• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaistan vaihto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos sopii, niin viedään tätä porinaa vähän vielä edemmäs, eli mitens teet kun rampista baanalle tulet?
Nyt lyhyellä kokemuksella tuntuis vilkku päälle-peili-ajorata-vilkaisu-menoks toimivalta, mutta tästä löytynee kokeneempien variaatioita? Mun peileistä siis tosiaan näkee jotakin muutakin kuin kuihtuvan käsivarren...mut noin ajotuksen/järjetyksen kannalta?? Vai oliks tästä jo juttua jossain...
omg.gif

Tuohon kaistanvaihto asiaan, että ei ainakaan esim. kehän ruuhkassa kannata paljon autolla/mp:llä päätään käännellä. Voi tulla aika vauhdilla se etummaisen perä vastaan. Itse ainakin seurailen tiheästi peileistä että mikä auto siellä aina menee toisella kaistalla seuraavana. Mopoilla tosiaan on kyllä aika vaikea niistä peileistä vilkuilla mutta ainkan omassa (600 CBR) näkyy ihan hyvin kun vaan venkoilee ja käsi ottaa edestä pois. Toimii jopa peräpeilinä kun kattoo kainalon alta.
biggrin.gif

Peileihin kun ei ole paljon luottamista, pään kääntö ja sopivasti kaasua. Eli katsotaan tarkasti.

Juu ja autot liikenneympyrässä, miksi ne vilkuttaa ns. ympyrän keskustaan eli vasen vilkku päällä koko ajan. Ainakin mulle opetettiin, että vilkku päälle kun poistut ympyrästä eli lähinnä kai vilkkua oikealle.

Off topic.

Tuo on tullut Suomeen jostain euroopan maasta. En muista 100% varmasti maata mutta jotenkin on jäänyt mieleen että joko Ranskassa tai Britanniassa tuolla vilkulla kerrotaan että ajan vielä ympyrässä ja sitten kun erkanee/poistuu ympyrästä niin laittaa sen vilkun toiseen suuntaan. Helpottaa ainakin jossain tilanteissa kun voi pikkaisen ennakoida toisen tekemisiä. Ei kyllä toimi Suomessa kun ei tuota vilkkua ees tunnuta tuntevan muutenkaan.

Suomessa tuo ympyrä toimii juuri tuolla tavalla. Eli ajetaan ympyrää ja vilkku päälle ennen kuin poistut ympyrästä.

Ja back to topic.

Eli eikös se autokoulu opettanut että
1) Tarkista peileistä
2) Kurkista taakse
3) Sitten vilkku päälle
4) Tarkista peileistä että siellä todellakin on tilaa
5) Kurkista varmuuden vuoksi uudestaan
6) Sitten mennään

Itse noudatan tuota ohjetta. Hommaa helpottaa se että ER-5 peileistä sentään näkee jotain.

Peileihin vilkasun lisäksi olan yli mulkasu on ihan tervettä. Opin tavan vasta kantapään kautta kun kehä I:llä vaihdoin kaistaa niin, että hiha hipoi pimentoon jääneen Toyotan kylkeä!
omg.gif

Mut onneks siinä ei sen kummempaa ehtiny käydä...

Mun haaveena on kiinnittää kyykkyyni bussin peilit. Ois muuten makeet
idea3.gif
062802jumpie_prv.gif
buttrock.gif

Ihan oikeesti itse en nää peileistä mitään ellen siirrä kyynärpäätä näkökentästä, sit päänkääntö ja kaasua+ kaistanvaihto

Kerran kehä1:llä lievässä ruuhkassa. Tulin liittymästä ja menin suoraan vasemmalle kaistalle kiireellä kun tilaa oli just sopivasti. Ainut mikä jäi huomioimatta oli se että oikealla kaistalla oli bussi jonka taakse (vasemmalle sivulle) en nähnyt ja menin tosiaan suoraan liittymästä bussin takaa vasemmalle kaistalle "josko jono liikkuis nopeammin kuin oikea". Mutta oikea kaista liikkui ja vasemman puoleinen pysähtynyt. Huomasin sen vasta kun kiihdytin bussin takaa vasemmalle kaistalle. Meno meni sitten ghost rideriks kun auton perä lähestyi nopeasti enkä olis ehtinyt jarruttaa joten päästelin vasemmalta ohi paniikissa. Helvete, johan opetti varomaan..

