• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kehätie survival guide

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nostalgia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaksan aina ihmetellä tätä kehäteiden liikenteen kauhistelua. Mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä. Selvyyden vuoksi mainittakoon, että olen Turkulainen ja olen vasta pari vuotta ollut pääasiallisesti Helsingissä töiden takia.

Kehäteiden liikennemäärät ovat sitä luokkaa, että siellä väkisinkin sattuu ja tapahtuu. Haluaisin saada näiden kuolemanvaltatie -väitteiden tueksi tilastoa ajetuista kilometreistä ja niitä kohti tapahtuneista onnettomuuksista. En usko tilannetta kovin pahaksi.

Ajan tällä hetkellä aamuin illoin Kehä I:stä töihin ja takaisin moottoripyörällä. Ajan joka päivä matelevien autojonojen välissä. Yksikään autoilija ei ole kertaakaan yrittänyt estää splittaamista; joka päivälle osuu pari-kolme hereillä olevaa autoilijaa, jotka tekevät lisää tilaa.

Kerran lähdin ohittamaan vasemmanpuoleisella kaistalla ajanutta taksia oikealta paikassa, jossa samaan suuntaan menee kolme kaistaa. Taksi ajoi n. 5-7 km/h tunnissa hitaammin, kuin minä halusin itse ajaa. Tästä johtuen jouduin roikkumaan kuolleessa kulmassa jonkun aikaa, kun en halunnut nostaa nopeutta törkeän ylinopeuden puolelle. Ollessani kuolleessa kulmassa taksi rupesi vaihtamaan kaistaa kylkeeni. Olin luonnollisesti hereillä ja väistin. Ei ongelmaa. Oma syy, kun olin kuolleessa kulmassa liian pitkään. Ei voitane sanoa päivittäiseksi murhan yritykseksi.

Yleisesti olen sitä mieltä Helsingin liikenteestä, että täällä ajetaan sangen joustavasti ja liikennemäärät huomioiden järkevästi. Aina olen saanut tilaa laittamalla vilkun päälle. Saman havainnon ovat tehneet kaikki ajotaitoiset ystävänikin. Vilkulla saa tilaa, tosin se tila on myös otettava heti, muuten rako sulkeutuu. Tämä voi olla ongelmallista, jos ei hallitse vilkunkäyttöä tai omaa ajoneuvoaan ja sen vaatimaa tilaa. Ei onnistu Turussa yhtä jouhevasti.

Helsingin ruuhkien ymmärtäminen voi olla vaikeaa, jos on tottunut kymmenen auton kyläyhteisöön, jossa ruuhka on valmis, kun kolme autoista sattuu samaan aikaan osuuskaupan pihalle. Unohtakaa ne tikkarit siellä tienposkilla, ajakaa liikennevirran nopeudella, pitäkää itse omat turvavälinne ja tulette huomaamaan, että ei se nyt niin vaikeaa ollut.

Näin turkulainen Helsingin liikenteestä...

Jaksan aina ihmetellä tätä kehäteiden liikenteen kauhistelua. Mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä.

...

Helsingin ruuhkien ymmärtäminen voi olla vaikeaa, jos on tottunut kymmenen auton kyläyhteisöön, jossa ruuhka on valmis, kun kolme autoista sattuu samaan aikaan osuuskaupan pihalle.
Nimenomaan ja +1! Käykää joskus vaikka Moskovassa niin näette ruuhkia, Suomessa niitä ei ole missään, edes Kehillä. Eikä niillä ajaminen todellakaan mitään survivalia ole, jossei tosta nyt selviä niin kandee painua tunturiin päristelemään enskalla tai jotain.

varsinkin kehä ykkönen, on ihan kummajaisia suomalaisessa liikennekulttuurissa ja -ympäristössä. poliisi voi tulla sakottamaan yksinäistä autoilijaa tai motoristia nelinumeroisella korpitiellä siellä jossakin, kun ympärillä vain metsää ja peltoa eikä mitään muuta älyllistä elämää näkyvillä, mutta kehällä ajetaan 80-alueella pitkälti toistasataa jonossa joka aamu, päivä ja ilta.
Mennessä toteutin tuota kohtaa 1). Vasen kaista ja kaikista ohi. Ei tullut yhtään jännää tilannetta, ellei lasketa sitä, että valkoinen sivulaukullinen pyörä tuli rampista perään. Jätkällä oli vielä valkoinen kypärä päässä. Eipä ollut poliisi sitten. Oon nyt ihan varma, että se oli Espoon kostaja Rooroo.

