• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaksi kolmesta ajaa punaisia päin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Salmon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Salmon

Ugalabugala
hesarissa juttua

klikk

"Tyypillinen tekoon syyllistynyt on nuori tai keski-ikäinen mies. Myös nuorten naisten osuus on kasvanut."

hyi hyi

e:täytyy tosin myöntää,että tulee sitä joskus ittekin ajettua vanhoilla vihreillä.tätä tapahtuu sillon kun on vähän liikennettä tai muita tiellä liikkujia

Mä en taas vanhoilla vihreillä aja koskaan. Mutta en jaksa yksikseni yskiskellä hiljaisissa risteyksissä, varsinkin, jos olen oikealle kääntymässä ja tilaa on, niin mä lähden.

Mä kuulun siihen yhteen kolmasosaan, joka ei mene koskaan punasia päin. Jos siitä kerran joustaisi, (tie ihan tyhjä klo 0300) niin se saattaa pikkuhiljaa kokemuksen tuomana itsevarmuutena vähän lipsua ja lipsua..

Jalan kun kulkee, nin silloin menen välillä punasia päin.. Mutta aina vasen-oikea-vasen..
smile_org.gif

no en minäkään punasia päin mene,mutta jos keltasta tyrkkää kun oon risteykseen tulossa niin sillon saatan mennä

Normaalisti ei koskaan punasia päin ...paitsi viime lauantaina.On näköjään niin että jotku tunnistimet ei noteeraa mopoo jollei jonossa ole myös autoo...niinpä tuossa Espoossa odottelin nuolivaloo vasemmalle...ja odotin...ja odotin,muille vaihtui vihreet jo useita kertoja .No ,lopulta oli pakko ...mutta turvalliseen saumaan.

kannattaa tehdä ilmoitus siitä paikasta missä se valo ei toiminu mopolla ajettaessa.kyllä ne pyrkii korjaamaan ne jos vaan saavat tiedon

Kannattaa silti vilkuilla peileihin, ennen kun alkaa jarruttelemaan valoihin. Voi nimittäin olla niin, että takanasi ajava on päättänyt vielä ehtiä valoista ja painaa kaasua samalla kun sinä lainkuuliaisena jarrutat. Keltainen valo tulkitaan usein tyyliin: "Nyt tuli kiire, että ehtii..."
Kerran on kuulunut selän takaa useamman sekunnin mittainen lukkojarrutus sen jälkeen kun olin pysähtynyt valoihin keltaisilla. Pisti vähän hirvittämään jälkikäteen.

Viive punaisen syttymisestä risteävään vihreään pitäisi poistaa, loppuisivat vähitellen nämä "kyl siitä vielä ehtii"-tyypit, joita menee yleensä 3 - 4 ohi aika usein, kun meikä himmaa epäsuomalaisesti valoihin.

Joskus myöhään iltaisin tai sunnuntaisin kun haen mopoa työpaikan hallista, niin myönnän että piha-liittymän punaisiin en jää odottamaan jos ristin sielua ei näy missään..

Taas näitä "tutkimuksia", joiden lopputulos on päätetty etukäteen ja sen jälkeen tutkittu siten, että on saavutettu etukäteen päätetyt skandaalinkäryiset tulokset.
033102ass_1_prv.gif

Lisäksi olisi kiva tietää miten tutkimus on tehty. Mielestäni on aika lailla kaksi eri asiaa ajaa päin punaisia Kehä I:llä kuin taajamassa 30 km/h alueella päiväkodin edessä. Tutkimuksessa ei kuitenkaan oteta mitään kantaa siihen missä punaisia päin ajaminen on tapahtunut.

Valojen viiveistä olen täysin samaa mieltä Kaasunallen kanssa. Muutama auto ehtii hienosti ajaa päin punaista ennen kuin kääntyvien valo muuttuu vihreäksi ja tämä yllyttää varmasti ajamaan päin punaisia tietyissä olosuhteissa. Liikenteen sujuvuuskin paranisi olennaisesti monissa risteyksissä jos joka välissä ei olisi ikuisuudelta tuntuvaa väliä milloin kaikille palaa punainen vaan vihreä syttyisi lähes välittömästi.

