• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Katteiden korjauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Thethent
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jurvelo sanoi:
Tämä on aina erittäin mielenkiintoinen foorumi, täällä pitää näköjään tuoda julki mitä on tehnyt ja kuinka monta vuotta, tossa joku kehui paikanneensa 20 vuotta muoveja, no olkoon minun puolestani.
Kun tässä aletaan kehumaan itseämme niin pistäkää nyt sitten kaikki omat specialiteettinne kehiin jotta ollaan tasapuolisia tai sitten ei. Vastaan tuohon 20 vuotta tehneelle että itse olen pyörittänyt automaalamoa 35 vuotta ja tehnyt Suomen pankin kultauslinjan muovista, pistä paremmaksi niin lisätään listaan sitten meriittejä.
En viitsi lukea oliko tämä nyt sitten se herra sarana vai ei, ihan sama minulle paikatkaa vaikka purukumilla.

Valitettavasti asia on vaan niin että maalaushommissa annetaan vuoden takuu pinnalle/pohjille ja silloin ei kyllä laiteta mitään asetonin kanssa möyhennettyä mössöä.
En tiedä yhtään muovimestaria tuttavapiirissäni kuka käyttäisi kyseistä systeemiä, kuitenkin he rakentavat melkein mitä tahansa eri laatuisista muoveista ympäri maailman mutta aina on lämpö mukana.

No jopas nyt, eihän tästä mitään arvovaltajuttua pitänyt tulla :) Olet varmasti pätevä maalari tuolla 35 vuoden kokemuksellasi. En taustaani muoviosien kanssa tuonut julki kehuakseni, vain todetakseni että noiden vuosien aikana olen korjannut monensorttisia muoveja, ja noiden vuosien kokemus on opettanut sen, että abs-muoveissa asetonilla sulatettu massa ja muissa kesto(=lämpökorjattavissa) muoveissa kuumailmapuhallinhitsaus, tai vastaava, pesevät lujuudessa ja kestävyydessä kaikenlaiset teolliset massat mennen tullen.
Koska kuitenkaan et arvosta asetonikorjausta [kannattaisi kokeilla, voit yllättyä :;):], niin kerrataan vielä: ABS-muovia sulatetaan asetoniin, mieluimmin lasipurkissa, ja siitä muodostuu paksumpi tai notkeampi massa, asetonin määrästä riippuen. Tällä massalla täytetään korjattavan kohteen saumat, taustapuolelle voidaan levittää paksumpi kerros isommalle alalle jos halutaan lisätukea. Kuten maalarina varmasti tiedät, asetoni on erittäin haihtuvaa, ja kun se 1-2 vrk:n kuluttua on haihtunut korjauskohdasta, jäljellä on pelkkää kovaa abs-muovia, eikä se korjattava kohde ole muuttunut miksikään mössöksi. Kertaakaan ei automaalaamot ole palauttaneet korjaamiani abs-muovisia osia siksi, että ne olisivat jotenkin pehmeitä tai muuten arveluttavia. Tuosta korjaustavasta ei tule mitään riskiä jatkokäsittelylle, ei se korjattava osa pehmene eikä sen maalit irtoa ellei sitä uita tuntitolkulla asetonissa, tai ruiskuta asetonilla ohennettua maalia ko. osaan.
Kuten jurvelo totesi, sama vaikka paikkaisitte purukumilla, mutta jos kunnon tuloksen haluatte niin kannattaa ottaa korjaustavoista selvää.

Niinno, tässähän oli puhetta pilaa-se-itse projekteista...
Tein itse ja säästin.

Mut, olkoon.
Mun puolesta aiheesta saa jatkaa ja katteet paikkailla muovimestarit.
(tosin, epäilen ettei kovin paljoo kannata työkalenteriin laittaa tyhjää katteiden korjauksiin)

Vastedes pidän itte oppimani omana tietonani, etten pahoita kenenkään mieltä, tai astu kenenkään ammatti-ihmisen varpaille.
Oikeastaan voisin hävittää työkalut ja pyytää jotakuta hypnotisoimaan mieleni tyhjäksi kaikesta oppimastani.

Kiitos ja anteeksi. :polonen:

Pakko tähän vielä todeta että kaikkea on kokeiltu ja kunnon muovihitsaus niillä tonnin vehkeillä on ylivoimaisesti paras.
Jos jollekkin riittää se että kolvilla pilaa katteen niin fine, jos toinen tykkää sulatella leegoja ni ei oo multa pois.
Jos haluaa yhtä kestävän ku alkuperäinen niin ei oo ku yks vaihtoehto, ja siinä ei käytetä lego paloja eikä liuotinta.