Pectusfortuna: koko ketju onkin parodia, joka on lähtenyt liikkeelle noista autoilijoiden aiheuttamista viime aikaisista kolareista. Se sattuu tosin olemaan ironinen asia, että itse ensiksi vitsailen aiheella ja mulle sattuu läheltä piti tilanne kaksi kertaa samana päivänä. Tosin ei kumpikaan kehäteillä. Toinen juttu mistä voi asiallisesti ihmetellä on tuo "luvallinen" ylinopeuksien ja lyhyiden etäisyyksien salliminen kehäteillä. Kolmanneksi, sain juuri tänään tilaa viereiseltä kaistalta paljon parjatussa Turussa, kun laitoin vilkun päälle. Ja tottakai täällä on vähemmän liikennettä ja Turku-Muurla välillä on parempi moottoritie, kuin osassa Saksanmaata. Voi olla marraskuusta lähtien koominen tunne ajaa ensiksi viimeisen päälle hyvää ja väljää E18-motaria ja tulla jonottamaan sinne ruuhkaan.

En kyllä ymmärrä mitä puolustelemista asiassa edes on. Eiköhän tuo ole selvää, että Turun väylän ja kehäteiden kapasiteetti on ylitetty jo aikaa sitten. Liian nopeasti kasvavan kaupungin oireita.

Utah: olen ajanut mopolla Thaimaassa ja siellä olen nähnyt useita mopokolareita. Kehätiet ei ole mitään sinne verrattuna.

Pectusfortuna: koko ketju onkin parodia, joka on lähtenyt liikkeelle noista autoilijoiden aiheuttamista viime aikaisista kolareista. Se sattuu tosin olemaan ironinen asia, että itse ensiksi vitsailen aiheella ja mulle sattuu läheltä piti tilanne kaksi kertaa samana päivänä. Tosin ei kumpikaan kehäteillä. Toinen juttu mistä voi asiallisesti ihmetellä on tuo "luvallinen" ylinopeuksien ja lyhyiden etäisyyksien salliminen kehäteillä. Kolmanneksi, sain juuri tänään tilaa viereiseltä kaistalta paljon parjatussa Turussa, kun laitoin vilkun päälle.
Juu, ymmärsin kyllä, ettei tekstisi ollut täysin huumoritonta avautumista. Viestini oli lähinnä vastaus niille, jotka täällä päivittelevät aivan tosissaan.

Kävin joku aika sitten kotikonnuilla, eivätkä ne kotilot silloinkaan kiskoilla kulkeneet, mutta kyllä tosiasia on, että liikennemäärät pakottavat joustavuuteen. Hienoin liikennekokemukseni on parin päivän skootteriajelu Roomassa. Siellä liikenne toimii uskomattoman hienosti. Kieltämättä se näyttää alkuun hurjalta, mutta kun ymmärtää pelin hengen... Suosittelen kaikille niille, joilla ei tule kakkaa pöksyyn kehistä puhuttaessa.
thumbs-up.gif

Edit. Kirjoittelin postauksiani aika väsyneenä, enkä tajunnut lainanneeni niin paljon nostalgian alkuperäistä viestiä.
withstupid.gif

Pointti lienee kuitenkin selvä...

varsinkin kehä ykkönen, on ihan kummajaisia suomalaisessa liikennekulttuurissa ja -ympäristössä. poliisi voi tulla sakottamaan yksinäistä autoilijaa tai motoristia nelinumeroisella korpitiellä siellä jossakin, kun ympärillä vain metsää ja peltoa eikä mitään muuta älyllistä elämää näkyvillä, mutta kehällä ajetaan 80-alueella pitkälti toistasataa jonossa joka aamu, päivä ja ilta.
Mennessä toteutin tuota kohtaa 1). Vasen kaista ja kaikista ohi. Ei tullut yhtään jännää tilannetta, ellei lasketa sitä, että valkoinen sivulaukullinen pyörä tuli rampista perään. Jätkällä oli vielä valkoinen kypärä päässä. Eipä ollut poliisi sitten. Oon nyt ihan varma, että se oli Espoon kostaja Rooroo.
Eip ollut ei
smile_org.gif

Toki mulla sellaiset sivulaukut on viritettynä pyörään, jotta voin tiukan paikan tullen käydä niissä pukemassa ihonmyötäiset kostajatrikoot päälle ja käydä potkimassa maalaisjunttien Volvoista peilit irti.

