• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kellä pisimmät ketjut....?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petsku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Savonlinna
Älysin tossa just huoltomemoa selatessani et xx:ssä on 42.000km ajetut(ite oon ajanu) ketjut kiinni ja säätökin on vasta keskellä menossa...!!

Taitaa olla huoltoa saanu yksilö...
cool.gif

Ja jos on ketjujen hoidosta kysymistä.. heh...

Mitä öljyä oot käyttäny niille?

Itse voin osallistua tähän "vähimmän matkaa kestäneet ketjut" puolelle. Ostimme vaimolle pyöräksi kiinalaisvalmisteisen qingqi 250cc pelin ja siinä oli vajaa 2000km mittarissa. Pyörä oli kyllä muuten huollettu ja pidetty hyvin, mutta ketjuja ei oltu rasvattu ollenkaan. Ne olivat ihan entiset jo tuolla kilometrimäärällä.

Belrayn, sitä keltaista......mut ehkä tärkeempänä tekijänä on ollu tuo moottoriöljyllä / tiskiharjalla ketjujen pesu muutaman kerran kesässä......

033102ass_1_prv.gif
mulla vasta 19000km samalla paketilla
baaa.gif

käytän muuten samaa ketju rasvaa eli belray:n keltasta tököttiä
smile_org.gif

Juuri kotiuduin ketjujen/rattaiden vaihdosta vanhempien "tallilta".
Mittariin kertynyt 29tkm josta ite ajeltuna ~2tkm, joten olettaisin et alkuperäiset DIDit oli.
Nyt meni alle JT+Regina yhistelmä. Toivottavastii ajais paaaaljool pitempäään
confused_orig.gif

OT: Tuli mietittyä samalla takapyörän laakereiden vaihtoa mut jäi vielä vaihtamatta kun syksyllä/talven aikana takakumi menee uusiks ja ajattelin jättää homman sit sinne.
Mut oisko kokemuksia kuinka pitkään laakereilla ajelee?

Mulla on xx:ssä 57tkm mittarissa. Ite olen ajanut himpan yli 10tkm.

Kun sen ostin pari vuotta sitten, näkyi olevan ylärajalla eli lopussa ketjut.

Kun sitten tarkemmin asiaa tutkin, niin eturatas oli alkuperäistä piikkiä pienempi. Vaihdoin sitten 'oikean' rattaan eteen. Eli n 8tkm sitten. Ja katso: ketjut olivan merkkien mukaan oikein hjuvat.

Nyt sitten epäilyttää, että samalla paketilla olisi kolmas eturatas.
omg.gif

Ekan tonnin jälkeen tartti kiristää, sitten seuraavaksi viime syksynä.

Nyt kesäkuun lopussa olin kiristävinäni kierroksen verran ruuveja. Kun kerran ne työkalut otin esiin...

Hyvin olen (mielestäni
biggrin.gif
) niitä huoltanut, pessyt ja voidellut.

Voihan se olla toinen paketti, mutta voi kait se olla ekakin satsi...?
tounge.gif

On se helppoa joillakin.
tounge.gif
Minä kärsin pyörästä jonka ainoa tyyppivika on että se venyttää ketjuja nopeaa, saa kiristellä joka toisen tankkauksen yhteydessä ja käsittääkseni ketjurataspaketti ei kestä edes 20 000:tta.
bawling.gif

Tuo rattaiden vaihto varmaan pidentää ikää ja tietenkin ahkera rasvaus (ja jos ei ajele sateessa). Mulla oli aikanaan tonninen cebari ja ensiasennusketjut kesti 73.000 km ==> ihan käsittämättömästi. Sen jälkeen sitä tyypillistä eli n. 40.000. Samoin böördissä, vaihto tuli 38.000 kohdalla.
sport05.gif

