• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ihan vaan harrastus, eikä välineurheilua.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Morso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juuri kuten GuessWho hyvin kiteytti.

"Kukaan ei koskaan tarvitse XXX" yleensä tarkoittaa että valittajalla ei vaan ole varaa ko. tavaraan.

Jos joku saa iloa elämäänsä jostain hilpakkeesta, jonka pystyy hankkimaan ryhtymättä rosvoretkiin tai viemättä leipää suusta mahdollisilta lapsiltaan, niin juuri sitä kamaa nimenomaan tarvitsee.

Jos joku tykkää dyykata safkansa kaupan jäteastioista taikka ajaa nuhapumpulla pummatut pilkkirukkaset kädessä ja varsilenkkarit jalassa niin ihan vapaasti vaan, mutta ihan turha tulla selittämään että on väärin olla pitämättä omalla kohdallaan moisesta toiminnasta.

Ei siinä ole mitään väärää jos on köyhä ja se pitää pystyä myöntämään ainankin itselleen.
Noin esimerkkinä jos opiskeluaikaan korjasin jotain betonitehtaan tai kaivoksen aparaatteja, niin en ainankaan tehnyt sitä siksi että diggasin suunnattomasti palelemisesta likaisissa vaatteissa, kivipölyä persvaossa, restauroiden itseäni yli kolme kertaa vanhempia rojuja, jotka olisivat kuuluneet johonkin tekniikan museoon - tai sulattoon.

Mutta siinä Yamahan uusista renkaista tms. hekumoidessa ei tullut mieleenkään että vaikkapa Uusi-Seelantilainen keräilijä jolla oli yli sata pyörää "ei tarvitsisi" niitä.

Jos ei itse pysty johonkin, ei se automaattisesti tarkoita sitä etteikö kukaan muu "tarvitsisi" moista asiaa.

Viimeksi muokattu:
HondaCebari sanoi:
Tähän olisi hyvä lopettaa,ei pitäis kellään olla mitään lisättävää :)

Miksi pitäisi lopettaa? Eikö saa olla poikkeava nuori ja kulkea omaa suuntaa vastoin yleisiä olettamuksia ja superlatiivejä?

Kun omat rajat on haettu magnumeilla ja tehokkailla värkeillä niin jossain vaiheessa alkaa nauttimaan enemmän suorittamisesta eikä yrityksestä hallita välineitä puutteellisilla taidoilla. Mä en saa enään mitään säväreitä magnumeista tai ylitehokkaista moottorivehkeistä vaan muista asioista.

Nykyisessä pyörässä on 400cc/n.45-50hp ja se riittää mainiosti kaikkiin niihin ajoihin mitä harrastan, tehokkaammalla pelillä en nauti samalla tavalla ajamisesta. Tehoa on riittävästi kaikkiin tilanteisiin ja olosuhteisiin mitä mulle tulee vastaan kyseisellä pyörätyypillä. Tehokkaat katupelit on mulle so last season yksinkertaisesti siitä syystä että niiden kanssa ei pääse minkäänlaiseen fiilikseen tikkarinopeuksilla, enkä osta pyörää sitä varten että voi leveillä sen ominaisuuksilla essonbaarissa, tämäkään ei ole mun juttu.

Välineet ja varusteet kuskille on hankittu oman näkemyksen mukaisesti turvallisuutta ja mukavuutta ajatellen, ihan sama mitä joku sanoo torin laidalla niistä kamppeista mitä käytän. Iän myötä olen muuttunut jollain tavalla "hondamieheksi" joka osaa valita itselleen mieluisimmat välineet, ilman kaveripiirin tai yleisen käsityksen luomia vaikutteita. Nykyään voi hyvällä omatunnolla sanoa että en osaa, en uskalla, ei kiinnosta, enkä pysty. En tunne häpeää näistä asioista koska harrastan itselleni enkä kenellekkään muulle.

Hyvä pihvi on edelleen ihan jees, mutta kyllä se makaronilaatikkokin maistuu:thumbup:

Samaa mieltä Teuvon kanssa. Tehoa on hyvä olla reservissä, vaikka siitä käyttäisikin max 70% viidessä prosentissa ajoista :jippikaijee: (sarcasm)

Teuwo sanoi:
Juuri kuten GuessWho hyvin kiteytti.

"Kukaan ei koskaan tarvitse XXX" yleensä tarkoittaa että valittajalla ei vaan ole varaa ko. tavaraan.

Jos joku saa iloa elämäänsä jostain hilpakkeesta, jonka pystyy hankkimaan ryhtymättä rosvoretkiin tai viemättä leipää suusta mahdollisilta lapsiltaan, niin juuri sitä kamaa nimenomaan tarvitsee.

