• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kesäloma alkoi ja kortti samana päivänä hyllylle

No tuli hieman tietoa sakkojen yms suuruudesta: Syyttäjä vaatii sakkoja seuraavasti: 70pv sakkoa ja ajokieltoa ainakin 5kk, ja tosiaan ajoin 148km/h 80 alueella. Aika kovalta tuntuu mut kertokaa te omia tuomioitanne niin näkee hieman vertailu pohjaa myös!
Naurettavaa touhua: et olisi saanut likimainkaan noin suurta sakkoa vaikka olisit huolimattomuuttasi tappanut jonkun liikenteessä (olettaen, ettet pidä hupparia ajoasuna). Sasille taisi paukahtaa jotain tuota suuruusluokkaa, tosin julkisuuden painostuksen vuoksi.
Joo, tuli hieman kalliiks 2s kiihdytys ja jarrutus, naurettavaa tuo sakotus käytäntö kyllä, ja ilman korttia vielä 5kk päälle ja plussana se et työpaikka menee... Kyl nyt vituttaa melkoisen rankasti.

laittakaa Sinnemäelle mailia, tuskin sopii sen työllisyystavoitteisiin se, jos ihmiset menettää korttejaan ja työpaikkojaan liian helposti. just kun meni varkaudenkin paperihommat kortille.

No tuli hieman tietoa sakkojen yms suuruudesta: Syyttäjä vaatii sakkoja seuraavasti: 70pv sakkoa ja ajokieltoa ainakin 5kk, ja tosiaan ajoin 148km/h 80 alueella. Aika kovalta tuntuu mut kertokaa te omia tuomioitanne niin näkee hieman vertailu pohjaa myös!
Naurettavaa touhua: et olisi saanut likimainkaan noin suurta sakkoa vaikka olisit huolimattomuuttasi tappanut jonkun liikenteessä (olettaen, ettet pidä hupparia ajoasuna). Sasille taisi paukahtaa jotain tuota suuruusluokkaa, tosin julkisuuden painostuksen vuoksi.
Joo, tuli hieman kalliiks 2s kiihdytys ja jarrutus, naurettavaa tuo sakotus käytäntö kyllä, ja ilman korttia vielä 5kk päälle ja plussana se et työpaikka menee... Kyl nyt vituttaa melkoisen rankasti.
Voi VxxxU!! On naurettavaa... Sinuna ehkä veisin asian käräjille toivossa saada järkevämpi tuomio.. Nimittäin jos vedät sen nyt kirjallisena niin se on suoraan vähintään tuo tuomio. Epäilen että tuomari joka nuo kirjalliset katsoo niin vetää kylmästi nimen vaan alle.. (kyllähän se syyttäjä on jo asiaa miettinyt periaatteella).. Käräjillä olisi ehkä mahdollisuuksia edes saada lievennyksiä.. Pärjäämisiä  
omg.gif

Voi VxxxU!! On naurettavaa... Sinuna ehkä veisin asian käräjille toivossa saada järkevämpi tuomio.. Nimittäin jos vedät sen nyt kirjallisena niin se on suoraan vähintään tuo tuomio. Epäilen että tuomari joka nuo kirjalliset katsoo niin vetää kylmästi nimen vaan alle.. (kyllähän se syyttäjä on jo asiaa miettinyt periaatteella).. Käräjillä olisi ehkä mahdollisuuksia edes saada lievennyksiä.. Pärjäämisiä  
omg.gif
No mulle taas haastemies sanoi et tuomio on varmaan pienempi kuin mitä syyttäjä vaatii, mun mielestä se menee nii et tuomari ei voi kovempaa tuomiota antaa mitä syyttäjä vaatii vaan toisinpäin...no en noista niin tiedä nii katsotaan jännityksellä miten käy!

Itsellä 150/80. Palkkasin asianajajan ja otin tukun valokuvia tapahtumapaikasta oikeudelle nähtäväksi.

Täysistunto totesi, ettei ole mitään määräystä siitä, että vaarannus olisi aina törkeä, vaikka vauhti olisi millainen. Asiaa tutkittiin hartaasti ja tarkkaan monista lakiopuksista ja ennakkopäätöksiä plärätttiin. Törkeä vaarannus voi olla törkeä vain jos törkeästi on vaarannettu turvallisuutta.

Näin eivät siis sekä lautamiehistö että tuomari lopulta todenneetkaan, kovin sydäntä riipineen puolustuksen asianajajan puheenvuoron jälkeen tietysti. Jopa kivikova syyttäjä oli parahtaa säälistä itkuun. Eikä valittanut hoviin.

