• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Itku "pitkästä" ilosta..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sussutar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nuorekas vetomies tai -nainen voisi kenties joskus pohtia ihan vakavissaan, miksi ne on aina vanhempia henkilöitä, jotka varoittelee/moralisoi/kukkahattuilee. Johtuuko se siitä, että   vaareilla itsellä ei enää ajo kulje =>
Joo itse kuulun sarjaan 25 vuotta ajettuna, joskus kilpaakin. Niin se vain on, että hämäränäkökyky on heikentynyt ja fyysinen kunto on rapistunut. Ei voi mitään olen siis hidastunut. Paluuta ei ole entiseen, eikä vanhuus tule yksin. Olen siis liikenteen riskitekijä.

Jos minä nautin vauhdin hurmasta, on se jonkun toisen mielestä tylsää pöröttelyä. Niin vuosien varrella on vain tullut jo monenlaisia kokemuksia liikenteestä ja myönnän, että joskus vähän pelottaa vetää sinne pimeään, kun siellä voi olla se traktori tietä ylittämässä.

En ole ainoa liikenteen riskitekijä, varokaa nuoremmmat aion tänäänkin lähteä ajelulle, ehkä kokeilen venttiliin nousua juuri, kun sinä teet sitä samaa mutkan toisella puolen.

Mitä tulee naisten kanssa tekemiseen, olen hidastunut siinäkin. Yllättäen he pitävät siitä.
Kollit on nopeita naisten kanssakin  
wink.gif

Ryhmä: Jäsen
Liittyi: Touko. 2006 Lähetti: Kesä. 22 2006,16:30

--------------------------------------------------------------------------------
Lainaa (nano @ Kesä. 21 2006,02:12)
Tännekkin tuli pikavoitto. 60-alueella 95km/h
20päiväsakkoa.

Sama vauhti ja sama määrä päiväsakkoja täälläkin.
Olin Porkkalan niemeen matkalla, mutta en paljon alkua pidemmälle päässyt kun tuli ekana vastaan mondeo, sitten mp-poliisi ja vielä maijakin perään..
Siinä sitten viiden poliisin voimin syynättiin pyörä vilkuista renkaisiin, ja löytyhän sitä sanomista mm. sitten rekkarikilven asennosta.
Että jos joku muistaa nähneensä pysäkillä kiukkuisen näköisen vaalean tyttösen, niin kyllä..minäpä se

Ja nyt on sitten sama odottelu päällä kuin beemerillä, kolmas sakko ja pelolla joutuu oottaan kirjettä poliisilta..
Nyt on kuukausi kulunut tapahtumasta, ja toivottavasti meneekin vielä muutama kuukausi ennen ikävää postia..
Mutta minkäs teet, sitä saa mitä tilaa, mutta ketuttaahan se silti..
Mutta tokihan otin jo opikseni..

--------------
"Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita."

Yamaha YZF-R6R -06

Ryhmä: Jäsen
Liittyi: Touko. 2006 Lähetti: Kesä. 22 2006,16:30

--------------------------------------------------------------------------------
Lainaa (nano @ Kesä. 21 2006,02:12)
Tännekkin tuli pikavoitto. 60-alueella 95km/h
20päiväsakkoa.

Sama vauhti ja sama määrä päiväsakkoja täälläkin.
Olin Porkkalan niemeen matkalla, mutta en paljon alkua pidemmälle päässyt kun tuli ekana vastaan mondeo, sitten mp-poliisi ja vielä maijakin perään..
Siinä sitten viiden poliisin voimin syynättiin pyörä vilkuista renkaisiin, ja löytyhän sitä sanomista mm. sitten rekkarikilven asennosta.
Että jos joku muistaa nähneensä pysäkillä kiukkuisen näköisen vaalean tyttösen, niin kyllä..minäpä se

Ja nyt on sitten sama odottelu päällä kuin beemerillä, kolmas sakko ja pelolla joutuu oottaan kirjettä poliisilta..
Nyt on kuukausi kulunut tapahtumasta, ja toivottavasti meneekin vielä muutama kuukausi ennen ikävää postia..
Mutta minkäs teet, sitä saa mitä tilaa, mutta ketuttaahan se silti..
Mutta tokihan otin jo opikseni..

