• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hyvät öljyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puksuttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
rypsiöljyä, se voitelee kuskinkin!
tounge.gif

Aika harva varmaan tulee asiaa noin ajatelleeksi.

Ylivoimaisesti suurin syy välivapaisiin on... no...
sanoisiko vaikka... noin kauniisti... vaihtamistekniikka  
smile_org.gif
.
Osuit naulan kantaan...ajetaan liian isolla vaihteella esim.valoihin tai vaihdetaan liian pienillä kierroksilla pykälää ylöspäin....
wink.gif
...
Off-roadilla ei ajeta valoihin  
wink.gif
ja vaihde voi olla mitä vain kun tullaan melkein stoppiin. Miten muuten se vaihtamistekniikka muuttuu samalla ukolla niin paljon, että ensin vaihteet menee sukkana päälle ja öljynvaihdon jälkeen pelkkää takkuamista.
Aikas mielenkiintoista jos mopon laatikon öljyn vaihto vaikuttaa kuskiin mutta ei mopoon. Aina oppii jotain uutta
omg.gif

Jos muisti ei nyt ihan täysin ole (vielä) pettänyt, niin
ei tainnut tuolla kohtaa, mistä "puksu" lainauksen otti.....
olla vielä mitään puhetta offarista... vai... ?

Edelleen... ainakin minulle on syntynyt koko ritirampsun
myötä hassu tunne (jota ei ehkä tieteelliseltä pohjalta kannata lähteä todistamaan oikeaksi tai vääräksi), että
kaikki mahdolliset välivapaa-ongelmaan vaikuttavat asiat
ovat tulleet enemmän tai vähemmän asiallisesti(kin)
nostetuksi esiin.

Kun "tieteellisen totuuden" mahdollisuus näyttää häviävän pieneltä, lienee sitten syytä keskittyä itse ongelmaan ja
sen poistamiseen.... johon lääkkeet tuntuvan olevankin.
Ei tietenkään ole poissuljettua olla korjaamatta ongelmaa ja
nauttia siitä ihan omalla, täysin oikeutetulla tavallaan  
biggrin.gif
.

Toisaalta... ehkä joku väikkärin hattuineen tuostakin..  
biggrin.gif
.

Nyt on mopoon vaihdettuna automaattilaatikkoöljyt ja välivapaa katosi kuin tuhka tuuleen. Laatikko toimii muutenkin kuin ajatus.

Edellisen kirjoittajan perusteella kuski alkoi heti toimia paremmin kun laatikkoon tuli uudet litkut. Jos kuski saisi sixbackin verran asennusjuomaa niin alkaiskohan laatikkokin toimia
033102beer_1_prv.gif

Kovia asiantuntijoita tällä palstalla. Vika on aina kuskissa...

automaattilaatikkoöljyhän tekee varmaan hyvää moottorille... se kun ei todennäkösesti sitä taasen voitele, ainakaan tarkotetulla tavalla ellei sitten puhe ole 2t vehkeestä..?  
omg.gif

Helwettiäkö me täällä höntyillään  
biggrin.gif
.

"Isoa D:tä" vaan pesään ja menoks  
bowdown.gif
.

Touhuhan on muutenkin kun Danny Show... tiellä Kuopioon  
tounge.gif
.

Nyt on mopoon vaihdettuna automaattilaatikkoöljyt ja välivapaa katosi kuin tuhka tuuleen. Laatikko toimii muutenkin kuin ajatus.

Edellisen kirjoittajan perusteella kuski alkoi heti toimia paremmin kun laatikkoon tuli uudet litkut.  Jos kuski saisi sixbackin verran asennusjuomaa niin alkaiskohan laatikkokin toimia  
033102beer_1_prv.gif

Kovia asiantuntijoita tällä palstalla. Vika on aina kuskissa...
.mpg or it didn't happen.

Laitoit kuitenkin D***** merkkistä tavaraa sinne  
biggrin.gif

edt: Käsi kuski tarvitsee erikois öljyt paikkamaan osaamattomuuttaan

Itsellä kawassa castrolin gps:llä löytyy välivapaita ja välillä kytkin vikisee lähtiessä(jos pyörä ollut pidempää parkissa).

^castrollin gps oli paskaa ainakin fzr:n koneessa kans...

^^ niin no oli kait kyse offi vehkeestä vissiinkin,ehkä?

