• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

jarrupalojen vaihto...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja goldmember
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja ymmärrän kyllä olevani liian yksinkertainen pemarin omistajaksi, koska kaikista aikaisemmin omistamistani mopeteista on saanut esim. etunakin irti ilman, että tarvitsee irroittaa jarrukengät. Kyllä paijerin insunöörit on ihmeydessään viisaita kun ovat keksineet tälläisen viisaille ihmisille tarkoitetun ajopelin.
Nus-nus, mutta milloin viimeksi on pemarissa ollut etujarrukengät? R75/5:ssä 70-luvun alkupuolella?

Vaan tiedä häntä mistä Historische Motoren Werkeistä olikaan puhe.

terv: Mankkaan Maharadja
no nus nus kun sinne pilkun päälle näyttää olevan niin kova kiire ettei kerkeä toisen viestiä lukemaan loppuun ennnen kun alkaa näppis savuamaan. Jossain päin ensimmäistä viestiäni mainittiin f800s eli näistä tuoreenpuoleisista kapistuksista on kyse. Tietysti joku kohta löytää jostain jonkun ennen sotia käytetyn lentokoneen moottorin, jossa on käytetty samaa koodia....

Uskokaa hyvät pemaristit olette tehneet ostopäätöksessänne loisto valinnan. Samanlainen huutomyrsky alkoi vajaat 2 vuotta sitten kun viimeksi vaivaudin kommentoimaan jotain pemun "ominaisuutta". Sillion big brother joutui kaksin käsin lapioimaan asiattomia vastauksia pois palstalta.

Nyt kun olen taas löytänyt tieni tänne jumalten kerhoon, niin kertokaas viisaat miksi siinä ässässä on ne kaksi uimaallasta?

Sylinterien takana on kuppi johon jää pestessä desi vettä, ja toinen vastaava paikka löytyy satulan alta siitä kumirinkulasta...

Ne on niin mahottoman hienoja oivalluksia, ettei näin yksinkestainen kaveri ole kahteen vuoteen keksinyt näiden vedenkerääjien todellista funkitiota.

Nyt kannattaa vastata, pääsette taas sitten rauhassa jatkamaan pilkullista eloa ilman minua.

... koska kaikista aikaisemmin omistamistani mopeteista on saanut esim. etunakin irti ilman, että tarvitsee irroittaa jarrukengät. ...
Tässä viitattiinkin sun mainitsemiisi aikaisempiin mopeteihin, joissa on irroiteltu jarrukenkiä.

Enkä nyt kutsuisi tätä vielä huutomyrskyksi, kunhan tulin kommentoineeksi sitä ettei huollot minusta nyt niin vaikeita ole.

Koitetaan kestää.
sport05.gif

tai akselin irroittamiseen tarvittava "ISO kuusiokolo", niin ehkä tosiaan on parempi jättää huoltamolle. MUTTA oikeasti tuo on yksinkertainen pyörä huoltaa kun ne pari työkalua viitsii hankkia.
Ei se kaksnelonen kuusiokolo kuulu enää ihan jokaisen do it yourselverin työkalupakkiin. ...
Ai... Kyllä mulla vaan sellanen on, olisko vielä samassa vekottimessa 22mm, 26mm ja 28mm tuon edellä mainitun lisäksi... ...joskus tuli ostettua stormilta hurjaan 15€:n hintaan...
Puhuin jaskaa... Näyttäisi tuo akselityökalu maksavan kokonaista 19€ ja kootkaan eivät menneet sinnepäinkään: 17mm, 19mm, 22mm ja se 24mm...

Mutta pitääkö tehdas meitä pemarin omistajia vähän yksinkertaisena jos kehtaa tarjota noin suolatuilla hinnoilla "erikoisvärkkejä"? Ja CAD:ille tiedoksi se kaksnelosen uroshylsy maksaa noin 50 € ja siihen jos joutuu ostamaan huntilla tuumaisen räikän, niin ollaan taas samoissa budjeteissa kuin tuo baijerin tarjoama ratkaisu....

Ja ymmärrän kyllä olevani liian yksinkertainen pemarin omistajaksi, koska kaikista aikaisemmin omistamistani mopeteista on saanut esim. etunakin irti ilman, että tarvitsee irroittaa jarrukengät. Kyllä paijerin insunöörit on ihmeydessään viisaita kun ovat keksineet tälläisen viisaille ihmisille tarkoitetun ajopelin.
Wanicolle tiedoksi. Minulle tuota 24mm:n kuusiokoloa tarjottiin kyllä 17€urolla. Tuossa vaiheessa olin kuitenkin jo rakentanut ihan oman mutteri-pultti-työkalun, joten en viitsinyt investoida.

