• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jarruttamisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ipodtomppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä kun on sorajarrutuksista keskustelua ollut, niin muistuipa mieleen kun pari vuotta sitten (muistaakseni) oli Bikessa jonkun aktiivimotoristin juttu hiekalla jarruttamisesta. Hän käytti siinä termiä "MaxAttack" elikkä jarrutettaessa ei saa nössöillä vaan antaa niille jarrupaloille kenkää siellä hiekkatielläkin.
Varsinkin tiellä jolla on irtihiekkaa päällä, pitäisi jarruttaa niin lujaa että eturengas pureutuu syvemmälle kovempaa hiekkakerrokseen. Kevyellä lukkojarrutuksella ihan jarrutuksen alussa pääsee hyvin sinne alempaan kerrokseen. Olen itsekin huomannut, kun asiaa erilaisilla hiekkapinnoilla tutkinut.

Vaikka tämmöinen pojankloppi olenkin, niin toivon saavani sen verran auktoriteettia tässä että menkää hyvät ihmiset kokeilemaan sitä hiekalla jarruttamista, jotka ette sitä vielä ole tehneet. Mielellään erilaisilla pinnoillakin. Nyt ajokauden alussa on muutenkin hyvä kertailla että miten ne homm at nyt menikään. Kokeilkaa pelkällä etu-/takajarrulla, sekä molemmilla yhtä aikaa ja koittakaa päästä pyöränne kanssa sinuiksi. Olkaa kuitenkin varovaisia. Hiekka on ajoittain petollista... (varsinkin asfaltilla)

Ei sitten muuta kuin
062802moto_prv.gif

Silloin aikoinaan, kun piikillä tuli ajettu vuoden ympäri, niin muistin käyttää sitä etujarrua aina. Talvisin hiekoitetulla tiellä, lumella ja jäällä. Talvella kun pyörä oli täysin suorassa, niin yli kymmennen metriä meni etupyörä lukossa lumella tai jäällä, että ei mitään oiretta kaatumisesta. Siis nuo lukkojarrutukset tein tarkoituksella, koska se oli kivaa
smile_org.gif

En viitsi komentoida, mitä mieltä olen etujarrun käytöstä soralla
wink.gif

En jaksanut lukea TM:n juttua, vaikka lehden muuten kävin läpi.

Kaippa pitää vähän aatteista mainita.Joskus kun tämä periaate tuli,oli kyse voisiko TM tehdä negatiivisita asioista juttua maahantuojien takuuhuolloista(vähän kuin risut ja ruusut).Eipä se oikein sopinut lehden sydeemiin ainakaan silloin.Saattoipa syytä olla siinäkin etteivät kaikki enää tahtoneet antaa esim. autoja vertailutesteihin.Siitä se periaate joskus muodostui,enkä tunne jääneeni ollenkaan mitään vaille vaikka en TM:ää luekkaan.Tietoa ja informaatiota on maailma muutenkin pullollaan.Euroopassa vastaavia lehtiä on vaikka kuinka ja monet tutkimukset paljon laajempia.

Eli vastaanpa suoraan kysymykseesi. Ovat jo tehneet.... Kaksikin kertaa.

Selaappa vähän vaikkapa tämän foorumin risut ja ruusut palstaa, niin huomaat, että tekniikan maailman "testi-iskut" mp-huoltoihin ovat ollet tapetilla aikojen saatossa aikas paljonkin.
Foorumiin liittymispäivästäsi päätellen ne topicit eivät olleet enää silloin "pinnassa"

Tekniikan Maailma -lehdessä tietty kukkahattumaisuus välillä pyrkii pintaan, mutta sitten osataan pyydellä anteeksi leikkimielisyyttä, kun superautoja testaillaan. Johtunee ihan lehden tilaajakunnasta, kaikkia ei voi aina miellyttää, joten pyydellään etukäteen anteeksi niiltä, joiden mielipiteet kukkahattuilussa on radikaaleja.
biggrin.gif

Mielestäni teknarin jutut ovat mielenkiintoisia, vaikkakin pidän lehteä aika kalliina. Autolehdistä käteen osuu usein AutoBIld. Siinä lehdessä ei harmitella paljonkaan, jos vaikkapa gallardoa testaillaan. On huomattavasti halvempikin, toki vain autojuttuja.
MP -jutut ovat mielestäni parantuneet huomattavasti Kiiran yms "söhmi" -ukkojen astuttua ruoriin.