Jos joku tykkää dyykata safkansa kaupan jäeastioista taikka ajaa nuhapumpulla pummatut pilkkirukkaset kädessä ja varsilenkkarit jalassa niin ihan vapaasti vaan, mutta ihan turha tulla selittämään että on väärin olla pitämättä omalla kohdallaan moisesta toiminnasta.

Ei siinä ole mitään väärää jos on köyhä ja se pitää pystyä myöntämään ainankin itselleen.
Noin esimerkkinä jos opiskeluaikaan korjasin jotain betonitehtaan tai kaivoksen aparaatteja, niin en ainankaan tehnyt sitä siksi että diggasin suunnattomasti palelemisesta likaisissa vaatteissa, kivipölyä persvaossa, restauroiden itseäni yli kolme kertaa vanhempia rojuja, jotka olisivat kuuluneet johonkin tekniikan museoon - tai sulattoon.

Jos ei itse pysty johonkin, ei se automaattisesti tarkoita sitä etteikö kukaan muu "tarvitsisi" moista asiaa.

Täällä tämä "totuus" taas tuli esiin. :-D Samassa yhteydessä haukuit kaikki heikompitehoisten pyörän omistajat köyhiksi, sosiaalitapauksiksi ja alempiarvoisiksi kansalaisiksi. Tätä linjaa kannattaa jatkaa. :WAZAAP:

Maailma ole myöskään niin mustavalkoinen kuin mikä GuessWho:n esimerkeissä annettiin ymmärtää.

:-)

Se on outo juttu että kun joku kysyy mielipidettä, niin tarjotut mielipiteet eivät yhtäkkiä kelpaakaan.

Jos joku sanoo miettivänsä 600cc pyörää, miksei saisi tonnista ehdottaa jos on jonkinlaiset perusteet ehdotukselleen?

Eikö keskustelun tarkoituksena ole kuitenkin avata uusia näkökulmia asioihin?

Miksi siis kysyä muiden mielipidettä, jos hakee vain vahvistusta omalle mielipiteelleen ja hylkää muut?

Itselleni aiheuttaa välillä ihmetystä, että miksei muka pyörää voi ostaa ihan vain kulkuneuvoksi auton sijasta. Käyttökustannukset kun voivat pienehköllä commuter ajoon suunnitellulla pyörällä jäädä hyvinkin alhaiseksi.

Esim. Englannissa hirveän moni ostaa ensimmäiseksi omaksi kulkuneuvokseen moottoripyörän sen takia, että sillä on halpaa kulkea. Auto ostetaan sitten myöhemmin kun siihen on varaa.

Suomessa jos yrittää moottoripyöräilyä ajatella kehonsiirtovälineenä, jossa nyt sattuu saamaan hieman ajonautintoa samalla, löytyy aina kymmenen kaveria jotka selittää, että "ei mitään järkeä auto on tarkoitettu siirtymiseen ja kaksipyöräiset on aina pelkkä harrastus."

Itseäni kiinnostaa juurikin 125-250 cc pyörät, joilla voisi pärräillä lähes loputtomasti parin kolmen litran kulutuksen suomin kustannuksin.

Teuwo sanoi:

Melkoinen yleistys! ! !
Itse ajan 28 vuotta vanhalla Merssulla ihan vaan sen takia, ettei luulla liian rikkaaksi ja sitä kautta leuhkaksi...

Jagroan sanoi:
Itselleni aiheuttaa välillä ihmetystä, että miksei muka pyörää voi ostaa ihan vain kulkuneuvoksi auton sijasta. Käyttökustannukset kun voivat pienehköllä commuter ajoon suunnitellulla pyörällä jäädä hyvinkin alhaiseksi.
Mihin siinä commuter ajoon suunnitellussa pyörässä työnnetään kauppakassit, jälkikasvu ja harrastusvälineet? Kuinka mukava sillä on ajella moottoritietä töihin marraskuun räntäsateessa? Entäs perheen lomamatka pohjoiseen?

Jos kulkuneuvoksi riittää kahden-kolmen vuodenajan yhdelle/kahdelle henkilölle suunniteltu kehonkuljetin, niin siinä tapauksessa tuollainen voi ollakin hyvä ratkaisu. Näillä leveysasteille juuri missään muussa tapauksessa ei.

