• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Itku "pitkästä" ilosta..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sussutar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Jos koko ajan on pakko potkia tutkainta vasten, miksi hakea hyväksyntää joltakin foorumilta ja säälitellä itseään, kuinka minulle just näin kävi.

Luepas tämän topicin eka viesti uudestaan, mielestäni siinä ei hirveästi sääliä haettu?

sanoi:
Kyllä minä olen poliisin puolella

No aijaa.

baaa.gif

Ei sitä kortilla ajeta
062802moto_prv.gif
. Jos sulla ei nyt kauheen erikoinen pyörä ole ja paikkakunta ei ole mikään mikään tuppukylä missä yksi poliisi joka tuntee kaikki niin hanaa vaan.

PS. Kertaakaan ei ole vielä pysäytetty tänä vuonna, joten jos kortti lähtis niin ajaisin tappiin asti. Ihmettelee sitten vasta, jos käry käy
062802moto_prv.gif

Viisaita sanoja,nevada. Olen samaa mieltä kanssasi. Sekä kukkahattu päässä että ilman sitä. Mitähän tuolla liikenteessä tosiaan tapahtuisi jos kaikki kulkijat pitäisivät sääntöjä pilkkanaan? Tuskin lakeja on laadittu pelkästään kiusaksi ja niiden noudattamistahan poliisi valvoo työkseen. Vielä kun joku keksisi sen, miten asennevammaiset saataisiin järkiinsä...?
sad_orig.gif

Arvoisa Rico
Miksi minun kirjoituksistani pitäisi pitää.
En hae arvostusta, vaan yritän lähes neljänkymmenen am-
mattiliikenteen kokemuksella herätellä ihmisiä havahtumaan
tosiasioista. Kuinka moni on nähnyt verisen mytyn tien laidassa
Minä olen niitä nähnyt lukemattoman määrän. Olen oksennel-
lut niitä katsoessani ja jälkeenpäin miettinyt miten olisi pitänyt
ajaa toisin, että olisi vältetty kuolema.
Jokainen kuolema maantiellä on turha ja kun tutkintalautakunta
suuressa viisaudessaan lausunnon antaa, on useimmiten syy
jonkun tekemän virheen. Se miten asenteita voi muuttaa on
on minulle ratkaisematon juttu. Kaikki lähtee jokaisen tiellä-
liikkujan käyttäytymisestä liikenteessä. Selvät pelisäännöt o-
vat paperille kirjoitettuja, jos joku ei niitä noudata saattaa
katastrofi olla totta. Pari viikkoa sitten näin ohituskolarin seu-
rauksena yhdeksän vuoden ikäisen ( luin iän lehdestä) lapsen
ruumiin ja voit kuvitella mitä ajatuksia liikkui katsellessani täy-
sin ruhjoutuneen pienen tytön ruumista. Ei tämä liikenne ole
kenenkään yksityisasia, se on meidän kaikkien. Jos asenne on
ruikuttaminen kortinmenetyksestä neljän ylinopeussakon seu-
rauksena, kannattaako kerätä irtopinnoja. Jokainen lapsi, oli se sitten varusmies tai ei on kultaakin kallimpi vanhemmilleen.
Ei minusta tarvitse pitää, minä vaan rakastan lapsiani ja lap-
senlapsiani.
Oln varmasti särmikäs ihminen ja saan paljon kielteistä pa-
lautetta, mutta jos tosiasiat eivät puhuttele, voin aivan yk-
sin ajatella asioita ja jättää kirjoittamasta yhtään mitään.
En todella häviä, mutta jos olen saanut jonkun ymmärtämään
asiaa o9len todella onnellinen mies.
Ps. en ole koskaan kuvitellut olevani täydellinen kuljettaja,
mutta olen pyrkinyt olemaan vastuullinen sellainen.
Totta puhelet:WAZAAP:

No voi höh... Mullakin on hatussa kukkia mutta silti sympatiat on puolellasi! Mutta tottahan se on että tietoinen riski nykyään aina toi kahvan vääntäminen on, ajasta ja paikasta riippumatta; sen verran valvontakalusto on kehittynyt ja lisääntynyt ainakin täällä etelässä. Hissukseen vaan radalle tiistaina, ja siellä sitten tuulettamaan  
062802moto_prv.gif
(Vaikka en kyllä tiedä, mikä järjestävän tahon suhtautuminen on moiseen...) Riski, että keskellä Tampereen motaria joku kysyisi korttia ilman syytä on aika olematon...

