• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ison Aprillin takajarrun ilmaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkokoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No niin. Takapysäytin oli eilisellä lenkillä aikaisempaakin olemattomampi eli olisi aika ilmeisesti ilmata se tässä kun toverin talliin tällä viikolla toimittaa. Tiedän, että tämä on erittäin yleinen ongelma vai peräti ominaisuus näissä peleissä, joten kysyisinkin onko joku saanut pysyvämpiä tuloksia aikaiseksi tuossa ilmauksessa jollain erityiskikoilla? Ilmeisesti jarrunesteen vaihto juoksevammaksi olisi ainakin yksi parannus mutta riittääkö
confused_orig.gif
Talvella on aikaa sitten roplailla...

Pysyvämmän korjauksen olen saanut siihen PP:n rearseteillä, joiden mukana pääsylinteri siirtyy koneen luota viileämpään paikkaan.

Takajarru tekee samat kuin kytkinnestekin eli kiehuu. Jarrupääsylinteri on huolella pultattu lohkoon kiinni, että varmasti kaikki lämpö siirtyy.

http://www.ducatikaemna.de/cms_en....el=1154

Samalla pidemmän jarrupolkimen ansiosta poljinvoimatarve pienenee.

Orkkiskonstruktiota voisi parantaa korvaamalla metalliset sylinterin kiinnitykseen käytettävät väliholkit voisi korvata uretaanipuslilla, jolloin lämpö ei siirtyisi niin rivakkaan.

Pysyvämmän korjauksen olen saanut siihen PP:n rearseteillä, joiden mukana pääsylinteri siirtyy koneen luota viileämpään paikkaan.

Takajarru tekee samat kuin kytkinnestekin eli kiehuu. Jarrupääsylinteri on huolella pultattu lohkoon kiinni, että varmasti kaikki lämpö siirtyy.

Samalla pidemmän jarrupolkimen ansiosta poljinvoimatarve pienenee.

Orkkiskonstruktiota voisi parantaa korvaamalla metalliset sylinterin kiinnitykseen käytettävät väliholkit voisi korvata uretaanipuslilla, jolloin lämpö ei siirtyisi niin rivakkaan.
Jaa, se johtuu siitä kiehumisesta..

Sama vika oli meinaan -04 Millessä. Melko turhauttavaa ilmailla kytkintä ja takajarrua jatkuvasti.

Kuulemma -06 mallin kytkimessä on edelleen sama vika.

Sama vika oli meinaan -04 Millessä. Melko turhauttavaa ilmailla kytkintä ja takajarrua jatkuvasti.

Jää nähtäväksi ensi kauden alussa, kunhan saan nuo päivityspalikat. Kytkinropleemaan on päivitys tullut jo vuosimalliin 2005, mutta omissa vessoissa näkyy olevan osat sitä vanhempaa mallia.

Jää nähtäväksi ensi kauden alussa, kunhan saan nuo päivityspalikat. Kytkinropleemaan on päivitys tullut jo vuosimalliin 2005, mutta omissa vessoissa näkyy olevan osat sitä vanhempaa mallia.
Tämän vuoden Millen kytkintä (aito 2006) sai ilmata vähän väliä myös...

Kuinkas perhanan kuumana ne laitteet käy? DOT 4 kiehumispiste paskasenakin on vähintään 150'C luokkaa ja DOT 5.1 vielä selkeesti enemmän.

Wiki

Kuinkas perhanan kuumana ne laitteet käy? DOT 4 kiehumispiste paskasenakin on vähintään 150'C luokkaa ja DOT 5.1 vielä selkeesti enemmän.

Wiki
Sitä minäkin ihmettelen..

Olin siinä luulossa, että tuossa on kyseessä joku muu suunnitteluvirhe. Esimerkiksi sitä säiliöltä kahvaan tulevaa letkun välissä olevaa muoviputken pätkää (90 asteen mutka) on epäilty syylliseksi, ja siihen olisi pitänyt porailla suurempi reikä..