Nykyisen pyörän ensimmäisellä paketilla päästelin 38000 km ja seuraavalla 43000 km. Ensimmäinen setti oli oikeasti aika huonossa kunnossa ja rutisi, mikä johtui erittäin kuluneesta eturattaasta; sen piikit olivat veitsenterävät. Vähän ennen vaihtoa asensin Loobmanin. Toisen paketin osat olivat vaihdettaessa huomattavasti paremmassa kunnossa ja niillä olisi varmasti päässyt vielä kymppitonnin, mutta vaihdoin ne kuitenkin. Oli uusi paketti tilattuna Lousilta ja muutakin huoltoa käynnissä. Loobmanin mainos, jonka mukaan heidän voiteluvempeleensä voi jopa kaksinkertaistaa ketjun eliniän, ei siis minun kokemukseni mukaan ole tuulesta temmattu. Pitää vaan paikat kosteana niin liukuu paremmin...

GSX 750F, alkuperäiset vielä alla ja nyt mopo huollossa ja pitäs tulla uuvet ketjut/rattaat alle - ajettu vajaa 36000 km eikä olleet ihan loppu vieläkään, mutta aattelin laittaa uudet alle niin kestää tuon alppireissun loppukesällä varmemmin.

Tosin mopo oli reilu 5000 ajettu kun ostin ja jo silloin meinasin vaihtaa heti uudet, rutis ja ratis pari ensimmäistä tuhatta todella pahoin mutta siitä ne on sitten lähteneet, vaikkakin aika meluisat nuo on aina olleet vaikka kuinka hyvin rasvaa. Vesisateella takana tuleva on joskus pyytänyt pysähtymään että onko sulla joku laakeri menossa vai mistä tuo meteli tulee - vähän rasvaa ketjuun ja taas on päässyt pari sataa kilsaa  
sad_orig.gif

Mutta nyt tulee uudet alle
062802jumpie_prv.gif

On se helppoa joillakin.
tounge.gif
Minä kärsin pyörästä jonka ainoa tyyppivika on että se venyttää ketjuja nopeaa, saa kiristellä joka toisen tankkauksen yhteydessä ja käsittääkseni ketjurataspaketti ei kestä edes 20 000:tta.
bawling.gif
Alkuperäiset DID 50 VM:t alla. 17000km mittarissa kohtapuoliin ja ketjuja ei ole kiristetty yhtään kertaa. Viides takarengas menossa. Louisin halvalla Procycle tahnalla rasvattu (sama kuin Castrol).

42tkm, D.I.D. O-rengas...

Laadukkailla ketjuilla ajaisi varmaan maailman tappiin, valitettavasti niitä ketjuja tulee puhdisteltua ja öljyttyä aivan liian harvoin...

Taitaa olla about 26t mittarissa ja olen huoltanut sillein epäsäännöllisesti milloin nyt sattuu muistamaan.. Saattaapi olla että talvella laitan jo uudet.. Vielähän noissa varaa olis kiristellä ja ajellakin..

mulla on ainakin kahdesti ajettuna pitempään kuin tässä kirjoittaneilla toistaiseksi kellään. zzr1100 kärpiön ketjuilla ajelin hulluna rasvattuina tasan 50 000 km, olivatkin sitten ihan finito ja nyt viimeksi ajelin zx12r kawan alkuperäisketjulla 52 000 km eivätkä olleet edes ihan finaalissa, mutta kun oli pitkähkö lapinreissu edessä, niin ei halunnut turhaan ottaa ylimääräistä riskiä ketjuista ajoturvallisuuteen. näillä ketjuilla olisi vielä ajellut pikkuajoja lähiseudulla arviolta 5000 km max. myöskin hulluna rasvailtu nämä ketjut olivat ja eturataksen vaihdoin piikkiä pienempään jossain 34 000 kohdalla, uusi rataskin oli vielä suht ajokelpoinen, mutta se meni vaihtoon tietysti uusien ketjujen myötä.

