• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Iron Butt 2008 (?)

Kuinkas moni aikoo ens kesänä yrittää rautaperseajoa?

Itse ajattelin loppukesästä koettaa.
Onnea yritykselle. Suosittelen ajankohdaksi pari-kolme viikkoa Juhannuksen molemmin puolin just valoisuuden takia. Pimeys on p-maista. Kesäyössäkin voi pilvinen sää pilata tai ainakin hankaloittaa suoritusta. Kannattaa nukkua hyvin ennen ajoa ja ottaa muutama energiajuoma mukaan. Reitti kannattaa mitoittaa reilusti yli - ainakin 1700 kilometriin ja vaikka siitäkin yli. Kyllä se siittä!  
thumbs-up.gif
Ihan vinkkinä, että vaatetusta kannattaa olla reilusti. Suurin yllätys mulle oli koko RPajoa ajatellen että kuinka kylmä sitä aamuyöstä onkaan. Starttasin neljältä aamulla ja vaikka päivisin olikin ihan hellekeli niin ensimmäiset 300km palelin niin perk....sti !!

Onnea yritykselle. Suosittelen ajankohdaksi pari-kolme viikkoa Juhannuksen molemmin puolin just valoisuuden takia. Pimeys on p-maista. Kesäyössäkin voi pilvinen sää pilata tai ainakin hankaloittaa suoritusta. Kannattaa nukkua hyvin ennen ajoa ja ottaa muutama energiajuoma mukaan. Reitti kannattaa mitoittaa reilusti yli - ainakin 1700 kilometriin ja vaikka siitäkin yli. Kyllä se siittä!
thumbs-up.gif
Ihan vinkkinä, että vaatetusta kannattaa olla reilusti. Suurin yllätys mulle oli koko RPajoa ajatellen että kuinka kylmä sitä aamuyöstä onkaan. Starttasin neljältä aamulla ja vaikka päivisin olikin ihan hellekeli niin ensimmäiset 300km palelin niin perk....sti !!
Niin totta niin totta! Nahkojen alle aamuyöstä lämmintä ja päälle vielä sadepuku, niin jopas tarkenee. Tixtex-henkilöt ovat jo valintansa tehneet.
wink.gif

Minä aion yrittää, uudestaan... Ensimmäinen meni pipariksi  
sad_orig.gif
Ei hyväksytty koska tarkistuksessa puuttui 28 km.
Sulta puuttu niin perkuleesti... Eikös sulla ollu olevinaan piree matka H:linnaan kuin mulla? Mulla muodostu tohon SS1000 ajoon ongelmaks "Turun tankkaus", eli siis kilometrejä pysty nipistään jostain 8 kilometriä... No... Enskesänä meinaan minäkin ottaa revanssin tosta SS1000 ajosta, sen lisäksi on tarkoitus vielä jussin jälkeen heti posottaa SS2000 pois kuleksimasta  
lookaround_orig.gif
Juu, en nyt muista miten se meni, mutta taisin sen hämeenlinna- vantaa välin ajaa niin lujaa ettei kilometrit ehtineet kertyä ? No, viime kesä oli harjoittelua. Ei samoja virheitä seuraavalla kerralla.

thumbs-up.gif
Mulla oli Rukan goret päällä ja vain polypropyleeni-alusasu alla kun ajoin SS1000:n 1.7.2006.
Aikaisin aamulla(n. klo 6) oli suht lämmintä Helsingissä, mutta Seinäjoella oli jo hellelukemat.
Kuopion jälkeen lämpötila laski reilusti, ja Heinolaa ohittaessa melkein tuli vilu.
Yhdellä kaverilla oli MP-Asun nahat ja se joutui laittaa lämmintä alle kesken matkan. Oli kuulemma silti kylmä...
Itsellä "veri kiertää" hyvin, joten ylimääräisiä ajopukineita en tarvitse. Jos laitat nahat päälle, jossa on tuuletusrei'itys, niin ehdottomasti lämmintä mukaan.
Vaikka keskellä kesää ajaisi ja olisi hellettä lähtiessä, niin aamuyöstä tulee holotna... Pitää hereillä?  
nixweiss.gif

Ihan vinkiksi: Ei kannata laittaa alle lasketteluun suunniteltua alusasua alle, vaan nimenomaan moottoripyöräilyyn suunniteltu. Itse tein tämän virheen. Kuusamossa alkoi tuntua ikävältä, ja oltiin hieman yli matkan puolenvälin. Oli hanuri ruvella 2vkoa matkan jälkeen, kun saumat oli hiertänyt molemmin puolin kankkuja...

olen suunnitellut tuota jo hieman ja sillai

mutta kertokaapas jotka tiedätte, onko tosiaan niin että energiajuomat ovat suht koht p*ska vaihtoehto juomaksi

lähinnä tällä haen sitä, että koska kofeiini kusettaa aika pahasti

Wikipedia

ja tuo on huomattu itsekkin

Mitenhän on, kannattaisiko sittenkin jättää energiajuomat pois?

Onhan tota muutama vuosi tullu mietittyä, mutta ei oo tullu ajettua.
Jos olis matkapyörä niin mikäs siinä sitte.
Taino en tiiä vaikka olisinki sen joskus vahingossa ajanu
biggrin.gif

mutta kertokaapas jotka tiedätte, onko tosiaan niin että energiajuomat ovat suht koht p*ska vaihtoehto juomaksi
Energiajuomat ovat monille nimenomaan paska vaihtoehto: ne
saattavat nimittäin aiheuttaa ns. laksatiivisia vaikutuksia eli suomeksi sanottuna voivat aiheuttaa pirunmoisen ripulin. En usko, että ne kusettavat sen enempää kuin mikään muukaan neste.

