• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Joku veti Kehä 3:lla Koivuhaan rampissa ulos?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.V.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sori offari...

Nitrous toi Motopark juttu kuulostaa aika hurjalta,
omg.gif

et haluis kertoo vähän enemmän?
No mennään sit off-topic kunnolla. Eli tossa 2002 olin motoparkissa ratatuomarina (ensimmäistä kertaa muuten) siinä pääsuoran jälkeisessä oikeella taittuvassa mutkassa(piste3?). Kisa oli joku kuuden tunnin endurance, ja luokka oli jokkista vastaava, eli vehkeet myydään kisan jälkeen ennalta määrättyyn hintaan(1500€?) tarjousten perusteella.

Keli oli hieman mielenkiintoinen, eli välillä taivaan täydeltä vettä ja välillä auringon paistetta. Kisaa oli ajettu joku vajaa neljä tuntia kun rupes kuivan pätkän jälkeen uudestaan satamaan. Muistan vielä kun sanoin samalla pisteellä olleelle kaverille, että: "Kohta on taas tapahtumaa kun vettä tulee." Oli osalla sliksit alla niin pyörähdyksiä sattu aika paljon sateella.

Seuraava muistikuva sit onkin ambulanssista kun hoitajat kyselee vointia ja ite vastailen jotain ihan puuta, heinää. Jälkeenpäin sain kuulla, että auto (vanha 626 Mazda) oli ajautunu ekassa mutkassa sisäkurvin puolelle ja suoraan meidän pisteellä olleiden yli. Hölmöyttämme oltiin melkein radan reunassa, ei siis kukkulan päällä, huonon näkyvyyden takia, että kuskit ehtis näkemään liputukset paremmin.

Oli ilmeisesti kaverilla lähteny mutkassa perä luistamaan ja etupyörillä säilyny pito, tuli sisäkurviin ja suoraan syliin. Itse en ehtinyt ollenkaan näkemään autoa, katsoin juuri silloin toiseen suuntaan. Paikalla olleiden, ja vammojen, mukaan pää oli mennyt läpi kuskin puolen etusivulasista, vasen sääriluu poikki aika tarkkaan auton helmapellin korkeudelta, ja siitä auton alle tekemään muutamat voimisteluliikkeet. Sieltä mut oli kuulema kaivetttu, kun rata-lanssi tuli paikalle. Kokeilkaas muuten ryömiä henkilöauton alle, aika ahdasta on.

Auton pohjasta jäi muistoks pari palovamma-arpee, joko pakoputkesta tai öljypohjasta. Kroppa oli joka puolelta aika helvetin kipee pari viikkoo ton tällin jälkeen, mutta ainut murtuma oli katkennut sääriluu, eli yllättävän vähällä selvittiin. Tiiä sit oliko hyvää tuuria vai suojelusenkeli, päättäköön itsekukin. Naama tietty täynnä pientä, ja isompaa haavaa, ja oisko ollu jonkin sortin aivotärähdys (ei huomattavaa vaikutusta, oon pienenä ilmeisesti tarpeeks tippunu päälleni :P).

Jalka kolme kuukautta kipsissä, ja toiset kolme meni ennen kuin pysty kävelemään normaalisti. Eka kertaa kunnolla ilman keppejä oli vanhojen-tanssien kenraaliharjotus.
biggrin.gif
Kummasti häviää toi hienomotoriikka kolmessa kuukaudessa. Joutu käyttämään kaiken keskittymiskyvyn, että sai nilkan liikkumaan kipsinpoiston jälkeen...jännä tunne kyllä, aivot sanoo, että jalan pitäs liikkua, mut mitään ei tapahdu.

Mut niin, tää juttu tais lähtee tosta nopeuden arvioinnista. Siinä samassa kisassa oli kuulema ajamassa myös poliisien tiimi ja ne oli stopannu onnettomuuspaikalle heti kun kisa keskeytettiin. Ne oli arvioinu auton nopeudeks n. 80-100km/h kun se osu. Tulivat kuulema mutkan niillä autoilla 120-140kmh. Toinen pisteellä ollut kaveri selvis vielä vähemmällä kun minä, vaikka otti melkein 10m ilmalennon.

Terveisiä muuten auton kuskille, jos lukee tätä foorumia, toivottavasti ei jääny harrastus siihen. Olit kuulema aika järkyttyny, ja sanonu, ettet unoha naamaa ikinä, olin ilmeisesti sen verran lähellä käyny moikkaamassa. Ja jos luet, niin voisin joskus tarjota kahvit, olis mukava kuulla itekin miten tilanne sun silmin tapahtu.

Edit: Jos modet on sitä mieltä, että menee liikaa offtopic tää, niin siirtäkää viesti uuteen topiciin, vastasin vaan kun kysyttiin.

Mut niin, tää juttu tais lähtee tosta nopeuden arvioinnista.
Huh huh .. aika karmee juttu .. hyvä, että olet mukana vielä ..
smile_org.gif

Mutta tuosta arvioinnista .. TM:n palstoilla on keskusteltu
takaisinlaskennasta elikkä menetelmistä joita käytetään, kun
lopputulosten perusteella pyritään arvioimaan sitä miten tilanne
on oikeasti syntynyt. Tietenkin kyse on aina arvioinnista eikä
ihan varmasti esitä mitään absoluuttista totuutta. Yllättävän
hyviin tuloksiin kuitenkin päästään jo nykyään.

