• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskellä kaistaa ajamisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja artoodetoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
PrivateeR sanoi:
Oman autokouluni mp-opettaja puolestaan kävi läpi kaikki eri vaihtoehdot, pui luokan kanssa että haitat/hyödyt joka vaihtoehdosta, ja lopputuloksena opettaja sanoi että keskellä ajokaistaa on kaikista turvallisin overall.

Mutta toi taitaa olla vähä että niin monta ku on opettajaa, ni on mielipidettäkin. Eihän tohon varsinaisesti mitään 100% totuutta ole olemassa, on vain hyvin tai huonosti perusteltuja mielipiteitä.

oma kortti on ajalta jolloin Moottripyörällä/mopolla ajaminen piti opetella itse

Miikam sanoi:
Tämä saattaa olla joillekin tuttu katkelma:

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

Tässäpä se sanamuoto mitä tarkoitin että käsiteltiin autokoulussa
siis jo aikan kun kylkiäisinä tuli lupa ajella vaikka mitä

kuljettaja sitten itse päättä tilanteen mukaan missä se kohta kulloinkin on,
joskus siitä voi olla näkemys ero virkamiesten kanssa jos vaikka kuljetajan mielestä turvlisin kohta on
keula pystyssä vastaan tulijan kaistalla

jokainen ajokoon missä parhaaksi näkee ja toivotavasti ei osu mihinkään eikä mikään osu

Zmoke sanoi:
...On todella rasittava ajaa moottoripyörällä sellaisen tuntemattoman motoristin perässä joka seilaa edessä kaistalla missä sattuu, suoralla tiellä. Onneksi näistä pääsee aina ohi ja voi jättää luikertelijan taakse ajelemaan omia kuvioitaan.

Jos tommonen vaan ajaa jotakuinkin tasaista nopeutta (samaa kuin itekkin) niin ettei tule silmille, mitäpä tuo haittaa. Kun pitää ajovälin niinkuin normaalisti, no prblm.

Nythän ei ole puhe kuitenkaan mistään paraatimuodostelma ajosta.

Enempi minua haittaa sellainen jonka nopeus seilaa +/- 10 km/h rajoituksen kahta puolta. Ajoi itse sit pyörällä tai autolla.

Luikerteluun sitä paitsi voi olla syy, tuulinen keli, keskittyminen muuhun ku ajamiseen tai kokematon kuski.

Ei kaikki autotkaan aja urissa ja raskas kalusto ei edes mahdu. Sivuteillä autoilijoilla on ainakin yhtä monta ajolinjaa kuin moottoripyörillä. Eniten haittaa on niistä autoilijoista, jotka valitsevat ajolinjan pientareen puolelta ja siirtävät pientareen kivet asfaltille. Olen aika varma, että ovat autoilijoita eivätkä moottoripyöräilijöitä nämä kivien siirtelijät. Suomen tiet on muutenkin siinä kunnossa, että ajolinjaa pitää vaihdella kuoppia, pikipaikkauksia ja routapatteja väistellessä ja puskista tunkee jänöä ja peuraa syliin ja taivaalta naakkaa ja lokkia ja maajussit levittävät savet tielle, joskus jopa heinäpaaleja. Valitse nyt siinä sitten joku ennalta määritelty paikka ajoradalla. Pisin suora ajolinja tänä kesänä on 42 metriä.

Zmoke sanoi:
On todella rasittava ajaa moottoripyörällä sellaisen tuntemattoman motoristin perässä joka seilaa edessä kaistalla missä sattuu, suoralla tiellä. Onneksi näistä pääsee aina ohi ja voi jättää luikertelijan taakse ajelemaan omia kuvioitaan.

Tämä on tosi paha ongelma.

Havis sanoi:
Jos tommonen vaan ajaa jotakuinkin tasaista nopeutta (samaa kuin itekkin) niin ettei tule silmille, mitäpä tuo haittaa. Kun pitää ajovälin niinkuin normaalisti, no prblm.

Nythän ei ole puhe kuitenkaan mistään paraatimuodostelma ajosta.

Enempi minua haittaa sellainen jonka nopeus seilaa +/- 10 km/h rajoituksen kahta puolta. Ajoi itse sit pyörällä tai autolla.

Luikerteluun sitä paitsi voi olla syy, tuulinen keli, keskittyminen muuhun ku ajamiseen tai kokematon kuski.

Itse ainakin käytän aina yksin ajaessa koko kaistan leveyttä tilanteen mukaan. Jos edessä on motoristi, joka ei kuulu samaan porukkaan mun kanssa, jätän sen verran tilaa, ettei sen ajamiset vaikuta muhun millään tavalla. Ja jos se on reilusti hitaampi, painelen ohi sopivassa kohdassa.