Hikisillä kusiaisilla sahaaminen on kova laji. Itsetunto siihen ei tahdo riitää kuin nuorilla miehillä ja tytöillä. Kaikilla kukkulankuninkailla se tahtoo mennä selittelyn ja todistelun puolelle niin kuin sporttouring kuskeilla radalla... :D

Onneksi ei itsekään tartte niillä sahata kun tuntuvat että moottori on rikki ja muutenkin tosi noloa kun eivät kulje mihinkään.

jaulis sanoi:
Hikisillä kusiaisilla sahaaminen on kova laji. Itsetunto siihen ei tahdo riitää kuin nuorilla miehillä ja tytöillä. Kaikilla kukkulankuninkailla se tahtoo mennä selittelyn ja todistelun puolelle niin kuin sporttouring kuskeilla radalla... :D

Onneksi ei itsekään tartte niillä sahata kun tuntuvat että moottori on rikki ja muutenkin tosi noloa kun eivät kulje mihinkään.

:grin: En selittele kun kusiaisella ja vielä custom sellaisella sahaan, ja seuraava tasavuosilukukin alkaa ihan kohta vitosella.
Voi että itsetuntoni on kovalla koetuksella ja itken iltaisin muiden mielipiteitä masentavan huonosta pyörävalinnasta itselleni jolla ajan minä itse ja nautin niistä ilometreistä itse.
Kulkeehan tuo, juuri sinne minne käskytän, siihen vauhtiin kun haluan ja uskallan.
Olen myös käynyt sillä radalla ja sielläkään en ollut nopein, mutta pääsin "perille" ja pystyssä. :grin:

Niin. Kaikkia meitä kuitenkin yhdistää rakkaus lajiin. Teki sitä sitten miten tai millasella vehkeellä tahansa :thumbup:

Itse tykkään monenlaisista pyöristä ja tyyleistä harrastaa. On kiva katsella uutuuttaan kiiltäviä prätkiä mihin itsellä ei olisi varaa, hienoa että joillain on. Toisaalta taas tykkään tosi paljon porukasta jotka harrastaa minimibudjetilla ja pitää vanhoja laitteita liikenteessä.

Kuten jo onkin todettu, ikäväksi homma menee silloin kun porukkaa katsoo asiakseen yrittää käännyttää muita väkisin omaan näkökantaansa.

Välinehifistely /-homostelu on monille iso osa harrastusta. Tietenkään jos ei tunne vetoa sellaseen niin ei ole pakko. Mutta foorumeilla joiden aihepiiri toteutuu jonkin välineen kautta, niin valtaosa jutuista pyörii gearin ympärillä (kalastus, laskettelu, prätkät jne jne). Syitä tähän on useitakin. Vaikkapa niinkin että fiilispuolen jutuista (täydellisen ratakierroksen tunteesta, reissu-fiiliksestä, rallitunnelmasta yms yms) on niin paljon vaikeampi kirjoittaa kuin konkreettisiin tavaroihin liittyvistä.

Mopoilu on tosin siitä erikoinen laji että jokainen, poikkeuksetta, ainakin kerran tai kaksi ajaessaan isojen näyteikkunoiden ohi, katsoo kuvajaistaan ja tuntee pienen onnennipistyksen. Olipa peli mikä hyvänsä, niskassa bilteman turvaliivi tai tonnin hoodee-kolttu.
:thumbup:

Krikri sanoi:
:grin: En selittele kun kusiaisella ja vielä custom sellaisella sahaan, ja seuraava tasavuosilukukin alkaa ihan kohta vitosella.
Voi että itsetuntoni on kovalla koetuksella ja itken iltaisin muiden mielipiteitä masentavan huonosta pyörävalinnasta itselleni jolla ajan minä itse ja nautin niistä ilometreistä itse.
Kulkeehan tuo, juuri sinne minne käskytän, siihen vauhtiin kun haluan ja uskallan.
Olen myös käynyt sillä radalla ja sielläkään en ollut nopein, mutta pääsin "perille" ja pystyssä. :grin:
Hmm... Olet selvästi hieman erilainen nuori. :D

Meidän naapurin setä laittoi juuri Busan jotta kerkeää ja kertoili että rapamahan alla asuisi kunnon bodari jos vaan haluaisi/kerkeäisi käydä salilla.

Itellä on menny vähän ajokamojen kaa silleen että mitä on saannu olemassa olevaan budjettiin hinta laatu suhteeltaan parasta (eli nettiä tutkittu ehkä vähän liikaakin) :) Pyörät on hommattu enemmänkin tunteella mutta aina on ollu mukava päristellä kylillä oli sitten ajokkina kikseri, kle, transalp, vtr, tai nykynen superduke...:rakastunut:

On se sentään hyvä, että jokaisella on vapaus valita ihan minkälaisen kulkupelin haluaa mikä ikinä onkaan ja myös varusteet mieltymystensä mukaan. Vaikken henkilökohtaisesti valitsisi jenkkipyörää ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku muu valitsee sellaisen. Nuorempana oli kiva ajaa jenkkiautolla (isolohkokasilla tietenkin), mutta nykyään arvostan enemmän auton muita ominaisuuksia. Katupyörilläkin olen ajellut vuosia, mutta nyt tuntuu kivemmalta koluta kaikenlaisia sorateitä ja kärrypolkuja ja siksi on nyt gessu.