--------------
"Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita."

Yamaha YZF-R6R -06

Ei meinannu tän viestin sisältö oikeen aueta, ni piti oikeen selvittää..

Teksti on ärrättären, joka lainaa nanoa boldatun verran ja asia yhteys tämä.

Pakko antaa välillä tekohengitystä ettei ketju kuole ja voi taas provota.
biggrin.gif
Eihän arvoisa herra nevada provoa, hän vain välillä laskeutuu kuolevaisten joukkoon ja
antaa meidänkin nauttia hänen elämänkokemuksestaan.
Tosin sitä tietoa mitä hän meille kuolevaisille jakaa tulee lukea kuin muslimi koraania, eikä eri mieltä saa olla.
bowdown.gif

Ilmeisesti pointtini on se, että kyllähän meillä lapsellisilla ja varsinkin lastenlapsillisilla moottoriajoneuvonkuljettajilla on pikkaisen erilainen näkökulma paitsi mopoiluun myös elämään yleensäkin. Voin rehellisesti myöntää, että pyörällä kaasukahvan kääntämistä on erittäin usein hillinnyt paitsi se mahdollinen sininen valo vastaantulevan valkoisen tai punaisen siviiliVolkkarin/Fordin keulassa, myös omien tenavien naamat omassa mielessäni. Olen aikoinaan teinikännissä melkein tappanut onneksi vain itseni moottorikelkalla ja selvinnut katkenneilla kylkiluilla, murtuneilla nilkoilla, ruhjoutuneella pernalla ja vittumaisilla henkisillä ja ennenkaikkea moraalisilla haavoilla (sukulaisen kelkka...), joten jonkinlaista kokemusta sekin on tuonut. Se kuulkaa Sattuu, kun se sattuu...
Ihan liian usein pääsee unohtumaan, että meistä jokainen on jollekulle rakas. Minä en ainakaan halua tuottaa huolta saati tuskaa omalle miehelleni toheltaessani liikenteessä. Enkä lapselleni enkä omille vanhemmilleni. Vaikka äiti aina puolihuolimattomasti sanoo, että ajat sitten varovasti, niin kyllä se sitä ihan oikeasti tarkoittaa. Vahinkoja sattuu niille ei voi mitään, mutta miksi ottaa turhaa riskiä..

Ihan liian usein pääsee unohtumaan, että meistä jokainen on jollekulle rakas. Minä en ainakaan halua tuottaa huolta saati tuskaa omalle miehelleni toheltaessani liikenteessä. Enkä lapselleni enkä omille vanhemmilleni. Vaikka äiti aina puolihuolimattomasti sanoo, että ajat sitten varovasti, niin kyllä se sitä ihan oikeasti tarkoittaa. Vahinkoja sattuu niille ei voi mitään, mutta miksi ottaa turhaa riskiä..
turha riski... muiden tiellä liikkujien huomioiminen, ei oma napa riitä tässä elämässä, eikä mopottimen sarvissakaan.

Anu osuu tässä asian ytimeen.

Kaikkien niiden iloksi joiden mielestä mun asenteessa on paljonkin parantamisen varaa, voin keskiviikkona päivittää tilanteen kertomalla
kuinka kauan saa vielä turvallisesti kaduilla liikkua, niin jalkamiehet, mopot, kotilot kuin ne hirvetkin..
No nyt on sitten lopullinen tuomio langetettu.
Kortti takasin 5.9, joten vielä jää ajokelejä tälle kaudelle
062802jumpie_prv.gif

Sen enempää ottamatta kantaa juuri tähän tapaukseen, herättäisin keskustelua asenteista yleensä, jotka tässäkin topikissa hyvin tulevat esille...