Sinun tapauksessasi tulokseen vaikuttaa nuo neljä ylinopeus-
sakkoa ja olet virkavallan ja monen muun mielestä piittaamaton
tieliikenneasetuksessa määritellyistä asetuksista. Kortti pysyy
hyllyllä ja kauan. Tunnen kyseisen tienpätkän ja voisin väittää
poliisin olevan kaukana asiattomasta. Mutkat ovat tiukkoja ja
alueella liikkuvat sora-autot-siis irtosoraa on mutkissa, myös
hirviä,peuroja ja kauriita on aivan riittävästi. Myös vuosien
varrella lepikkoon eksyneitä varusmiehiä on riittävä määrä.
Senhän tiedät varuskunnassa asuvana.Vain narri itkee mennyt-
tä kesää. Olet saanut varmistuksen asiasta jonka tiesit vuo-
ren varmasti itsekin. Poliisi on paha ja asiaton- vai onko
No tulihan tätäkin tekstiä..
Jep, kaikki karmeat kolme mutkaa..kauhistus!!
Ja kaikki ne vuodet kun täällä olen asustellut, niin yhtä ainoaa elukkaa en ole tiellä nähnyt. Eihän se sitä tarkoita etteikö niitäkin voisi eteen tulla, mutta silloinhan se mikä-lie-örkki on vaaraksi vain minulle itselleni jos siihen osun. Ja omilla tuuninki vehkeillään tai isin bemarilla metsään menneille varusmiehille minä en mitään mahda.
Mutta en lähtisi yleistämään kymmenen vuotta nuorempia varusmiehiä itseeni..
Ja missään vaiheessa en ole poliisia pahaksi sanonut, mielestäni omaa älykkyyttäni vastaan heitetty kommentti ei vaan ollut kovin asiallinen. Olisihan mullakin ollut paljon sanottavaa kyseisestä henkilöstä, noin henkilökohtaisella tasolla. Mutta mun osa oli mielestäni ottaa sakot vastaan ja luopua kortista ja se siitä..
Mitäs sitten luulit saavasi tässä jeesustelijoitten ja muitten perkeleitten maailmassa
sad_orig.gif

Paska tuuri
sad_orig.gif
Tsemppiä kyllä se siitä, otan kaljan myötätunnosta
pftroest.gif

Ekaksi:
Mjoo, moikka vaan kaikille! pari kesää voorumeita sivusta seuranneena piti sitten tehdä oikein tuo tunnuskin ;)

Sitten asiaa:
Ei nuista kannata niin ottaa itteensä, yleensä kortin saa takaisin melko nopsaan jos pelkästään piikki on mitattu ja on hyvä peruste ajokortin pitämiselle. Riippuu tietenkin nimismiehestä/syyttäjästä.
Näin ainakin meilläpäin..

Tiedä sitten, viimeiset ylinopeussakot kun on 14v takaa ;)

