Minkälaiset hanskat olis hyvät? Onko Goretexit liian kuumat kesällä?
Pitää hiffata tässä nyt se, että Goretex ei ole mikään toppaus tms. systeemi mikä tekisi vaatteesta kuuman tai kylmän.
Se on vain kalvo joka pitää elementit ulkopuolella + hengittää silti todella hyvin. Mitä ei voi sanoa suuresta osasta muita tix tex kalvoja....
Tietty samaan hengenvetoon voisi luulla, että Gore kalvolla olevat hanskat on suunniteltu pitämään myös vettä. Eli mitään tuuletusaukkoja siellä ei ole, ja näin olleen voivat olla kuumat kesähelteillä.
Kesähanskoina mulla on yleensä jotkut kunnon "tuulee läpi" mallit. Ja pidemmällä reissulla, Gore hanskat mukana varalla jos alkaa sateleen tai muuten vaan kylmäämään.
Tietysti muitakin kalvoja kehitellään jatkuvasti, mutta mä olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että Goren ominaisuuksiin ei vielä muut pääse. Vettä saadaan pitämään kyllä, mutta se hengittävyys hupenee sitten suorassa suhteessa...
Muutama tuollanen 3 kerros Gore takki on ollu retkeilyhommissa, ja se on niin kova kampe, että uskaltaa olla kelillä kuin kelillä. Pysyy Suomen korpi, kosteus ja tuuli ulkopuolella kyllä niin tolkuttoman hyvin, et ei mitään rajaa! Tietysti tässäkin pitää muistaa, että se elementeiltä suojaava ulkokuori on vain pieni osa oikeanlaista pukeutumista.
Tässäpä hiukan lainattua Goretex tietoa...
------------------------------------------------------
Gore-Tex
Polyamidia oleva ohut kalvo, joka päästää kosteuden haihtumaan esim. iholta, mutta ei päästä vesipisaroita sisään.
Se laminoidaan kankaaseen tai nahkaan ja riippuen siitä mihin se laminoidaan, puhutaan joko Z-linerista, LTD-, 2- tai 3-kerros Gore-Texistä. Z-linerissa on ohut erillinen tukikangas, johon kalvo on laminoitu kiinni. Tämä kangas riippuu vapaasti ulkokankaan ja vuoren välissä. LTD- eli Light-versiossa kalvo on laminoitu kiinni vuorikankaaseen. 2-kerros laminaatissa kalvo laminoidaan päällyskankaaseen ja vuori on erillään. 3-kerros laminaatissa kalvo on laminoitu sekä päällyskankaaseen että vuoriin.
Vastaavia kalvoja on markkinoilla vain muutamia, joista mainittakoon Haltin DrymaxX. Gorella on kuitenkin patentti PTFE-paisutusmenetelmälleen (polytetrafluereteeni), joten aivan Goretexiä vastaaviin ominaisuuksiin muut eivät pääse.
Gore-Texiä käytetään paljon ulkoilu- ja urheiluvaatteiden ohella myös jalkineissa.