• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kannettava tietsikka prätkäreissuille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
gixxerman sanoi:
Asus on ainakin omien kokemusten mukaan hyvä vastine rahalle.

Näin minäkin ajattelin, kunnes vaimon läppäriin tuli vikaa ja tajusin, ettei niillä ole lainkaan huoltoa Suomessa. Netistä sitten ihmisten kokemuksia lukemaan, niin tyypillisesti kestää vähintään kolme viikkoa ja kone tulee saman vian kanssa takaisin. Me tultiin siihen tulokseen, että pärjäillään nyt sitten satunnaisen vian takia ja rajataan Asukset jatkossa vaihtoehdoista pois.

tonttuj sanoi:
Ite olen täysin eri mieltä, paras asia prätkäreissuja silmälläpitäen on kyllä ollut iPadin hankinta.

Niin, mun kannalta IPad ei tule toimimaan, koska tarkoitus on ladata videoita ja kuvia reissujen aikana ja siirtää niitä sitten esim. ftp:llä omalle kotiserverille. Tomtomin Tyre taitaa pyöriä vain Wintoosassa joten tässäkään suhteessa IPad ei oikein toimi mun tapauksessa. Samoin mahollisesti kuvan käsittelyä ja videoiden editointia (jos vain aika reissulla riittää siihen). Tähän ei oikein tuo IPad taivu. Tuossa aikaisemmin puhuttiin noista pilvipaikoista mutta ne ei oikein oo mun juttuja. Samoin on tarkoitus päivittää blogia ja IPad ilman erillistä näppistä homma on vähän kökköistä. Mutta onhan se IPad muuten ihan mahtava juttu. Tuo mun hankkima Acer on kyllä selvästi isompi ja painavampi kuin IPad joten siinä suhteessa se tuo lisähaasteita.

NMu sanoi:
Näin minäkin ajattelin, kunnes vaimon läppäriin tuli vikaa ja tajusin, ettei niillä ole lainkaan huoltoa Suomessa. Netistä sitten ihmisten kokemuksia lukemaan, niin tyypillisesti kestää vähintään kolme viikkoa ja kone tulee saman vian kanssa takaisin. Me tultiin siihen tulokseen, että pärjäillään nyt sitten satunnaisen vian takia ja rajataan Asukset jatkossa vaihtoehdoista pois.

Tuota en tiennytkään ettei Asuksella oo huoltoa Suomessa. Mulla hajos pöytäkoneesta vuos pari sitten Asuksen kallis emo mutta Jimm's vaihtoi sen suoraan takuuna uuteen ja vielä uudempaan malliin. Asus on kyllä laadukkaampi kuin esim. Acer. Asuksen T100 ei vain jostakin syystä oikein tuntunu sopivalta ja Verkkokaupan Acer myyjä totes että tuossa mallissa tabletin kiinnitys telakkaan ei oo hyvä (minkä huomasin itekin). No, nää asiat on tietenkin taas makujuttuja eikä niistä sovi kiistellä.

Re: Kannettava tietsikka prätkäreissuille?

iPad näppiksellä ja wifi-hdd on ihan kelpo reissuyhdistelmä. Kuvien ja videoiden tallennus onnistuu, somettelut ja seuraavan matkapäivän jutut löytyy samalla tavalla kuin läppärilläkin. Akkukesto huippuluokkaa ja ei liikkuvia osia särkymään. Painoa vähän ja koko on myös vähäinen. Padissa tai puhelimessa Soneran kortti, niin lähiulkomaissa voi surffailla samaan hintaan kuin kotomaassa, ei tarvitse välttämättä hotellin wlania.

yoohah sanoi:
iPad näppiksellä ja wifi-hdd on ihan kelpo reissuyhdistelmä. Kuvien ja videoiden tallennus onnistuu, somettelut ja seuraavan matkapäivän jutut löytyy samalla tavalla kuin läppärilläkin. Akkukesto huippuluokkaa ja ei liikkuvia osia särkymään. Painoa vähän ja koko on myös vähäinen. Padissa tai puhelimessa Soneran kortti, niin lähiulkomaissa voi surffailla samaan hintaan kuin kotomaassa, ei tarvitse välttämättä hotellin wlania.