Ps. Kiira, laita privaa jos tarttee testiapua... Kesälomalle tekemistä
tounge.gif
Kyllähän minä noi jutskat tiedän.Mulla on oma periaate asiasta joskus syntynyt enkä todellakaan tunne mitään tarvetta siitä luopua.Kuten aiemmin mainitsin etsin tarvittavan tiedon muista lähteistä ja jos en tietoa löydä,olen ummikko ilmeisesti.En tilaa enkä osta Tekniikan Maailma nimistä lehteä.
JK.Ei kai TM:ään sitä korjaamo juttua olisi tehnyt jollei asiassa olisi jutunjuurta ollut.Voisin minäkin kirjoittaa tapauksia muitakin miten huolloissa(mp) on voitu möhliä.Siis valtuutetuissakin.

Kyllähän minä noi jutskat tiedän.Mulla on oma periaate asiasta joskus syntynyt enkä todellakaan tunne mitään tarvetta siitä luopua.Kuten aiemmin mainitsin etsin tarvittavan tiedon muista lähteistä ja jos en tietoa löydä,olen ummikko ilmeisesti.En tilaa enkä osta Tekniikan Maailma nimistä lehteä.
JK.Ei kai TM:ään sitä korjaamo juttua olisi tehnyt jollei asiassa olisi jutunjuurta ollut.Voisin minäkin kirjoittaa tapauksia muitakin miten huolloissa(mp) on voitu möhliä.Siis valtuutetuissakin.
No, onhan sitä TM:ää tullu luettua vaikkakin noin epäsuorasti ilmaiset, kun jutut hallussa siis. En mäkään sitä tilaa, enkä osta, mutta luen kumminkin... Kirjasto on 150 metrin päässä.
Jeps, en hokannut kun vasta nyt, että sä ilmaisit periaattesi siinä aiemmassa viestissä, joten pitäydy niissä. Ei kaikkea tietoa pidä ammentaa mieleen, kyllähän se on kannattavaa etsiä ihan itse, tai pysyä ummikkona.

Jutunjuurta löytyy vaikka sammaleen kasvusta... Mutta valitettavasti kaupallisuus sanelee sen, mikä myy. Siksi emme varmaan lue lehdistä kovin usein juttuja karhunsammaleista.

Tutkiva journalismi puolestani saa valikoida juttunsa ihan vapaasti. Jos se ei kiinnosta, en lue juttua... Tarpeeksi paljon samalla ajatuksella omaavia ihmisiä kun lopettavat tilauksensa. Niin lehdellä on yleensä jäljellä kaksi vaihtoehtoa:
1. Lopettaa julkaisutoiminta ja keksiä pelastautuminen lehden lopetukselta.
2. Ruveta julkaisemaan juttuja, jotka kiinnostavat lukijoita.

Tekstistäsi päätellen olet ollut yhteydessä aikoinaan TM -lehteen. Arvattaenkin maahantuojien (jälleenmyyjien?) takuuhuolloista. Jos oikein tulkitsin tekstiäsi, niin et ole ollut tyytyväinen saamasi palveluun auton huollossa.
Siitä närkästyneenä olet ottanut yhteyttä TM:ään? Jotta voisiko he tehdä jutun takuu "huolloista"
Ja he eivät sitä tehneet?
Tämän kuvan sain kirjoituksestasi, nyt kun yhdistin 2 aiempaa viestiäsi viimeisimpääsi. Onko näin?

wtf... Etujarrulla se pyörä pysähtyy joka helvetin alustalla, eikä millää takajarrulla. Hyvä jos ees saa hidastumaan pyörää takajarrulla ku loivaan alamäkeen jarruttelee. Alustasta riippuen tottakai jarrua pitää painella vähemmä ja enemmä, mutta kyl sitä etujarrua käytetään pyörän pysäyttämiseksi...