Ja tuo jarrusatuloiden irroitus etupyörän poistamiseksi on kyllä pikemminkin sääntö kuin Bemarin insinöörien keksimä poikkeus.

Kas kun viitsit ajella noin kummallisella ja runsaasti erikoistyökaluja vaativalla pyörällä.
ghostface.gif
Myy paska pois...

Onnex noi ongelmat hoitu kun hakivat pyörän huoltoon toissa viikolla ja toivat takasii viime viikolla! Oli muuten takapalat vaihdettu...
062802moto_prv.gif

Tarkoititko siis, että sinulla on ollut useampi sellainen pyörä, josta ei ole tarvinnut irroittaa jarrusatuloita etuvanteen poistoa varten?

Mulla on ollut ja on useita eri maissa tehtyjä moottoripyöriä ja kyllä niistä on lähes kaikista pitänyt jarrusatulat irroittaa, että vanteen saa pois.

Kyllähän akseliputin toki on auki saanuut, mutta eipä ole mahtunut vanne pois ilman jarrusatuloiden purkamista.

Pekalta tuli jo hyvä ohjeistus, tuolla pärjää varmasti.

OT:

Tarkoititko siis, että sinulla on ollut useampi sellainen pyörä, josta ei ole tarvinnut irroittaa jarrusatuloita etuvanteen poistoa varten?

Mulla on ollut ja on useita eri maissa tehtyjä moottoripyöriä ja kyullä niistä on lähes kaikista pitänyt jarrusatulat irroittaa, että vanteen saa pois.

Kyllähän akseliputin toki on auki saanuut, mutta eipä ole mahtunut vanne pois ilman jarrusatuloiden purkamista.

Kyllä tuo jarrusatuloiden irroitus on sitten rankkaa hommaa..

Jos mietitään tuota venttiilisäätöä:

Bokseri:
-ruuvisäätöiset
-helposti näkyvillä

Perus rivinelkku:
-palasäätö
-tankin alla

Hmm..
Mut jos tuntuu ettei jaksa, niin Bemarilla myyvät palvelua.
"Erityistyökaluja" ei paljoa tarvita perushuoltoihin...

Jos ei ole mitään käsitystä tekniikasta, niin jopa Bemari bokserilla ensimmäisenä pyöränä voi tuntua vaikealta...

Kyllä tuo jarrusatuloiden irroitus on sitten rankkaa hommaa..
Ei se vaan mulle ole sitä koskaan ollut, mutta joillekin näyttää olevan.

Boxeri-Bemuista en noin muuten kyllä välitä ja tuskin sellaista tulen koskaan hankkimaan.

Pysyttelen mielummin näissä helppohuoltoisissa italialaisissa...
ELÄ ELÄ ekku vanno
talktohand.gif
Ikää tulee kaikille ja mukavuuden halu sen myötä
sad_orig.gif

Itse olen siinä iässä että ajan kivalla pyörällä vähän aikaa vielä
bawling.gif
, mutta olen salaa opettelemassa matkapyöräilijöiden palstalla.
tounge.gif

Pysyttelen mielummin näissä helppohuoltoisissa italialaisissa...
ELÄ ELÄ ekku vanno  
talktohand.gif
Ikää tulee kaikille ja mukavuuden halu sen myötä
sad_orig.gif

Itse olen siinä iässä että ajan kivalla  pyörällä vähän aikaa vielä
bawling.gif
, mutta olen salaa opettelemassa matkapyöräilijöiden palstalla.
tounge.gif
Mukavuustaso on näissä "paremmissa" italialaisissa ihan kohdallaan ja en kyllä käsitä miten se boxeri-bemu sitä mukavuutta lisäisi.

Puhe kun ei ole mistään Ducateista sentään...
smile_org.gif

Jos sitten pitää päästä oikein mukavasti, niin pitäisi hommata joku todellinen "matkasohva" ja jos vaihtoehto on se, niin sitten ajan mielummin autolla kuin Pannarilla tai jollain Goldwingillä.

Wanicolle tiedoksi. Minulle tuota 24mm:n kuusiokoloa tarjottiin kyllä 17€urolla. Tuossa vaiheessa olin kuitenkin jo rakentanut ihan oman mutteri-pultti-työkalun, joten en viitsinyt investoida.
No tuskin tuo 17 € versio on se sama original zubehör jota Espoon RM Heinolla tarjosivat puoleentoista sataan. Kertoivat vielä samaan hengenvetoon ettei heiltäkään kyseistä avainta löydy, vaan ovat hekin tyytyneet johonkin itse askarreltuun värkkiin.