Jos haluaa tehdä reittejä ja käyttää karttoja, niin tabletin tai ipadin teho ei riitä. Sen takia mulla reissussa aina oikea tietokone ( nykyinen Surface pro 2 ) mukana. Tabletin kanssa voi leikkiä kotisohvalla.

NMu sanoi:

Niin, huolto on ruotsissa ja kuriiri hakee laitteen kotiovelta ja palauttaa...3vkoa ei ole edes paha aiika.

finn sanoi:
Jos haluaa tehdä reittejä ja käyttää karttoja, niin tabletin tai ipadin teho ei riitä. Sen takia mulla reissussa aina oikea tietokone ( nykyinen Surface pro 2 ) mukana. Tabletin kanssa voi leikkiä kotisohvalla.
Samaa mieltä. Itse hommasin reissuläppärin sen takia että Garminin reittisuunnittelu hoituu paremmin pc:llä. Ei taida tuo softa asentua mitenkään tablettiin. On se sitten muutenkin kertaluokkaa monipuolisempi kuin tabletti. Ainoastaan käynnistyy 15 sekkaa hitaammin. Itellä on Asus 1015 PEM, jossa on akunkesto 12 tuntia. Harmi vain että korvaavaa tuotetta ei tahdo enää löytyä. Menee 11-tuumaiseksi, liittimet pienemmiksi, akunkesto huonommaksi jne.

tonttuj sanoi:
Ite olen täysin eri mieltä, paras asia prätkäreissuja silmälläpitäen on kyllä ollut iPadin hankinta.

Mites tuo ipad tai muut padit soveltuvat tiedostojen varmuuskopiointiin? Löytyykö ratkaisua, joilla saa usb-laitteen mountattua ja datat talteen? Ainakin niillä, joilla on videokameraa mukana, tulee aika paljon dataa päivässä.

Pete2 sanoi:
Samaa mieltä. Itse hommasin reissuläppärin sen takia että Garminin reittisuunnittelu hoituu paremmin pc:llä. Ei taida tuo softa asentua mitenkään tablettiin. On se sitten muutenkin kertaluokkaa monipuolisempi kuin tabletti. Ainoastaan käynnistyy 15 sekkaa hitaammin. Itellä on Asus 1015 PEM, jossa on akunkesto 12 tuntia. Harmi vain että korvaavaa tuotetta ei tahdo enää löytyä. Menee 11-tuumaiseksi, liittimet pienemmiksi, akunkesto huonommaksi jne.

Kuinka Tyre asettuu tabletteihin?

Wolff sanoi:
Tyreltä tulossa MyrouteApp.

http://funding.myrouteapp.com/en/

"Hi there route makers, the launch of the new MyRoute-app and MyRoute web application is getting closer. We will unfortunately not make the scheduled date of February 26, but it will not take very long anymore. "

Hiukkasen myöhästynyt julkaisu.

Tuolla uudella Myroutella on vain hintaa aika paljon. Tosin jos omistaa Tyre lisensssin (pitää kai olla pro versio) niin sitten saa 30ekeä alennusta. Muuten joutuu maksamaan vuosittaisen maksun. Ilmeisesti tuo uusi sovellus toimii sitten tableteissa. Jotenkin vain tuntuu reittien suunnittelu helpommalta perinteellisellä läppärillä (no saahan tietenkin taabliskoihin näppiksen).

jlik sanoi:
Tuolla uudella Myroutella on vain hintaa aika paljon. Tosin jos omistaa Tyre lisensssin (pitää kai olla pro versio) niin sitten saa 30ekeä alennusta. Muuten joutuu maksamaan vuosittaisen maksun. Ilmeisesti tuo uusi sovellus toimii sitten tableteissa. Jotenkin vain tuntuu reittien suunnittelu helpommalta perinteellisellä läppärillä (no saahan tietenkin taabliskoihin näppiksen).

Enemmän itseä kiinnostaa tuo Webapp, jolla ehkä saisi Tyren toimimaan myös linux/mac-pohjalla ilman virtualboxeja.

Tyre kuitenkin on mielestäni aivan ykkössofta reittien suunnitteluun.