Kyllä oliskin mukavaa lähteä jollain kolvilla ja legoilla korjatuilla katteilla veteleen autobaanaa urku auki :D

janite2 sanoi:
Niinno, tässähän oli puhetta pilaa-se-itse projekteista...
Tein itse ja säästin.

Mut, olkoon.
Mun puolesta aiheesta saa jatkaa ja katteet paikkailla muovimestarit.
(tosin, epäilen ettei kovin paljoo kannata työkalenteriin laittaa tyhjää katteiden korjauksiin)

Vastedes pidän itte oppimani omana tietonani, etten pahoita kenenkään mieltä, tai astu kenenkään ammatti-ihmisen varpaille.
Oikeastaan voisin hävittää työkalut ja pyytää jotakuta hypnotisoimaan mieleni tyhjäksi kaikesta oppimastani.

Kiitos ja anteeksi. :polonen:

Älä suotta pyytele anteeksi, ihan asiaa olet kirjoittanut, ja käsittääkseni täällä on sana vapaa :) Mäkin olen vaan kertonut mitä olen tehnyt ja miten, ja että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Jos joku ei sitä usko tai ei hyväksy, se ei ole minulta pois. Mut näiltä osin keskustelu myös minun osaltani päättyköön tähän, ainakin toistaiseksi.
Paitsi että Murinan kommenttiin tavallaan liittyvä projekti on vireillä, jos se toteutuu, saan (projektin kohteen luvalla) ehkä kertoa tuloksista täällä. Mutta vasta syksyllä.

Murina sanoi:
Pakko tähän vielä todeta että kaikkea on kokeiltu ja kunnon muovihitsaus niillä tonnin vehkeillä on ylivoimaisesti paras.
Jos jollekkin riittää se että kolvilla pilaa katteen niin fine, jos toinen tykkää sulatella leegoja ni ei oo multa pois.
Jos haluaa yhtä kestävän ku alkuperäinen niin ei oo ku yks vaihtoehto, ja siinä ei käytetä lego paloja eikä liuotinta.

Kyllä oliskin mukavaa lähteä jollain kolvilla ja legoilla korjatuilla katteilla veteleen autobaanaa urku auki :D

Mun puolesta rahansa ja aikansa saa hassata mihin vaan haluaa. Jos katteet on ihan palasina niin sitten ostaa uudet, mutta jos pieniä halkeamia niin kolvilla vaan. Mun etulokari on pilattu tollasella bilteman kolvilla tais maksaa 16 euroa ja on se nyt sen 100 tonnia tossa kestänyt. Mut voi olla että mulla on ollut vaan tuuria.

Murina sanoi:

Onnex meillä on täällä pohjolassa niin vähän Autobahnaa tarjolla, että uskallan kokeilla tuota asetonilego hitsausta ihan uteliaisuudesta.

Kyllä olis ainakin radalla tarkoitus myös avata urut. Jännityksellä odotan tuleeko katteet syliin. Ja jos tulee niin eipä haittaa, siinä on kuitenkin sata kiloa vähemmän tavaraa sylissä, kuin silloin kun ne meni ekan kerran kahteenkymmeneen osaan.

:jpstyle:

marko.fzs sanoi:
Mun puolesta rahansa ja aikansa saa hassata mihin vaan haluaa. Jos katteet on ihan palasina niin sitten ostaa uudet, mutta jos pieniä halkeamia niin kolvilla vaan. Mun etulokari on pilattu tollasella bilteman kolvilla tais maksaa 16 euroa ja on se nyt sen 100 tonnia tossa kestänyt. Mut voi olla että mulla on ollut vaan tuuria.

No kannattaa laittaa asiat oikeaan kontekstiin. Jos puhutaan että on vedetty lipat ja jonnekkin alakatteeseen on tullut joku pieni halkeama niin voi olla että jollain kolvivirityksellä sen saa pysymään läjässä. Jos siellä ei ole sen kummempaa rasitusta niin korjaahan sen vaikka mummon silitysraudalla.

Otetaan sama tilanne missä yläkatteesta on irronnut pala jolla koko härpätin kiinnitetään runkoon niin pistän pääni vetoa että millään kolvilla siitä et saa kestävää. Ei silti tarvi uusia ostaa kun sen voi korjata yhtä hyväksi kun alkuperäsen ja säästää sen 500++ euroa.

Jokanen korjaa niinku lystää ja jos itelle passaa niin fine, mutta se että tullaan lesoomaan ja neuvomaan muita että kolvilla vaan kaikki kuntoon on :hanuria:

Jos ehjätkin katteet paukkuu välillä helvettiin jossain Hallin nopeusajoissa niin mitähän tollasille kolvikorjatuille käy...

Liitetiedostot

• muovihitsaus.jpg
    muovihitsaus.jpg
    93 KB · Katselut: 141
image.jpg

No nyt on samassa palassa epoksi+aluverkko ja asetoni+Legopaikka.