~~br Sami

Arvoisa Rico
Miksi minun kirjoituksistani pitäisi pitää.
En hae arvostusta, vaan yritän lähes neljänkymmenen am-
mattiliikenteen kokemuksella herätellä ihmisiä havahtumaan
tosiasioista. Kuinka moni on nähnyt verisen mytyn tien laidassa
Minä olen niitä nähnyt lukemattoman määrän. Olen oksennel-
lut niitä katsoessani ja jälkeenpäin miettinyt miten olisi pitänyt
ajaa toisin, että olisi vältetty kuolema.
Jokainen kuolema maantiellä on turha ja kun tutkintalautakunta
suuressa viisaudessaan lausunnon antaa, on useimmiten syy
jonkun tekemän virheen. Se miten asenteita voi muuttaa on
on minulle ratkaisematon juttu. Kaikki lähtee jokaisen tiellä-
liikkujan käyttäytymisestä liikenteessä. Selvät pelisäännöt o-
vat paperille kirjoitettuja, jos joku ei niitä noudata saattaa
katastrofi olla totta. Pari viikkoa sitten näin ohituskolarin seu-
rauksena yhdeksän vuoden ikäisen ( luin iän lehdestä) lapsen
ruumiin ja voit kuvitella mitä ajatuksia liikkui katsellessani täy-
sin ruhjoutuneen pienen tytön ruumista. Ei tämä liikenne ole
kenenkään yksityisasia, se on meidän kaikkien. Jos asenne on
ruikuttaminen kortinmenetyksestä neljän ylinopeussakon seu-
rauksena, kannattaako kerätä irtopinnoja. Jokainen lapsi, oli se sitten varusmies tai ei on kultaakin kallimpi vanhemmilleen.
Ei minusta tarvitse pitää, minä vaan rakastan lapsiani ja lap-
senlapsiani.
Oln varmasti särmikäs ihminen ja saan paljon kielteistä pa-
lautetta, mutta jos tosiasiat eivät puhuttele, voin aivan yk-
sin ajatella asioita ja jättää kirjoittamasta yhtään mitään.
En todella häviä, mutta jos olen saanut jonkun ymmärtämään
asiaa o9len todella onnellinen mies.
Ps. en ole koskaan kuvitellut olevani täydellinen kuljettaja,
mutta olen pyrkinyt olemaan vastuullinen sellainen.
Voihan olla että olet ajnut ammatiksesi x-kymmentä vuotta (kirjoitus ei tosin kertonut että mitä olet ajanut, mutta oletetaan että vaikkapa yhdistelmää tai jotain..).
Moniko näkemistäsi mälleistä on johtunut jostain naurettavan pienestä ylinopeudesta, moniko niistä on johtunut vähän reippaamasta ylinopeudesta, veikkaisin ettei yksikään...
Kyllä ne onnettomuudet yleensä johtuu ihan muusta kun jostakin ylinopeudesta, etenkin siinä tapauksessa että kyse on mopon ylinopeudesta, ja joku muu olisi loukkantunut (tai kuollut) kun mopoilija itse...

Niin, ja itsellä ei ole edes ollut ajokorttia kun vajaa 14 vuotta, enkä ole ajanut kun jonkunmatkaa yli miljoona kilometriä, joten enhän sinuun verrattuna voi tietää tästä asiasta yhtään mitään...

Ps. Ja olen minäkin nähnyt tuolla matkavarrella muutaman raadon, mutta ajan silti just niinku lystää (etenkin mopolla).

Niin, ja väittäähän ne taksaritkin olevansa "ammattiautoilioita" ;)

Epikseltähän se tuntuu, kun virkavalta keskeyttää hauskan pidon. Onhan noita paikkoja Suomessa, siis ratoja, joilla pääsee testaamaan ja viihdyttämään itseänsä. Satanen kuudenkympin nopparilla on ollut turhaa revittämistä. Vähemmällä ajaisit tänäänkin aurinkoista tietä eteenpäin.

Janne
Lueppas kirjoittamasi teksti ajatuksen kanssa.
Ensin kirjoitat ajaneesi miljoona kilometriä ja heti perään
todistat omalla suullasi ettei mikään (edes ruumis) saa asen-
nettasi muuttumaan.En tiedä taksikuskeista, mutta moni heistä
ajaa satatuhatta vuodessa, voi kai sanoa heidän olevan ammattilaisia.
Kyllä lähes kuusikymmentä kilometriä ylitystä on hirvittävä
määrä tuolle tielle varsinkin vesisateella.
Mitä tulee yksittäisen onnettomuuden syihin, niitä on varmas-
ti monia, mutta ohituskolareissa lähes aina on mukana ylino-
peus ja asennevamma.
Nyt ei ehdi enempää kun pitää lähteä tuhannen kilometrin
lenkille kolmenkymmenen matkustajan kanssa ja huolehtia
heidän turvallisuudestaan liikenteessä. Olenko minä ammat-
tilainen,ratkaise Sinä se.