Tuohon kaistanvaihto asiaan, että ei ainakaan esim. kehän ruuhkassa kannata paljon autolla/mp:llä päätään käännellä. Voi tulla aika vauhdilla se etummaisen perä vastaan.
Täysin samaa mieltä. Mites se nyt menikään, päässälaskien 80 km/h taitaa olla yli 20 m/s eli sekunnin päänpyöräytyksellä ollaan jo kaukana.

Oikein, tai väärin mutta kartan pään pyörittelyä viimeiseen asti ja pyrin luottamaan peeileihin, niin pyörällä, kuin autollakin ajaessani. Bemuuni vaihdoin peilit, joista näkee aika hyvin sen kuolleen kulmankin. Aiemmin mopon vasemmassa peilissä oli sellainen liimattava pyöreä laajakulma mutta siihen ei ollu oikein luottamista.
Monen mopon peilit on kyllä tosiaan niin onnettomat, että päätä on pakko pyöritellä. Väitän kuitenkin, että monta peräänajoa on aiheutunut ihan vaan pään pyörittelystä.

Kerran kehä1:llä lievässä ruuhkassa. Tulin liittymästä ja menin suoraan vasemmalle kaistalle kiireellä kun tilaa oli just sopivasti. Ainut mikä jäi huomioimatta oli se että oikealla kaistalla oli bussi jonka taakse (vasemmalle sivulle) en nähnyt ja menin tosiaan suoraan liittymästä bussin takaa vasemmalle kaistalle "josko jono liikkuis nopeammin kuin oikea". Mutta oikea kaista liikkui ja vasemman puoleinen pysähtynyt. Huomasin sen vasta kun kiihdytin bussin takaa vasemmalle kaistalle. Meno meni sitten ghost rideriks kun auton perä lähestyi nopeasti enkä olis ehtinyt jarruttaa joten päästelin vasemmalta ohi paniikissa. Helvete, johan opetti varomaan..
crazy.gif
hui

ittellä vähän samal taval kävi ku armeijassa painelin autolla menee bussin perässä. no, bussi oli tietty kattonu sopivan kohan vasemmalta kaistalta ja vaihtoki kaistaa, jättäen minulle uuden näkymän. seisova jono. no mä tietenkään en siinä vaiheessa ollu kattonu vasemmalta kaistalta sopivaa väliä ja eiku jarrut pohjaa. absit huus armoo siin vaihees. kyllä se mersu sitte lopulta pysähty. bussit on syvältä. pitäs joukkoliikenne julistaa pannaan.

1100 Zetorissa on ainakin peilit sen verran ihmeellisesti, ettei taakse näe ilman reilua kumartumista (peilien tasolle) tai päätä kääntämällä. Yleensä tulee käytettyä molempia tapoja, luottaen kuitenkin pääasiassa tuohon pään kääntämiseen.

Kesän aikana sitten tuo pään heiluminen jää päälle, joten autoillessakin tulee päätä käänneltyä ihan reilusti. Välillä se tuntuu itsestäkin (autoillessa) oudolta, mutta kaippa se ei pahitteeksi oo kotiloidessakaan.

Autossa on ratti, pyörässä tanko ja niskassa nikamat. Kaikki ihan vaan kääntämistä varten...
tounge.gif

...
Ihan oikeesti itse en nää peileistä mitään ellen siirrä kyynärpäätä näkökentästä, sit päänkääntö ja kaasua+ kaistanvaihto
...
Just näin. Eilen viimeksi turhauduin motarilla,
veryangry.gif
kun ajelin Turkuun
ghostface.gif

Käsiä edestä pois ja sitten katselemaan. Motarivauhdissa kypärä ottaa tuulta aika paljon ja eilen oli ihan v***nmoinen tuuli, joka heitteli kypärää aika paljon.
Totesin, että jonossa on toisinaan ihan kiva ajella
sport05.gif

Jos sopii, niin viedään tätä porinaa vähän vielä edemmäs, eli mitens teet kun rampista baanalle tulet?
Nyt lyhyellä kokemuksella tuntuis vilkku päälle-peili-ajorata-vilkaisu-menoks toimivalta, mutta tästä löytynee kokeneempien variaatioita? Mun peileistä siis tosiaan näkee jotakin muutakin kuin kuihtuvan käsivarren...mut noin ajotuksen/järjetyksen kannalta?? Vai oliks tästä jo juttua jossain...
omg.gif
Hölmö kysymys... Rampista lähdettäessä katsotaan tielle onko siellä tyhjää. Jos on, niin ei kun hanaa...