Saas nähdä kumpi kestää paremmin. Rystypuolelle tulee vielä kitti, kolme kerrosta maalia ja mattalakka.

Yllättävän kauan tuo asetonimäski kuivuu, olisin luullut alle kolmen millin kerroksen kuivuvan parissa tunnissa, mutta se on vielä 12 tunnin jälkeen pehmeä.

Viime syksyn viimeiset lenkit ajelin jeesusteipillä kasatulla keulalla. Ja osasta on jääneet liimat katteisiin kiinni ihan järkyn tiukkaan. Ei lähtenyt talous-spriillä eikä asetonilla.

Millä kannattaa kokeilla seuraavaksi?

wanico sanoi:
Millä kannattaa kokeilla seuraavaksi?

Mites kynsilakan poistoaine? Taitaa tosin olla miedompaa, ku asetooni..

Jos osa menee maalaukseen, niin senhän vois vetästä hiekkapaperilla? :dunno:

Voin kyllä suositella tuota asetoni-menetelmää, korjasin itse pienen halkeaman ko. systeemillä ja vahva tuli.

Pohjamaalauksen yhteydessä huomasin pienen halkeaman ja korjasin sen laittamalla ensin halkeamaan Bisonin muoviliimaa, (tämä liimaa sulattamalla hieman muovia) ja sitten päälle asetoni/muovi -liuotetta, voila...

image.jpg

Lapsi on terve kun se leikkii....

Ens kesän letkoilla ei kannata ajaa mun takana ihan tappituntumalla, voi olla monenkirjavaa Legosadetta tiedossa.

image.jpg

Jee, loppusuora lähestyy!! Enää kymmenen saumaa ja sitten kittaus ja maalaus.

Vinkkinä niille jotka aikovat tänä kesänä kokeilla tätä asetonijankki hitsausta, että se sitten kuivuu todella hitaasti.

Itse olin siinä uskossa, että asetonijankki kuivuisi noin 12 tunnissa, mutta se kestää monta päivää.

Konsti ei siis sovi kesällä hätähousulle. Voi mennä maalaukset vituralleen kun haihtuva asetoni muhii maalipinnan alla.

Minulla jäi noita keitoksia yli. Neuvoja & lasikuitunauhaa ja valmista jankkia saa minulta Pakilan tebarilta kahvikupin hinnalla.

Tänään on katteet maalarilla ja perjantaina Alastarossa sitten katsotaan kuinka Legopaikat kestää kevyttä rytkytystä.

image.jpg

Toivotaan parasta, pelätään pahinta. Hyvältä näyttää, vaikka kuvassa katteet on vissiin vasta pohjamaalissa? :thumbup:

Pitkiss sanoi:
Toivotaan parasta, pelätään pahinta. Hyvältä näyttää, vaikka kuvassa katteet on vissiin vasta pohjamaalissa? :thumbup:

Juu, on hiomapohjamaalissa, kaks kilikali purkkia meni spies&heckkeriä kahteentoista palaan.

eli nyt lähtisi kolmas yli jäänyt purkki tarvitsijalle alle biltema hintaan.

Tuota mattaa pintamaalia meneekin sitten tuplat kiiltävään verrattuna, eli litralla maalaa 12 palaa.

image.jpg

Aika erikoinen väri, en kyllä ole koskaan ennen nähnyt näin kiiltävää täys mattaa maalia....

Eipä osannut vielä eilen kertoa maalikauppias eikä maalari mitä tässä on tapahtunut.

Kai nää on pakko ens viikolla maalata uudestaan.

Murina sanoi:

Vahvistin busan "palapeli"-sivukatteet juuri näin, että kaadoin abs-muovin ja asetonin sulatettua sekoitusta saumoihin ja annoin kuivua.

Kestivät hyvin 389 km/h loppunopeuden maililla, joten uskon että menetelmä sopii useimmille autobaanalla kaahaajallekin. (alkuperäiset katteet tuppaavat lentämään huitsun kuuseen jo 350 km/h kohdalla)

jii_hoo sanoi:
Vahvistin busan "palapeli"-sivukatteet juuri näin, että kaadoin abs-muovin ja asetonin sulatettua sekoitusta saumoihin ja annoin kuivua.

Kestivät hyvin 389 km/h loppunopeuden maililla, joten uskon että menetelmä sopii useimmille autobaanalla kaahaajallekin. (alkuperäiset katteet tuppaavat lentämään huitsun kuuseen jo 350 km/h kohdalla)

Ei tarvinnut odottaa syksyyn.... Eiköhän ylläoleva ole aikas vahva näyttö abs-korjauksen kestosta niin asetonimössöä pelkävälle maalarille kuin muillekin epäilijöille.... :)

Jii_hoo, melkoinen suoritus....... :respect:

Back