• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kardaani vs Ketjuveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chivas067
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
bemu r850 sanoi:
En ole vielä itse kuullut yhtään tapausta, jossa kardaani olisi hajonnut. Kyllä se taitaa olla kuitenkin isompi laakeri takarattaassa joka pettää, sekin lähinnä raskaammissa matkapyörissä joilla ajetaan 2 päällä+ matkatavarat. Laakerin hinta taitaa olla jotain 65€ ja parin tunnin työ. Sen jos joutuu vaihtamaan n. 100 000 välein, ei se kallista ole. Joutuuhan sitä ketjuvetoisessakin laakerit vaihtamaan yhtälailla.

Ketjuvetoisista sen verran, että kuulin luotettavalta taholta jottei niissä kestä kytkin. Tämä taho oli kuullut serkun kaimalta, että joku oli kertonut örvätsalon Essolla jotta naapurin tuttavalla oli ollut ketjut löysällä. Ei ollut saanut enään vaihteita päälle katkenneen kytkinvaijerin vuoksi. Kuulostaa kalliilta remontilta.:)
Kyllä niitä kardaanejakin paukahtelee... ja pitää aikamoisen metelin kun motarilla napsahtaa ristikko muruiksi.
Omaa kokemusta on ja pyörä oli K1100RS ja etummaisesta akselin ristikosta kyse.

Oltsu sanoi:
Kyllä niitä kardaanejakin paukahtelee... ja pitää aikamoisen metelin kun motarilla napsahtaa ristikko muruiksi.
Omaa kokemusta on ja pyörä oli K1100RS ja etummaisesta akselin ristikosta kyse.
Tuo on kyllä erittäin erittäin harvinaista.

nurmak sanoi:
Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.

Raisusta katkipoikki vuonna miekka ja kivi.

Ei kestänyt mopon ketjut Ancillottista riivittyä Minarellin 14,5 hv myllyä. Naps, raps ja läpi magneeton kopan. En silti harkinnut kardaania risuun. :p

finn sanoi:
Yhtään kardaanipyörää en ole motogp:ssä viivalla nähny. :bye:

Sensijaan olen nähnyt miten paljon korjauksia ja huoltoa kardaanit vaativat!:thumbup:

Montas ORGgilaista oot nähny ajamassa mgp:ssä? Varmaan yhtä monta kuin noita rikkoutuneita kartaaneja ? :D Tosi osuva vastaus aiheeseen... PS. Kotilossa KERSsi on alkanu oikutteleen tietyissä tilanteissa...

nurmak sanoi:
No nyt on väännetty kumpi parempi tai huonompi, käyttäjä valitsee mieleisensä.

Vähän ohi jutun...

Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.

Ketju yleensä "varoittaa" etukäteen ennen ku tulee matkansa päähän. Eka varoitus on jo se että vaatii kiristystä, sen ekan kiristyksen jälkeen loppuu yleensä aika nopeasti noin 2 tkm:ssä.
Oon pari kertaa ajanu ketjun niin loppuun, et on avauksissa jo "sutinu", ku etu rattaan piikeist jo muutama poikki ja loput muistuttaneet hain evää. Ketjukin silloin ollu huomattavan pitkä, roikkunu löysänä vaikka kiristysvarat tapissa.
Ikinä ei oo menny poikki.

Lähes kaikki ketjut kestäny mulla n. 30-40 t.km:iä, vaikka olen aika laiska rasvaa niitä.

Edellises mp:s oli tosin jo ketjurasvain, sellanen "hinnat alkaen" malli jota puristettiin käsin. Merkkiä mallia en ny muista, mut ihan kätevä ja toimiva.

Ylikiristys on ketjun pahin ennenaikanen syöjä.
Ennemmin vähän liian löysällä, kuin edes aavistuksen liian kireällä!

nurmak sanoi:
Mulla meni ketju poikki viime kesänä. Tarkemmin sanottuna niitatun (ei mun niittaaman) lenkin akseli katkesi, ja alkoi tulla ketjun reunasta ulos. Ihmettelin sellaista metallista napsetta ja kun oikein havahduin niin vedin ajoradan sivuun. Onneks olin taajamassa ja vauhtia se kolkyt tai nelkyt. Maantievauhdissa olis voinu tulla vahinkoa. Hauska kun olin pariviikkoa aikasemmin pohtinu autoliiton turvasta luopumista, niin sitten tuli lava-autolle tarvetta ja muutaman vuoden maksut kuitattua sillä.

Pekkavee sanoi:
Tuo on kyllä erittäin erittäin harvinaista.

Minusta hyvinkin yleistä, että laakereita ja vetoakseleita vaihdetaan/korjataan.

Miksi tosiasioiden peittelyä? Informoisit mielummin mitä ongelmia kardaaneissa ollut!

finn sanoi:
Minusta hyvinkin yleistä, että laakereita ja vetoakseleita vaihdetaan/korjataan.

Miksi tosiasioiden peittelyä? Informoisit mielummin mitä ongelmia kardaaneissa ollut!