No, onhan sitä TM:ää tullu luettua vaikkakin noin epäsuorasti ilmaiset, kun jutut hallussa siis. En mäkään sitä tilaa, enkä osta, mutta luen kumminkin... Kirjasto on 150 metrin päässä.
Jeps, en hokannut kun vasta nyt, että sä ilmaisit periaattesi siinä aiemmassa viestissä, joten pitäydy niissä. Ei kaikkea tietoa pidä ammentaa mieleen, kyllähän se on kannattavaa etsiä ihan itse, tai pysyä ummikkona.

Jutunjuurta löytyy vaikka sammaleen kasvusta... Mutta valitettavasti kaupallisuus sanelee sen, mikä myy. Siksi emme varmaan lue lehdistä kovin usein juttuja karhunsammaleista.

Tutkiva journalismi puolestani saa valikoida juttunsa ihan vapaasti. Jos se ei kiinnosta, en lue juttua... Tarpeeksi paljon samalla ajatuksella omaavia ihmisiä kun lopettavat tilauksensa. Niin lehdellä on yleensä jäljellä kaksi vaihtoehtoa:
1. Lopettaa julkaisutoiminta ja keksiä pelastautuminen lehden lopetukselta.
2. Ruveta julkaisemaan juttuja, jotka kiinnostavat lukijoita.

Tekstistäsi päätellen olet ollut yhteydessä aikoinaan TM -lehteen. Arvattaenkin maahantuojien (jälleenmyyjien?) takuuhuolloista. Jos oikein tulkitsin tekstiäsi, niin et ole ollut tyytyväinen saamasi palveluun auton huollossa.
Siitä närkästyneenä olet ottanut yhteyttä TM:ään? Jotta voisiko he tehdä jutun takuu "huolloista"
Ja he eivät sitä tehneet?
Tämän kuvan sain kirjoituksestasi, nyt kun yhdistin 2 aiempaa viestiäsi viimeisimpääsi. Onko näin?
Tämä on loppulause.Jos on aktiivisesti mukana motukoissa,ei voinut olla aikoinaan kuulematta juttuja niistä huoltomokista/TM.
Ei sinustakaan mitään poliisia syntyisi tai jos olet,vaihda alaa.Ei pahemmin ole autoa tarvinnut korjaamolla korjauttaa.Jos takuu korjauksia/vikoja on ollut niin kyllä Toyotalla on aina mukisematta viat hoidettu,asiakastyytyväisyys.

wtf... Etujarrulla se pyörä pysähtyy joka helvetin alustalla, eikä millää takajarrulla. Hyvä jos ees saa hidastumaan pyörää takajarrulla ku loivaan alamäkeen jarruttelee. Alustasta riippuen tottakai jarrua pitää painella vähemmä ja enemmä, mutta kyl sitä etujarrua käytetään pyörän pysäyttämiseksi...
Jep, tuntuu että se takajarru alkaa tekemään jotain lähinnä siinä vaiheessa kun takanen on jo lukossa. Itse en kyllä tosiaan takajarrua käytä kuin joskus muodollisuuden vuoksi kun pitää vaikka hitaasti liu'utella pysähdyksiin, tosin silloin menee moottorijarrulla oikeastaan paremmin
baaa.gif

Jep, tuntuu että se takajarru alkaa tekemään jotain lähinnä siinä vaiheessa kun takanen on jo lukossa. Itse en kyllä tosiaan takajarrua käytä kuin joskus muodollisuuden vuoksi kun pitää vaikka hitaasti liu'utella pysähdyksiin, tosin silloin menee moottorijarrulla oikeastaan paremmin  
baaa.gif
Niin, kaikki eivät vaan osaa... Ja selittelevät osaamattomuuttaan kaiken maailman verukkeilla
biggrin.gif

