Päähänlyömiseen liittyvässä urheilussa opetetaan katsomaan leikkitoveria rintaan. Mopolla ajaessa opetetaan katsomaan kauas ja sinne minne haluaa mennä.
Olen välillä asiaa pohdiskellut hutkimisen yhteydessä, sekä mopolla ajellessa, niin assulla kuin metsässäkin.
Ensimmäinen havainto toki oli että kun toinen koittaa lyödä, ei pidä ajatella mitään joutavaa, mopon päällä on turvallisempaa heittäytyä filosofiseksi.
Jos päähänlyönnin yhteydessä tarkentaa katseen siihen vastapuolen rintaan, tulee ainakin minulla pää kipeäksi. Sitä sivusta tulevaa nyrkkiä vaan ei näe. Jos katsoo kaverista "läpi", säästyy buranapaketti avaamiselta.
Samoin mopolla, kun katsoo kauas ja tarkentaa katseen, näkee kyllä tarkasti kauas, mutta tulee hutera fiilis ja yllätyksiä. Jos sen sijaan jättää zoomin koskematta, homma sujuu niinkuin pitääkin.
Olen näiden pohjalta järkeillyt asian niin, että tyhjyyteen tuijottaminen on oikeastaan se juttu. Kun on pystyttävä prosessoimaan nopeasti muuttuvia tilanteita joiden palikat liikkuvat koko näkökentän alueella, jää jotain näkemättä jos tuijottaa yhteen pisteeseen.
Toki muistaen sen että ajaessa tuijottaa sen tyhjyyden suuntaan jota kohti haluaa mennä.
Pikazoomauksia toki joutuu tekemään vähän väliä.