rasvoina olen käyttänyt joskus ihan tavallista mp-spray-rasvaa mallia biiltema, joskus shellin bioketjuöljyä, joskus ihan moottoriöljyn jäteversiota, joskus vaihteistoöljyä, joskus moottorisahan bioteräketjuöljyä, useimmiten kuitenkin perämoottorin akselirasvaa tai laakerivaseliinia tai tavallista vesivaseliinia. nämä kaikki em. sotkevat, mutta voitelevat ja ainakin vaseliinit tai osa niistä pysyy ketjuilla kohtuullisen hyvin.

eräs taikatemppu ketjun kestoon on juurikin se etuhammasrattaan vaihtaminen uuteen jossain 25 000 kohdilla tai myöhemmin. toinen taikatemppu on rakentaa ketjuille lisäsuojia silleen, ettei hiekkaa ym. pääse niin paljoa ketjuille. paras konsti olisi koteloida ketjut kokonaan. tai vielä parempi olisi siirtyä keppivetoiseen, niin säästyisi sotkuiselta harrastukselta. hihnavetoinenkin olisi siistimpi, mutta soratieajelut arveluttaisivat silloinkin ja se kun koira(ni, koirat) kaivavat kuoppia juuri ketjun vieressä ja takavanteella ynnä ketjulla on epämääräistä soraa, mutaa, hiekkaa, kiveä, santaa arviolta rapia pari kilogrammaa, niin saattaisi hihnapelin hihna olla aika nopeasti entinen remmi. ketjut sentään voi vielä kohtuudella rapsuttaa suht puhtaiksi tiskiharjalla ja tai hammasharjalla ja pestä bensiinillä tms. vaikka öljyllä.

mitä mä voitin?

tiiä paljon niilä oli ajettu, ite 7000 ja myyjän mukaan 8000 taaksepäin vaihdettu
confused_orig.gif
säätövara loppu jo 1500 sitten, ja ketjut piti maailmanloppua enteilevää ääntä.
nyt on uudet alla, vaihtoineen takakumin kanssa hintaa tuli aika napakasti
cool.gif
225 eyröö.
olis voinu aikasemminki luopua tosta kolinasta
smile_org.gif

öljyäkin on joskus pantu ketjuihin.jotain belraytä
thumbs-up.gif

Vasta 18tkm ajetussa nakussani ketjut on jotenkin krohmelon oloset, ei ääntä mut levossa hiukan s-muotoa lenkeillä, ei siis kulje ketju ihan suoraan.. Vaihdoin 8tkm sitten piikkiä pienempää eteen ja ounastelen nyt oisko uusi ratas ajetuille ketjuille tehnyt tenän?
Siis vaihtaahan nuo pitänee vaikkeivat ääntä juuri pidäkkään...?

Onko joku kokenut ketjun hyppäämistä tai jopa poikki menoa?

Onko joku kokenut ketjun hyppäämistä tai jopa poikki menoa?
Onhan noita lähes "urbaanilegendoja" katkenneista ketjuista, jotka ovat tehneet pahaa jälkeä esim kuskin/matkustajan jalalle tai sitten ihan vaan moottorille. Itelleni ei tosin ole vielä katkennut.
cool.gif

Zetorin ensiasennusketjut kestivät huhupuheiden mukaan 34tkm joista omalle kontolleni jäi n. 9tkm. Ketjuja rasvailen muutaman sadan kilsan välein ja käytännössä aina vesisateella ajon jälkeen

Gixerissä oli 34 tonnii mittarissa kun vaihdoin varuiksi uudet, tehtiin pitkä reissu eurooppaan.
Käsissä kun tunnusteli vanhoja ketjuja ei ollut kyllä mitään vikaa, eturatas oli kyllä jo selvästi kulunut.
Rasvaukseen olen käyttänyt pensseliä ja jäykkää vaihteistoöljyä, tuntuu toimivan oikein hyvin, vanteen joutuu välillä kyllä putsaamaan.

Back