Kertokaa miks etunen kuluu toispuoleisesti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hans_81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on itellä todettu silimien sisäisissä aurauskulmissa sellaista heittova, että näkee kahtena. Mutta kun kahtoo yhtellä silimällä näkee yhtenä, joten olen tota vuorotellut väliin vasenta ja oikeeta silimää, nin ei haittaa.

Toisaalta vaikuttaa se, että oon niin perkaleen kiero, että satulassa suorassa istuminen on mahdoton tehtävä.

Kolmanneksi tiet on kaltevia, sinne ojjaan päin.

Neljänneksi ajan siinä vasemman kulumisuran oikeanpuoleisessa rinteessä, joten sen pitäis kuluttaa oikeeta puolta renkaasta enämpi.

Neljäjapuoleksi tien mutkat ovat jyrkempiä oikeelle, kun tapaan ajella kuitenkin enimmän aikaa oikeella kaistalla, ja mutkissa usein pysyn kaistallani enimmän aikaa.

Mutta mulla ei tommosta kulumista ollukkaan, että en sitten tiijä...
ghostface.gif

Mullon eturenkaat kulahtanut samalla tapaa, eli keskellä riittää tälläkin hetkellä pintaa, mutta siitä keskikohdan oikealta ja vasemmalta puolelta on loppuunkulunut. Vasemmalta puolelta on kulunut enempi ja sen huomaa mutkaan ajettaessa (alkaa vatkata).

Takarengas on kulunut keskeltä loppuun ja kun noiden sivujen kulumista tarkistelee, on vasen sivu kulunut oikeaa enempi myös takaa.

Syyn heitän tuon tien kaltevuuden puoleen, pyörässä ei mitään vikoja ole. Tuon tien kaltevuuden huomaa tukkirekan tullessa vastaan, ojaan päin ne enempi on nyökällään ollut.

Ei jummarra
withstupid.gif
Taitaa mennä urbanaanilegendan puolelle nämä toispuoleiset kulumiset. Omissa pyörissäni en ikinä ole moista havainnoinut.... En ikuna...

Mulla renkaat kuluu epätasaisesti = yhdessa kohtaa pintaa sitten kun pyöräyttää puolikierrosta niin ei olekkaan.
Onko vanteeni soikeat vai peräti neliöt, vai olenko tehnyt liikaa lukkojarrutuksia?
molemmat sekä etu että taka ja toisinpäin menivät samallalailla. Mystistä.

Toinen etutelsari antaa enempi periksi kuin toinen... tai sitten on jollain tapaa vinossa, vaikka oletkin mitannut että olis suorassa...
no tietty.. kuluneemmalta puolen iskari jarruttaessa painuu "syvempään". iskareissa feelua.
No täähän kuuluu jo samaan sarjaan kuin Buellin etujarru. Puoltaa aivan hemmetisti kun on törkeenkokonen levyjarru vain toisella puolella vannetta
biggrin.gif
033102ass_1_prv.gif
Ja mun pyörä kulkee ihan vinossa ku siinä on ketjut vasemmalla puolella.
tounge.gif
biggrin.gif

Siis mulla meni yksi etunen viduiks kun toinen telsari falskas. No ei siitä enempää vaan tuossa eilen näin Rykkösen jossa etunen ihan ton näkönen ja se mennyt lapin reissulla. Tiet todella kallellaan ja karkeita... Ei mulla tämän enempää

Niin...Katsokaas ihmiset niitä teitä millä ajatte, ei tarvii tyhmiä kysellä, saatikka säädellä niitä jousia/ns. aurauskulmia päin helvettiä ihan turhanpäiten...  
tounge.gif

No jos ajatellaan vaikka näin.
Jos rengas kuluu tuosta kohtaa sileäksi (kuten kuva osoitti) niin tien pitäisi olla noin 30 astetta kallellaan.
confused_orig.gif

jos löydätte sellaisen tien niin kertokaa ihmeessä etten vahingossakaan eksy sinne.
tounge.gif

No jos ajatellaan vaikka näin.
Jos rengas kuluu tuosta kohtaa sileäksi (kuten kuva osoitti) niin tien pitäisi olla noin 30 astetta kallellaan.
confused_orig.gif

jos löydätte sellaisen tien niin kertokaa ihmeessä etten vahingossakaan eksy sinne.
tounge.gif
Vältät vaan näitä karkeapintaisia maalaisteitä, etkä kallista pyörää mutkassa.

