Voisitko Naukkis lopettaa ton trollailun tänne palstalle. Joku alotteleva motoristi ottaa sun jutut vielä tosissaan ja tappaa ittensä
Mulla on toinen näkökanta, eli on suorastaan edesvastuutonta päästää ketään pyörän selkään ohjein että pidät vain itses rentona, kyllä se pyörä menee ihan itsekseen. Eli kaikki jotka ovat ajaneet enskalla booreissa, pehmeässä hiekassa tai hyppineet ja pysyvät jopa pystyssä muutenkin kuin tuurilla osaavat vetää kroppansa riittävän jäykäksi hallitsemaan pyörää eivätkä istu perunasäkkinä pyörän selässä....
Sulla näyttää tuossa luetun ymmärtämisessäkin olevan aika paljon parantamisen varaa.
Rentona ajaminen ei tarkoita, että pyörän päällä istuttaisiin perunasäkkinä. Kirjoitin jo aiemmin tuonne, lyhyesti ajoasonnosta, mutta laitetaan tähän vielä rautalangasta:
Pyöärästä pidetään kiinni jaloilla. Tarkemmin sanoen siis jalat tukevasti tapeilla, kantapäät heel plateja/vastaavaa vasten, perse penkissä niin, että munien ja tankin väliin jää pari senttiä tilaa (pyörästä riippuen) ja polvilla/reisillä kevyt, mutta tukeva puristava ote tankista.
Yläkroppa sen verran etukenossa, että kädet ovat kevyesti koukussa kyynertaipeesta käsien ollessa ohjaustangolla. Toisissa pyörissä tämä asento löytyy luonnostaan, toisissa ei niin helposti. Yläkropan paino kannatellaan selkä- ja vatsalihaksilla (myös jarrutuksissa ja kiihdytyksissä), ei siis nojata painoa käsien päällä.
Hartiat, olkapäät ja kädet pidetään mahdollisimman rentoina, koska tällöin pystytään ohjaamaan pyörää tehokkaammin, kuin jo valmiiksi jännitetyillä lihaksilla. Käsien lihaksia siis käytetään vasta kun niitä tarvitaan, ja silloinkin vain sen verran kun on tarpeellista.
Melkein uskaltaisin väittää, että nämä ohjeet ovat kenelle tahansa kadulla ajavalle toimivammat kuin sinun ohjeesi naukkis. Mistäkö tiedän? Tuo ohje ajoasennolle on pääpiirteittäin sama kuin orgin ajokoulutuksissa kurssilaisille opetettava ajoasento ja olen nähnyt sen toimivuuden jokaisella koulutettavalla niillä kurseilla joita olen ollut vetämässä. Yksikään ei ole ajanut paremmin hartiat ja kädet jäykkinä.
Enska, krossi ym. maastolajit vaativat sitten omat hienosäätönsä ajotekniikkaan lajista ja maastosta riippuen, eivätkä ne ajotekniikat välttämättä sovellu kovinkaan hyvin kadulle. Tosin ei maastossakaan kovin pitkään jaksa jos ajaminen ei ole rentoa.
Tuosta edesvastuuttomuudesta vielä: Moottoripyörän ajodynamiikka on suunniteltu niin, että se pyrkii itse korjaamaan suurimman osan virheistä. Tank-slapper tai woblaus ovat hyvin harvinaisia ja vain joillain pyörillä esiintyviä ilmiöitä, eikä niitä normaalissa liikenteessä juurikaan tarvitse pelätä. Asia joka paljastaa, että et ole kumpaakaan noista ilmiöstä kokenut, on se, että väität niiden kuolevan lihasvoimin. Sellaisin kevyisiin tangon ravisteluihin lihakset auttavat, ei woblaukseen. Tosin kevyt ravistus esim. monttuun ajaessa kuolee hyvin nopeasti itsestäänkin pois.
Jotenkin tuo sinun ajamisesi kuulostaa siltä, että pelkäät jatkuvasti pyörän heittävän sinut selästään ja pidät jokaista pientä, normaalia ravistusta alkavana woblauksena.