Tuomioksi tuli liikenteen vaarannus, 60 pvs ja kortti pois 2,5 kk, joka oli jo kulunut. Aloin taas (toistaiseksi) uskoa suomalaisen oikeusjärjestelmän toimivuuteen - se siis voi myös toimia jos oikeus niin päättää, eikä välttämätä aina ole pelkkä automaatti!

-hh-

PS. En myöskään löntystänyt saliin bomberihuppari päällä ja heitellyt domarille näsäviisaita kommentteja ylinopeuksien järjettömästä tasosta ja abstrakteista päiväkotilapsista, vaan olin ihan nöyrää poikaa kraka kaulassa, tatskat piilossa ja lävärit taskussa.

Itsellä 150/80. Palkkasin asianajajan ja otin tukun valokuvia tapahtumapaikasta oikeudelle nähtäväksi.

Täysistunto totesi, ettei ole mitään määräystä siitä, että vaarannus olisi aina törkeä, vaikka vauhti olisi millainen. Asiaa tutkittiin hartaasti ja tarkkaan monista lakiopuksista ja ennakkopäätöksiä plärätttiin. Törkeä vaarannus voi olla törkeä vain jos törkeästi on vaarannettu turvallisuutta.

Näin eivät siis sekä lautamiehistö että tuomari lopulta todenneetkaan, kovin sydäntä riipineen puolustuksen asianajajan puheenvuoron jälkeen tietysti. Jopa kivikova syyttäjä oli parahtaa säälistä itkuun. Eikä valittanut hoviin.

Tuomioksi tuli liikenteen vaarannus, 60 pvs ja kortti pois 2,5 kk, joka oli jo kulunut. Aloin taas (toistaiseksi) uskoa suomalaisen oikeusjärjestelmän toimivuuteen - se siis voi myös toimia jos oikeus niin päättää, eikä välttämätä aina ole pelkkä automaatti!

-hh-

PS. En myöskään löntystänyt saliin bomberihuppari päällä ja heitellyt domarille näsäviisaita kommentteja ylinopeuksien järjettömästä tasosta ja abstrakteista päiväkotilapsista, vaan olin ihan nöyrää poikaa kraka kaulassa, tatskat piilossa ja lävärit taskussa.
no katsotaan nyt miten toimii tämä poliisien hyvänä mainostama kirjallinen käytäntö, väittivät mulle et sama tuomio tulee sieltäkin, nyt oikeesti on ihan mielenkiintoista nähdä miten asia menee kun tilanne sulla ja mulla melkein sama. Sä ajoit vielä hieman kovempaa kuin minä. Mulle kyl sanottiin et minimin alle ei mee ajokortin pois olo vaikka olis mikä tilanne tms. Katselin tänään lausuntoa ja siinä oli merkintä poliisilta että harvaa liikennettä ja loiva kurvi, ja saa nähdä miten se vaikuttaa et tarviin ajokortin et pääsen töihin ja takas? Luulen et toi jälkimmäinen ei vaikuta mitenkään asiaan, mut jään jännityksellä odottaan sitäkin...

Saan kuulla tuomion ensi kuun alussa, pistän tänne vertauksella kyl heti ku saan tietää...

no katsotaan nyt miten toimii tämä poliisien hyvänä mainostama kirjallinen käytäntö, väittivät mulle et sama tuomio tulee sieltäkin,  
Saan kuulla tuomion ensi kuun alussa, pistän tänne vertauksella kyl heti ku saan tietää...
Kirjallisessa pakkaa tulemaan hitusen kovempia rangaistuksia. Tällainen mutu olis.

Joka tapauksessa AINA kannattaa jättää kirjallisessakin menettelyssä oma vastine ja oma kertomus ja oma selvitys siitä, miten itse asian näkee. Ihan omilla pikku kätösillä kiihkottomasti paperille laitettuna. Tulee juttuun kuskillekin kasvot eikä homma mene ihan puhtaasti paperilla ja taulukoista.

Asian ratkaiseva tuomari ei juttele ennen ratkaisua syyttäjän tai poliisin kanssa. Tuomari myös kirjoittaa tuomion ihan itse. Homma ei mene "nimi paperiin" pohjalta. Jos on oma mielipide olosuhteista (niin kuin tässäkin tuntuisi olevan), kannattaa se tuomarille ilmaista. Ei ota, jos ei annakaan.

edit: lisätään vielä, että esitutkintamateriaali pöytäkirjoineen on poliisin kirjoittama ja laatima ja siinä kuuluu ensisijaisesti poliisin ääni. Senkin vuoksi pitää jaksaa laittaa se oma vastine mukaan.

Mietin että tässäkin on varmaan se X tekijä eli minkälainen tuomari on kyseessä, laitokseen varmaan mahtuu laidasta laitaan heitäkin.