TÄSSÄ niille, joita asia enemmän kinnostaa ...

Tämän johdosta en tule lainaamaan pyörääni kenellekään.
veryangry.gif
En tutuille puhumattakaan vieraammille. Aina käy näitä tapauksia lainaajille, ku luullaan itestä aivan liikaa eikä pyörä oo ennestään tuttu. Sen lisäksi tuo revittely/kokeilunhalu näyttää olevan suosittua lainatessa kavereiden pyöriä. Mun omallakin vehkeellä saa varmasti nirrin pois ken haluaa (eilen viimeksi oli itellä lähellä), mutta turha pyydellä ainakaan lainaan.
wink.gif
Ostakoon jokainen oman ja naarmuttakoon omistamaansa pyörää / ottakoon koeajon mopoliikkeistä.
sport05.gif

Jepjep, noita rekonstruktiolaskelmia käytetään Euroopassa paljonkin ja Suomessa tämä on myös viriämässä. Onnettomuus kun sattuu aina fysiikan lakien mukaisesti. Niitä ei kukaan voi huijata. Näppärät osaavat laskea siis tapahtumat vahingon seurauksista takaperin sen alkuhetkille. Ja laskentatarkkuuskin on aika hyvä.

Näppärät pojat Saksanmaalla laskevat törmäysnopeuden esim. polttimoiden hehkulangan venymisestä, olettaen, että valot oli kolarihetkellä päällä.

Sori offari...

omg.gif

No mennään sit off-topic kunnolla. Eli tossa 2002 olin motoparkissa ratatuomarina ...

Jatketaan offia

Olin muuten katsomassa samaa kisaa, tosin juuri kun tuo tapahtui olin varikolla moikkaamassa tuttuja (ajoivat silloin tuota endurancea) joten en nähnyt mitä siellä "kahvilan"mutkassa tapahtui. Mutta kisat loppui siihen ja ambulanssi lähti aika vauhdilla pois paikalta...

Sori offari...

omg.gif

No mennään sit off-topic kunnolla. Eli tossa 2002 olin motoparkissa ratatuomarina ...

Jatketaan offia

Olin muuten katsomassa samaa kisaa, tosin juuri kun tuo tapahtui olin varikolla moikkaamassa tuttuja (ajoivat silloin tuota endurancea) joten en nähnyt mitä siellä "kahvilan"mutkassa tapahtui. Mutta kisat loppui siihen ja ambulanssi lähti aika vauhdilla pois paikalta...
Juu niin lähti, vähän turhankin lujaa, muistan kun kirosin kuskille ettei joka töyssyyn tartte osua. Tosin hetken aikaa ne joutu siinä radan varressa odottelemaan kun toinen lanssi tais tulla aika kaukaa paikalle.

Edesvastuuntonta touhua kuskilta ja pyöränomistajalta.
miten niin edesvastuutonta pyöränomistajalta? mistäs h*lvetistä se olis voinut tietää, että toinen vetää noin? onko sulla joku kristallipallo... eikä siinä paljon kuskin kokemus auta jos iskee jumi ranteeseen...  
033102ass_1_prv.gif
Hei jos et tiedä kelle lainaat älä lainaa. Ihan oikeasti on varmaan kivat muistot pyörän omistajalla jos olet lainannut sitä ja kaveri vetää itsensä hengiltä esimerkiksi. Ainakin mun vastuuntuntoni toimii niin.

Niin ja en ole sillanpää joten voit vetää hanuris jonnekin muualle vilautettavaksi
biggrin.gif

Eli siis: silminnäkijöiden mukaan vähän yli 100km ja poliisin mukaan 170km.. varmaan siltä väliltä ?

Eli siis: silminnäkijöiden mukaan vähän yli 100km ja poliisin mukaan 170km.. varmaan siltä väliltä ?
No eiköhän silminäkijät ole aika lähellä totuutta, 170 lasissa ulos ja vähän murtumia ja ruhjeita? Poliisilla kun on omasta mielestä muutenkin tapana liiotella noita asioita ihan vaan huligaanileiman antamiseksi ja varottavaksi esimerkiksi. Ihme kun ei jarrujäljistä päätelleet että ajo ilman käsiä, silmät kiinni ja pelas sudokua samalla. Luultavasti tuli lujaa, koska ei ollut oma pyörä veikkaisin takarenkaan lukkiutumista jarrutuksessa oli hiekkaa tai ei niin nurin siinä helposti mennään. Tyhmyyttä toi on, tiedä miten hyvä kaveri oli mutta en minä ainakaan toisen pyörällä ala rajoja kokeilee jossain rampissa
crazy.gif
. Toivottavasti pyörän lainannut vähän miettii kelle pyörää antaa lainaksi.

Tuo poliisin ilmoittama nopeus tarkkuus?Oliko poliisit perässä kenties vai mistä tieto?
Ei, vaan lähistöllä koiraa ulkoiluttava sokea mummo oli tehnyt luotettavan näköhavainnon. Näin aina.
Toi se oli taas varmaa tietoa ja oikein sopiva kommentti
033102ass_1_prv.gif
.. Pliis lopeta,,
062802jumpie_prv.gif

Kyseessä vakava asia. Jätkä lainas mopon (mitä minä en tule tekemään). Ajoi liian kovaa ja sit kolahti. Ei hyvä.

Back