No mennään sit off-topic kunnolla. Eli tossa 2002 olin motoparkissa ratatuomarina (ensimmäistä kertaa muuten) siinä pääsuoran jälkeisessä oikeella taittuvassa mutkassa(piste3?). Kisa oli joku kuuden tunnin endurance, ja luokka oli jokkista vastaava, eli vehkeet myydään kisan jälkeen ennalta määrättyyn hintaan(1500€?) tarjousten perusteella.Sori offari...
Nitrous toi Motopark juttu kuulostaa aika hurjalta,![]()
et haluis kertoo vähän enemmän?
Keli oli hieman mielenkiintoinen, eli välillä taivaan täydeltä vettä ja välillä auringon paistetta. Kisaa oli ajettu joku vajaa neljä tuntia kun rupes kuivan pätkän jälkeen uudestaan satamaan. Muistan vielä kun sanoin samalla pisteellä olleelle kaverille, että: "Kohta on taas tapahtumaa kun vettä tulee." Oli osalla sliksit alla niin pyörähdyksiä sattu aika paljon sateella.
Seuraava muistikuva sit onkin ambulanssista kun hoitajat kyselee vointia ja ite vastailen jotain ihan puuta, heinää. Jälkeenpäin sain kuulla, että auto (vanha 626 Mazda) oli ajautunu ekassa mutkassa sisäkurvin puolelle ja suoraan meidän pisteellä olleiden yli. Hölmöyttämme oltiin melkein radan reunassa, ei siis kukkulan päällä, huonon näkyvyyden takia, että kuskit ehtis näkemään liputukset paremmin.
Oli ilmeisesti kaverilla lähteny mutkassa perä luistamaan ja etupyörillä säilyny pito, tuli sisäkurviin ja suoraan syliin. Itse en ehtinyt ollenkaan näkemään autoa, katsoin juuri silloin toiseen suuntaan. Paikalla olleiden, ja vammojen, mukaan pää oli mennyt läpi kuskin puolen etusivulasista, vasen sääriluu poikki aika tarkkaan auton helmapellin korkeudelta, ja siitä auton alle tekemään muutamat voimisteluliikkeet. Sieltä mut oli kuulema kaivetttu, kun rata-lanssi tuli paikalle. Kokeilkaas muuten ryömiä henkilöauton alle, aika ahdasta on.
Auton pohjasta jäi muistoks pari palovamma-arpee, joko pakoputkesta tai öljypohjasta. Kroppa oli joka puolelta aika helvetin kipee pari viikkoo ton tällin jälkeen, mutta ainut murtuma oli katkennut sääriluu, eli yllättävän vähällä selvittiin. Tiiä sit oliko hyvää tuuria vai suojelusenkeli, päättäköön itsekukin. Naama tietty täynnä pientä, ja isompaa haavaa, ja oisko ollu jonkin sortin aivotärähdys (ei huomattavaa vaikutusta, oon pienenä ilmeisesti tarpeeks tippunu päälleni
Jalka kolme kuukautta kipsissä, ja toiset kolme meni ennen kuin pysty kävelemään normaalisti. Eka kertaa kunnolla ilman keppejä oli vanhojen-tanssien kenraaliharjotus.
Mut niin, tää juttu tais lähtee tosta nopeuden arvioinnista. Siinä samassa kisassa oli kuulema ajamassa myös poliisien tiimi ja ne oli stopannu onnettomuuspaikalle heti kun kisa keskeytettiin. Ne oli arvioinu auton nopeudeks n. 80-100km/h kun se osu. Tulivat kuulema mutkan niillä autoilla 120-140kmh. Toinen pisteellä ollut kaveri selvis vielä vähemmällä kun minä, vaikka otti melkein 10m ilmalennon.
Terveisiä muuten auton kuskille, jos lukee tätä foorumia, toivottavasti ei jääny harrastus siihen. Olit kuulema aika järkyttyny, ja sanonu, ettet unoha naamaa ikinä, olin ilmeisesti sen verran lähellä käyny moikkaamassa. Ja jos luet, niin voisin joskus tarjota kahvit, olis mukava kuulla itekin miten tilanne sun silmin tapahtu.
Edit: Jos modet on sitä mieltä, että menee liikaa offtopic tää, niin siirtäkää viesti uuteen topiciin, vastasin vaan kun kysyttiin.