Mun jakeluun ei vaan mene, että miten se siihen vaikuttaa, että tuleeko sinne ilmaa vai ei. 2006 mallissa se 90 asteen mutkakappele oli poissa, vaan menipä sinne silti ilmaa.

Ehkä tuo neste kuitenkin menee huonoksi/kerää kosteutta/kuplia nopeammin, jos neste on koko ajan lähes moottorin lämmöissä?

Mullekin 2005 -malliin laitettiin "korjaussarja", eli käsittääkseni loivempia mutkia kahvasta säiliölle. Ilmailla saa silti ihan samanlailla kuin ennenkin. Suoraan sanottuna aika perseestä tommoset "korjaussarjat" joilla vain keskitytään jälkien siivoamiseen sen sijaan, että korjattais itse ongelmakohta.

Mun vm.2005 Milleen tehtiin takuuhuolto kytkimen ja takajarrun osalta Nakkilassa.

Kytkintä ei ole tarvinnut ilmata kuin pari kertaa tuon jälkeen. Aikaisemmin ilmaus oli pakollinen n. joka toinen päivä.

Takajarru toimi hienosti viikon huollon jälkeen ja sitten taas katosi tyystin.
Vein pyörän takarenkkan vaihtoon Jyväskylään ja unohdin mainita siellä tuosta takajarrusta. Kun muutama tunti myöhemmin hain pyörääni pois, myyjä kertoi huoltomiehen samalla pistäneen takajarrun kuntoon. Tuon jälkeen takajarru on toiminut ihan mainiosti parin viikon ajan.

Liikkeessä, josta -04 Milleni ostin sanoivat että takajarru ja kytkin on Nakkilassa laitettu.. 5000km Olen ajanut eikä kertaakaan ole ollut ongelmia takajarrun tai kytkimen kanssa

En minäkään ymmärrä, mistä se työsylinteri tietää olla kuplimatta, jos säiliön putken reikä on keskellä eikä sivussa...

Olin siinä luulossa, että tuossa on kyseessä joku muu suunnitteluvirhe. Esimerkiksi sitä säiliöltä kahvaan tulevaa letkun välissä olevaa muoviputken pätkää (90 asteen mutka) on epäilty syylliseksi, ja siihen olisi pitänyt porailla suurempi reikä..

Ehkä tuo neste kuitenkin menee huonoksi/kerää kosteutta/kuplia nopeammin, jos neste on koko ajan lähes moottorin lämmöissä?

Katukäytössä ei ole oma pyörän kytkintä ole tarvinnut ilmata, mutta noin kymmenen kierrosta rata-ajoa omaa täysiä lurpsauttaa kytkimen.

Kytkinsylinteri on niin kuuma, että rakko sormeen tulee. Pitäisikin mitata lämpötila ajon jälkeen.

Rauhallisessa rata-ajossa samoilla radoilla ei tapahdu ko. ilmiötä.

Juu, ei se vanhakoppaista vaivannutkaan. En ilmannut kumpaakaan 2002 mallista.
Ei ehkä ihan yhtä usein...Mullakin toi kytkin kyllä toiminut ja takajarrukin jollain tapaa aina näihin päiviin asti. Kytkin kyllä siinä mielessä vekkuli, että siitä pitää ottaa "tyhjät pois" jos käynnistää vaihde silmässä. Muutoin ottaa suorilta kiinni. Ilmailemisiin...

Jopi, voisitko olla niin ystävällinen, että kertoisit mitä kaikkea palikkaa tähän tekemääsi jarruratkaisuun sisältyy, paljonko tulee noin kustantamaan, mistä osat saa ostettua/tilattua ja miten homma tehdään? Jos sinulla on kuvia niin aina parempi!