Laitan nyt itsekkin sitten vertailuksi omat sanktiot.
135@80
Poliisin raapustukset: hyvä keli, suora tienpätkä, ei muuta liikennettä.
Kuulusteluissa mainitsin että juuri tulossa tuttavan valmistujais kemuista ja aurinko möllötti nätisti ja tuli hieman kaasua avattua liikaa
smile_org.gif

Tulos: 50pvs 3kk ajokieltoa.
Itse en onnekseni työssä tarvitse korttia, joten ei ole siihen vaikuttanut. Toi on aika tukala tilanne kun työ kärsii  
sad_orig.gif

No tänään sain viimein tuomion tuosta ylinopeudesta! Eli ajoin 80 alueella 148km/h ja kortti pois 3kk + 70pv sakkoa!!!! Hitto nyt tuli kalliiks!!! Ees mun kaveri mikä ajoi autolla tuon saman nii ei saanu tollasia sakkoja! Pakko sanoa tässä et ei kannata kokeilla tuota minkä mä tein:kirjallinen käsittely. Tuli hiukan lujaa turpaan kyl...tuon 3kk ymmärrän mut sakot meni hieman yli hilseen kyllä!!
crazy.gif

Mite sie noin lyhyellä ajokiellolla selvisit??? Vai saitko ehdollista ajokieltoa siihen lisäksi???
Pitkään siulla meni rangaistusta odotellessa, miullakin prosessi vielä kesken, jännityksellä odottelen postia!

Mite sie noin lyhyellä ajokiellolla selvisit??? Vai saitko ehdollista ajokieltoa siihen lisäksi???
Pitkään siulla meni rangaistusta odotellessa, miullakin prosessi vielä kesken, jännityksellä odottelen postia!
No tarviin korttia työssäni ja olisin saanu potkut ilman korttia. Noi sakot on kyl vastaavasti sairaan suuret!! Maksimi päiväsakot...no toisaalta sain sen kortin sit kyl nopeemmin takas, eikä tullu mitään ehdollista ajokieltoa?? Mikä on ehdollinen ajokielto?? Ei oo taidettu täälläpäin kuullakkaan tuollaisesta, mä kuulin nyt ekan kerran.

No tarviin korttia työssäni ja olisin saanu potkut ilman korttia. Noi sakot on kyl vastaavasti sairaan suuret!! Maksimi päiväsakot...no toisaalta sain sen kortin sit kyl nopeemmin takas, eikä tullu mitään ehdollista ajokieltoa?? Mikä on ehdollinen ajokielto?? Ei oo taidettu täälläpäin kuullakkaan tuollaisesta, mä kuulin nyt ekan kerran.
Valita tuomiosta: korosta, että olet niin paatunut rikollinen, ettei sakko ole riittävä rangaistus, vaan sinun tulee sen sijaan saada ehdollista vankeutta 2 kk.

Valita tuomiosta: korosta, että olet niin paatunut rikollinen, ettei sakko ole riittävä rangaistus, vaan sinun tulee sen sijaan saada ehdollista vankeutta 2 kk.
Tai ainakin yhteiskuntapalvelua.

Eikun valitat, se ei ole vaikeata: ilmoitat tyytymättömyyttä heti ja sitten on 30 päivää aikaa kirjoittaa hovioikeudelle: Liikaa tuli, pyydän keventämään. Ja perään perustelut.

Helppoa ja hauskaa, eikä maksa mitään. Juu ja ne maksimisakot taitaa olla 90 tai jotain.

Miun tapauksessa (154@80) poliisipäällikkö sanoi, että minimi rangaistus on 6 kk:tta ajokieltoa tai jos tarvitsee työn puoleen autoa, niin voi hakea/saada ehdollista ajokieltoa! Eli jos minimi on 6 kuukautta, niin siitä kärsis 3 kuukautta ajokieltoa ja sit saa puol vuotta ehdollista ajokieltoa siihen päälle. Ja jos sit ehdollisen aikana rikkoo liikenne sääntöjä, niin sitten saa ajokieltoa sen ehdollisen määrän!
Näin siis haminan poliisilaitoksella miulle asia selitettiin!

No tänään sain viimein tuomion tuosta ylinopeudesta! Eli ajoin 80 alueella 148km/h ja kortti pois 3kk + 70pv sakkoa!!!!
Itse sain 60 pvs samasta vauhdista. Maksoin mieluusti, kun todellinen rangaistus eli ajokielto jäi lyhyemmäksi.

-hh-

e: Jos rahasta tekee tosi tiukkaa, niin sit vaan pyrkiii johonkin paremman laadun avotaloon istumaan sakon muuntona vähän päälle 2 kk tuomion jos on esimerkiksi joutunut työttömäksi. Kyseessähän on salissa tuomittu rikoslakirikos, jonka käsittääkseni saa muuntaa. Syytä oikaista jonkun juristin, jos olen väärässä.

Back