Kyllähän se takajarrukin vaikuttaa hidastuvuuteen ihan mukavasti jos sitä käyttää yhdessä etusen kanssa ja se on tehokas. Harmi vain että useissa pyörissä se on aivan alitehoinen... Omassa Honda Shadowissa takajarru on yhtä tyhjän kanssa, tuntumastakaan ei tiedä polkeeko jarrua vai jotain rengaspumppua, etusella sen sijaan saa hyvällä pinnalla pyörän helposti vaikka ympäri. Levyjarru takanakin olisi poikaa...

Tulee mieleen eräs legendaarinen jo edesmennyt mopedi, Suzuki S1. Sekä etunen että takanen tehottomia rumpuja, sitä ei saanut kirveelläkään pysähtymään edes niistä mopon vauhdeista. Piti vain luottaa korkeampiin voimiin hätätilanteessa.
bowdown.gif

Kyllähän se takajarrukin vaikuttaa hidastuvuuteen ihan mukavasti jos sitä käyttää yhdessä etusen kanssa ja se on tehokas. Harmi vain että useissa pyörissä se on aivan alitehoinen... Omassa Honda Shadowissa takajarru on yhtä tyhjän kanssa, tuntumastakaan ei tiedä polkeeko jarrua vai jotain rengaspumppua, etusella sen sijaan saa hyvällä pinnalla pyörän helposti vaikka ympäri. Levyjarru takanakin olisi poikaa...

Tulee mieleen eräs legendaarinen jo edesmennyt mopedi, Suzuki S1. Sekä etunen että takanen tehottomia rumpuja, sitä ei saanut kirveelläkään pysähtymään edes niistä mopon vauhdeista. Piti vain luottaa korkeampiin voimiin hätätilanteessa.
bowdown.gif
Eipä takajarrun tehon tarvitsekkaan kovin kummoinen olla:Moottorin jarrutusvoima+takajarrun teho -> etusella jarrutus(reilu) -> takarengas rupeaa luistamaan helposti.

Eipä takajarrun tehon tarvitsekkaan kovin kummoinen olla:Moottorin jarrutusvoima+takajarrun teho -> etusella jarrutus(reilu) -> takarengas rupeaa luistamaan helposti.
Kyllä siitä silti saisi enemmän irti kuin paskalla rumpujarrulla saa. Levyjarrussa olisi tuntumakin parempi, tietäisi missä on lukkiintumispiste. Rummut on vähän on/off tyyppiä.

Mä en ole vielä ehtinyt tota juttua lukea, vaikka lehti kotiin tuleekin, mutta tuli vain mieleen, että joko mulla on takarengas p.skana (kovettunut tms.) tai sitten tien keskiosassa oli (taas) jotain kummaa liukasta, kun tuossa pari tuntia sitten loivassa oikealle kaartavassa kohdassa jarruttelin liikennevaloihin ja avot takapää samantien lukkoon (syystä jota en tiedä) ja sitten luotettiinkin niihin kuuluisiin reflekseihin ja pystyssähän sitä onneksi pysyttiin.

Tulee sydämen kunto tarkastettua tollasilla puoliharmittomilla hommilla, custom pyörän kaadosta ei tosin taida ihan ilmaiseksi selvitä, etenkään jos jää itse alle??