Tuossa viestissä kaiketi viitattiin BMW K1100 RS, vv.1992-1996. Ihan schaissee jos nyt vaihdetaan kardaanin tms. laakereita tai vetareita.

nurmak sanoi:
No nyt on väännetty kumpi parempi tai huonompi, käyttäjä valitsee mieleisensä.

Vähän ohi jutun...

Noita kettinkejä on tullu selkään, jääny maantielle sekä suolle, josta ettiminen on aikas suosta :)-

finn sanoi:
HÖH. Ehkä voisit itse informoida tuosta, kun niin hyvin asian tiedät.
Jos se on sinun mielestäsi "hyvinkin yleistä"

Katoppas kun meikän aloittama ketju on herännyt horroksesta... :blink:

Jäähdytelläkseni vääntöjä, voinen kertoa aikoinaan päätyneeni sitten keppivetoon, eikä katumuksesta ole ollut sen jälkeen häivääkään. Ei haittaa hissi ilmiöt, eivätkä mitkään muutkaan kardaanin "huonot puolet".

Hyvistä puolista juuri tuo helppous parasta, ei ketjujen rasvaamista, eikä paskaista takavannetta.

Hondalla oli ajettu sen ostaessani 36 000km ja nyt kolme kautta sillä ajelleena ( alkava kausi siis neljäs) on kilometrejä 73 000.

Paljon on Honda tarmakkia niellyt ja kaikki kilometrit täysin ongelmattomia. Mii laiks! :wanna:

Jotenkin tässä hommassa on taas mennyt kai puurot ja vellit sekaisin.
Ketjuvetoiset haukkuvat kardaanipyöriä ( ainakin nimimerkki finn) ja kaikki muut sitten puolustelevat omaa kantaansa ketjun tai kardaanin puolesta.
Eikö nyt olisi kuitenkin niin, että ketjuvetoiset ovat erinomaisia tiettyihin hommiin ja kardaanivetoisit sitten johonkin toisiin hommiin.

Mulla on BMW R1100GS. Mahtava pyörä soralle, asfaltille ja vaikka radalle. Siinä on kardaani, Mutta tulen sillä toimeen. Ei tarvitse ainakaan ketjuja voidella. Toi sopii mulle helpon huolettavuuden ja pienten kustannusten/km takia.

Pekkavee sanoi:
HÖH. Ehkä voisit itse informoida tuosta, kun niin hyvin asian tiedät.
Jos se on sinun mielestäsi "hyvinkin yleistä"

Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain toistuvia.

Hyvä jos kardaanit laakerit saadaan vaihdettua ajoissa. Tapaukset jossa laakerit jo kärsineet vaurioita, niin jokainen voi kuvitella mitä seurauksia siitä voi seurata.....

Tapaus jossa vetoakselin kaikki spoorit sileenä ja akseli kuumuudesta sinisenä, eli käynyt noin 800 ast C. Muistat varmaan tapauksen Pekka..... Uudehko pyörä, omistaja ihmeissään. Korjattin ja kaveri myi pyörän! En viitsi kommentoida enempää.

Minäkin osaan tehdä huomattavia korjauksia 10 egen stefan kustannuksella, mutta suurin osa käyttäjistä ovat ostetun palvelun varassa ja silloin kustannukset ovat aivan toista luokkaa.

Huonosti ja huolimattomasti kasattu perä, jonka vetopytörästön hammastus ei ole simmatu oikein ei ole pitkäikäinen. Moniko "tee se itse" mekanikko taitaa kardaanin vetopyörästön simmauksen!

Minulla ei ole mitään kardaaneja vastaan, mutta huolettomia eivät mielestäni ole, mitä täällä halutaan väittää.
Öljyn vaihtoa ja ajoa???

finn sanoi:
Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain toistuvia.

Hyvä jos kardaanit laakerit saadaan vaihdettua ajoissa. Tapaukset jossa laakerit jo kärsineet vaurioita, niin jokainen voi kuvitella mitä seurauksia siitä voi seurata.....

Tapaus jossa vetoakselin kaikki spoorit sileenä ja akseli kuumuudesta sinisenä, eli käynyt noin 800 ast C. Muistat varmaan tapauksen Pekka..... Uudehko pyörä, omistaja ihmeissään. Korjattin ja kaveri myi pyörän! En viitsi kommentoida enempää.

Minäkin osaan tehdä huomattavia korjauksia 10 egen stefan kustannuksella, mutta suurin osa käyttäjistä ovat ostetun palvelun varassa ja silloin kustannukset ovat aivan toista luokkaa.

Huonosti ja huolimattomasti kasattu perä, jonka vetopytörästön hammastus ei ole simmatu oikein ei ole pitkäikäinen. Moniko "tee se itse" mekanikko taitaa kardaanin vetopyörästön simmauksen!

Minulla ei ole mitään kardaaneja vastaan, mutta huolettomia eivät mielestäni ole, mitä täällä halutaan väittää.
Öljyn vaihtoa ja ajoa???