2010 hankin Samsung N210 miniläppärin ja pikkasen epäilin sen tärinänkestävyyttä mutta ei mitään ongelmaa vielä esiintynyt, farkkujen sisään sen käärinyt ja suojaus tuntuu toimivan.
Enimmäkseen ulkomailla wi-fi ja kotimaassa tikku käytössä.

Z-man sanoi:
Niin, huolto on ruotsissa ja kuriiri hakee laitteen kotiovelta ja palauttaa...3vkoa ei ole edes paha aiika.

Netistä löytyy aika paljon ihmisten kertomuksia siitä, että laite on käynyt esim. kolmeen kertaan huollossa ja tullut aina saman vian kanssa takaisin. Lisäksi huoltoon lähettäessä uhkaillaan, että laitteen pitää olla pakattu niin, että se kestää metrin pudotuksen betoniin, tai muuten lisävahingot menee omaan piikkiin. Eihän asiat mene noiden suomalaistenkaan huoltojen kanssa aina putkeen, mutta silloin voin ainakin mennä paikan päälle lyömään nyrkkiä pöytään. Itselle vaan suomalaisen huollon puute on automaattisesti hylkäävä virhe.

NMu sanoi:
Netistä löytyy aika paljon ihmisten kertomuksia siitä, että laite on käynyt esim. kolmeen kertaan huollossa ja tullut aina saman vian kanssa takaisin. Lisäksi huoltoon lähettäessä uhkaillaan, että laitteen pitää olla pakattu niin, että se kestää metrin pudotuksen betoniin, tai muuten lisävahingot menee omaan piikkiin. Eihän asiat mene noiden suomalaistenkaan huoltojen kanssa aina putkeen, mutta silloin voin ainakin mennä paikan päälle lyömään nyrkkiä pöytään. Itselle vaan suomalaisen huollon puute on automaattisesti hylkäävä virhe.

Hämmentävän kuuloinen juttu... Tuo saman vian kera takaisin on toki kaikkien huoltojen helmasynti, jos asiakas ei ole it-asiantuntija joka vääntää rautalangasta ongelman toistamiseen tarvittavat vaiheet ja kuvaa yksiselitteisesti mitä kaikkea laitteelle on jo tehty (windowsin uudelleenasennuksesta alkaen).

Mutta yleensähän nouto-palautustakuussa kuriirin kuuluisi tuoda sopiva pakkaus tullessaan, ja muutenkin vastuu kuljetusvaurioista on silloin myyjällä/valmistajalla. Se on toki eri asia jos kyseessä on tavallinen huoltotakuu, jolloin asiakkaalta myyjälle -väli on lähtökohtaisesti asiakkaan vastuulla.

Mitä asukseen muuten tulee, niin it-alalla sen tuotteita pidetään yleisesti ottaen keskimääräistä laadukkaampina, ja omat kokemukset tukevat tuota oletusta. Suomalaisen huollon puuttumista tai olemassaoloa on valitettavan usein mahdoton selvittää. Monella valmistajalla nimittäin voi olla mallikohtaisiakin eroja siinä missä maassa mikäkin tuote korjataan.

jlik sanoi:
Pilven sijaan tarkoitus on siirtää sitten viedeot reissun aikana omalle kotiserverille esim. ftp:llä.

Oletko harkinnut, että ottaisit reissuille mukaan jonkun USB-kovalevyn tai vastaavan? Ainakin oma kokemus hotellien wifi yhteyksistä on ollut sen verran huono, että epäilen full-HD videoiden uppaamisen olevan haasteellista. Siis meinaan, että jos vaikka haluat backupin joka päivän jälkeen.

Tai pääseehän sitä kohtuu kustannuksilla niinkin, että ottaa sen verran SD-kortteja matkaan, että voi pitää täyteen kuvatut kortit backuppina kotiin asti. Toki riippuu siitä, kuinka paljon tulee kuvattua ja minkä hintaluokan kortteja haluaa käyttää.