Oikeasti energiajuomat eivät piristä sen enempää kuin mikään muukaan sokeroitu limu. Kofeiinin yms. piristävien aineiden määrä niissä on niin pieni, ettei niillä ole käytännön vaikutusta. Puolessa kupissa kahvia on enemmän "piristeitä".

Energiajuoma ei siis ole hyvä vaihtoehto ainakaan janojuomaksi,
paras on raikas vesi. Jos vatsa kestää, voihan niitä juoda, ei siitä mitään haittaakaan ole, jos ei hyötyäkään.

Energiajuomat ovat monille nimenomaan paska vaihtoehto: ne
saattavat nimittäin aiheuttaa ns. laksatiivisia vaikutuksia eli suomeksi sanottuna voivat aiheuttaa pirunmoisen ripulin. En usko, että ne kusettavat sen enempää kuin mikään muukaan neste.

Oikeasti energiajuomat eivät piristä sen enempää kuin mikään muukaan sokeroitu limu. Kofeiinin yms. piristävien aineiden määrä niissä on niin pieni, ettei niillä ole käytännön vaikutusta. Puolessa kupissa kahvia on enemmän "piristeitä".

Energiajuoma ei siis ole hyvä vaihtoehto ainakaan janojuomaksi,
paras on raikas vesi. Jos vatsa kestää, voihan niitä juoda, ei siitä mitään haittaakaan ole, jos ei hyötyäkään.
Olen eri mieltä! Kyllä ne piristävät - varsinkin "yliannoksina". En suosittele kokeilemaan. Kolme on muistaakseni maksimiannos/vrk mutta minä vedin tuon 24h aikana 7 enkä pystynyt nukkumaan ajonkaan jälkeen pariin kolmeen tuntiin. Ripulia ja pieretystä en noista saanut. Sokerihan kovettaa vatsaa - vauvoillehan annetaan sokeriliuosta ripuliin. Janoon ei noita pidä juoda vaan piristysvaikutuksen takia. Vesi on janoon parasta, kuten yllä todetaan. Väsymys vaan on aikas paha riesa tuollaisen suorituksen aikana.

Minulle ainakin enegiajuomat aiheuttavat kiihtyneen aineenvaihdunnan, joka näkyy mm moninkertaisena kusella juoksemisena normaali limpparinjuontiin verrattuna.

Ei siinä perustonnisessa mitään energiajuomia tarvita. Kunhan on kunnon yöunet alla niin kyllähän kuka tahansa jaksaa valvoa vajaan vuorokauden.

Olen eri mieltä! Kyllä ne piristävät - varsinkin "yliannoksina". En suosittele kokeilemaan. Kolme on muistaakseni maksimiannos/vrk mutta minä vedin tuon 24h aikana 7 enkä pystynyt nukkumaan ajonkaan jälkeen pariin kolmeen tuntiin. Ripulia ja pieretystä en noista saanut. Sokerihan kovettaa vatsaa - vauvoillehan annetaan
Saattavat piristää, varsinkin, jos siihen uskoo. Tuskin normaalisti juot 7 pulloa/tölkkiä limua(kaan) vajaassa vuorokaudessa. Sokerihumala on kivaa
wink.gif

Kaikkihan tuo on hyvin yksilöllistä. Useimmat energiajuomat on kai makeutettu keinotekoisesti, eivät sokerilla. Kofeiini ja tauriini ovat voimakkaita diureetteja, ne kusettavat. Olutkin on voimakas diureetti, kuten tiedämme
biggrin.gif

Mutta kuten joku jo mainitsi, kuka tahansa pystyy valvomaan vajaan vuorokauden, ei siinä mitään ihmeaineita tarvita muuta kuin oman mielen piristykseksi ja vahvistukseksi.

itse satun olemaan hieman ylikuluttaja nuissa energiajuomissa ajoittain...
confused_orig.gif
Ja kyllä ne mua ainakin kusettaa pahastikkin.

Jos ottaisi vain yhden puolen litran madcrockin mukaan ja joisi siinä loppuvaiheessa ja muuten sitten vettä. Mitäs ruokaa? Myslipatukkaa yms. ja makkarapaketti?

Kovasti on ollut juttua SS1000 ajamisesta ensi kesänä. Eikö sitä tuollaisella anti-matkaratsulla tehdystä suorituksesta pitäisi saada joku extramaininta?  
sport05.gif

Jos on pehmeät sivulaukut perässä,niin niiden remmien väliin saa tungettua hyvin litran vissypullon mikä on helppo kaivaa esille esim liikenneympyrässä ja ottaa huikat.Vauhti ei hidastu juuri ollenkaan.Tosin avattava kypärä helpottaa asiaa kovasti
biggrin.gif

Kyllä se on tarkotus kokeilla SS1000 uudestaan, viime kesänä homma jäi n. 400km vajaaksi teknisen keskeytykseen. Jospa tällä kertaa paremmalla onnella.

Onneksi minulla on sen verran selvästi ironinen takalisto
muutenkin ettei tarvitse hommata siitä kirjallista todistusta.
biggrin.gif

Back