Miettikää ja vastatkaa seuraaviin:

Miksi ylinopeus on niin monen mielestä hyväksyttävää ja jopa suotavaa, etenkin kun ollaan liikkeellä mp:llä?

Miksi moni jopa kauppaa ajokortitta ajoa hyvänä vaihtoehtona, jos paha poliisisetä on täysin syyttä vienyt sen läpyskän vähän huilaamaan hyllylle?

Jos kerran ylinopeus, -rangaistavana tekona-, on mielestänne ihan ok, kunhan on hiljainen ja "helppo" tie ajaa, onko myös rattijuopumus ok, jos puitteet on samat? Jos ei, niin miksi? Yhtälailla se kännissä mopoileva voi käyttää tuota samaa perinteistä selitystä.

Ajan itse ammatikseni (k-a/yhdistelmäajoneuvonkuljettaja, joka muuten ei aja tennissukkaan verhoiltu jalka kojelaudalla, toinen käsi jääkaapissa ja toinen navigaattorilla, ohjaa polvella samalla ku säätää radiota varpailla, kahvikuppi jalkojen välissä puhelimeen puhuen
wink.gif
) ja olen tässä muutaman vuoden aikana valitettavasti joutunut toteamaan, että meitä lakia ja asetuksia ja nopeusrajoituksia noudattavia kuljettajia on entistä vähemmän. Liikennekuri löystyy koko ajan ja porukka tuntuu entistä enemmän ajelevan minäminäminä-asenteella ja täysin kuolemattomina.
sad_orig.gif

Fiktiivinen tilannekuvaus:

" Moottoripyöräilijä ajoi huomattavaa ylinopeutta hiljaisella kylätiellä. Vastaantullut autoilija säikähti ja väisti mp:ää, ajautui ulos tieltä, törmäsi puuhun ja auton kuljettaja kuoli. Moottoripyörän kuljettaja selvisi turmasta vammoitta. Mp:n kuljettaja oli edellisellä viikolla menettänyt korttinsa toistuvien ylinopeuksien vuoksi. "

Ja nyt sitten, mielikuvaharjoittelua, kuvitelkaa, että tuon henkilöauton kuskin paikalla on istunut joku teille tärkeä ihminen; äiti, isä, tyttö/poikaystävä, aviomies/vaimo, hyvä kaveri, veli tai sisar. Tuntuisiko tuossa tilanteessa ylinopeus ja kortitta ajo yhtä hyväksyttävältä kuin silloin, kun mitään ei tapahtunut? Pitäisittekö mp:n kuljettajaa välinpitämättömänä kaaharina vai olisitteko pahoillanne, kun menee loppu ajokausi pilalle, kun poliisisetä on vienyt kortin jo aiemmin pois ja nyt vielä narahti kortitta ajosta ja ajokielto jatkuu hamaan tulevaisuuteen asti?

Kun suomalainen valitettavasti on sellainen luonteeltaan, että ei usko ennenkuin näkee tai osuu tapaus omalle kohdalle. Siinä vaiheessa kummasti asenteet muuttuu ja joku jopa tajuaa sen, että KOSKAAN, koskaan ei ole tuolla liikenteessä YKSIN!

Mulla on osunut lähipiiriin enemmän onnettomuuksia kuin olis tarpeeseen ja brankkarin hommissa on tullut nähtyä ihan tarpeeksi vammoja ja kuolleita. Joten ei tarvi olla vanha, dementoitunut superkukkahattumoralistihihhuli
wink.gif
, jotta tajuaa pitää järjen päässä tuolla tien päällä liikkuessaan.

Ne sanoo nuo vanhat ja viisaat, että kokemus opettaa. Toiset oppii virheistään ja toiset ei. Ärrätär kärsii nyt sitten siitä, että ei osannut höllätä ajoissa.

