• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaistan vaihto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Katselin motarilla tänään kauhulla, kun motoristi vaihteli kaistaa havaitsematta takaa tulevia. En sitten tiedä eikö peileistä näkynyt mitään vai mikä oli syynä. Pyörä näytti olevan ihan "normivehe". Ensimmäisellä kerralla minun eteen, johon jostain syystä osasin ohituskaistalla varautua (käsi etujarrulla). Jatkettiin taas matkaa oikeanpuoleisella kaistalla ja suunnittelin siirtyväni vasemmalle puolelle hitaampien vuoksi, näin peilistä auton lähestyvän todella kovaa vauhtia, joten jäin vielä odottelemaan. Jostain kumman syystä edellä motoristi päättikin vaihtaa kaistaa suoraan takaa tulleen auton eteen. Jonkun aikaa näkyi jarruvalosirkusta, mutta onneksi pahemmin ei käynyt.
Itse olen ihan paska kuski, varsinkin mopolla, mutta vaihtaessani kaistaa vilkaisen aina peileihin sekä olan yli, etten poukkoile muiden kulkuneuvojen eteen. MP-onnettomuuksia on mielestäni ollut jo ihan tarpeeksi tälle vuodelle.

No siinäpä moralisointia ja kukkahattutätimäisyyttä minun puolesta.

Edit: Kirjoitusvirheet

Kyllä pää kääntyy ihan reilusti niin moottoritiellä kuin kaupungissani, vaikka peileistä näkyy suht hyvin...

Olen ennen aina tsiikannut prätkän vasemman vilkun kromikupolista n.s. kuolleet kulmat, mutta nykyään Aaveessa on mustat vilkuntaustat. Ratkaisin asian liimaamalla kuperan pikkupeilin siihen.
Eipä tartte päätä käännellä ja peilin+apupeilin avulla näen varmasti jos joku on takana/takaviistossa.

Miksiköhän nyky-kyykkyprätkien peilit on perseestä?
Rataideologiaa??

Niin monta vahinkoa, on meinannut sattua, että olen vihdoinkin oppinut vilkaisemaan aina olan yli kaistaa vaihtaessani, myös palatessani oikealle kaistalle; sinnekin on kerran keritty piiloon. Monasti on hengenlähtö ollut lähellä vaikka kuinka seuraa peilejä.

Miksiköhän nyky-kyykkyprätkien peilit on perseestä?
Rataideologiaa??
Jos kyykkyyn ruuvais kiinni peilit jossa on puoli metriä pitkä jalka niin ei se kovin sporttiselta enää näyttäis
biggrin.gif

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Jos kyykkyyn ruuvais kiinni peilit jossa on puoli metriä pitkä jalka niin ei se kovin sporttiselta enää näyttäis
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Aivan. Muotoilun alttarille uhrataan hyvin paljon.
Joskus munmielestä liikaakin.
Mutta ehkäpä evoluutio kasvattaa oikean silmän sinne perseeseenkin vielä joskus..
tounge.gif

Pakkohan sitä on vilkaista, koska peileistä ei näe kuin omat hartiansa. Tuli tuossa kokeiltua ajaa ilman vasenta peiliä olevalla pelillä ja siinä kaistanvaihdot vaativat jo hiukan suurempaa niska-hartiajumppaa.....
wink.gif

Jaa RR:stä näkyy ihme kyllä peileistäkin jotain
nixweiss.gif
mutta kyllä sitä useinmiten tulee päätäkin käännettyä kaistanvaihdossa
thumbs-up.gif

Siihen päänkääntöön ku totutteli heti kevarilla alotellessa ni se tulee jo aika luonnostaan. Ihan hyvä, on meinaan pelastanu muutaman kerran varmalta konttaukselta..
cool.gif

Päänkääntö kaistaa vaihtaessa kuuluu ihan refleksinomaisiin juttuihin. Useasti minäkin olisin kontannut, jos olisin pelkkiin peileihin tai korvakuuloon luottanut. Pyörän mikkihiirenkorvista ei paljon muuta näy kuin omat leveet hartiat.
wink.gif

Itselläni on peilit unohtuneet jonnekin, niin on pakko kääntää pääntä, kertaakaan en ole alle meinannut jäädä...
033102bebe_1_prv.gif

Ensin vilkaisu peiliin, ja sitten vielä pää kääntyy. Vilkku päälle, ja uus vilkaisu, ja menoksi.
Monesti vilkkua käytetään merkkinä onnistuneesta kaistanvaihdosta, varsinkin autoilla.
confused_orig.gif
Aika peeloo toiminta. Ja vilkkua pitäisi myös käyttää silloin, kun palaa omalle kaistalle, tai takaisin oikealle kaistalle (tai vasemmalle jos on semmonen liikenne
tounge.gif
)

Kiitosta voi antaa moottoripyöräilijöille siitä, yleensä vilkku toimii todella hyvin motoristeilla, ja toivottavasti vielä parenee
smile_org.gif

Ensin vilkaisu peiliin, ja sitten vielä pää kääntyy. Vilkku päälle, ja uus vilkaisu, ja menoksi.
Monesti vilkkua käytetään merkkinä onnistuneesta kaistanvaihdosta, varsinkin autoilla.
confused_orig.gif
Aika peeloo toiminta. Ja vilkkua pitäisi myös käyttää silloin, kun palaa omalle kaistalle, tai takaisin oikealle kaistalle (tai vasemmalle jos on semmonen liikenne
tounge.gif
)

Kiitosta voi antaa moottoripyöräilijöille siitä, yleensä vilkku toimii todella hyvin motoristeilla, ja toivottavasti vielä parenee
smile_org.gif
Juu ja autot liikenneympyrässä, miksi ne vilkuttaa ns. ympyrän keskustaan eli vasen vilkku päällä koko ajan. Ainakin mulle opetettiin, että vilkku päälle kun poistut ympyrästä eli lähinnä kai vilkkua oikealle.
Grizzly puhuu asiaa, moottoritietä paljon käyttävän olen huomannut juuri saman. Aamuisin tuntuu, ettei vilkut toimi ollenkaan (autoilijat huonolla tuulella/kiire/vilkun rele rikki tms.)
tounge.gif

Meikäläinen meinas just eilen 13. perjantaina  
omg.gif
ajaa autolla prätkän yli. Kaveri tuli motarilla rampilta rekan perässä ja ilman päänkääntövilkaisua vaihto kaistaa suoraan mun eteen ohituskaistalle. Huomasi ilmeisesti tapahtuneen siinä vaiheessa kun mulla jo renkaat kiljui jarrutuksessa. Tiedän kyllä tilanteen koska omassa pyörässäkin peilit on ihan  
033102ass_1_prv.gif
varsinkin kaks päällä, enkä halua saarnata mutta ei siinä lähikontakti ollu monesta metristä kiinni. Onneksi ei käyny kuinkaan, kädet tärisi vielä vartti tapahtuman jälkeen  
smile_org.gif

Paremmin autotkin huomaa, että pyörä on vaihtamassa kaistaa jos kääntää päätä. Kun ne tummennetut minivilkut ei näy auringonpaisteessa tms.
idea3.gif

Kannattaa kuitenkin huomioida myös tuossa taakse vilkaisussa piilevät vaaratekijät. Jenkkipalstalla oli eräs tyyppi halvaantunut kaulasta alaspäin kun oli ennen kaistanvaihtoa vilkaissut taaksepäin ja sillä hetkellä edessä menevä bussi oli ehtinyt jarruttaa.
En kuitenkaan tarkoita etteikö taakse pitäisi katsoa, mutta kannattaa samalla huomioida myös se edessä menevä.

Back