• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kannattaako pyörä ostaa syksyllä vai keväällä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snowi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve kaikille orgin lukijoille.
Olen lukenut paljon juttuja täällä, mutta nyt vasta ekaa kertaa kirjoitan itse.
smile_org.gif

Mennään asiaan. Minuun on iskenyt kohtuu kova pyöräkuume ja pyöräksi olen katsellut Kawasakin Z750 mallia joka sopinee hyvin ensimmäiseksi pyöräksi.
Olen seuraillut käytettyjen pyörien hintoja nettimotossa nyt syksyn aikana ja näyttää siltä että hinnat ovat kuukauden sisällä tippuneet ennestään.
Onko näin syksyisin käytettyjen pyörien hinnat alemmat kuin keväällä vai onko siinä mitään eroa? Siellä joku mainitseekin että nyt syyshintaan, keväällä sitten kalliimpi.
Mutta miten on asian laita?

Mutta mistä minä voin tietää mitä ne sitten maksavat keväällä.
Ajattelin niin että keväällä kun porukka ostaa ihan kokonaan uusia malleja, eli uusia pyöriä, niin silloin halutaan päästä vanhasta pyörästä nopeasti eroon. Silloin voi olla mahdollista että laittaa kohtuu hyvän hinnan jotta saa nopeasti myytyä.

Jos minulta kysytään niin syksyllä on suoraan rahalla ostaen halvemmat hinnat. Osa porukkaa on kesän jälkeen kyllästynyt tai rahan puutteessa ja haluavat eroon pyörästä ==> halvemmalla hinnalla se yleensä onnistuu paremmin. Keväällä on enemmän ostajia liikkeellä ja sitä kautta kysyntää enemmän ja hinnat pysyy korkeammalla.

Syksyyn kallistuu minunkin mielipide. Enemmän kalustoa tarjolla ja kevättä vähemmän ostajia. Luulisin...
lookaround_orig.gif

Syksylle yksi ääni lisää. Mm. tallipaikan puute, talvisäilytyksen muu hankaluus, ympärivuotinen vakuutus jne. tekee sen, että myyjälle on ihan sama myydä syksyllä vähän halvemmalla.

jep syksyllä itekkii ostasin. Tosiaan halutaan päästä "vanhasta" pyörästä eroon ensikauden uutuusmallit mielessä ja hinta on alempi kun taas keväällä halutaan silloinkin päästä eroon mutta myynnissä kysyntä on suuri joten voi pyytää kuohkeampaa hintaa
033102beer_1_prv.gif
pyörän osto kannattaa tosiaan aina
biggrin.gif

Jos aikoo ostaa käytetyn pyörän, kannattaa ehdottomasti syksyllä ostaa. Uusia taas saa esim. ylivuotisena sitten kevättalvella, jolloin hinnat ovat matalemmat taas niistä.

Mutta syksyllä kannattaa.
smile_org.gif

Kiitoksia kaikille vastanneille.
Itsekin olin sillä kannalla että syksyllä on todennäköisesti halvemmat käytettyjen pyörien hinnat. Keväällä kun on enemmän ostajia juuri alkavan kauden alkaessa. Syksyllä voit ajaa muutaman kuukauden ja sitten pyörä meneekin jo talliin.
Pitäisköhän sitä tosissaan sitten ostaa nyt syksyllä. Tosin yksi hieno oranssi pyörä ehdittiin jo ostaa pois alta.
bawling.gif

Muut oranssit on vielä suht kalliita, ei haluaisi ostaa sitä perus mustaa välttämättä.

Jos ostaa käytettyä niin syksy on siinä mielessä oivallinen aika että on koko talvi aikaa huoltaa ja laitella pyörää. Uutta ostaessa niin keväällä.

Syksylle yksi ääni lisää. Mm. tallipaikan puute, talvisäilytyksen muu hankaluus, ympärivuotinen vakuutus jne. tekee sen, että myyjälle on ihan sama myydä syksyllä vähän halvemmalla.
Monesta asiasta voi olla montaa mieltä ;) Syksy on hyvä aika myydä pyörä, koska vakuutus+säilytys yleensä maksavat talvellakin, vaikka pyörä ei ole käytössä. Riippuen tietysti vakuutuksen tyypistä ja siitä, onko omaa tallia. Siinä mielessä on rahallisesti se ja sama, myykö pyörän muutamaa satasta halvemmalla syksyllä kuin "normihintaan" keväällä.

Toisaalta nämä kulut tulevat siten ostajalle, koska pyörä tarvii yleensä vakuutuksen talvellakin ja sama säilytysdilemma (ja kuljetus jos ei ole ajokelejä...) on sitten ostajalla.

Jos ei pyörää saa syksyllä ihan reilusti halvemmalla, en välttämättä ottais talvikuluja omaan piikkiin... Eli puolikas ääni keväälle käytetyn ostamisessa
biggrin.gif

Ostat sillo ku kuume ei enää hellitä. Tietty kuumetta saa laskettua kun menee maate ja laittaa tyhjän nahkalompakon ottan päälle... Hehe, no joo.
Tietty jos ostat varsinkin käytetyn pyörän ni keväällä sitte sais halvemmalla, ku on taas vuoden vanhempi. Mutta syksyllä ne ovat keskimäärin varmaankin halvimmillaan. Tosin jos jotain tiettyä merkkiä katsoo ni sitte kannattaa tarttua halpaan välittömästi...

Back