Janne
Lueppas kirjoittamasi teksti ajatuksen kanssa.
Ensin kirjoitat ajaneesi miljoona kilometriä ja heti perään
todistat omalla suullasi ettei mikään (edes ruumis) saa asen-
nettasi muuttumaan.En tiedä taksikuskeista, mutta moni heistä
ajaa satatuhatta vuodessa, voi kai sanoa heidän olevan ammattilaisia.
Kyllä lähes kuusikymmentä kilometriä ylitystä on hirvittävä
määrä tuolle tielle varsinkin vesisateella.
peus ja asennevamma.
Nyt ei ehdi enempää kun pitää lähteä tuhannen kilometrin
lenkille kolmenkymmenen matkustajan kanssa ja huolehtia
heidän turvallisuudestaan liikenteessä. Olenko minä ammat-
tilainen,ratkaise Sinä se.
Onko bussi teknisesti oikeasti hyvässä kunnossa?
biggrin.gif

peus ja asennevamma.
Tuon kun saisi iskostettua "ammattikuskien" päähän  
biggrin.gif

Kiitettävä prosentti omaa asennevamman, varsinkin kolleegasi (?) bussikuskit. Vielä kun saisivat dösällä hytin pystyyn, ois hieno näky.
Kannattaa suunnata valistustyö siihen suuntaan.

Edit:selvennystä

Eihän tämä suoranaisesti tähän ketjuun liity... mutta tämmöistä olen viimeaikoina miettinyt: Onko sanktio suunnilleen sama samasuuruisesta ylinopeudesta moottoripyörällä ja henkilöautolla? Jos on, niin sitähän on kyllä hyvin vaikea perustella mitenkään. Kannattaisiko näitä moottoripyöräylinopeuksia omatoimisesti viedä käräjille? Niissä kuitenkin oikeasti pohditaan syntien vakavuutta, eikä yksi ihminen (poliisi) arvo rangaistusta teosta 30 sekunnin harkinta-ajalla. Tässä pohdintojani moottoripyöräylinopeuden "hyväksyttävyydestä" verrattuna kotiloylinopeuteen.

* Perusfysiikasta liikkeelle mopon (250 kg) liike-energia ja liikemäärä autoon (1500 kg) verrattuna samalla vauhdilla on 17 %. Jotta moottoripyörällä saavuttaa saman liike-energian (tuhovoiman) kuin 100 km/h ajava auto, on ajettava noin 250 km/h. Näin ollen moottoripyörällä hyvin vaikea tappaa ketään muuta kuin itsensä ja kyydissä olijan. Itsemurhakaan ei taida enää olla rikoslaissa rangaistava teko? 2-päällä hurjastelu on kyllä vastuutonta.

* mopo kuin mopo kiihtyy 0-100 km/h haarukassa 3-5 sekuntia, peruskotilo 10-20 sekunnissa. Kiihdytys 100 km/h:ssa tasaisella kiihtyvyydellä kestää 56 metriä (kiihtyvyys 0-100, 4s), sama kotilolla 210 metriä (kiihtyvyys 0-100, 15s). Itse ainakin tykkään juuri kiihdytellä pyörällä ja aina kun tarkoitus on tehdä tämmöinen kunnon "veto" pärrällä, niin teen sen näkyvällä tieosuudella ja tsekkaan ettei muita tielläliikkujia ole  (ja etenkin ettei poliisia näy), siitten vauhti nopeasti pois (ketään ei siis vaaranneta).  Normikotilon huonon kiihtyvyyden takia näin ei voi toimia oikein missään.

* Moottoripyörä on kapea, noin 1/2 auton leveydestä, joten sen alle on huomattavasti vaikeampi (noin 2 kertaa) rynnätä jostain puskista kuin auton, viisas motoristi ajelee myös mielummin ajoradan vasenta kuin oikeaa laitaa, jolloin pientareen puolelle jää reilusti pelivaraa. Koska viimeksi, vai onko koskaan, Suomessa motoristi tappanut jalankulkijaa?

Tuossa nyt joitain varmaan ihan yleisessä tiedossa olevia lieventäviä tekijöitä moottoripyörä ylinopeuteen. Niille jotka väittävät, että ylinopeus mikä ylinopeus sama millä sen ajaa, niin mieti vaikka sitä, onko sama ajaako kotilolla 200 km/h kuin esim. samaa vauhtia täysperävaunurekalla samoissa olosuhteissa? Törkeään liikenteen vaarantamiseen ei mielestäni voi moottoripyörällä syyllistyä, ainakaan selvinpäin.

Itsellä vielä kortti tallella, joten tämä ei omakohtaista vuodatusta.