En sitten koskaan käynyt heidän laitettaan ihailemassa kun tuli investoitua se reilu euro siihen jatkomutteriin.

Nyt ne jo tappelee keskenäänkin
tounge.gif
Joo kato ei perus pemaristia hirveesti kiukuta jos joku corollamies aukoo aukkoaan. Mut annas olla ku joku "omista" löytää värkistään jotain huomautettavaa, niin sen suu tukitaan vanhoollislestadiolaiseen tyyliin aikasta hätäseen. Muuten vois vuotaa jotain ulkopuolisten tietoon ja se ei oo koskaan hyväks.

Vielä ei oo tullut yhtään hyvää selitystä niille parille ammeelle??

Lupaan CAD:ille laittaa moponi myyntiin kun vastaus löytyy

Nyt ne jo tappelee keskenäänkin
tounge.gif
Joo kato ei perus pemaristia hirveesti kiukuta jos joku corollamies aukoo aukkoaan. Mut annas olla ku joku "omista" löytää värkistään jotain huomautettavaa, niin sen suu tukitaan vanhoollislestadiolaiseen tyyliin aikasta hätäseen. Muuten vois vuotaa jotain ulkopuolisten tietoon ja se ei oo koskaan hyväks.

Vielä ei oo tullut yhtään hyvää selitystä niille parille ammeelle??

Lupaan CAD:ille laittaa moponi myyntiin kun vastaus löytyy
Kyllä toiset jaksaa tehdä mopoilustakin hankalaa..
Ite kun joutus itsensä kanssa joka aamu tollai tappelee
pftroest.gif

No tuskin tuo 17 € versio on se sama original zubehör jota Espoon RM Heinolla tarjosivat puoleentoista sataan. Kertoivat vielä samaan hengenvetoon ettei heiltäkään kyseistä avainta löydy, vaan ovat hekin tyytyneet johonkin itse askarreltuun värkkiin.

En sitten koskaan käynyt heidän laitettaan ihailemassa kun tuli investoitua se reilu euro siihen jatkomutteriin.
Ehkä on syytä jättää huoltaminen ammattilaiselle?
Jos elämää suurempi asia on "kallis" erikoistyökalu, jota ei edes tarvitse..

Jos Wanico oot joskus tekniikan kanssa pulanut, tietänet et jossain vaiheessa tarvii ain erikoistyökaluja tai tekee sellaisen ite.

-Mie en vaan ymmärrä, muttei oo eka kerta-

Taasko poijaat unohti tuon mahtavan Biltsun, sieltä noita akseliin sopivia "adaptereita" löytyy noin 5,- hintaan (hanskaa kolmea kokoa 19,22 ja 24 mm).

Ei ole mikään ihme jos alkuperäisvaraosa ja alkuperäistyökalu maksaa maltaita. Sehän on enemmänkin sääntö, kuin poikkeus. Ja näin se menee, puhuttiinpa mistä merkistä vaan.
Joku tuossa vastattain kirjoitteli muistaakseni Kawan "erikoistyökalusta", eli orggis-öljynputsariavaimesta, joka maksoi 10 x sen, mitä vastaava mp/autotarvikeliikkeessä.

Mitä moisesta kiukkuilemaan.. Jos jotain erikoisempaa työkalua tarvitsee, niin tekee itse. Ja jos osaa tehdä itse, niin piiltemasta yms. halpakaupasta löytyy varmasti välineet jotka kestää satunnaisessa käytössä sen mitä pyöräkin.

Mut annas olla ku joku "omista" löytää värkistään jotain huomautettavaa, niin sen suu tukitaan vanhoollislestadiolaiseen tyyliin aikasta hätäseen. Muuten vois vuotaa jotain ulkopuolisten tietoon ja se ei oo koskaan hyväks.
Ei kannata hermostua
wink.gif

Iskit kuitenkin kirveesi kiveen, kun aloit heti esittää ettei bemariin voi tehdä mitään perushuoltoja ilman erikoistyökaluja. Perushuolloissa bokseria (kuten alkup. kysyjällä) huoltoystävällisempiä pyöriä lienee aika harvassa. Ja esim. sen takajarrupalojen vaihtoa ei juuri yksinkertaisemmin ja helpommin voi tehdä (yhden kerran vankalla kokemuksella sanottuna).

Back