Äläkä nyt mun kommentista itseesi ota. Metsä, tai oikeastaan betonibunkkeri, nyt vastasi kun sinne huudettiin.

Ymmärrän Kynäilijä Nostalgian "huolet" Kehäteiden vaarallisuudesta. Samoin ihailen hänen tapaansa ilmaista huoliaan (Kehäteistä). Jos Kehät I ja III haluttaisiin vetävimmiksi, niistä pitäisi tehdä 10-kaistaiset päästä päähän. Sillee ne toimisivat muutaman vuoden mutta sen karmean tierempan (ja stanan kalliin) jälkeen ei menisi kuin viitisen vuotta, niin tilanne olisi sama?
baaa.gif

mutta kehällä ajetaan 80-alueella pitkälti toistasataa jonossa joka aamu, päivä ja ilta.
.
Katos sillä on kansantaloudellista merkitystä että kaikki Itä/Pohjois-Helsingissä asuvat tietotyöläiset ehtivät ajoissa sinne Keilaniemen konttoriinsa tekemään Noksulle lisää hilloa. Ja illalla takas. Eihän ison-N:nnän etua uskalla krp:kään vastustaa, saati sitten liikennepoliisi. Idässä on halvemmat kämpät ja lännessä paremmat liksat, liikennettähän siitä tulee.

Oikeasti kehä-ettan pienen ruuhkautumisen syy aamuin ja illoin on siellä (vielä) olevat monet liikennevalot, joita ei tollasella poikittaisväylällä pitäisi olla ollenkaan, mutta kun ne eritasoliittymät on ollu niin kalliita, että eihän liikenneveromiljardit olisi riittäny edes vuosikymmenten aikana. Eläköön 60-lukulaiset partaradikaali-yksityisautoilun vihaaja-liikennesuunnittelijat ja ajokortittomat demaripäättäjät.

Syksyllä kun tulee ensilumi pk-seudulle niin silloin on hauskaa kehillä, kesällä ongelmia ei juuri ole.

Kehä 1  
062802jumpie_prv.gif
 melkeen joka aamu yritetään kotilolla teilata prkl... ja en muuten splittaa vaan ajaan jonon mukana
033102ass_1_prv.gif
Eli sama tulos vaikka splittaisikin. Edes RK ei ole kuin 97 senttiä leveä. Mahtuu sillä jos vaähä pujottelee kotiloiden peilien välissä.

Ja sitäpaitti tänä aamunakin sinisessa jagessa istuneelta seututeiden yksityisomistajalta petti hermo kun se varmaan alkoi peljätä että maalipinta naarmuuntuu jos vielä yrittää kiilata tiukempaan autojen välistä rakoa kiinni samaan aikaan kun mopedisti on välissä.

99 sadasta kotilosta pelaa yhteen, mutta joka aamu on kaksi näitä änkyröitä, mutta myös 50-60 joita voi kiittää moikkaamalla
smile_org.gif

(Ja ilmakoneella ei viitsisi nylkyttää, kun loppumatkasta saa muuten työntää, jos edes ryömimällä eteenpäin niin hyvä)

Tai sitten ajaa vanhaa porvoontietä (jota tosin uudeksi kutsutaan), siellä saa useimmiten olla aika rauhassa.

Niino, onhan se aika uusi, kun se on tehty vain 70 vuotta sitten (nykyinen 170), se wanhahan meni Malmin kentän kuppesta Nikkillän ja Hinthaaraan. Löytyy vieläkin kartoista nimellä Vanha Porvoontie (pt 11576). Niin ja sit on tämä Raatteentie eli viralliselta nimeltään Porvoonväylä  
lookaround_orig.gif

Kehä 3:lla on pahin kohta HML:n tien valot. On se kumma ettei sille asialle voida tehdä (ja pian) jotain!
Mitähän kun Vuosaari aukeaa..huh huh...

