mulla on ainakin kahdesti ajettuna pitempään kuin tässä kirjoittaneilla toistaiseksi kellään. zzr1100 kärpiön ketjuilla ajelin hulluna rasvattuina tasan 50 000 km, olivatkin sitten ihan finito ja nyt viimeksi ajelin zx12r kawan alkuperäisketjulla 52 000 km eivätkä olleet edes ihan finaalissa, mutta kun oli pitkähkö lapinreissu edessä, niin ei halunnut turhaan ottaa ylimääräistä riskiä ketjuista ajoturvallisuuteen. näillä ketjuilla olisi vielä ajellut pikkuajoja lähiseudulla arviolta 5000 km max. myöskin hulluna rasvailtu nämä ketjut olivat ja eturataksen vaihdoin piikkiä pienempään jossain 34 000 kohdalla, uusi rataskin oli vielä suht ajokelpoinen, mutta se meni vaihtoon tietysti uusien ketjujen myötä.
rasvoina olen käyttänyt joskus ihan tavallista mp-spray-rasvaa mallia biiltema, joskus shellin bioketjuöljyä, joskus ihan moottoriöljyn jäteversiota, joskus vaihteistoöljyä, joskus moottorisahan bioteräketjuöljyä, useimmiten kuitenkin perämoottorin akselirasvaa tai laakerivaseliinia tai tavallista vesivaseliinia. nämä kaikki em. sotkevat, mutta voitelevat ja ainakin vaseliinit tai osa niistä pysyy ketjuilla kohtuullisen hyvin.
eräs taikatemppu ketjun kestoon on juurikin se etuhammasrattaan vaihtaminen uuteen jossain 25 000 kohdilla tai myöhemmin. toinen taikatemppu on rakentaa ketjuille lisäsuojia silleen, ettei hiekkaa ym. pääse niin paljoa ketjuille. paras konsti olisi koteloida ketjut kokonaan. tai vielä parempi olisi siirtyä keppivetoiseen, niin säästyisi sotkuiselta harrastukselta. hihnavetoinenkin olisi siistimpi, mutta soratieajelut arveluttaisivat silloinkin ja se kun koira(ni, koirat) kaivavat kuoppia juuri ketjun vieressä ja takavanteella ynnä ketjulla on epämääräistä soraa, mutaa, hiekkaa, kiveä, santaa arviolta rapia pari kilogrammaa, niin saattaisi hihnapelin hihna olla aika nopeasti entinen remmi. ketjut sentään voi vielä kohtuudella rapsuttaa suht puhtaiksi tiskiharjalla ja tai hammasharjalla ja pestä bensiinillä tms. vaikka öljyllä.
mitä mä voitin?