Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siinähän se tuli sanottua. Jokaisella on omat prioriteettinsa ja valintakriteerinsä - onneksi. Muutenhan ajaisimme kaikki samalla pyörämerkillä ja tyypillä.Perän tyhjennysproppu tai servojarrut eivät ole mielestäni tärkeitä syitä pyörän valintaan. Keskituen puuttumisen voi korvata tunkilla silloin harvoin, kun vaihtaa rengasta tai öljyjä perään.
Yleensä ne tärkeimmät ominaisuudet tulee oman pyörän vuosimallin mukana, ja ainiin, mulla on servojarrut muttei tyhjennysproppua ja keskiseisontatukea.![]()
Eivät varmaan kaikille, mutta minulle ei tämän nykyisen pyörän jälkeen enää tule yhtään servojarrullista pyörää.Perän tyhjennysproppu tai servojarrut eivät ole mielestäni tärkeitä syitä pyörän valintaan.
Näytti käytettyjä saavan aika halvallakin ja 2005-2007 mallit kalliimpia sanoittaisko vaikka 700€. Uusi taitaa maksaa 1700€, riippuen tietenkin mikä menee rikki.Mitähän maksaa tuo servohimmeli, jos kohdalle moisen rikkoontuminen sattuu?
Servojarrujen ongelma on se, että järjestelmän pettäessä jarrujen tuntuma muuttuu aivan kuin autojen tehostetuista jarruista tulisi tehostamattomat. Pysähtyminen onnistuu myös järjestelmän rikkoontuessa ja häiriötiloille on varoitusvalo, jota ei kyllä ole näkynyt eikä toivottavasti näykkään.Rikkinäinen servo lienee ongelmallisempi?
Paitsi sitten kun se häiriö servojarruissa iskee päälle sellaisessa jarrutuspaikassa, jossa on oikeasti tarvetta jarruttaa.Mikäli vanhempaan malliin on tehty tai tehdään kaikki aktiot niin pyörien eroja ei ajamalla huomaa muuten kuin servollisten tehokkaammista jarruista.
Minä pähkäilin vähän samoja juttuja. Halusin vähintään -07 GS:n välttääkseni servojarrut. -08 olisi tuonut mahdollisuuden ESA:an, mutta jotkut väittää, että -08:n moottori, jossa on siis korkeampi puristussuhde, huipputehon kierrosluku ja 5 hv enemmän kuin -07:ssa, tärisee enemmän kuin -07. Itse en osaa sanoa onko näin. Joka tapauksessa Motorrad- ja Moto1-lehtien testien mukaan -08 - -09 kuluttaa lyhyempien välitysten takia noin 0,5 l/100 km enemmän kuin -04 - -07.Minähän vuonna tuo ikuinen huoltovapaa perä sai tyhjennyspropun? Mietiskelen miedosti sporttisempaa bemua gessun kaveriksi ja yksi kriteeri olisi suht' vaivaton huolto eli peräöljyn saisi vaihdettua helposti.
Veikkaanpa, että Helmutille tuli jonkin ajan päästä mieleen: vaan entä sitten, kun nämä servopelit rupeaa olemaan 15-20 vuotta vanhoja, ja suurimmalla osalla 6-numeroinen määrä kilometrejä takanaan?Kaikki tekniikka on kivaa toimiessaan, mutta joku voi aiheesta kysyä onko tarpeellista monimutkaistaa periaatteessa yksinkertaista toimintaa tuollaisella. Ehkäpä tuostakin syystä Helmut päätti siitä luopua.