Onhan se hauskaa kun 8 km (just 4km ennen ja jälkeen hml:n valojen) työmatkassa (autolla) menee aamuin/illoin 20-30 min. kun sen ilta/yö-aikaan ajaa noin 5 minuuttiin  
mad.gif

Olen nyt minäkin mopolla uskaltaunut splittailemaan (varsinkin aamusin), hyvin on mennyt (parit lasolit tosin on saanut "naamalleen"
tounge.gif
)

Kyllähän sitä vaihtais "pitäjää" tai työaikaa, vaan kun se kaik on niin kovin työnantajasta kiinni
nixweiss.gif

Asuin Espoossa -07 keväänä kolme kuukautta, Jyväskylään verrattuna aivan helvetin paljon parempi liikennekulttuuri: Paikasta toiseen päästiin ripeästi kun nyhjääjät loistivat poissaolollaan (keskisuomessa tätä ihmisryhmää edustaa noin näkyvät 40%), saldona ei yhtään läheltäpiti -tilannetta eikä mitään sinnepäinkään. Ei tulleet autot liian lähelle takana ruuhkassa, tosin ajoin tietenkin samaa tahtia kuin liikenne (ja useimmiten vähän kovempaakin). Ei kyllä tulisi mieleenkään ruuhkaisella kehätiellä ajella ainoana rajoitusten mukaan, vaikka kuinka olisi tarve todistaa muille ettei tarvitse todistaa kenellekään mitään
buttrock.gif

Toki mulla sellaiset sivulaukut on viritettynä pyörään, jotta voin tiukan paikan tullen käydä niissä pukemassa ihonmyötäiset kostajatrikoot päälle ja käydä potkimassa maalaisjunttien Volvoista peilit irti.

No voi prkl... Miksi meitä maalla asuvia VOLVO kuskeja aina solvataan  
crazy.gif

Pitää varmaan kohta muuttaa kaupunkiin ja myydä volvo  
biggrin.gif

Se on kyllä jännä juttu miten toisille sattuu ja tapahtuu. Mulle on noin pikaseen laskien sattunut vaaratilanteita (= on itse joutunut tekemään toimenpiteitä todennäköisen muttei välttämättä väistämättömän törmäyksen välttämiseksi) noin yksi per kausi tai yksi per 10 000 km. Ehkä kyse on vain sattumasta, mutta enemmän uskon siihen, että kun ennakoi, joustaa, antaa tilaa omille ja muiden töpeksinnälle sekä jättää turhat hengästymiset pois, niin pääsee paljon vähemmällä kuin jos pitää tarkkaa kirjaa reviiristään ja oikeuksistaan sekä muistaa kärjistää tilanteet niin että oma mielipide asioista tulee vastapuolelle taatusti selväksi. Ihmiset töpeksii, mutta ei siihen kannata kuolla, loukkaantua tai edes hengästyä. Maailma vaan on niin.

Ei mulla muuta, jatkakaa.

Asuin Espoossa -07 keväänä kolme kuukautta, Jyväskylään verrattuna aivan helvetin paljon parempi liikennekulttuuri: Paikasta toiseen päästiin ripeästi kun nyhjääjät loistivat poissaolollaan (keskisuomessa tätä ihmisryhmää edustaa noin näkyvät 40%), saldona ei yhtään läheltäpiti -tilannetta eikä mitään sinnepäinkään. Ei tulleet autot liian lähelle takana ruuhkassa, tosin ajoin tietenkin samaa tahtia kuin liikenne (ja useimmiten vähän kovempaakin). Ei kyllä tulisi mieleenkään ruuhkaisella kehätiellä ajella ainoana rajoitusten mukaan, vaikka kuinka olisi tarve todistaa muille ettei tarvitse todistaa kenellekään mitään
buttrock.gif
Kas, joku muukin on samaa mieltä Ryynibyyn ajokulttuurista. Nimim. Espoo /JKL

Back