Mulla on kyllä käynyt todella hyvä tuuri, koska en ole poiminut keskeltä ajokaistaa nauloja, öljyä enkä mitään muutakaan. Sitäpaitsi moottoripyörän oikea paikka ajokaistalla on ottaa tilaa sen verran, että siihen rinnalle ei kukaan autoilija edes kuvittele voivansa ajaa - siis keskellä kaistaa. Turvaväli pidetään sellaisena, että edessä ajelevan auton alta paljastuvat raadot, putken pätkät ja tiessä olevat syvät kuopat ehtii helposti väistämään - siis minimissään kolme sekuntia edelläolevan takana.

Mopoille suositellaan kaistan oikeaa reunaa - moni ajaa pientareellakin. Itse en skopalla aja pientareella, vaan keskellä kaistaa, koska tällä kylällä on enimmilläänkin viidenkympin rajoitus ja mun skopa kulkee lievässä myötätuulessa justiinsa sen verran (enempää en myönnä enkä tunnusta ja tuo viisikymppiäkin on vain rehentelyä).

Autoille on yleispätevä ohje ajaa niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista. Kuinkahan moni tekee niin? Se on tietty sen takia, että takaa tuleva taitavampi kuski pystyy helpommin suoriutumaan ohituksesta... :grin: Voi sille olla jokin muukin syy. :blink:

yöLiitäjä sanoi:
Autoille on yleispätevä ohje ajaa niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista. Kuinkahan moni tekee niin?

Mie ajan, tai siis yritän ajaa.

Täällä ei ole liikennettä, joten saa surfailla ihan rauhassa missä kohtaa tietä haluaa, mutta rengasmelu on paljon vähäisempi, kun nuolee oikean kaistan reunaa.

Märällä kelillä on aika turhaa ajaa urissa, joten taas kutsuu oikea reuna tai sitten se keskiviivan lähentely.

yöLiitäjä sanoi:
Turvaväli pidetään sellaisena, että edessä ajelevan auton alta paljastuvat raadot, putken pätkät ja tiessä olevat syvät kuopat ehtii helposti väistämään - siis minimissään kolme sekuntia edelläolevan takana.

Pitkän nuoruuteni alku aikoina telkkarista tuli Hannu Karpon ja Ensio Itkosen liikenneohjelma jota koko perhe seurasi, siihen aikaan ei tainnut olla kun 2 tai 3 kanavaa. Aiheena oli turvaväli. Kun edellä oleva auto ohittaa tolpan, tiessä olevan mustan läikän tai jonkun kiintopisteen niin aloitat laskemaan mielessä normaali puhenopeudella -kaksikymmentäyksi, kaksikymmentäkaksi-. Jos turvaväli on riittävä niin kohtaat kiintopisteen laskemisen loputtua, turvaväli on silloin 3-4sek riippuen laskijan puhenopeudesta.

Tämä ohje jäi pysyvästi mieleen ja sitä tulee edelleen käytettyä.

Oli muuten hauska ohjelma siihen aikaan, Enskan huumori toimi ja monia eri esimerkkejä näytettiin pikkuautoilla:)

Zmoke sanoi:
On todella rasittava ajaa moottoripyörällä sellaisen tuntemattoman motoristin perässä joka seilaa edessä kaistalla missä sattuu, suoralla tiellä. Onneksi näistä pääsee aina ohi ja voi jättää luikertelijan taakse ajelemaan omia kuvioitaan.
Vielä rasittavampaa on ajaa tutussa porukassa motoristin perässä joka seilaa edessä kaistalla missä sattuu, suoralla tiellä. Niistä ei voi edes mennä ohi.

taiger sanoi:
Minä en voi käsittää miksi edellä menevän paikka kaistalla kiinnostaa juuri millään tavalla.

Oikeassa reunassa ajava on helpompi ohittaa vaikka tulee porukkaa vastaan ja risteyksissä on helpompi splitata keulille?

JMH sanoi:
Oikeassa reunassa ajava on helpompi ohittaa vaikka tulee porukkaa vastaan ja risteyksissä on helpompi splitata keulille?

Tästä syystä pitäisikin alkaa kampanjoida autoilijoille, että pysyvät siellä kaistan oikeassa reunassa. Useimmiten en Lahdessa kehtaa splitata, kun autojen ajattelemattomat kuskit ovat liikennevaloissa parkkeeranneet kotteronsa kaistan vasempaan (!?!) reunaan. Luonto ei anna periksi ohittaa oikean reunan puolelta.