Mutta vasemmalta kuitenkin kuluu enempi kuin oikealta, se on vielä mulle arvoitus, että miks? Pakko kai sen jotenkin on tien kaltevuuteen liittyä? Eli voisko mennä näin?:

Kalteva tien pinta -> vasemmalle kääntyvässä mutkassa pyörä on enemmän kallellaan tiehen nähden kuin oikealle kääntyvässä mutkassa, vaikka vauhti on sama.

sad_orig.gif
Moon nyt wiikon miettiny tota ja kyllä siinä on käyny samallalailla kun evoluution ihmeelle sisilialaiselle Vuorikukolle..kas se kun on tässä vuosimiljoonien aikana kehittyny semmoseksi jotta sillä on toinen jalka lyhyempi kun toinen, se kun kiertää koko elämänsä sitä vuoren rinnettä vaan yhteen suuntaan niin näin se on helpompaa, toisaalta siinä Vuorikukossa on aivan jumalattoman hyvä liha ja sitten se on myös äärettömän tyhmä, kukoksi...kerran vuoteen kyläläiset lähteekin vuorikukon metsästykseen ja kerääntyy sinne vuoren juurelle ja viheltää jotta " viiuu viittt" Vuorikukko!!!... No se tyhmä lintu kääntyy kattomaan jotta kukas mua huutelee ja silloin kuin taikaiskusta koska se toinen jalka on lyhyempi se kaatuu ja vierii suoraan sinne kylän nälkäisten pyyntimiesten säkkiin..... juur noin tossa renkaasakin on päässy käymään.......
062802jumpie_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif

Heh, huvitttava juupas/eipäs väittely tästäkin tulossa... Pitää nyt taas seurata tuota etusta miten kuluu...Mistä mahtanee johtua kauppiaidenkin kommentit tiestöstä jne. kun asiaa niiltä kummastelee???
wink.gif

Kiitos tosi "hyvistä" vastauksista.  
baaa.gif

Kävin tänään rengasliikkeessa kysyy uutta rengasta, samalla tuli puheeks tämä mun eturengas. Kuulemma on ihan normaalia ja aika monessa mopossa on näin kulunu. Täällä on niin kaltevat ja karheat tiet.

Todennäkösesti kuluu siks mulla näin voimakkaasti kun on aika agressiivinen ajotyyli ja käytän pelkästään etujarrua.

Eli vaan uutta rengasta alle ja  
062802moto_prv.gif

Pitää kyllä lopettaa ajaminen yhdellä kädellä ja tarkistaa myös ne aurauskulmat, käsien pituus, silmien kierous, yms. mitä ehdotitte.  
idea3.gif

mites se aurauskulmien tarkistus onko kukaan tehny ja missä... kuluu muuten mullakin vasuri puoli nopeemmin

Käytin takaratasta kumikorjaamossa joskus reilu kuukausi sitten ja siellä totesivat, että sisärengas oli aseteltu päälykumin alle kaksinkerroin ja "jotenkin vinoon", sanoi asentaja. Pyörä lakkasi hyppimästä vauhtia saadessaan ja kas kummaa, eturenkaan kuluminen tapahtuu nyt likimain keskeltä! Entinen omistaja oli säästänyt 13 euroa polkemalla kumit itse paikoilleen.

Eiköhän tossa ole kysymys mieltymyksestä ajaa vasemmalle kääntyvät mutkat reippaasti, (lähestyt mutkaa, pyörää kallistetaan sisään, annat kenties kevyesti etujarrua ja kas kummaa kumia syödään mojovasti !) Keulahan on yhtä puuta jos akselin pultti on kireä, ei siinä rengas pahemmin kallistele
vaikka ottaisit toisen jousen pois. (on olemassa keuloja, jossa
toisessa putkessa on pelkkä vaimennus ja toisessa jousi.)

Ja mitenköhän auraus säädetään 1 renkaalle
confused_orig.gif
?

hoh hoijaa!
ghostface.gif

idea3.gif
Veikkaisin kans väärää rengaspainetta... paineet on syytä tarkistaa viikottain...laskee meinaan uudestakin renkaasta...
buttrock.gif

Back