Itse samaa pohdin aikanaan ja päädyin sitten GT:hen, kun bemu oli ennestäänkin tallissa ja täytyy kyllä myöntää, että asiallinen kaupankäynti vaikutti ostopäätökseeni ja täten merkin pysymiseen samana. Jonkin verran hinnakkaampi se oli ja on kuin FJR, mutta vastaavasti varustelista on leveämpi. Kalliita ovat molemmat ja hinta tippuu kyllä kaupasta ulos työnnettäessä molemmissa.
Minusta molemmat melko samanlaisia, mutta GT:stä pilkisti parempi laadun tunne, siis fiilis ei fakta. Sitä faktaa kun ei oikein voi todistaa. Katsotaan nyt, kun kilometrejä taittuu lisää. Toisista FJR on menevämmän näköinen, mutta minusta taasen GT:n muoviosat tuntuvat jämäkämmän oloisilta ja varusteet paremmin integroiduilta. Ehkä myös sähköiset varusteet, kuten ESA ja Xenon laittoi pienen pääni pyörälle
. Jos haluat nuo tai integroidun kruisen, niin se on sitten GT, muuten joudut tarvikeosastolle. Itseä hieman hävettää, kun pyörässä on nappeja ja varusteita kuin joulukuusessa. Mihinköhän niitä kaikkia oikeastaan tarvitsee ?
10tkm tuli kesällä mittariin ja sopivalta valinnalta tuntui. Xenon teho tuli testattua Norjan pimeissä tunneleissa ja en tiedä kuinka paljon tehokkaampi se on vs. tavallinen, mutta itse otin sen sillä verukkeella, että näkyisin muille tielläliikkujille paremmin. Softapäivityksen jälkeen moottorin käytös parani ja hemmetin kiva sillä oli ajella. Sivulaukut on jämäkät ja tavarateline on tukeva. Kiinnitin Givin laukun taakse, kun sellainen nurkissa jo pyöri. En tiedä painopiste-erosta FJR-GT, mutta näppärästi tuo GT pyörähtää ympäri siellä missä tarvitsi. Ajo-ominaisuudet on kohdallaan tällaiselle tavalliselle teiden taapertajalle ja ESA nappia tuli napsuteltua vähän väliä, ehkä vähän turhaankin. Minkäänlaista vetelyä tai kiermurtelua en täysin kuormattunakaan huomannut. Jarrut on erinomaiset ja pidän itse siitä, että takajarru vaikuttaa vain takapyörään. Uudessahan ei ole toisten vieroksumaa tehostinta, mutta itse olin siihen jo tottunut RS:n aikana eikä siitä sen enempää.
Vaihteisto on tosiaan 6-vaihteinen, mutta niinhän moottoripyörässä pitääkin olla ja se vähän kolahtelee pienillä vaihteilla. Kytkin on kevyt käyttää ja vaihtaminen myös. Satulaan oma persuus ei ihan sopeutunut kesässä. Satula onkin huhujen mukaan kokenut pienoisen päivityksen -07 vuodelle. Sen minkä itse huomasin, niin GT:n satulasta asettuvat jalkani paremmin maahan. Ehkä se satula on hieman kapeampi sopivasta kohdasta. Pleksin liikerata voisi olla laajempikin. Jäi yläasennossakin vähän alas, oma pituus 182cm, ja aiheutti motarilla pyörteitä kypärään >140km/h nopeuksilla. Toisaalta yläasennossa alaosan kavennukset päästävät tuulta käsivarsille. Minulla on sekä lyhyt että pitempi pleksi ja en tiedä kumpi on oikeasti parempi, ehkä ei kumpikaan
. Alimittaisilla on helpompaa. En toisaalta halua paljon korkeampaakaan, kun en tykkää katsoa pleksin läpi. FJR:nkin suunnasta olen kuullut napinaa, joten kyllä se taitaa niin olla, että pleksin on oltava joko mitätön lärpäke tai hirmuinen ladonovi, että se miellyttää
. Pan Europeanissa on minusta onnistunut matkapleksi.
Ulkonäköön olen jo tottunut ja hyvän näköiseksi sitä monet kehuivat. Jos ei muuten, niin kohteliaisuudesta
. Odotan innolla jo kevään ensi kilometrejä.