Tosin yhtenä aamuna sattui niin mukavasti, että kaksissa peräkkäisissä valoissa oli kaistan vasemmassa reunassa runsaasti tilaa, joten siitä vaan pysähdyksissä olevan jonon ohitus samaa kaistaa pitkin (sehän oli kai sallittua?). Tämän kesän tähän mennessä ainoat splittaukset. Mut huomenna tulen käymään Hesassa. Siitä saattaa tulla tilastoihin lisämerkintöjä!

yöLiitäjä sanoi:
Tästä syystä pitäisikin alkaa kampanjoida autoilijoille, että pysyvät siellä kaistan oikeassa reunassa. Useimmiten en Lahdessa kehtaa splitata, kun autojen ajattelemattomat kuskit ovat liikennevaloissa parkkeeranneet kotteronsa kaistan vasempaan (!?!) reunaan. Luonto ei anna periksi ohittaa oikean reunan puolelta.

Tosin yhtenä aamuna sattui niin mukavasti, että kaksissa peräkkäisissä valoissa oli kaistan vasemmassa reunassa runsaasti tilaa, joten siitä vaan pysähdyksissä olevan jonon ohitus samaa kaistaa pitkin (sehän oli kai sallittua?). Tämän kesän tähän mennessä ainoat splittaukset. Mut huomenna tulen käymään Hesassa. Siitä saattaa tulla tilastoihin lisämerkintöjä!

Joskus poliisi on kuulemma linjannut, ettei splittaamiseen puututa, jos autojonot ovat paikallaan ja mopon nopeus on aivan rauhallinen. Virallista lausuntoa lienee kuitenkin vaikeampi löytää.

Miikam sanoi:
Joskus poliisi on kuulemma linjannut, ettei splittaamiseen puututa, jos autojonot ovat paikallaan ja mopon nopeus on aivan rauhallinen. Virallista lausuntoa lienee kuitenkin vaikeampi löytää.

Pääasia että kaikille on selvää, että mitä vahinkoa tahansa sattuu, maksumiehestä ei tule epäselvyyttä, valitettavasti

Tyhjällä tiellä ajelen keskellä kaistaa. Kehäteillä ja autojen keskellä ajelen aina sillä puolella, millä on muita autoja. Eli oikealla kaistalla ajan vasemmassa rengasurassa ja vasemmalla kaistalla ajan oikeassa rengasurassa. Jos on kolme kaistaa enkä ole vaihtamassa kaistaa lähiaikoina, niin sitten vaan tasapuolisesti keskellä. Jos tiellä on yksi kaista kumpaankin suuntaan, niin keskellä.

Ai miksikö? Maksimoin näkyvyyteni autoilijoille ja näen liikenteen kauemmas eteen, kun olen kaistan reunassa. Useamman kerran nähnyt, kun autoilija on vaihtanut kaistaa juuri mopottimen kohdalla, kun mopottimen kohta jonossa on näyttänyt aukolta eikä ole kaistaa vaihtaessa huomannut mopotinta...

Miikam sanoi:

Mut pysäytti tällaisessa tapauksessa ja piti pienen puhuttelun. Ei mitään sen enempää kuitenkaan. Niillä oli juuri siinä risteyksessä joku valvonta käynnissä, liekö muuten lähteneet pysäyttelemään.

Mielestäni on kylläkin turvallisempaa ajaa mp:llä kaistan keskellä, kunhan ei roiku toisten perässä kiinni. Siinä kaistan keskellä ei ole niin paljoa uria, kuoppia yms. Lisäksi on ollut moninkertaisesti vähemmän läheltä piti tilanteita missä autoilija tulee sivutieltä tai risteyksestä eteeni. Ilmeisesti ovat tajunneet paremmin että olen ajamassa mp:llä, enkä millään 50cc mopolla. Oikeassa reunassa joutuu paljon helpommin valotolppien, liikennekylttien yms. piilottamaksi autoilijoilta.

Hyvä aihe. Itse ajelen kanssa kaistan keskellä ja autoilijat jotka tulevat takaa hopulla niin heille vastaan menemällä kaistan vasemmalle puolen. Annan ymmärtää että jos ohitellaan niin kyllä tästä minäkin lähden. Ehkäpä sekin autoilijoita ärsyttää. Koska riippumatta ajoneuvosta "omistat" sen oman ajokaistasi. Järki mukaan tässäkin.
Aina on niitä autoilijoita jotka eivät pysty ajamaan: A. Pakettiautojen perässä. B. Ajoneuvoyhdistelmän perässä. C. Moottoripyörän perässä. D. "Mulla on iso Audi/MB/BMW/Porsche/Lexus jne. niin Minun on saatava ajaa muiden edellä". Naurettavaa.

Mutta malttia liikenteeseen kaikille.

Back