Joo, tätä taas. Se on sellaista että vanhempi kuski yrittää kertoa omasta näkökulmastaan asiaa ja nuorempi kuski vastaa omasta näkökulmastaan. Ei siitä mitään synny.

Nuori kuski on universumin mestari vaikka tulis tuhannen ruumista, heikot sortuu ja jätkä sen kun porskuttaa, vaikka veressä. Näköalat on hiukan sen sorttisia.

Vanhempi kuski on kenties elämää jo sen vaiheen ylikin jo elänyt, lapset on kalliilla kasvatettu ja laitettu maailmalle. Ottaa kupoliin ehkä se, että yhden ihmisen välinpitämättömyys tekee toisen ihmisen elämästä helpostikin lopun. Unohtunut kenties se, että itse on nuorena ajatellut samansuuntaisesti kuin se nuori kuski.

Kyllä sitä tietä on Upinniemeen ajeltu, kiva se on. Moottoripyörällä voi jonkun mutkan ihan nautiskelun takia tuupata menemään reippaasti ja sitten taas hellätä tilanteen mukaan, mutta nopeusrajoitus on sama pääosin koko ajan (en enää muista niitä, mitä), tietty. Olis varmaan hankalaa jos tien pielessä olisi merkki että "tähän suuntaan kolme seuraavaa mutkaa saa ajaa 120 km/h" ja sitten taas alkais 60 km/h... Siinä kohdin tulee mukaan se poliisin tilannesilmä, joka vois arvioida oliko vaarallista menoa vai ei. Jos ei, niin ei välttämättä sakkoa, varsinkin jos asenne on OK...

Mutta, poliisihan ei näe kuin sen yhden pienen osan koko ajosta, joten eivät tiedä onko kuski ajanut yhtä reippaasti viimeiset kaksi viikkoa. Että sikäli ymmärtää kerrasta poikki -systeemin.

Ekaksi:
Mjoo, moikka vaan kaikille! pari kesää voorumeita sivusta seuranneena piti sitten tehdä oikein tuo tunnuskin ;)

Sitten asiaa:
Ei nuista kannata niin ottaa itteensä, yleensä kortin saa takaisin melko nopsaan jos pelkästään piikki on mitattu ja on hyvä peruste ajokortin pitämiselle. Riippuu tietenkin nimismiehestä/syyttäjästä.
Näin ainakin meilläpäin..

Tiedä sitten, viimeiset ylinopeussakot kun on 14v takaa ;)

~~br Sami
no nyt täytyy kyl senverran korjaa et on noi pykälät kyl sit kiristyny
ihan pirusti noist ajoist
sillo ku mä sain kortin nii sen sai helposti takas ei enää...
sad_orig.gif

kun ajaa menevän näköisellä ÄRRÄ-pyörällä niin pitää muistaa olevansa " poliisin erikoistarkkailussa " ... kun niillä kuitenkin ajetaan niiin kovaa.

moniko customikuski on saanut sakot... ?
.. no voihan se olla ettei tällä foorumilla hapsuratsastajia niin paljoo ole tilittämässä kohtaloaan.
Taas yksi hyvä syy ajella muulla kuin kyykkypyörällä!!

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että 4 ylinopeussakot vuodessa eivät ole pelkästään huonoa tuuria! Siihen pitää jo itsekin vaikuttaa valinnoilla. Ajakaa niitä ylinopeuksia oikeasti siellä, missä ei ole muuta liikennettä - eli sivuteillä. Jos ei tule ketään vastaan, ei tule poliisiakaan...

Nuorempana ihminen tietää olevansa haavoittumaton / kuolematon. Minulle ei voi sattua mitään.

Ollessani vielä kuolematon ajoin tutkaan ja menetin korttini n. 2,5 kk:ksi. Nimismiehen haastattelussa ko. virkamies vain totesi:
' No eihän tässä mitään, kun ei ole aivomassaa jouduttu tieltä huuhtelemaan '
Jotenkin jäi mieleen tämä lausunto

Nyky kyykkypyörällä vaatisi Buddhalaista itsehillintää ajaa rajoitusten mukaan. Minulla kun ei sitä vieläkään ole, piti vaihtaa eri tyylin pyörään. Ajonautinto kyllä parani vaihtamisella.

Back