Jos ei ole tyhjää, niin valitaan sieltä haluttu auto, jonka taakse liittymiseksi suunnitellaan oma vauhti.

Tietysti jos auto tulee kaukaa takana, niin ei kannata himmata turhaan, vaan voi mahdollisesti kiihdyttää myös sen etupuolelle, varsinkin jos liittyminen tapahtuu yli 30 metriä auton etupuolelle.

Ramppien avulla on todella helppoa liittyä liikennevirtaan. Sitä varten ne on rekennettu, että saadaan sovitettua vauhti samaksi kuin muulla liikenteellä ennen mukaan änkeämistä...

Pakkohan sitä on oman turvallisuuden nimissä vilasta sivulle aina vaihdettaessa kaistaa.

Lisäksi olen säätänyt peilit siten että vasen peili näyttää viereisen kaista kunnolla, siten että riittää pelkkä sivulle vilkaisu ohitus tilanteessa (ei tarvi taakse päin kääntää).

Ja oikeanpuoleinen taasen silleen että se näyttää kaistan takanani sekä jonkun verran oikeanpuoleista kaistaa.

Ja sanottakoon se vielä että, minä ainakin ajon aikana vilkuilen ihan tykkänään peileihin (unohtamatta eteenpäin katsetta) jotta tiedän mitä takaa on tulossa. Sanottaisiinko sitä ennakoivaksi ajoksi, rutiiniksi jota tulee iän ja ajokokemuksen myötä, oli se sitten auto tai pyörä.

Kannattaa autollakin motarilla vilaista olan yli, jos peileissä ei ole kuolleen kulman taitosta. Olen ainakin itse katsonut sen jälkeen kun kerran talvella olin lähdössä ohittamaan edellä ajavaa 130 km/h ja vierestä suhahti auto ohi, jota en ollut peileistä nähnyt. Hetken sydän hakkasi...
eek.gif

omg.gif
Hölmö kysymys... Rampista lähdettäessä katsotaan tielle onko siellä tyhjää. Jos on, niin ei kun hanaa...

Jos ei ole tyhjää, niin valitaan sieltä haluttu auto, jonka taakse liittymiseksi suunnitellaan oma vauhti.

Tietysti jos auto tulee kaukaa takana, niin ei kannata himmata turhaan, vaan voi mahdollisesti kiihdyttää myös sen etupuolelle, varsinkin jos liittyminen tapahtuu yli 30 metriä auton etupuolelle.

Ramppien avulla on todella helppoa liittyä liikennevirtaan. Sitä varten ne on rekennettu, että saadaan sovitettua vauhti samaksi kuin muulla liikenteellä ennen mukaan änkeämistä...
Turvallisuus syntyy käsittääkseni opittujen rutiinien kautta, jotka eivät automatisoidu kuin toistamalla, toistamalla ja toistamalla. Niitä vain ei voi toistaa ellei tiedä lähtökohtaa kuinka tehdä oikein. Ja kyselemällä hölmöjä.
withstupid.gif

Ehkä nyt tuossa aikaisemmassa pölinässä kuitenkin lähinnä haeskelin rutiineja joita ihmiset YLEENSÄ käyttävät rampista kiihdyttäessään noin sekunnin murto-osan aikana vilkkaan liikenteen sekaan huomioiden yhtäaikaisesti mahdolliset kuolleet kulmat, muut kaistan vaihtajat, kasvavan oman nopeuden suhteessa muuhun liikenteeseen etc ,mutta niihin vastattiin tässä threadissa jo varsin ansiokkaasti.
Pääpiirteittäin esim aamuruuhkassa EI ole tyhjää. Ei rampissa, bussin liittymäkaistalla ramppiin,moottoritiellä kummallakaan kaistalla etc., jolloin olisi aika olennaista kattaa mahdollisimman useita suuntia, jossa vaara saattaa väijyä.
Käsittääkseni foorum oli kuitenkin MP-turvallisuus, jossa hölmöjen kyselemättä jättäminen saattaa lisätä taas  
kynttila.gif
n
sport05.gif

Pää kääntyy (ja vilkku napsahtaa hyvissä ajoin) aina ennen kuin vaihdan kaistaa, niin pyörällä kuin autollakin liikkuessani.

Back