Valojen viiveistä olen täysin samaa mieltä Kaasunallen kanssa. Muutama auto ehtii hienosti ajaa päin punaista ennen kuin kääntyvien valo muuttuu vihreäksi ja tämä yllyttää varmasti ajamaan päin punaisia tietyissä olosuhteissa. Liikenteen sujuvuuskin paranisi olennaisesti monissa risteyksissä jos joka välissä ei olisi ikuisuudelta tuntuvaa väliä milloin kaikille palaa punainen vaan vihreä syttyisi lähes välittömästi.
Entäs miten käy sitten sille motoristille, joka päättää ottaa valoista motogp -tyylisen startin, samalla kun risteävästä suunnasta on vielä tulossa joku matti myöhänen? Pienet turvamarginaalit on kyllä ihan paikallaan, jos ne nyt poistettais niin osumia tulis ihan varmasti.

Entäs miten käy sitten sille motoristille, joka päättää ottaa valoista motogp -tyylisen startin, samalla kun risteävästä suunnasta on vielä tulossa joku matti myöhänen? Pienet turvamarginaalit on kyllä ihan paikallaan, jos ne nyt poistettais niin osumia tulis ihan varmasti.
Muutaman kerran on käynyt, että rivakasti valoista lähdettyä on joku mennyt vielä takaa... Ja se johtuu juuri näistä ylipitkistä viiveistä, "vielä ehtii ja kun on kiiruskin ja mä olen tärkee henkilö..."
Alkuun saattaisi osumia tulla, vaan Darwinin oppeja noudattaen nekin loppuisivat. Tiedotusta peliin, kyllä se siitä.

Muutaman kerran on käynyt, että rivakasti valoista lähdettyä on joku mennyt vielä takaa... Ja se johtuu juuri näistä ylipitkistä viiveistä, "vielä ehtii ja kun on kiiruskin ja mä olen tärkee henkilö..."
Alkuun saattaisi osumia tulla, vaan Darwinin oppeja noudattaen nekin loppuisivat. Tiedotusta peliin, kyllä se siitä.
Harmi vaan, että tuollaisessa sivutörmäyksessä huonommin käy yleensä sille syyttömälle osapuolelle. Punaisia päin tulevilla on vauhtia sen pikkukiiruksen takia yleensä huomattavasti enemmän kuin valoista lähtevällä "uhrilla".

Ehkä joka syksyistä "Koululaiset taas liikenteessä" -kamppanjaakin
voisi tehostaa poistamalla koulujen lähistöillä olevista valoista viiveet niin, että jalankulkijoille syttyy vihreä samantien, kun muille palaa punainen. Tehokasta varmaan olisi, epäilemättä.

Ehkä joka syksyistä "Koululaiset taas liikenteessä" -kamppanjaakin
voisi tehostaa poistamalla koulujen lähistöillä olevista valoista viiveet niin, että jalankulkijoille syttyy vihreä samantien, kun muille palaa punainen. Tehokasta varmaan olisi, epäilemättä.
Loistava idea. Vielä parempi, jos pistetään ne palamaan vihreätä samaan aikaan joka suuntaan ja normaaleihin valoristeyksiin lisätään viivettä vähintään puoli minuuttia, jotta nämä kiireiset mattimyöhäiset eivät vaan vahingossakaan päin punaisia ajaessaan törmäisi johonkuhun liikennevaloja noudattavaan.
V*ttu, puomit, niinkuin tasoristeyksiin!
veryangry.gif

Niihinhän vois kytkee sellaset piikkimattosysteemit niihin valoihin. Punasta kun näyttää niin piikit sojottais tiestä.

cool.gif

Back