Toivottavasti kuitenkin osaat pysyä erossa siitä ajokortitta ajosta, se kun on vielä astetta tuomittavampaa kuin ylinopeus ja siitä jos kiinni jäät, niin olet erittäin tarkassa seurannassa sen jälkeen. Ja ajoluvan takaisin saanti kestää hamaan tulevaisuuteen...

Tällasta saarnaa tällä kertaa, ei tästä mitään apua ole, tiedetään, ne ketkä ajaa nätisti ajaa nätisti ja ne ketkä ei, ne ei tällasista kirjotuksista ota onkeensa kuitenkaan, korkeintaan tulevat haukkumaan turhasta jankuttajaksi ja moralisoijaksi.

Mutta tulipahan kirjotettua.

Terveisin ei-niin-vanha, vasta osittain dementoitunut, superkukkahattu
wink.gif

sanoi:
062802jumpie_prv.gif

Taisipa tumion langettaja olla mies
biggrin.gif

Ihme, mitä kunnon meikillä ja minihameella saa aikaan
smile_org.gif

Onneksi olkoon vaan, enään 40 päivää niin pääset taas ajeluihin mukaan
062802jumpie_prv.gif

Kaikkien niiden iloksi joiden mielestä mun asenteessa on paljonkin parantamisen varaa, voin keskiviikkona päivittää tilanteen kertomalla
kuinka kauan saa vielä turvallisesti kaduilla liikkua, niin jalkamiehet, mopot, kotilot kuin ne hirvetkin..
No nyt on sitten lopullinen tuomio langetettu.
062802jumpie_prv.gif
Nonnih, hyvä niin, onhan sitä syyskuussa vielä usein ihan muutama hellepäiväkin, joten eiköhän se siitä vielä iloksi muutu, kunhan vaan tuon elokuun saat sinniteltyä vaikka rapujuhlissa bailaten...
cool.gif

Huh, 3-4 sivua pitikin sitten ootella ja skrollata eteenpäin kunnes päästiin takaisin itse asiaan... eli rykäyksen hinta Tarjalandiassa oli tällä kertaa siis 1,5kk ja tuli vissiin vielä (useamman) sadan euron sakot päälle?

Ehkä nuo nuo ylinopeudet on mopolla "sallitumpia" siksi, että esim. oma moponi kulkee ykkösellä kovempaa kun Suomessa saa ajaa -> liikennevaloista lähdettäessä saattaa nopeus ihan vahingossa nousta reippaasti yli satasen... ilman mitään aikomusta "kaahata", mutta nopeudet saa myös pudotettua huomattavasti autoa nopeammin  
nixweiss.gif

Otetaan fiktiivinen tilanne;
vastaan tulee hälytysajoneuvo, joko vilkut päällä tai ilman, kuitenki ylinopeutta. Autoilija säikähtää, ajaa puuhun ja kuolee, lapset kuolevat nälkään ja emäntä joutuu orjaksi Saudi-Arabiaan. Ambulanssikuskin syytä? Ehdottomasti.

vastaan tulee hälytysajoneuvo, joko vilkut päällä tai ilman, kuitenki ylinopeutta. Autoilija säikähtää, ajaa puuhun ja kuolee, lapset kuolevat nälkään ja emäntä joutuu orjaksi Saudi-Arabiaan. Ambulanssikuskin syytä? Ehdottomasti.
Ei kun sen potilaan syy. Tai jos naapurin pikkupoika on heittänytkin sitä potilasta kivellä ja se on syy ambulanssi ajeluun. Eli sen pikkupojan isä on syypää tai isänisä joka tapauksessa.

Ei kun sen potilaan syy. Tai jos naapurin pikkupoika on heittänytkin  sitä potilasta kivellä ja se on syy ambulanssi ajeluun. Eli sen pikkupojan isä on syypää tai isänisä joka tapauksessa.
Väärin. Vaikka poika heitti kaveria kivellä päähän, hän ei ajanut ylinopeutta...  
033102beer_1_prv.gif

Back