• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kannettava tietsikka prätkäreissuille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jlik sanoi:
Onkos kellään kokemusta onnistuuko tuo millään tavalla Tompassa?
Kyllä tomppakin tallentaa reitin, pitää vain muistaa laittaa tallentamaan.

Edittiä: En ole kylläkään tallentanut kuin letkailuja joten koko kausi on kyllä hämärän peitossa että mahtuuko mukaan.

Aloin myös harkitsemaan aateekoo välineistöä tulevan kesän reissulla. Contourin videota on tarkoitus kuvata. Ja reissuun mukaan luultavasti ipad tai pelkkä omppuluuri. Omppuvehkeen muistikortinlukija jo onkin.

Äkkiseltään ulkoisia langattomia kovalevyjä, joiden kanssa omppuvehkeet suostuu toimimaan olisi:

Parempi: Seagate Wireless Plus 1TB
Huonompi: G-Connect 500GB

Onko näistä jollain omakohtaisia kokemuksia? Ensimmäistä näkyy olevan hyvin Suomessakin myynnissä, jopa kilpailukykyiseen n 150€ hintaan. Sen sijaan jälkimmäinen on vain n 70€ Amazonilta.

tate66 sanoi:
Kyllä tomppakin tallentaa reitin, pitää vain muistaa laittaa tallentamaan.

Edittiä: En ole kylläkään tallentanut kuin letkailuja joten koko kausi on kyllä hämärän peitossa että mahtuuko mukaan.

Joo, kyllä se tallentaa mutten ole vielä keksinyt miten saisi myös ajan tallentumaan kussakin pisteessä.

Raaseri sanoi:
Aloin myös harkitsemaan aateekoo välineistöä tulevan kesän reissulla. Contourin videota on tarkoitus kuvata. Ja reissuun mukaan luultavasti ipad tai pelkkä omppuluuri. Omppuvehkeen muistikortinlukija jo onkin.

Äkkiseltään ulkoisia langattomia kovalevyjä, joiden kanssa omppuvehkeet suostuu toimimaan olisi:

Onko näistä jollain omakohtaisia kokemuksia? Ensimmäistä näkyy olevan hyvin Suomessakin myynnissä, jopa kilpailukykyiseen n 150€ hintaan. Sen sijaan jälkimmäinen on vain n 70€ Amazonilta.

Olin myös miettinyt miten korvaan jo ikääntyneen miniläppärin, jonne olen normaalisti siirtänyt kuvat ja videot + Garminin logit päivittäin.
Olin jo katsastellut erilaisia Win vaihtoehtoja, mutta nyt tämä ipad + wifi levy tuntus myös hyvältä vaihtoehdolta. Kun tuo pad on jo olemassa.
Onko kukaan kokeillut pystyykö Ipad:llä editoimaan HD videota, jos haluaisi jonkun pätkän laittaa jo matkalta tubeen. Saiskohan noita garminin logeja millään ulos ipad:llä.

Raaseri sanoi:

Itse ehkä nyt ostaisin tuollaisen yhdistelmän, jossa wifi-asema ja akkulaturi samassa.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/39410/dtcnq/Buffalo-Ministation-Air2-500-Gt

Kokemusta jo aika monen vuoden ajalta Kingstonin Wii-drivellä iPadien tallennustilan laajentamisesta. Hyvin on ainakin tuo toiminut.

jlik sanoi:
Joo, kyllä se tallentaa mutten ole vielä keksinyt miten saisi myös ajan tallentumaan kussakin pisteessä.

Oletko katsonut jollain editorilla sitä dataa minkä se tallentaa? Voiko sen valita missä formaatissa reitin tallentaa tiedostoon? Kun minusta tuntuu kummalliselta, että miksi reittipisteet tallennettaisiin laitteen muistiin ilman aikaleimaa, kun tarkka aikasignaali kuitenkin on paikantamisen ytimessä.

