kerta tiellä on joku, joka ajaa n. 70km tunnissa 80km/h alueella. Ja todella harvoin nämä ovat raskasta kalustoa, jos ei oteta huomioon lähtökiihdytystä.

Tänäänkin joku pränikkä paku ajeli välillä 65km/h ja välillä pääsi yli 80km/h. Kyllä siinä moni minun edestä tähyili ohituspaikkaa ja muutama pääsikin ohi. Teki mieli seurata ja käydä vähän ojentamassa, mutta mitä se olisi auttanut. Ei nuo toopet yleensä itse tajua mitä tekevät. Samanlaisia ajattelemattomia (itseään ajattelevia) löytyy liikenteen ulkopuoleltakin ja sekös normaalia ihmistä ketuttaa.
mad.gif

Kaikki eivät edes ymmärrä näkemäänsä, esim. kohkaa kolmion takaa tielle ja onnistuu vielä romuttamaan omansa ja toisen auton ja saa silti pitää korttinsa..
Suomessa on tosi kattava ajokorttikoulutus!esim.Thaimaassa saat kahdessa tunnissa kansainvälisen ajokortin(siis ihan laillisesti)!kukahan on määrännyt sen turvallisen ja optimin ajonopeuden kullekkin tielle ja millä perusteella?kuka sen tietää että 80 tiellä parempi rajotus voisi olla vaikka 60 tai sitten 100!monesti hiekkatiellä saa ajaa 80 vaikka on tiukkojakin mutkia!no joo onhan"tilannenopeus" jonka perusteella poliisi saa syyttää jos et ole ajanu ylinopeutta metsään!tässä taannoin eräs poliisisetä sano lehdessä että pienikin ylinopeus johtaa helposti taivaaseen!no jos on 80 rajotuksella 83 vauhtia niin johtaako se taivaaseen vai ei?mä en pääsis sinne kuitenkaan!Jos ajaa pakilla niin joutuuko helvettiin?ajellaan niin kuin ennenkin
smile_org.gif
en ole saanu sakkoja kolmeen vuoteen ajokiellon jälkeen vaikka välillä on hirvittäny että jos nyt tulis kytät niin oltas jalkamiehiä
smile_org.gif

Back