Minulla nimittäin sama ongelma pyöräni kanssa, 05 vm. Kytkin myös kerää ilmaa itseensä, mutta se on pienempi ongelma kuin takajarru. Hyvällä jarrunesteellä kytkimen ongelman voi minimoida pariin ilmauskertaan kesässä... ns. normaaliajossa. Ja kytkimen ilmaus on parin minuutin homma, joten voi tehdä vaikka kesäisenä kiehumispäivänä matka-ajon tauolla.

Sitä en kyllä ymmärrä, että tämän hintaluokan pyörässä on tällaisia ongelmia. Tuntuu että Aprilialla eivät edes halua korjata ongelmaa vaan pitävät vikoja ns. ominaisuutena. Kaiken eniten harmittaa se, että tällaiset pienet viat jättävät huonon maun muuten loistavaa pyörää ajatellen.

Ihmiset ovat käyneet kuussa, miten voi olla mahdollista että Aprilia ei saa hommaa korjatuksi?
confused_orig.gif

Jopi, voisitko olla niin ystävällinen, että kertoisit mitä kaikkea palikkaa tähän tekemääsi jarruratkaisuun sisältyy, paljonko tulee noin kustantamaan, mistä osat saa ostettua/tilattua ja miten homma tehdään? Jos sinulla on kuvia niin aina parempi!

No ei se maksa kuin tuon rearsetin hinnan, se sylinteri kiinnittyy jalkatapin runkoon. Huomaa, että ko. setti tulee käännetyllä kaaviolla.

Takajarruletkun vedon kanssa saa olla tarkkana, ettei se asennuksen jälkeen lähde irti muovkourusta, jolla se alunperin on kiinnitetty ja ota kiinni pakoputkeen.

Itse oikaisin tuossa kohdassa ja otin tallikaverilta poisvaihdetun kumiletkun, joka oli lyhempi ja siten helpompi asentaa. Pitäs talvella mitata se ja tilata tyyninkiletku.

Osathan saa tilattua suoraan Kaemnalta linkitetystä osoitteesta tai TWC:n kautta.

Tällaista keskusteluketjua aiheen tiimoilta löytyi Apriliafoorumilta http://www.apriliaforum.com/forums....eeding. Pitänee kokeilla talven aikana kuin toimii. Saas nähdä kuinka monta kertaa saa jarrunestesäiliön täyttää ennen kuin kaikki ilma on ulkona. Tuon alkuperäisen jutun kirjoittaja sai täytellä 7 kertaa ennen kuin ilmat poissa
eek.gif

Renkaanvaihdon yhteydessä tuli askarreltua tuon takajarrun kanssa MJL -huollossa. Sitä työsylinteriä kun tarpeeksi käänteli ja nosteli niin kyllähän sieltä ne loputkin ilmat (toivottavasti) saatiin pois. Jos sinulla ei ole Apriliassasi takajarrua johtuu se mitä suurimmalla todennäköisyydellä ilmauksen puutteesta tai huonosti tehdystä ilmauksesta. Tämä pätee ainakin niin vanhan kuin uudenkin sukupolven Tuonoon/Milleen.

Renkaanvaihdon yhteydessä tuli askarreltua tuon takajarrun kanssa MJL -huollossa. Sitä työsylinteriä kun tarpeeksi käänteli ja nosteli niin kyllähän sieltä ne loputkin ilmat (toivottavasti) saatiin pois. Jos sinulla ei ole Apriliassasi takajarrua johtuu se mitä suurimmalla todennäköisyydellä ilmauksen puutteesta tai huonosti tehdystä ilmauksesta. Tämä pätee ainakin niin vanhan kuin uudenkin sukupolven Tuonoon/Milleen.
Ihan vaan tiedoksi. Ilo oli vain hetkellinen. Seuraavaksi pitänee ottaa jakari kauniiseen käteen ja kokeilla tuota tee-se-itse ilmaamisproseduuria a la kzmille. Vinkkejä otetaan vastaan, jos joku on onnistunut pysyvämpiä tuloksia tuon ilmaamisen kanssa saamaan...

Back