Toki mullakin olisi nyt tomppa jolla testata, mutta vielä tässä kohtaa kevättä ei riitä aika ja motivaatio. :grin:

sami1024 sanoi:
Oletko katsonut jollain editorilla sitä dataa minkä se tallentaa? Voiko sen valita missä formaatissa reitin tallentaa tiedostoon? Kun minusta tuntuu kummalliselta, että miksi reittipisteet tallennettaisiin laitteen muistiin ilman aikaleimaa, kun tarkka aikasignaali kuitenkin on paikantamisen ytimessä.

Toki mullakin olisi nyt tomppa jolla testata, mutta vielä tässä kohtaa kevättä ei riitä aika ja motivaatio. :grin:

Joo, kyllä mä kattelin Notepadilla sitä dataa ja ei näkynyt aikaleimoja. Yritin myös katsoa asetuksia tompassa muten löytänyt mitään asetuksia tuolle formaatille. Mua ihmetyttää samoin jos ei sitä aikaleimaa saa tallennettua.

karivei sanoi:
Olin myös miettinyt miten korvaan jo ikääntyneen miniläppärin, jonne olen normaalisti siirtänyt kuvat ja videot + Garminin logit päivittäin.
Olin jo katsastellut erilaisia Win vaihtoehtoja, mutta nyt tämä ipad + wifi levy tuntus myös hyvältä vaihtoehdolta. Kun tuo pad on jo olemassa.
Onko kukaan kokeillut pystyykö Ipad:llä editoimaan HD videota, jos haluaisi jonkun pätkän laittaa jo matkalta tubeen. Saiskohan noita garminin logeja millään ulos ipad:llä.

Jossei onnistu, niin senhän voi tuupata tubee ja muokata siellä, tosin jos se koko on gigoja nin saattaa kestää hetken :)

Minulla on reissussa ollut aina vähintään läppäri. Nyt kulkee mukana myös Samsung Galaxy Tab Pro 8.4. Tuo pilleri toimii vain ja ainoastaan musiikin soittamiseen ja yhdellä latauksella se hoitaa sitä hommaa kahden ajopäivän verran.

Kun työni on mitä on ja ne pitää hoitaa myös lomien aikana, niin viimeisimmäksi malliksi on ilmestynyt MacBook Pro 13", i7 prossu, 16GB muistia, 1TB SSD levyä. PC rautana ei vastaavaa tehomyllyä tuossa kokoluokassa vain löydy - vieläkään.

Lisäksi on pidemmillä reissuilla kulkenut 1-2TB ulkoista kovalevyä myös mukana.

Jos hiemankin syrjemmässä liikkuu niin noihin hotellien wlan yhteyksiin ei vain voi luottaa, hyvä kun valokuvat saa sieltä synkattua pilveen. Videoista yhden yön aikana hyvä jos jonkun sata megaa saa menemään läpi. Sama juttu lomakohteissa joissa kaikki yrittää samaa...

Valokuviakin synkkaan pilveen käyttäen OS X:n Sparse Bundle disk imagea joka pilkkoo datan pieniin palasiin niin jos ja kun yhteys on heikko ja pätkii todennäköisyys että palasissa menee perille pilveen on paljon suurempi kuin yhden ison möhkäleen monen tunnin lataus jonka epäonnistuessa aloitetaan lataus alusta. Datan määrä pysyy jokseenkin samana, mutta tosiaan synkka pilveen on _luotettavampi_.

Lisäherkkuna tuossa on, että tuon imagen voi myös kryptata jolloin siihen ei muut pääse pilvessäkään käsiksi.