Enkös jo pari kertaa maininnut kyseessä olevan off-road pyörä joka ei ole BMW (joka on katukäyttöön). No jaa, noissa vekottimissa on useimmiten edelleen laatikossa omat öljyt kun koneen voitelu hoituu bensan kautta.
Pitäis varmaan kysellä off-road foorumeilta... täällä hyvin harvalla taitaa olla maastokelpoista mopoa.

on tuossa mullakin peräti parikin maastokelpoista! mutta kun offivehkeitäkin on 4 ja 2 tahtisia joissa on aika iso ero moottorin voitelun kannalta... sitä vaan että auttais se tarkka merkki ja tahtien lukumäärä niin ei aina tarvis arvailla ensin että kukkuu kuka siellä?  
biggrin.gif

"Soikka " se osaa "kauuuniisti" asiat ilmaista  
biggrin.gif
.

Mahtaako koko lörinässä olla edes mistään rasvoista kyse  
biggrin.gif
.

Taittaa jollain olla: Arvaa mikä kurapyörä- visailu menossa  
biggrin.gif
.

Oi-jo-joi....  
biggrin.gif
.

sanoi:
Eli sitä kytkimen toimintaa voi hakea sopivaksi eri viskositeettien avulla

Mä oon aika vakuuttunut, että tuo on vain kuluneiden osien aiheuttamien ongelmien tilapäistä kiertämistä. Kyllä loodassa on lähtökohtaisesti jotain perseellään, jos pykälät ei pysy päällä tai mene päälle. Voi olla myön ns. käyttäjävikaa... Miten esim ducatissa voi pykälät kytkeytyä nätisti päälle, kun ei oo edes sitä öljyä siellä levyjen välissä?

sanoi:

Mä oon aika vakuuttunut, että tuo on vain kuluneiden osien aiheuttamien ongelmien tilapäistä kiertämistä.  Kyllä loodassa on lähtökohtaisesti jotain perseellään, jos pykälät ei pysy päällä tai mene päälle.  Voi olla myön ns. käyttäjävikaa... Miten esim ducatissa voi pykälät kytkeytyä nätisti päälle, kun ei oo edes sitä öljyä siellä levyjen välissä?
Niinpä. Luulisin, että esim. öljyn vaihto eri merkkiin tai viskositeettiin vaan kielii/antaa ennakkovaroituksen tulevista ongelmista eikä varsinaisesti aiheuta mitään ongelmaa.

sanoi:

Mä oon aika vakuuttunut, että tuo on vain kuluneiden osien aiheuttamien ongelmien tilapäistä kiertämistä.  Kyllä loodassa on lähtökohtaisesti jotain perseellään, jos pykälät ei pysy päällä tai mene päälle.  Voi olla myön ns. käyttäjävikaa... Miten esim ducatissa voi pykälät kytkeytyä nätisti päälle, kun ei oo edes sitä öljyä siellä levyjen välissä?
Kuivassa kytkimessä ei ole lainkaan "hydraulisia voimia", joihin eri viskositeetit ja muut nesteen ominaisuudet voisivat vaikuttaa mihinkään suuntaan, joten ei oikein ole kyse samasta asiasta..

Omissa pyörissä tuntumaeroja eri öljyillä kyllä on ollut havaittavissa, paitsi Hondassa, jossa oli ihan sama mitä öljyö, ja hyvin toimi. Kawat ja vanha suzuki ovat sitten krantumpia. Mutta kaikkein suurin merkitys vaihteiden päällemenon kolahdusten kovuudessa tai sujuvuudessa on ollut öljyn määrä. Ihan ylärajalla, ja pariin kertaan BW- tai pihahuollon jälkeen öljyä on ollutkin vähän yli ylärajan, jolloin ainakin näillä kaikilla merkeillä laatikko tuntuu kulmikkaammalta. Hondassa myös nokkaketju tms. piti pientä sirinää jos öljyä on pikkuisenkin liikaa. Desi pois, milli alle ylärajan varmasti vaakasuoralla alustalla tarkistettuna, ja sujuvampi vaihteensiirto ja äänettömänpi käy

Tämän saman ilmiön olen todennut Suzuki GR ssä. Öljymäärä pitää olla oikea ja vielä olla tiettyä merkkiä,se kun  on tullut vanhemiten vaativaksi.Muuten se rupee ketjua rahisuttaan  ja kytkintä luistattaa.nti saman tien.
Tämän saman ilmiön olen todennut Suzuki GR ssä. Öljymäärä pitää olla oikea ja vielä olla tiettyä merkkiä,se kun  on tullut vanhemiten vaativaksi.Muuten se rupee ketjua rahisuttaan  ja kytkintä luistattaa.

Back