Tämä on loppulause.Jos on aktiivisesti mukana motukoissa,ei voinut olla aikoinaan kuulematta juttuja niistä huoltomokista/TM.
Ei sinustakaan mitään poliisia syntyisi tai jos olet,vaihda alaa.Ei pahemmin ole autoa tarvinnut korjaamolla korjauttaa.Jos takuu korjauksia/vikoja on ollut niin kyllä Toyotalla on aina mukisematta viat hoidettu,asiakastyytyväisyys.
No, hyvä että olet tyytyväinen tojotaan, eli asia ei siitä varmaan kiikastanut. vaikkakin kirjoituksistasi sai kuvan, ettet ole tyytyväinen lehden tekemään journalismiin. Taikka heidän tekemättä jääneisiin korjaamotesteihin. Kerroppa sitten uteliaalle, mikä on sellainen asia joka pitää periaatten noin hyvin päällä. Se, ettei he jostain kumman syystä ole enää tehneet korjaamotestejä niin usein kuin SINÄ haluaisit... Sulla on periaate, mutta etpä siitä muuta ole maininnut, kuin em asian.

sanoi:
Ei sinustakaan mitään poliisia syntyisi tai jos olet,vaihda alaa

Mitäs toi tarkoittaa? Ei oikein auennut mulle, kaipa tuo jonkinlaiseksi henkilökohtaiseksi vittuiluksi on tarkoitettu. Mutta vaikea tuosta on vittuuntua, kun asian repäisit tyhjästä ilman "aasinsiltaa" mihinkään keskusteluissa mainittuun asiaan.

sanoi:

Mitäs toi tarkoittaa? Ei oikein auennut mulle, kaipa tuo jonkinlaiseksi henkilökohtaiseksi vittuiluksi on tarkoitettu. Mutta vaikea tuosta on vittuuntua, kun asian repäisit tyhjästä ilman "aasinsiltaa" mihinkään keskusteluissa mainittuun asiaan.
Sinähän se siellä jossakin yriytit kuin poliisi ratkoa päättelemällä asioita.Sinun päättelykyky olisi ollut taas oikeusmurha.Sinä arvostat ilmeisesti TM;ää ja minä taas en arvosta TM:ää.Periaate/mielipide kysymys.
En kirjoittele tähän asiaan enempää,mutta "jarruttamiseen" saatan ottaa kantaa eli topiciin.

sanoi:

Sinähän se siellä jossakin yriytit kuin poliisi ratkoa päättelemällä asioita.Sinun päättelykyky olisi ollut taas oikeusmurha.Sinä arvostat ilmeisesti TM;ää ja minä taas en arvosta TM:ää.Periaate/mielipide kysymys.
En kirjoittele tähän asiaan enempää,mutta "jarruttamiseen" saatan ottaa kantaa eli topiciin.
Juu, päättelin ja kysyin. Selkeätä vastausta ei tullut. Joten vastauksellasi jätit asian auki kysymyksille, jotka aiheuttavat vielä enemmän ihmetystä.

Huvittava vertaus tuohon poliisiin, syytinkö sua jostain, kun näköjään tunnet itsesi kovin syylliseksi... Hyökkäys on paras puolustus. Oli se sitten verbaalista tahi fyysistä.

No miten vaan... Turhaa tätä on enää vatvoa.
Vanha toteamus peräreiästä ja mielipiteestä pitää aina paikkansa.

Tm juttu oli ihan OK..
kuitenkin kaikkien pitäisi tietää miten oma pyörä pysähtyy
oli kyseessä mikä alusta tahansa..siihen auttaa harjoittelu
ei mikään muu...
ei sitä lukemalla opi...

ei sentään ollut niitä ohjeita, että pyörä kannattaa kaataa, ja se on itseasiassa nopein keino pysäyttää pyörä. näitä oli aika paljon vielä joku aika sitten.

juttu kannattaa kyllä lukea, kuten kannattaa lukea paljon muutakin. Mutta eniten kannattaa mennä ja harjoitella sitä jarrutusta. niin hiekalla, asfaltilla, hiekkaisella asfaltilla, märällä asfaltilla.

tänäänkin oli pari kertaa etunen lukossa oikein kunnolla, onneksi refleksit päästää jarrun. ajatus ei kerkiä jos ei odota sitä, harjoitellessa kylläkin odottaa. joten ei sitä harjoittelua pidä pelätä.

Back