Itseäni on joskus mietityttänyt, että mitenkäs läppärin kovalevy kestää takaboksissa, kun munkaan reissukoneessa ei ole SSD:tä. Se on kuitenkin melkoinen "vatkain" se takalaukku. Toistaiseksi on kumminkin kestänyt pitemmätkin turneet ja huonommatkin tiet. Olen yleensä pakannut koneen vaatteiden väliin.

pleksi sanoi:
Oletko harkinnut, että ottaisit reissuille mukaan jonkun USB-kovalevyn tai vastaavan? Ainakin oma kokemus hotellien wifi yhteyksistä on ollut sen verran huono, että epäilen full-HD videoiden uppaamisen olevan haasteellista. Siis meinaan, että jos vaikka haluat backupin joka päivän jälkeen.

Tai pääseehän sitä kohtuu kustannuksilla niinkin, että ottaa sen verran SD-kortteja matkaan, että voi pitää täyteen kuvatut kortit backuppina kotiin asti. Toki riippuu siitä, kuinka paljon tulee kuvattua ja minkä hintaluokan kortteja haluaa käyttää.

Itseäni on joskus mietityttänyt, että mitenkäs läppärin kovalevy kestää takaboksissa, kun munkaan reissukoneessa ei ole SSD:tä. Se on kuitenkin melkoinen "vatkain" se takalaukku. Toistaiseksi on kumminkin kestänyt pitemmätkin turneet ja huonommatkin tiet. Olen yleensä pakannut koneen vaatteiden väliin.

Aika sen sitten näyttää kuinka visvaset wifit hotelleissa/majapaikoissa on. Helpointa ehkä on vain hankkia noita (micro)SD-kortteja, jotka sitten tyhjentää kun on kunnon nettiyhteydet tai vaikkapa vasta kotona. Itse asiassa en maininnutkaan että mulla on yks ylimääräinen 500Gt:n SSD joka olis tarkoitus laittaa tohon mun uuteen Aceriin. Tämä varmaankin kestää prätkän takaboksin vatkaukset.

Nyt sitten olen ihmetellyt kuinka saisin logattua mun retket. Kokeilin tompalla nauhoittaa yhtä matkaa ja onnistuihan se, mutta gpx-tiedostossa ei ollut mitään aikaleimaa; pelkät koordinaatit. Sain toki piirrettyä reitin kartalle, mutta tarkoitus ois upottaa videoihin google-kartassa reaaliajassa etenevä reitti.

jlik sanoi:
Nyt sitten olen ihmetellyt kuinka saisin logattua mun retket. Kokeilin tompalla nauhoittaa yhtä matkaa ja onnistuihan se, mutta gpx-tiedostossa ei ollut mitään aikaleimaa; pelkät koordinaatit. Sain toki piirrettyä reitin kartalle, mutta tarkoitus ois upottaa videoihin google-kartassa reaaliajassa etenevä reitti.

Garminilla tuo hoituu lähes automaattisesti kun vain muistaa asetuksista laittaa päälle tallenuksen. Oletuksena taisi jopa olla päällä. Laitteen muistiin mahtuu hyvin monen vuoden ajelut. Olen kuitenkin ottanut tavaksi nollata tuon datan navin muistista joka ajokausi. Garmin taisi talletella n. 10 sek välein sijainnin, ja jokaisesta pisteestä löytyy aika sekunnin tarkkuudela (aikahan on tarkka, sillä se tulee satelliiteista). Datasta on sitten helppo työstää googlemaps-versiota.

Itelläni oli 2tb ulkoinen kovalevy ja asuksen transformer tabletti. Hyvin ajoi asiansa :) Yöksi pistin vielä valumaan datat pilveen, hyvin ne kerkes sinne kulkea yön aikana hotellien wifeissä:)

Wolff sanoi:
Garminilla tuo hoituu lähes automaattisesti kun vain muistaa asetuksista laittaa päälle tallenuksen. Oletuksena taisi jopa olla päällä. Laitteen muistiin mahtuu hyvin monen vuoden ajelut. Olen kuitenkin ottanut tavaksi nollata tuon datan navin muistista joka ajokausi. Garmin taisi talletella n. 10 sek välein sijainnin, ja jokaisesta pisteestä löytyy aika sekunnin tarkkuudela (aikahan on tarkka, sillä se tulee satelliiteista). Datasta on sitten helppo työstää googlemaps-versiota.

Onkos kellään kokemusta onnistuuko tuo millään tavalla Tompassa?

Back