Raaseri sanoi:

Menin ostamaan ton Seagaten. Hyvinpä olin lukenut kun vasta äsken käyttöönottaessa tajusin että siinä on akku. Mikä on erittäin iloinen yllätys käyttötarvetta ajatellen. Käyttöönotto oli helppo ja iPadi oli nopsaan backupattu kuvien osalta. Täs vaiheessa ei moitittavaa, päinvastoin.

sarkka sanoi:
Itse ehkä nyt ostaisin tuollaisen yhdistelmän, jossa wifi-asema ja akkulaturi samassa.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/39410/dtcnq/Buffalo-Ministation-Air2-500-Gt

Kokemusta jo aika monen vuoden ajalta Kingstonin Wii-drivellä iPadien tallennustilan laajentamisesta. Hyvin on ainakin tuo toiminut.

Törmäsin nyt ipad:n ja tämän Buffalon kanssa pariin ongelmaan.
Isojen videoiden siirto ei onnistu, raja jossain 1,2G - 2,2G välissä, ei vaan siirry, ohjelma kaatuu.
Jostain syystä myös varaa ipad:n muistista tilaa vaikka tiedostot onkin siirretty jo Buffaloon, niin näyttää tallennustiedoissa, että muistia on käytetty ipad:stä. Poistin airstation ohjelman ja asensin uudelleen, niin nollasi muistin käytön.
Ps. Omaan kokemusta ipad:stä ja ompusta heikosti...

karivei sanoi:
Törmäsin nyt ipad:n ja tämän Buffalon kanssa pariin ongelmaan.
Isojen videoiden siirto ei onnistu, raja jossain 1,2G - 2,2G välissä, ei vaan siirry, ohjelma kaatuu.
Jostain syystä myös varaa ipad:n muistista tilaa vaikka tiedostot onkin siirretty jo Buffaloon, niin näyttää tallennustiedoissa, että muistia on käytetty ipad:stä. Poistin airstation ohjelman ja asensin uudelleen, niin nollasi muistin käytön.
Ps. Omaan kokemusta ipad:stä ja ompusta heikosti...

Oletko Buffalon firmwaren jo päivittänyt?

NOx sanoi:
Oletko Buffalon firmwaren jo päivittänyt?
Firmis päivittyi ensimmäisen asennuksen aikana.
Katsoin Buffalon sivuilta, että on viimeinen, kun kirjoitin tuon kokemuksen, eikä päivittynyt nytkään.
Onko joku saanut isoja videoita siirtymään ?

Kyllä tää ipad:n käyttö reissussa jää mulla viimeiseksi kerraksi!

- reittisuunnittelu on tosi työlästä gmaps:n kanssa, koska sen grafiikka on sellainen, että pitää zoomata aika tarkkaan, ennenkin näkee tien "mutkat". Lisäksi pitää olla netti, joka tosin on löytynyt nyt lähes joka paikasta, tosin välillä vähän hitaan oloinen.

Aiemmin mapsource/basecamp:lla se onnistui yhdellä liittymällä. Tein aina illalla seuraavan päivän reitin ja naps lataus zumoon, reittipisteiden kera.
Nyt olen lukenut karttoja enemmän kuin edellisillä yht.40tkm reissuilla... Onneksi otin kartat mukaan, ikävä kyllä en kopioita...joten aika runttailua on ollu niiden kanssa.

- videoiden ja kuvienkin siirto pitää ensin tehdä ipad:lle ja sieltä Buffaloon ...vaatii aikaa, varsinkin kun on vain 16G ipad, joten ei saa kaikki videoita kerralla tuotua.
- nyt taas vain 1g enää muistia käytettävissä, kun Buffalo syönyt n. 3G ja taas pitäs unistall tehdä.
- solar keyboard akku ollu tyhjä pitkää, kun ei sitä voi ajaessa ladata ja illalla pimeetä.

Pitää palata pc aikaan....paras olisi 10" lappäri, joka aiemminkin oli nyt siinä oleva xp on vaan niin hidas, että joutunee uusimaan... Olisikohan paras 2in1 kone?

karivei sanoi:
Firmis päivittyi ensimmäisen asennuksen aikana.
Katsoin Buffalon sivuilta, että on viimeinen, kun kirjoitin tuon kokemuksen, eikä päivittynyt nytkään.
Onko joku saanut isoja videoita siirtymään ?