Nyt ollaan muuten asian ytimessä:thumbup:-

finn sanoi:
Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain toistuvia. .

Öljyn vaihtoa ja ajoa???
No ensinnäkään et näköjään ymmärrä mikä on BMW pyörän vaihteiston sisäänmenoakseli, josta ne spoorit meni.
B0007241.png

Se ei ole ainakaan tuon kardaanin näköinen.

Sen meidän kerholaisen pyörässä meni tuon vaihteiston sisäänmenoakselin spoorit.
Tuossa kuva siitä akselista
B0002277.png

Se oli vaihteiston sisäänmenoakseli, jossa noita ongelmia on ollut. Minä korjasin homman ja se laatiikko saatiin kuntoon.
Useammista R1150 pyöristä on mennyt noita vaiihteiston sisäänmenoakseleiden spooreja, Johtuneeko jostain karkaisuvirheistä tai linjausvirheistä moottorin ja vaihdelaatikon kesken.

No kaveri vaihtoi sitttemmin sen pyörän R1200 Gsssuun.

Viimeksi muokattu:
nurmak sanoi:

Ostin ensimmäiseksi pyöräksi 450 suzukin (vm 81) noin 20 vuotta sitten. Kova hinku oli reissuun Norjaan, vaikken ehtinyt pyörällä montaa sataa ajamaan. Läksin siis ajamaan. Ketjua sai kiristellä ja öljytä jatkuvasti. Ketjusta loppui kiristysvara paluumatkalla jossain Mo I Ranan kohdalla. Puolilta öin Limingassa, kun käännyyin suurinpiirtein viimeisessä mutkassa ennen viimeistä suoraa 100 km:n osuutta, ketju hyppäsi eturattaalta, löi kytkimen käyttötangon mutkalle ja tangon stefan kautta öljyt pihalle.
Lykkäsin pyörän hämärässä metsään ja löin teltan pystyyn. Aamulla liftasin pakun kyytiin pyörän kanssa ja pääsin kotikulmille.
Oma vikahan se oli - tekevälle sattuu. Ja näin jälkeen päin mukava muisto.

finn sanoi:
Mp-yhteisön (200-300) jonka tunnen, niin otos kardaaniongelmien suhteen ovat olleet monia ja vuosittain
Öljyn vaihtoa ja ajoa???

Nää on näitä...no, itse en voi puhua minkään yhteisöjen puolesta, ainoastaan omista kokemuksista. On ollut ketjuvetoisia pyöriä ja nyt on kolmas kardaanipyörä peräkkäin. Yhtään mitään remppaa ei näihin kardaaneihin ole koskaan ikipäivänä tarvinnut tehdä, vaan juurikin tuota öljyn vaihtoa kerran kauteen ja ajoa. Kardaanin huoltoon mennyt se 5 min vuodessa. Toki omat pyörät on aina olleet uudenkarheita, edellisen Yammun kardaanikin kun oli vasta sisäänajettu, 140 tkm, kun lähti seuraavalle omistajalle.
Mun on ainakin todella vaikea keksiä huolettomampaa ja siistimpää ratkaisua omaan käyttööni :jpstyle:

Kylpä :D ja ketjut oli 60-70 luvulla vielä huonompia kuin 80-luvulla.
Sen verran on asiat kehittyneet, että "normaalisti" ylläpidetty ketju/ratasssetti
nielee lähtökohtaisesti enemmän kilometrejä kuin laajalti perseet pystyssä kumarrellun
"laatumerkin" monet kardaanituotokset.

Eiköhän me nyt kuitenkin ihan rehellisesti lähdetä siitä, että "kardaanin" olisi lähtökohtaisesti
tarkoitus kestää "öljynvaihdoilla" sen minkä moottorikin :D.

Näin asia on toteutunut monessa tapauksessa, monen merkin puitteissa.
Silloin ollaan "oikeilla raiteilla" ja asiat on kohdillaan.

Aina joku satunnainen poikkeus vahvistaa säännön, mutta aikuisten oikeesti hei.....

Noi Bemun kardaanimurheet kokonaisuutena on olleet sitä luokkaa, että niiden
"ahteriin ottamisessa kaikki jees hengessä" ylittää vain Kotariuskovaisten fanaattinen
sokeus keskeneräisten tuotteiden hyväksynnän muodossa.

Vakavasta sairaudestakin voi parantua..... mutta kaikki lähtee siitä, että
tosiasioita tunnustamatta parantumiselle ei ole edellytyksiä :p.

Pekkavee sanoi:
Hei Bone

Onko sulla jotain tietoa tästa casestä ,kun noin kommentoit, että ollaan asian ytimessä.

Taisi tuossa finin jutussa olla "asia" hieman eri kohtaa kuin "tässä casessa".......
Kaveri kun näkee metsän puilta..... mikä tuntuu olevan yleisesti lähes mahdoton.... case :;):.

Back