Valikoimaa on siis moneen lähtöön - toisin kuin silloin kun itse tuli ajokortti-ikään. Jollei ole vielä varma siitä minkälaisesta pyörästä pitää, kannattaa tutustua erilaisiin ja käydä koeajoilla. Ei kannata antaa hyvienkään kaverien mielipiteiden määrätä valintaa, vaan muodostaa se ihan itse ja mieluimmin kokeilemalla. Tietenkin nykyään on myös paljon nettitietoa tarjolla, mutta silloinkin kannattaa lukea mahdollisimman puolueetonta tietoa. Mielipiteet ovat aina mielipiteitä eivätkä siis vain oikeita tai vääriä totuuksia, vaan mielipiteitä. Kuten sanonta kuuluu; yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas naapurin koirasta. Kullakin on samastakin pyörästä omanlaisensa mielipide, joka ei sinänsä ole väärä tai oikea.

Miehisyys tai naisellisuus ei myöskään muodostu kulkupelin tai sen ominaisuuksien perusteella. Joku voi pönkittää heikkoa itsetuntoaan mahdollisimman kalliilla ja muhkealla (erään ekstremiteetin) jatkeella. Sen sijaan hyvällä itsetunnolla varustettu voi ajaa vaikkapa vanhalla romumossella. Kokonaan toinen asia on, että nykyiset kulkineet ovat paljon turvallisempia ja ajo-ominaisuuksiltaan parempia kuin vuosikymmeniä vanhemmat. Voi silti olla hauska ajella kauniina päivänä vaikkapa vm:n 1923 konepyörää.

Itse olen aloittamassa harrastusta ja kortin suorittaminen on menossa. Olen lueskellut ja imenyt tietoa netistä useasta lähteestä. Jenkeissä näkökanta aloittelijapyörissä ja pyörissä muutenkin tuntuu olevan huomattavasti useammin 250 vs 600 kuin 600 vs 1000. Itse pidän keskustelua kuutiotilavuuslähtöisesti täysin hyödyttömänä aloittelijalle vaikka en ole metriäkään ajanut. 750cc vanhan liiton ilmajäähdytteinen voi olla 70 hevosvoimaa samalla kun valmistajalta löytyy 120hp 600cc kierroskoneena. Samalla tunnutaan lähes raivoisasti sivuuttamaan kokonaan paino ja pyörän käyttötarkoitus/ajotapa. Keskustelu matkapyörästä kaksi päällä levähtää mielipiteiksi GSX-R:stä ja R1:stä täysin turhaan.

Henkilökohtaiseen varustukseen kehoitetaan ja lähes käsketään panostamaan. Tiukalla budjetilla liikkuvaa patistetaan hankkimaan aitoa Gore-Texiä vaikka käytettynä jos uutena ei mahdu budjettiin. Linja tuntuu joidenkin osalla olevan lähes aggressiivinen. Tällä linjalla lähdin liikenteeseen, mutta käytetyn Goretavaran hankkiminen ei tule onnistumaan. Tämän foorumin myyntiosasto on lähes kuollut. Tori.fi:ssä karkeasti 10% vaatetuksesta on aitoa Gorea. Sovitaan vaikka niin, että tavara on todella tykättyä ja vehkeet kulutetaan loppuun asti. Itselle sopivia kohtuuhintaisia Gorevehkeitä ei löydy keskisuuresta kaupungista ja kokeilematta ei kehtaa ostaa. Tuntuu, että mitään välimaastoa ei ole ja oikeasti perusteltua tietoa muista kalvoratkaisuista ei saa millään. Kaikki lasketaan kuuluvaksi samaan kastiin ja itse lähden näillä eväin kokeilemaan summamutikassa.

Mihin siinä commuter ajoon suunnitellussa pyörässä työnnetään kauppakassit, jälkikasvu ja harrastusvälineet? Kuinka mukava sillä on ajella moottoritietä töihin marraskuun räntäsateessa? Entäs perheen lomamatka pohjoiseen?

Jos kulkuneuvoksi riittää kahden-kolmen vuodenajan yhdelle/kahdelle henkilölle suunniteltu kehonkuljetin, niin siinä tapauksessa tuollainen voi ollakin hyvä ratkaisu. Näillä leveysasteille juuri missään muussa tapauksessa ei.

Taloudessamme on kyllä yksi auto, ja pyörällä voisi korvata helposti kakkosauton virkaa. Räntä ja lumisateessa voisi sitten kulkea työmatkan vaikka bussilla jos keli muuten hirvittää. :)

Back