Kyllä tää ipad:n käyttö reissussa jää mulla viimeiseksi kerraksi!

- reittisuunnittelu on tosi työlästä gmaps:n kanssa, koska sen grafiikka on sellainen, että pitää zoomata aika tarkkaan, ennenkin näkee tien "mutkat". Lisäksi pitää olla netti, joka tosin on löytynyt nyt lähes joka paikasta, tosin välillä vähän hitaan oloinen.

Aiemmin mapsource/basecamp:lla se onnistui yhdellä liittymällä. Tein aina illalla seuraavan päivän reitin ja naps lataus zumoon, reittipisteiden kera.
Nyt olen lukenut karttoja enemmän kuin edellisillä yht.40tkm reissuilla... Onneksi otin kartat mukaan, ikävä kyllä en kopioita...joten aika runttailua on ollu niiden kanssa.

- videoiden ja kuvienkin siirto pitää ensin tehdä ipad:lle ja sieltä Buffaloon ...vaatii aikaa, varsinkin kun on vain 16G ipad, joten ei saa kaikki videoita kerralla tuotua.
- nyt taas vain 1g enää muistia käytettävissä, kun Buffalo syönyt n. 3G ja taas pitäs unistall tehdä.
- solar keyboard akku ollu tyhjä pitkää, kun ei sitä voi ajaessa ladata ja illalla pimeetä.

Pitää palata pc aikaan....paras olisi 10" lappäri, joka aiemminkin oli nyt siinä oleva xp on vaan niin hidas, että joutunee uusimaan... Olisikohan paras 2in1 kone?

Lenovo s20-30 on tuossa hyvä. Hitaahko mutta winkkari ja halpa niin kaikki toimii kuten pitääkin ilman omppupomputtelua. Juu tiedä että applet ovat hyviä kun päivittää facebookia ja appien kanssa mutta ensimäisen virheilmoituksen/ongelman jälkeen niihin palaa käämit

Noiden tablettien varassa en ole uskaltanut olla vaikka käteviä muuten ovatkin. Tähän asti on ollut mukana Asus Eee PC 1015. 10 tuumaisella näytöllä 1,2 kiloinen kone on ollut näppärä. Tilasin juuri tilalle Asus UX305:n. 13 tuumaisena arvelutti että onko liian iso, mutta pitää testailla. Vaikuttaa kuitenkin kätevältä kun painaa saman 1,2 kiloa ja on ohut ja SSD levyisenä nopea käynnistymään. Pienessä koneessa on hyvä olla silti kunnon liittimet ettei tarvitse sitten kantaa sovittimia mukana. Applessa esim on vissiin vain yksi usbiportti ja sen kautta menee myös lataus. Mukana olen (ainakin tähän asti) kuskannut myös pientä langatonta usbihiirtä.

luuri+iPad+pilvi-kombolla on täällä pärjätty tähän asti. iPadissa vielä Kiinasta ostettu alumiininen näppis/suojakuori-case. Tuosta pilvipalvelujen tietoturvasta sen verran, että en itsekään pilveen viitsi kovin sensitiivisiä tiedostoja tallennella, mutta jos jotain tahoa kiinnostaa minun mopokuvieni katseleminen niin siitä vaan :D

Käytössä googlen ja microsoftin pilvet, eli jotain 45Gt, joka ainakin kuvien säilömiseen passaa mainiosti. Kuvat kameran kortilta puhelimen kautta pilveen ja sitten tabletilla suuremmat somettelut yms. Voi olla ehkä helpompiakin tapoja, mutta itse olen tykästynyt tähän. Ja hyvänä puolena tosiaan tuon pilven kanssa on se "varmuus" kun vertaa kovoon tai läppäriin, kuten joku jo aiemmin tuolla mainitsikin.

Back